Opel Zafira II 1.9 CDTI

Aureliusz Mikos
Fot. Ryszard Polit: Opel Zafira II generacji ma nieco zmieniony kształt nadwozia, nadal jednak największą zaletą auta jest możliwość przewożenia 7 osób.
Fot. Ryszard Polit: Opel Zafira II generacji ma nieco zmieniony kształt nadwozia, nadal jednak największą zaletą auta jest możliwość przewożenia 7 osób.
Zafira to 7-osobowy minivan. Jego pierwsza generacja zdobyła popularność dzięki sprytnemu systemowi składania siedzeń drugiego i trzeciego rzędu.

Zafira to 7-osobowy minivan. Jego pierwsza generacja zdobyła popularność dzięki sprytnemu systemowi składania siedzeń drugiego i trzeciego rzędu, co pozwala na różne aranżacje wnętrza. Podobne rozwiązanie zastosowano w Zafirze II.

Fot. Ryszard Polit: Opel Zafira II generacji ma nieco zmieniony kształt nadwozia, nadal jednak największą zaletą auta jest możliwość przewożenia 7 o
Fot. Ryszard Polit: Opel Zafira II generacji ma nieco zmieniony kształt nadwozia, nadal jednak największą zaletą auta jest możliwość przewożenia 7 osób.

 

Opel Zafira, obecny na rynku od 1999 roku, ma już ugruntowaną pozycję w swoim segmencie. Jest ceniony za przestronność i solidność wykonania. To pierwszy 7-miejscowy minivan z trzecim rzędem foteli, które można całkowicie złożyć i schować w podłodze bagażnika. Dzięki temu udogodnieniu przez pierwsze cztery lata Zafira była liderem segmentu w Niemczech, a do 2005 roku sprzedano 1,4 miliona tych aut. Na początku sierpnia pojawiła się w

Fot. Ryszard Polit: Zafira napędzana wysokoprężnym silnikiem 1,9 l o mocy 150 KM to szybki samochód, który w mieście zużywa ok. 8 l paliwa na 100 km
Fot. Ryszard Polit: Zafira napędzana wysokoprężnym silnikiem 1,9 l o mocy 150 KM to szybki samochód, który w mieście zużywa ok. 8 l paliwa na 100 km.

Polsce druga generacja kompaktowego minivana Opla.  Jest o 15 cm dłuższa i o 6 cm szersza oraz tańsza od poprzednika.

 

Cechy szczególne

 

Nową Zafirę najłatwiej można rozpoznać po zmienionej stylistyce powiązanej z Astrą III generacji i charakterystycznym przetłoczeniu w kształcie litery V z

Fot. Ryszard Polit: Tablica  przyrządów jest czytelna, a przełączniki i przyciski funkcjonują prawidłowo.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest czytelna, a przełączniki i przyciski funkcjonują prawidłowo.

przodu.

 

Uwagę przyciągają także duży wloty powietrza w przednim zderzaku. W kabinie jest 7 miejsc, z czego 2 dodatkowe fotele w trzecim rzędzie chowane są w podłogę bagażnika. Bagażnik w konfiguracji 5-cio osobowej ma pojemność 645 litrów, po schowaniu tylnej kanapy powiększa się do 1 820 litrów.

 

Pomijając tylną klapę,

Fot. Ryszard Polit: W drugim rzędzie siedzeń miejsca jest pod dostatkiem.
Fot. Ryszard Polit: W drugim rzędzie siedzeń miejsca jest pod dostatkiem.

o którą można sobie przy otwieraniu rozbić głowę, wszystkie drzwi zapewniają swobodny dostęp do wnętrza. Dźwignia zmiany biegów znalazła się w nowym, wyższym położeniu, pojawiła się też nowa dźwignia hamulca ręcznego w kształcie litery U ze schowkiem w środku.

 

Silnik

 

Testowana przez nas Zafira z silnikiem diesla 1,9 l o mocy 150 KM to dobra propozycja dla kogoś, kto przywiązuje wagę do przyzwoitych osiągów trakcyjnych. Silnik jest dynamiczny i dobrze reaguje na

Fot. Ryszard Polit: Dodatkowe dwa fotele w trzecim rzędzie są nieco mniejsze od pozostałych.
Fot. Ryszard Polit: Dodatkowe dwa fotele w trzecim rzędzie są nieco mniejsze od pozostałych.

dociśnięcie pedału gazu. Współpracuje z 6-biegową skrzynią o dobrze dobranych przełożeniach.

 

Przyjemny jest też bilans ekonomiczny. Średnie zużycie paliwa podczas całego testu wyniosło 7,5 l na 100 km.  Jak na samochód tej wielkości to całkiem nieźle.

