Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Vectra kontra Alfa Romeo 156

Andrzej Karaczun
W naszym kraju rośnie zainteresowanie autami należącymi do segmentu C/D. Samochody rodzinne sprawdzają się szczególnie podczas dalekich wyjazdów.

A ponieważ nasi rodacy coraz częściej wybierają się na wakacje czy na narty za granicę - pragną posiadać większy, wygodniejszy pojazd.


Opel Vectra kontra Alfa Romeo 156


Opel Vectra kontra Alfa Romeo 156

Opel vectra 1,8 (115 KM)
Alfa romeo 156 1,6 (120 KM)

Nadwozie
Alfa 156 została uznana samochodem 1998 roku. Stylistyka nadwozia auta jest nowoczesna, ale nawiązująca do poprzedników. Od wcześniejszych modeli różnią ją jednak detale, np. atrapa przy zachowaniu linii jest większa, otwory nawiewów umieszczone są wyżej, a klosze lamp posiadają inny kształt. Tylne lampy składają się z dwóch części: jednej na nadwoziu, drugiej - na klapie bagażnika.
Vectra po modernizacji w 1995 roku otrzymała bardziej opływowy kształt. Na zderzakach zainstalowana została listwa pochłaniająca uderzenie. W przeciwieństwie do przeciwnika - tylne lampy zespolone opla posiadają masywny, kilkuwarstwowy kształt.
Użytkowników interesują wymiary. Alfa ma 443 cm długości, 174,5 cm szerokości oraz 142 cm wysokości, natomiast vectra odpowiednio: 448 cm, 171 oraz 142 cm.
Wnętrze
Wygląd tapicerki czy kokpitu jest zawsze sprawą indywidualną i ocena tych elementów należy do klientów. Dla kierowcy sprawą najważniejszą jest możliwość zajęcia optymalnej pozycji oraz dostępność do przełączników. Oczywiście, w obu autach fotel prowadzącego regulować można zarówno w płaszczyźnie poziomej, jak i pionowej, przestawić można także kolumnę kierownicy. Tablice rozdzielcze są przejrzyste, podobnie jak układ przełączników. Podobne jest też wyposażenie standardowe, obejmujące m.in. dwie poduszki powietrzne, wspomaganie kierownicy, system ABS, centralny zamek czy pełną "elektrykę".
Różnice w wymiarach, szczególnie w szerokości, nie są odczuwalne. Pasażerowie z tyłu siedzą swobodnie nawet przy maksymalnie przesuniętych fotelach przednich, choć model 156 oferuje więcej miejsca.
Dzieje się to jednak kosztem bagażnika. W alfie kufer ma 380 l, co w tej klasie jest wynikiem bardzo przeciętnym. Z kolei opel oferuje jeden z największych bagażników segmentu - jego pojemność wynosi 500 litrów.
Silnik
Testowane samochody posiadały jednostki napędowe o różnej pojemności. W alfie romeo zainstalowany był czterocylindrowy, szesnastozaworowy silnik o pojemności 1598 cm3
i mocy 120 KM przy 6300 obr./min. Maksymalny moment obrotowy - 144 Nm - uzyskiwany jest przy 4500 obr./min. Samochód od 0 do 100 km/h przyspiesza w 10,5 s i osiąga prędkość maksymalną 200 km/h. Przy wadze 1230 kg, na 1 KM przypada 10,25 kg.
Skrzynia biegów alfy jest stopniowana następująco: I 3.91; II 2.24; III 1.52; IV 1.16; V 0.97; R 3.91.
Vectra posiadała czterocylindrowy, szesnastozaworowy motor o pojemności 1799 cm3
i mocy 115 KM przy 5400 obr./min. Maksymalny moment jest wyższy niż u rywala - wynosi bowiem 170 Nm przy 3600 obr./min. Do 100 km/godz. samochód rozpędza się w 11 sekund i osiąga szybkość do 203 km/h Stosunek mocy do masy jest gorszy niż w modelu 156 - przy wadze auta 1245 kg na 1 KM przypada 10,8 kg.
Przełożenia w pięciostopniowej skrzyni biegów wynoszą: I 3.58; II 1.87; III 1.23; IV 0.92; V 0.74; R 3.33.
Wrażenia z jazdy
Komfort oferowany przez testowane samochody jest wysoki. Dotyczy to zarówno zawieszenia, jak i poziomu głośności podczas jazdy.
Skrzynia biegów modelu 156 zestopniowana jest bardziej sportowo niż vectry, co w połączeniu z większą mocą sprawia, że auto jest bardziej dynamiczne. Silnik wymaga jednak ciągłej pracy w górnym zakresie obrotów. W oplu przeciwnie: silnik uzyskuje maksymalne parametry już przy stosunkowo niskich obrotach. Opel wykazuje dobrą elastyczność na czwartym i piątym biegu, co wynika z wysokiego momentu obrotowego.
Krótsza i szersza alfa posiada mniejszy rozstaw osi, który wynosi 259,5 cm (w oplu 263,5 cm). Nic więc dziwnego, że partię ostrych zacieśniających się zakrętów szybciej przejechaliśmy właśnie nią. Oba jednak auta nie wykazywały nadmiernej chęci do "wyjeżdżania" z drogi.
Nie mieliśmy też zastrzeżeń do działania systemów ABS.
Według danych fabrycznych alfa spala 6,4/11,4 litra etyliny na 100 km, vectra 6,2/11,6 litra.
Podsumowanie
W naszym kraju opel jest samochodem znacznie bardziej popularnym, choć fakt zdobycia przez alfę romeo tytułu zwiększył zainteresowanie modelem. Za cenę porównywalną do konkurentów w segmencie otrzymujemy pojazdy nowoczesne. Można bez przeszkód wybrać się nimi w długą podróż z rodziną. 156-tka oferuje roczną gwarancję mechaniczną, 8 lat na perforację i 3 lata na lakier, natomiast opel odpowiednio: rok, sześć i rok. Dostępność części do vectry jest łatwiejsza.
Gdy w grudniu ub.r. testowaliśmy oba auta - ich ceny były porównywalne. W styczniu jednak opel znacznie staniał, kosztuje 60 050 zł, alfa 64 635 zł
Dane techniczne

MarkaAlfa romeo 156Opel vectra
Pojemość silnika (cm3
)
15981799
Moc (KM przy obr. na min)120/6300115/5400
Maks. moment obrotowy (Nm)
(przy obr./min)
170/3600144/4500
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)10,511,0
Prędkość maksymalna (km/h)200203
Pojemność bagażnika (l)380500
Pojemność zbiornika paliwa (l)6360
Spalanie na 100 km (l)6,4/11,46,2/11,6
Wymiary: dł. x szer. x wys. (cm)443 x 174,5 x 142448 x 171 x 142
Cena (zł)64 63560 050

Ceny części zamiennych (zł)

MarkaAlfa romeo 156Opel vectra
Zderzak przedni903975 (bez halog.)
Błotnik przedni462358
Lampa przednia766,56460
Lampa tylna185+160290
Tarcze hamulcowe600560
Klocki hamulcowe240275
Sprzęgło kompletne5631317
Przegląd550 (po 20 tys.)850 (po 15 tys.)

Źródło: Carcom, W-wa, ul. Krucza 16/22 oraz Auto-Pol-Service S.A., W-wa, ul. Mangalia 2.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty