Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Vectra kontra Renault Laguna

Andrzej Karaczun
Porównaliśmy kolejne auta należące do klasy C/D: renault laguna oraz opel vectra.

Opel Vectra kontra Renault Laguna


Opel Vectra kontra Renault Laguna

Renault laguna 1.6 (110 KM)
Opel vectra 1.6 16V (100 KM)

Nadwozie
Wiosną tego roku zaprezentowany został zmodyfikowany model laguny. W stosunku do poprzednika, auto fazy drugiej różni się drobnymi zmianami nadwozia, podnoszącymi walory estetyczne pojazdu. Zderzaki otrzymały bardziej opływowy profil, zmieniony został kształt kratki nawiewu powietrza oraz świateł przeciwmgielnych, które są obecnie okrągłe. Reflektory przednie są podobne kształtem do poprzednich, ale różnią się od nich zasadniczo. Wykorzystują bowiem lustra eliptyczno-paraboliczne dla świateł mijania oraz układ projektorów soczewkowych dla świateł "długich". Szyba klosza wykonana jest obecnie z poliwęglanów, co zwiększa znacznie jej wytrzymałość na stłuczenie. Nowy wygląd otrzymały także zespolone lampy tylne.
Z przodu opla od renaulta odróżnić można z daleka po czarnej atrapie (pośrodku której znajduje się duże logo firmy), znacznie szerszym wlocie powietrza w dolnej części zderzaka oraz krótszej niż u rywala czarnej listwie pochłaniającej uderzenie. Tylne lampy zespolone vectry umieszczone są na zewnątrz klapy bagażnika i składają się z trzech segmentów. Tymczasem w lagunie dwusegmentowe klosze osadzone są częściowo po bokach klapy, częściowo na zewnątrz od niej.
Wygląd i stylistyka nadwozia nie podlega ocenie w naszym teście - jest to bowiem sprawa bardzo indywidualna. Renault jest większy i ma 450,8 cm długości, 175,2 cm szerokości oraz 143,3 cm wysokości; opel odpowiednio: 448 cm, 171 cm oraz 142 cm.
Wnętrze
Oba testowane samochody wyposażone są standardowo w dwie poduszki powietrzne: kierowcy i pasażera (w renaulcie zastosowano system kontrolowanego opóźnienia gazu). Przed rozpoczęciem jazdy kierowca zarówno w lagunie, jak i vectrze może bez problemu zająć optymalną pozycję: umożliwia to pełna regulacja foteli oraz kolumny kierownicy. Nie można mieć także zastrzeżeń co do przejrzystości tablicy rozdzielczej czy dostępności do poszczególnych przełączników w testowanych samochodach. Walorem laguny jest możliwość obsługi radia bez odrywania rąk od kierownicy.
W obu autach wygodnie siedzą także pasażerowie, choć z tyłu nieco więcej miejsca oferuje renault. W lagunie zmodyfikowano obecnie kształt tylnego, środkowego zagłówka, przez co wyraźnie poprawiła się widoczność u kierowcy (było to pewnym mankamentem w fazie pierwszej).
W oplu bagażnik jest większy - jego pojemność wynosi aż 500 dm3
(przy 452 dm3
w renaulcie). Po złożeniu kanapy jest odwrotnie: laguna oferuje 884 dm3
miejsca, vectra - 790 dm3
.
Silniki
Testowane samochody wyposażone były w silniki o porównywalnej pojemności. Motor w lagunie miał 1598 cm3
i moc 110 KM przy 5750 obr./min. Maksymalny moment obrotowy wynosi 148 Nm przy 3750 obr./min. Auto od 0 do 100 km/godz. rozpędza się w 11,5 sekundy i może jeździć z szybkością maksymalną 195 km/godz.
W oplu zainstalowany był silnik o pojemności 1598 cm3
i mocy 100 KM (niektóre źródła podają 101 KM) przy 6200 obr./min. Maksymalny moment wynoszący 150 Nm uzyskiwany jest przy 3200 obr./min. Aby rozpędzić się do 100 km/godz. potrzeba 12,5 sekundy, a prędkość maksymalna wynosi 188 km/godz.
Laguna, która waży 1230 kg jest cięższa od rywala o 15 kg. Mimo to stosunek mocy na jeden kilogram jest w niej korzystniejszy - wynosi 11 kg/KM, podczas gdy w vectrze - 12 kg/KM.
Wrażenia z jazdy
Oba samochody prowadzą się dobrze i pewnie. Vectra wydaje się być trochę bardziej sztywna, co odczuwa się na nierównej drodze (np. kostce). Zarówno renault jak i opel nie wykazywały na zacieśniających się zakrętach nadmiernej ochoty do opuszczenia drogi: nie były specjalnie nadsterowne bądź podsterowane. Także poziom hałasu wewnątrz jest porównywalny i niski. Według danych fabrycznych, laguna spala bowiem na 100 km 6,0/10,1 litra paliwa, podczas gdy norma dla vectry wnosi 5,9/11,1 litra.
Części zamienne
Porównanie kosztów wybranych części zamiennych do obu testowanych pojazdów zamieszczamy niżej. Są to oczywiście ceny materiałów oryginalnych: zarówno bowiem do renaulta, jak i opla, do którego można znacznie taniej kupić tzw. podróbki.
Przegląd vectry kosztuje 850 złotych wraz z olejem i częściami (gdy potrzebna jest wymiana paska rozrządu - cena wzrasta do 2000 zł). Robocizna przy pierwszym przeglądzie w lagunie wynosi 341 zł, przy następnych - 390 zł. Do tego należy dodać 130 zł kosztów oleju i części.  Co drugi przegląd dochodzi dodatkowo 90 zł.
Podsumowanie
Testowane samochody oferują użytkownikom wysoki komfort. Są to auta rodzinne, doskonale nadające się do dalekich wyjazdów. Koszt zakupu laguny (59 087 zł) jest niższy niż vectry (61 250 zł). Plusem przy zakupie obu aut jest fakt posiadania przez oba koncerny świetnie rozbudowanej bazy serwisowej oraz dobrej dostępności do części zamiennych.
Dane techniczne

MarkaRenault lagunaOpel vectra
Pojemność silnika (cm3
)
15981598
Moc (KM)110100 (101)
Maksymalny moment obrotowy (Nm)148150
Przyspieszenie 0-100 km/godz. (s)11,512,5
Prędkość maksymalna (km/godz.)195188
Pojemność bagażnika (dm3
)
452/884500/790
Pojemność zbiornika paliwa (l)6660
Spalanie na 100 km (l)6,0/10,15,9/11,1
Wymiary: dł. x szer. x wys. (cm)451x175x143448x171x142
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty