Od 1999 roku, kiedy pojawiła się Zafira pierwszej generacji, Opel wprowadził na rynek jeszcze dwie kolejne - w 2005 i 2011 roku. Łącznie niemiecka marka sprzedała na całym świecie ponad 2,7 mln sztuk tego modelu.
Stylistyka nowej Zafiry ma podobne rysy, co nowa Astra. Przednia partia nadwozia wyróżnia się reflektorami o dynamicznym kształcie oraz osłoną chłodnicy, która otrzymała bardziej sportowy charakter. Oba te elementy zlewają się jednolitą graficznie całość. Na szczególną uwagę zasługują nowe światła do jazdy dziennej z podwójnym motywem skrzydła. Ten sam motyw powtarza się w przednich kierunkowskazach, które znajdują się pod światłami LED.
Zafira, jako pierwsze auto w klasie aut, może otrzymać w opcji adaptacyjne reflektory przednie AFL najnowszej generacji, które wykorzystują technologię LED. Producent informuje, że podczas jazdy nocą świata same dostosowują się do warunków oraz ruchu innych pojazdów, dzięki czemu kierowca ma nie tylko optymalnie oświetloną drogę, ale nie musi też zmieniać świateł drogowych na mijania w sytuacji, gdy z naprzeciwka nadjeżdża inne auto. System ma dziewięć różnych trybów pracy, np. miejski, pozamiejski, turystyczny, postojowy. W tym ostatnim trybie aktywowane jest oszczędzanie energii podczas zatrzymania na czerwonym świetle.
Zmiany w kabinie
Sporo zmieniło się w kabinie Zafiry. Zniknęła deska rozdzielcza z mnóstwem przycisków i przełączników znana w poprzedniej wersji. Teraz zaprojektowano przejrzysty kokpit bez zbędnych elementów. Poprzednio wyświetlacz systemu multimedialnego znajdował się nad panelem centralnym. W nowej Zafirze zastąpiono go ekranem dotykowym, który umieszczono wyżej w centralnej części. Jednocześnie zmniejszono liczbę przycisków. Nowa jest również trzyramienna kierownica.
Auto może być wyposażone w jeden z dwóch systemów multimedialnych IntelliLink najnowszej generacji - oba z siedmiocalowym kolorowym ekranem dotykowym. System IntelliLink R4.0 umożliwia korzystanie z wielu możliwości smartfonów. Zależnie od urządzenia końcowego system jest kompatybilny z interfejsami Apple CarPlay oraz Android Auto. Z kolei IntelliLink Navi 950 to rozwiązanie dla klientów potrzebujących systemu multimedialnego z funkcją nawigacji.
Propozycja dla pasażerów
Zaletą Zafiry od chwili pojawienia się pierwszej generacji tego modelu była funkcjonalność i możliwość konfiguracji wnętrza. Tak jest i teraz. Na uwagę zasługuje np. przesuwany centralny podłokietnik pomiędzy przednimi siedzeniami umieszczony na aluminiowych szynach FlexRail. Podłokietnik jest równocześnie trzypoziomowym schowkiem i podstawką na napoje dla kierowcy i pasażera siedzącego obok.
Głęboki schowek znajduje się również w kokpicie u podstawy centralnej konsoli, której zwieńczeniem jest wyświetlacz multimedialny. Ogółem we wnętrzu Zafiry znajduje się 30 różnych schowków i półek.
W kabinie mogą być trzy rzędy siedzeń - w sumie autem może podróżować siedem osób. W środkowym rzędzie dzięki pomysłowemu mechanizmowi oparcie środowego fotela można złożyć i obrócić zamieniając je w wygodny podłokietnik dla osób zajmujących skrajne miejsca. Fotele te można również przesuwać wzdłuż osi pojazdu, co umożliwia powiększenie przestrzeni na nogi oraz ramiona.
Trzeci ostatni rząd siedzeń (dla dwóch pasażerów) jest składany. Można go złożyć równo z podłogą, co pozwala na uzyskanie płaskiej przestrzeni bagażowej. W konfiguracji pięciomiejscowej pojemność bagażnika Zafiry wynosi 650 litrów. Tę objętość można zwiększyć do 1860 litrów, składając drugi rząd foteli.
[page_break]
Cztery silniki, różne moce
Jak informuje producent Zafira jest jedynym samochodem w swojej klasie, którego silniki korzystają ze wszystkich dostępnych paliw, czyli benzyny, oleju napędowego, autogazu LPG oraz sprężonego gazu ziemnego CNG.
W gamie silników benzynowych są dwie turbodoładowane jednostki napędowe znane jeszcze z poprzedniej generacji Zafiry, dostępne w różnych zakresach mocy. Bazowym silnikiem jest jednostka 1.4 o mocy 120 lub 140 KM. W tej mocniejszej wersji silnik może być również zasilany autogazem LPG.
Mocniejszą jednostką benzynową jest silnik 1.6 dostępny w wersji o mocy 150, 170 i 200 KM. W tej najsłabszej wersji silnik jest zasilany także przez CNG. Gama silników wysokoprężnych również składa się dwóch jednostek z turbodoładowaniem. To silnik 1.6 CDTI o mocy 120 lub 134 KM oraz silnik 2.0 CDTI o mocy 130 lub 170 KM. Podstawową skrzynią biegów jest sześciobiegowa skrzynia manualna. Natomiast w wersjach benzynowych 1.4 140 KM i 1.6 170 KM oraz wysokoprężnych 2.0 CDTI 130 i 170 KM można również wybrać sześciostopniową przekładnię automatyczną.
Cennik nowego Opla Zafira rozpoczyna się od kwoty 79 950 zł. Tyle kosztuje auto w bazowej wersji Enjoy z benzynowym silnikiem 1.4 o mocy 120 KM. W standardzie są m.in. układy ABS, ESP, przednie, boczne i kurtynowe poduszki powietrzne, klimatyzacja, system multimedialny IntelliLink R4.0, tempomat, elektrycznie sterowane szyby i lusterka, centralny zamek, komputer pokładowy i fabryczny autoalarm.
Opel Zafira 1.6 170 KM automat i konkurenci:
Marka/model | Opel Zafira 1.6 Turbo 170 KM aut. Elite | Ford C-Max Grand 1.5 182 KM Titanium | Volkswagen Touran 1.8 TSI 180 KM Highline | ||
Cena (zł) | 111 150 | 106 700 | 115 290 | ||
Typ nadwozia/liczba drzwi | minivan/5 | minivan/5 | minivan/5 | ||
Liczba miejsc | 7 | 7 | 5 | ||
Wymiary i masy | |||||
Długość/szerokość/ wysokość (mm) | 4666/1928/1685 | 4520/1858/1684 | 4527/1829/1659 | ||
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1577/1577 | 1544/1554 | 1569/1542 | ||
Rozstaw osi (mm) | 2760 | 2788 | 2791 | ||
Masa własna (kg) | 1538 | 1507 | 1466 | ||
Pojemność bagażnika (l) | 650 | 439 | 743 | ||
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 58 | 60 | 58 | ||
Układ napędowy | |||||
Rodzaj paliwa | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | benzyna Pb 95 | ||
Pojemność (cm3) | 1598 | 1499 | 1798 | ||
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 | ||
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia | ||
Skrzynia biegów: typ/liczba przełożeń | automatyczna/6 | automatyczna/6 | automatyczna/7 | ||
Osiągi | |||||
Moc (KM) przy obr./min | 170 przy 4750 | 182 przy 6000 | 180 przy 5100 | ||
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min. | 260 przy 1650 | 240 przy 1600 | 250 przy 1250 | ||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 9,6 | 9,5 | 8,3 | ||
Prędkość maksymalna (km/h) | 208 | 211 | 218 | ||
Średnie spalanie (l/100 km) | 7,7 | 6,8 | 6,1 | ||
Emisja CO2 (g/km) | 180 | 154 | 139 | ||
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?