Opel oferuje klientom jeszcze sześć innych wersji silnikowych, począwszy od 1,6 l/105 KM, poprzez 1,8 l/120 KM, 2,2 l/140 KM i 2,0 turbo 200 KM, skończywszy na dieslach 1,9 l o mocy 100 i 120 KM.

 

Wrażenia z jazdy

 

Nadwozie tego mierzącego prawie 4,5 metra samochodu daje właściwe wyczucie punktów skrajnych i zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Bez zarzutu jest deska rozdzielcza.

 

Wielofunkcyjne

Fot. Ryszard Polit: Środkową kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia.
Fot. Ryszard Polit: Środkową kanapę można przesuwać wzdłuż nadwozia.

dźwigienki przy kolumnie kierownicy i przełączniki pracują lekko i są bez wyjątku "pod ręką", wszystkie instrumenty są czytelne. Materiały i plastiki użyte do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości.

 

Auto zachowuje się neutralnie z lekką tendencją do podsterowności. Stabilność w jeździe na wprost jest bardzo dobra, komfort zawieszenia nawet załadowanego samochodu wystarczający.

 

Podsumowanie

 

Zafira II to przyjazny samochód dla kierowcy i pasażerów. Ważny atut to wysoki poziom bezpieczeństwa. W teście zderzeniowym Euro NCAP Zafira II zdobyła maksymalną liczbę 5 gwiazdek. Nawet najuboższa wersja ma w standardzie 4 poduszki i ABS. W wyposażeniu podstawowym ( Essentia) z omawianym dieslem 1,9 l/150 KM kosztuje 96 050 zł, najtańsza 1,6 l/105 KM - 71 950 zł. W obydwu wersjach wyposażenie obejmuje wspomaganie kierownicy, ABS, poduszki powietrzne kierowcy i pasażerów, elektryczne szyby z przodu, elektryczne lusterka i 16-calowe felgi. Jakie szanse ma Zafira II w Polsce? Zafira 1,6 l/105 KM jest tańsza od VW Tourana 1,6 l/102 KM o 3 440 zł, a od Renaulta Grand Scenika 1,6 l/115 KM o 1700 zł. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1910

Moc maksymalna (KM/obr/min):

150/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

10,4

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

b.d.

Prędkość maksymalna (km/h):

202

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB):

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

b.d.

Pojemność bagażnika (dm3):

140/645/1820

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,3/7,8

Długość x szerokość x wysokość (cm):

447 x 180 x 1643

Rozstaw osi (cm):

270

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena zalecana przez generalnego importera (zł):

96 050

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza*****Wnętrze jest wystarczająco przestronne
Silnik

****

Typowy silnik wysokoprężny o sporej elastyczności

Poziom hałasu

***

Na wyższych obrotach zbyt wysoki poziom hałasu

Hamulce

****

Droga hamowania nie odbiega od konkurentów w tej klasie

Dynamika

****

Nawet lepiej niż wystarczająca

Zużycie paliwa

****

Średnie zużycie paliwa wyniosło nam 7,5 l/100km oleju napędowego

Nowoczesność konstrukcji

****

Typowa konstrukcja dla pojazdów tego segmentu, nowatorski system Flex 7 chowania dodatkowych foteli

Wyposażenie podstawowe

****

Jest ABS i 4 poduszki, wspomaganie układu kierowniczego i elektryka

 

Wyposażenie seryjne Opel Zafira Essentia:

 

- Zdalnie sterowany centralny zamek

- Elektryczne szyby z przodu i tyłu

- Elektryczne lusterka boczne

- Regulacja kolumny kierownicy

- ABS

- Przednie poduszki powietrzne

- Boczne poduszki powietrzne

- 16" felgi stalowe

Fot. Ryszard Polit: Miejsca na bagaż przy rozłożonych wszystkich siedzeniach nie jest dużo – 140 l.
Fot. Ryszard Polit: Miejsca na bagaż przy rozłożonych wszystkich siedzeniach nie jest dużo – 140 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik w konfiguracji 5-osobowej ma pojemność 645 l.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik w konfiguracji 5-osobowej ma pojemność 645 l.
Fot. Ryszard Polit: Po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu siedzeń otrzymujemy przestrzeń bagażową o objętości 1 820 l.
Fot. Ryszard Polit: Po złożeniu drugiego i trzeciego rzędu siedzeń otrzymujemy przestrzeń bagażową o objętości 1 820 l.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Ryszard Polit:  Można złożyć środkową część drugiego rzędu siedzeń lub oparcie fotel w drugim rzędzie.
Fot. Ryszard Polit: Można złożyć środkową część drugiego rzędu siedzeń lub oparcie fotel w drugim rzędzie.
Fot. Ryszard Polit: Składanie siedzeń w ostatnim rzędzie jest łatwe i nie wymaga użycia siły.
Fot. Ryszard Polit: Składanie siedzeń w ostatnim rzędzie jest łatwe i nie wymaga użycia siły.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty