Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opel Zafira 2.0 Turbo

Tomasz Szmandra
Fot. Maciej Pobocha: W opcji dostępne są reflektory adaptacyjne doświetlające zakręty AFL i panoramiczny dach.
Fot. Maciej Pobocha: W opcji dostępne są reflektory adaptacyjne doświetlające zakręty AFL i panoramiczny dach.
Druga generacja minivana Opla kusi nowoczesnymi rozwiązaniami i uniwersalnym wnętrzem. Z 200-konnym silnikiem jest na dodatek bardzo szybka.

Druga generacja rodzinnego minivana Opla kusi nowoczesnymi rozwiązaniami i uniwersalnym wnętrzem. Z 200-konnym silnikiem jest na dodatek bardzo szybka.

 

Fot. Maciej Pobocha: W opcji dostępne są reflektory adaptacyjne doświetlające zakręty AFL i panoramiczny dach.
Fot. Maciej Pobocha: W opcji dostępne są reflektory adaptacyjne doświetlające zakręty AFL i panoramiczny dach.

Pierwsza Zafira pojawiła się na rynku w 1999 roku i została sprzedana w liczbie ponad 1,4 mln egzemplarzy. Był to pierwszy kompaktowy minivan z Niemiec, który posiadał siedem miejsc i trzeci rząd foteli dający się całkowicie złożyć i schować w podłodze bagażnika. To właśnie prosty w obsłudze system Flex7 zadecydował o sukcesie Zafiry. U naszych zachodnich sąsiadów to auto przez cztery lata z rzędu było najlepiej sprzedającym się pojazdem w swojej klasie.

 

Cechy szczególne

 

Nietrudno zauważyć, że nowa Zafira idzie w ślady Astry III. Stylizacja nadwozia jak i wnętrza wyraźnie nawiązuje do kompakta z Russelsheim - duże reflektory i światła z tyłu, wloty

Fot. Maciej Pobocha: Z 2-litrowym silnikiem turbo, pod względem dynamiki jazdy, Zafira przewyższa większość kompaktów.
Fot. Maciej Pobocha: Z 2-litrowym silnikiem turbo, pod względem dynamiki jazdy, Zafira przewyższa większość kompaktów.

powietrza w przednim zderzaku, trapezowa osłona chłodnicy z firmowym logo i charakterystyczną chromowaną listwą, czy też uporządkowana srebrno-szara deska rozdzielcza. 

 

W porównaniu do Zafiry pierwszej generacji auto nieco urosło - jest o 150 mm dłuższe, 59 mm szersze, ma też o 73 mm większy rozstaw osi.. Dzięki temu w kabinie jest teraz więcej miejsca, ale największym atutem pozostaje system foteli Flex7, pozwalający w ciągu kilku minut przekształcić Zafirę z auta siedmiomiejscowego w transportera z dwoma siedzeniami z przodu, którego przestrzeń bagażowa dochodzi do 1820 litrów. A wszystko bez konieczności kłopotliwego wyjmowania foteli.

Fot. Maciej Pobocha: Tablica rozdzielcza jest niemal identyczna jak w innych modelach Opla.
Fot. Maciej Pobocha: Tablica rozdzielcza jest niemal identyczna jak w innych modelach Opla.

Za dopłatą można otrzymać składane oparcie fotela pasażera z przodu oraz znany z Astry III system FlexOrganizer- ułatwiający lepsze rozmieszczenie i zabezpieczenie bagażu. Jak przystało na rasowego minivana w Zafirze nie brakuje przeróżnych schowków i pojemników na drobiazgi. W wersji z panoramicznym dachem (za dopłatą 6 600 zł) dodatkowe schowki znajdują się w panelu środkowym.

 

Silniki

 

Szeroka gama silników obejmuje pięć jednostek benzynowych 1,6 l/ 105 KM, 1,8 l/ 140 KM, 2,2/ 155 KM, 2,0 l T/ 200 KM i 2,0 T OPC/ 240 KM, oraz trzy wysokoprężne 1,9 l CDTI / 100, 120 i 150 KM. Jeżdżąc modelem z 200-konnym benzyniakiem można łatwo zapomnieć, że siedzi się w rodzinnym minivanie. W tej wersji Opel

Fot. Maciej Pobocha: Z siedmiomiejscowego auta  Zafirę można łatwo przekształcić w transportera z dwoma siedzeniami z przodu.
Fot. Maciej Pobocha: Z siedmiomiejscowego auta Zafirę można łatwo przekształcić w transportera z dwoma siedzeniami z przodu.

przyspiesza w zaledwie 9 sekund do "setki", a swoją dynamiką przewyższa większość tradycyjnych kompaktów. Taka jazda jednak kosztuje, bo 2-litrowy turbodoładowany silnik nie należy do oszczędnych. W czasie testów spalał średnio 13,5 l na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Mocny silnik, współpracujący z precyzyjnie działającą 6-stopniową skrzynią biegów, jest z pewnością atutem Zafiry, ale jej równie mocnym punktem jest zawieszenie. Aktywne zawieszenie IDS Plus z układem kontroli amortyzacji znane jest już z innych modeli Opla. Jednym przyciskiem można je ustawić w trybie "Sport" co spowoduje, że Zafira zamieni się niemal w rasowe sportowe auto. Utwardzone zawieszenie znakomicie sprawdza się podczas

Fot. Maciej Pobocha: W kabinie nie brakuje przydatnych schowków czy uchwytów na napoje.
Fot. Maciej Pobocha: W kabinie nie brakuje przydatnych schowków czy uchwytów na napoje.

szybkiej jazdy po krętych partiach dróg - dość wysoki minivan nie ma tendencji do przechyłów i potrafi zachować stabilność nawet podczas gwałtownych ruchów kierownicą. Dobremu trzymaniu się drogi przez Opla sprzyja także precyzyjny układ kierowniczy, a nad bezpieczeństwem podróżnych czuwa cała gama systemów m.in. ABS z układem wspomagania nagłego hamowania, ESP, kontrola trakcji TC Plus oraz wspomaganie hamowania na zakrętach CBC.

Konstrukcje kabiny wzmacnia klatka bezpieczeństwa, która zarówno przy uderzeniach z przodu, jak i bocznych absorbuje energię i przekazuje dalej z ominięciem przestrzeni pasażerskiej. Nie może więc dziwić, że nowy Opel otrzymał maksymalną, pięciogwiazdkową ocenę w zakresie ochrony pasażerów w teście zderzeniowym EuroNCAP. Ochronę dzieci oceniono na cztery gwiazdki.

 

Podsumowanie

 

Bez wątpienia Zafira należy do najciekawszych minivanów na rynku. Jest elegancka, bezpieczna i bardzo dobrze się prowadzi. Wielofunkcyjne wnętrze przyciąga miłośników typowo rodzinnych aut mimo, że 200-konny silnik pod maską zapewnia dużo sportowych wrażeń podczas jazdy.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Rodzaj silnika

Benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
)

1998

Moc maksymalna (KM-obr/min)

200-5400

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

262-4200

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

9,0

Prędkość maksymalna (km/h)

225

Droga hamowania ze 100 km/h (m)

40

Pojemność bagażnika (l)

140/645/1820

 Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100  

 km)

7,3/13,3

Długość/szerokość/wysokość (cm)

446/180/164

Rozstaw osi (cm)

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł)

110 950

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Wystarczająca ilość miejsca z przodu,  mniej miejsca z tyłu i niewielki bagażnik w wersji 7-osobowej.  

Silnik

*****

Bardzo dynamiczna jednostka napędowa

Poziom hałasu

****

Do prędkości 100 km/h poziom hałasu nie jest zbyt wysoki.

Hamulce

***

Droga hamowania typowa dla aut tej klasy.

Dynamika

****

Dobra dynamika.

Zużycie paliwa

***

Zużycie paliwa jest dość wysokie.

Wyposażenie podstawowe

****

Bogate, z możliwością doposażenia.

 

Wyposażenie seryjne:

Opel Zafira 2.0 Turbo Sport

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane/podgrzewane elektrycznie

S/S

Klimatyzacja manualna

S

S - wyposażenie seryjne

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty