Opel Vectra kontra VW Passat
Data publikacji: Autor: Ryszard Polit

Czy nowe jest zawsze lepsze od starego?
Obecna generacja VW Passata produkowana jest od 1996 r. i jeszcze do niedawna samochód ten uchodził za wzór godny naśladowania. Europejscy konkurenci jednak nie naśladowali Passata – wybrali inną drogę. Nowy Opel Vectra zadebiutował w 2002 r., co widać po kształcie nadwozia i nowocześnie
stylizowanym wnętrzu. Do porównania wybraliśmy pojazdy napędzane benzynowymi silnikami o zbliżonej mocy i różnej pojemności skokowej. Opla Vectrę napędza silnik 1,8 l o mocy 122 KM, a Passata – 2,0 l o mocy 131 KM.
Cechy szczególne
Cechą szczególną Passata jest nie tyle jego wiek, co inna koncepcja zawieszenia wzorowana na rozwiązaniach z Audi – z przodu zawieszenie wielowahaczowe, a z tyłu tradycyjna belka skrętna
z wahaczami wzdłużnymi. W Oplu jest odwrotnie – z przodu są tradycyjne kolumny McPhersona, a z tyłu zawieszenie wielowahaczowe. Passat jest aż o 11 cm dłuższy od Vectry, jednak obaj konkurenci mają zbliżony rozstaw osi i przestronne wnętrza. Pasażerowie o dowolnym wzroście nie będą rozczarowani. W bagażniku Passata o objętości 475 l umieszczono pełnowymiarowe koło zapasowe. Bagażnik Vectry ma bardziej regularne kształty i jest o 25 l większy,
lecz na jego dnie umieszczono mniejsze, tzw. dojazdowe koło zapasowe. Jakość wykonania obu aut jest wysoka.
Silniki
Silnik Opla z pojemności 1,8 l uzyskuje 122 KM mocy i jest mniej elastyczny od jednostki napędowej Passata. Chcąc jechać Oplem dynamicznie, trzeba często zmieniać biegi i utrzymywać wysokie obrotowy. Silnik Passata, co jest rzadkością, ma 5 zaworów w każdym
cylindrze i z pojemności 2 l uzyskuje moc 131 KM. Wyróżnia się wysoką kulturą pracy i dzięki wyższemu momentowi obrotowemu zapewnia lepszą dynamikę, ale kosztem sporego zużycia paliwa. W mieście Passat potrafi zużyć 12 l/100 km, gdy Vectra o litr mniej.
Wrażenia z jazdy
Komfort jazdy Passata i Vectry jest dość wysoki i obaj konkurenci skutecznie tłumią nierówności drogi, mimo że zawieszenie w obu pojazdach jest raczej twarde. Różnice w konstrukcji
zawieszenia dają się zauważyć podczas szybkiego pokonywania zakrętów, z którymi lepiej radzi sobie Vectra. Ponieważ Passat ma seryjnie zamontowany układ kontroli trakcji ESP, szybsza jazda jest możliwa, jednak tył auta nie zawsze zachowuje się stabilnie. Z początku jazdy Vectrą trzeba przyzwyczaić się do włączania kierunkowskazów i wycieraczek, bowiem „elektroniczne” dźwigienki zawsze
znajdują się w położeniu spoczynkowym. Pokonywanie długich dystansów jest mniej męczące w Oplu, gdyż jest lepiej wyciszony. Za to bardziej skuteczny układ hamulcowy ma Passat.
Podsumowanie
Vectra jest autem nowocześniejszym i oszczędniejszym od Passata. Opel jest też tańszy. Za to Volkswagen okazał się autem bardziej dynamicznym, co jednak może okazać się mało przekonywujące dla klientów. Vectra wyposażona jest seryjnie w 6 poduszek powietrznych, a Passat – tylko w dwie, ale Volkswagen ma seryjny układ kontroli trakcji ESP, którego jest pozbawiona Vectra. Zwolennicy nowoczesnego designu nadwozia nie będą mieli wątpliwości - pod tym względem Vectra jest „trendy”. Nieczuli na te wdzięki tradycjonaliści przywiązani do sprawdzonych rozwiązań wybiorą zapewne Volkswagena.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
|
Opel Vectra |
VW Passat |
Przestronność wnętrza |
remis |
|
Silnik |
+ |
|
Poziom hałasu |
+ |
|
Hamulce |
|
+ |
Dynamika |
|
+ |
Zużycie paliwa |
+ |
|
Nowoczesność konstrukcji |
+ |
|
Wyposażenie |
+ |
|
Wybrane dane techniczne:
|
Opel Vectra |
VW Passat |
Typ silnika |
Benzynowy |
Benzynowy |
Ilość cylindrów/zaworów |
4/16 |
4/20 |
Pojemność skokowa (cm3): |
1796 |
1984 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): |
122/6000 |
131/5700 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): |
167/3800 |
195/3300 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): |
11,2 |
9,9 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): |
12,8 |
9,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): |
205 |
210 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: |
65 |
67 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): |
40,2 |
39,1 |
Pojemność bagażnika (dm3): |
500 |
475 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): |
61 |
62 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): |
5,8/10,7 |
6,0/11,5 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): |
460 x 180 x 146 |
471 x 175 x 146 |
Rozstaw osi (cm): |
270 |
271 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata): |
2/12 |
2/12 |
Cena wersji sedan (zł): |
79 950 |
87 090 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
|
Vectra Essentia |
Passat Basis |
6 |
2 |
|
układ ABS |
S |
S |
System zapobiegający blokowaniu kół przy ruszaniu ASR |
S |
S |
Układ wspomagania nagłego hamowania |
S |
- |
Układ kontroli trakcji ESP |
O |
S |
lusterka zewnętrzne elektrycznie sterowane/podgrzewane |
S/S |
S/S |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych |
S/O |
S/O |
klimatyzacja manualna/automatyczna |
S/- |
-/S |
Radio z CD |
S |
O |
centralny zamek |
S |
S |
wspomaganie układu kierowniczego |
S |
S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą