Zafira to 7-osobowy minivan. Jego pierwsza generacja zdobyła popularność dzięki sprytnemu systemowi składania siedzeń drugiego i trzeciego rzędu, co pozwala na różne aranżacje wnętrza. Podobne rozwiązanie zastosowano w Zafirze II.
Opel Zafira, obecny na rynku od 1999 roku, ma już ugruntowaną pozycję w swoim segmencie. Jest ceniony za przestronność i solidność wykonania. To pierwszy 7-miejscowy minivan z trzecim rzędem foteli, które można całkowicie złożyć i schować w podłodze bagażnika. Dzięki temu udogodnieniu przez pierwsze cztery lata Zafira była liderem segmentu w Niemczech, a do 2005 roku sprzedano 1,4 miliona tych aut. Na początku sierpnia pojawiła się w
Polsce druga generacja kompaktowego minivana Opla. Jest o 15 cm dłuższa i o 6 cm szersza oraz tańsza od poprzednika.
Cechy szczególne
Nową Zafirę najłatwiej można rozpoznać po zmienionej stylistyce powiązanej z Astrą III generacji i charakterystycznym przetłoczeniu w kształcie litery V z
przodu.
Uwagę przyciągają także duży wloty powietrza w przednim zderzaku. W kabinie jest 7 miejsc, z czego 2 dodatkowe fotele w trzecim rzędzie chowane są w podłogę bagażnika. Bagażnik w konfiguracji 5-cio osobowej ma pojemność 645 litrów, po schowaniu tylnej kanapy powiększa się do 1 820 litrów.
Pomijając tylną klapę,
o którą można sobie przy otwieraniu rozbić głowę, wszystkie drzwi zapewniają swobodny dostęp do wnętrza. Dźwignia zmiany biegów znalazła się w nowym, wyższym położeniu, pojawiła się też nowa dźwignia hamulca ręcznego w kształcie litery U ze schowkiem w środku.
Silnik
Testowana przez nas Zafira z silnikiem diesla 1,9 l o mocy 150 KM to dobra propozycja dla kogoś, kto przywiązuje wagę do przyzwoitych osiągów trakcyjnych. Silnik jest dynamiczny i dobrze reaguje na
dociśnięcie pedału gazu. Współpracuje z 6-biegową skrzynią o dobrze dobranych przełożeniach.
Przyjemny jest też bilans ekonomiczny. Średnie zużycie paliwa podczas całego testu wyniosło 7,5 l na 100 km. Jak na samochód tej wielkości to całkiem nieźle.
Opel oferuje klientom jeszcze sześć innych wersji silnikowych, począwszy od 1,6 l/105 KM, poprzez 1,8 l/120 KM, 2,2 l/140 KM i 2,0 turbo 200 KM, skończywszy na dieslach 1,9 l o mocy 100 i 120 KM.
Wrażenia z jazdy
Nadwozie tego mierzącego prawie 4,5 metra samochodu daje właściwe wyczucie punktów skrajnych i zapewnia dobrą widoczność we wszystkich kierunkach. Bez zarzutu jest deska rozdzielcza.
Wielofunkcyjne
dźwigienki przy kolumnie kierownicy i przełączniki pracują lekko i są bez wyjątku "pod ręką", wszystkie instrumenty są czytelne. Materiały i plastiki użyte do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości.
Auto zachowuje się neutralnie z lekką tendencją do podsterowności. Stabilność w jeździe na wprost jest bardzo dobra, komfort zawieszenia nawet załadowanego samochodu wystarczający.
Podsumowanie
Zafira II to przyjazny samochód dla kierowcy i pasażerów. Ważny atut to wysoki poziom bezpieczeństwa. W teście zderzeniowym Euro NCAP Zafira II zdobyła maksymalną liczbę 5 gwiazdek. Nawet najuboższa wersja ma w standardzie 4 poduszki i ABS. W wyposażeniu podstawowym ( Essentia) z omawianym dieslem 1,9 l/150 KM kosztuje 96 050 zł, najtańsza 1,6 l/105 KM - 71 950 zł. W obydwu wersjach wyposażenie obejmuje wspomaganie kierownicy, ABS, poduszki powietrzne kierowcy i pasażerów, elektryczne szyby z przodu, elektryczne lusterka i 16-calowe felgi. Jakie szanse ma Zafira II w Polsce? Zafira 1,6 l/105 KM jest tańsza od VW Tourana 1,6 l/102 KM o 3 440 zł, a od Renaulta Grand Scenika 1,6 l/115 KM o 1700 zł.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1910 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 150/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 320/2000 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 10,4 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | b.d. |
Prędkość maksymalna (km/h): | 202 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB): | b.d. |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | b.d. |
Pojemność bagażnika (dm3): | 140/645/1820 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 58 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,3/7,8 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 447 x 180 x 1643 |
Rozstaw osi (cm): | 270 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 2/12 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł): | 96 050 |
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Wnętrze jest wystarczająco przestronne |
Silnik | **** | Typowy silnik wysokoprężny o sporej elastyczności |
Poziom hałasu | *** | Na wyższych obrotach zbyt wysoki poziom hałasu |
Hamulce | **** | Droga hamowania nie odbiega od konkurentów w tej klasie |
Dynamika | **** | Nawet lepiej niż wystarczająca |
Zużycie paliwa | **** | Średnie zużycie paliwa wyniosło nam 7,5 l/100km oleju napędowego |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Typowa konstrukcja dla pojazdów tego segmentu, nowatorski system Flex 7 chowania dodatkowych foteli |
Wyposażenie podstawowe | **** | Jest ABS i 4 poduszki, wspomaganie układu kierowniczego i elektryka |
Wyposażenie seryjne Opel Zafira Essentia:
- Zdalnie sterowany centralny zamek
- Elektryczne szyby z przodu i tyłu
- Elektryczne lusterka boczne
- Regulacja kolumny kierownicy
- ABS
- Przednie poduszki powietrzne
- Boczne poduszki powietrzne
- 16" felgi stalowe
.
Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?