Opel Zafira Tourer

Michał Kij
Opel Zafira Tourer, Fot: Opel
Opel Zafira Tourer, Fot: Opel
Minivan Opla jako pierwszy otrzymał od razu dwa silniki z najnowszej gamy jednostek napędowych: benzynowy 1,6 SIDI Turbo i Diesel 1,6 CDTI.

Obydwa mają identyczną pojemność skokową 1598 cm3. Zostały zaprojektowane od podstaw. Od nich zaczyna się wielka

Opel Zafira Tourer, Fot: Opel
Opel Zafira Tourer, Fot: Opel

wymiana silników u Opla. Do 2016 r. pojawią się trzy nowe rodziny jednostek napędowych, liczące łącznie 13 silników benzynowych i Diesla.

Silniki 1,6 należą do nowoczesnych jednostek napędowych, poddanych „downsizingowi”. Przy stosunkowo małej pojemności odznaczają się bardzo dobrymi osiągami. Wersja benzynowa 1,6 SIDI Turbo rozwija moc 170 KM, Diesel 1,6 CDTI – 136 KM. Maksymalny moment obrotowy jest równie imponujący i wynosi odpowiednio 280 i 320 Nm. Jednocześnie producent zapewnia, że zużycie paliwa i emisja dwutlenku węgla spadły nawet o 15% w porównaniu z wcześniej stosowanymi silnikami o zbliżonej mocy.

Obecnie produkowana Zafira Tourer zadebiutowała w 2011 roku na wystawie we Frankfurcie nad Menem. Proponowana jest w wersji pięcio- i siedmioosobowej. Nowoczesna sylwetka z ciekawymi akcentami stylistycznymi, np. „bumerangami” obejmującymi reflektory i gniazda świateł przeciwmgielnych kryje obszerne, wygodne wnętrze. Niezależnie od wersji wyposażenia, w środku szybko można się odnaleźć ze wszystkimi przedmiotami obciążającymi ręce i kieszenie. Schowki zaspokajają podstawowe potrzeby człowieka spragnionego i stelefonizowanego, a wystrój ma pewne znamiona luksusu. Im bogatsza odmiana, tym ich więcej. Do ciekawych dodatków należy konsola środkowa FlexRail, która pozwala zmieniać pozycję podłokietnika i zagłębienia na kubek oraz bagażnik rowerowy FlexFix zintegrowany z tylnym zderzakiem. Jednobryłowa sylwetka z mocno wysuniętymi, szerokimi

Opel Zafira Tourer, Fot: Opel
Opel Zafira Tourer, Fot: Opel

słupkami z przodu zapewnia kierowcy nieco ograniczone pole widzenia, typowe we współczesnych samochodach. Dużą pomocą są lusterka wsteczne na drzwiach. Dzięki powiększonemu w stosunku do poprzedniego modelu rozstawowi osi, komfort jazdy jest jeszcze wyższy, również w drugim rzędzie.

Silnik benzynowy 1,6 SIDI (Spark Ignition Direct Injection) Turbo ma, jak wskazuje nazwa, bezpośredni wtrysk paliwa. Blok cylindrów wykonano z żeliwa. Dwuczęściowa skrzynia korbowa opiera się w dolnej części na łożu ze stopu aluminium. Pozwoliło to obniżyć masę silnika. Rozrząd napędzany jest łańcuchem z bezobsługowym, hydraulicznym napinaczem. Konstruktorzy zastosowali pojedynczą turbosprężarkę zintegrowaną z kolektorem wydechowym. Dzięki temu zespół ten ma niewielkie wymiary i jest łatwiejszy do produkcji. Turbosprężarka działa najbardziej efektywnie w niskim zakresie obrotów silnika, gdy benzynowa jednostka najbardziej potrzebuje pomocy.

Benzynowy 1,6 SIDI Turbo występuje ze skrzynkami 6-biegowymi: ręczną, która stanowi nowość oraz automatyczną. Przekładnia ręczna ma krótszy niż poprzednio skok dźwigni i wymaga użycia mniejszej siły do zmiany biegu.

Manualna skrzynia jest montowana również z najnowszym dieslem 1,6 CDTI. W tym wariancie „automat” jest niedostępny. Nowy silnik zastępuje jednostki o pojemności 1,7 i 2 l i robi to dobrze. Jest wykonany w całości z aluminium: od głowicy, poprzez blok, do skrzyni korbowej. Aluminiowe są również tłoki. Zaoszczędzono dzięki temu 20 kg. Opel po raz pierwszy zdecydowała się na użycie aluminium do budowy bloku jednostki wysokoprężnej. Diesel zasilany jest szyną common rail. Wtryskiwacze podają paliwo nawet w dziesięciu porcjach na cykl pracy, pod ciśnieniem maksymalnie 2000 bar. Czujniki

Opel Zafira Tourer, Fot: Opel
Opel Zafira Tourer, Fot: Opel

zintegrowane ze świecami żarowymi rejestrują przebieg procesu spalania i stosownie do niego regulowana jest praca wtryskiwaczy. Wałki rozrządu napędzane są łańcuchem. Silnik wspomaga turbosprężarka o zmiennej geometrii i maksymalnym ciśnieniu doładowania 1,7 bar, wyposażona w intercooler. Aby diesle spełniał normę emisji spalin Euro 6, układ wydechowy został wyposażony w katalizator SCR, który eliminuje tlenki azotu za pomocą wodnego roztworu mocznika, sprzedawanego jako AdBlue. Wlew płynu jest obok wlewu paliwa. AdBlue dostępne jest na wielu stacjach benzynowych oraz u dilerów Opla.

Konstruktorzy dołożyli starań, aby kultura pracy obu nowych silników była wysoka. W Zafirze Tourer jednostki napędowe mają sporo do roboty. Auto nie jest lekkie. Z maksymalnym obciążeniem zbliża się do 2,4 t. Osiągi silników 1,6 okazują się wystarczające, a dźwięk na wysokich obrotach całkiem przyjemny. Wyróżnia się szczególnie benzyna, o „rasowym” odgłosie. Inżynierom udało się sprowadzić do wspólnego mianownika sposób pracy jednostki benzynowej i wysokoprężnej. Typowy dla jednostek o zapłonie iskrowym, słaby „dół” został w znacznej mierze zniwelowany, a chętny w niskim zakresie obrotów diesel zachowuje werwę dłużej niż do tej pory. Ma twardsze brzmienie niż benzyna, ale jak na diesla pracuje miękko.

Nowe silniki są stopniowo wprowadzane również do Astry i Cascady.

Wybrane dane techniczne Opla Zafiry z nowymi silnikami:

Marka/modelOpel Zafira Tourer Enjoy 1,6 SIDI TurboOpel Zafira Tourer Enjoy 1,6 CDTI

Cena (zł)100 150103 250
Typ nadwozia/liczba drzwiminivan/5
Liczba miejsc5
Wymiary i masy

Długość/szerokość/wysokość (mm)4656/1884/1685
Rozstaw kół: przód/tył1577/1577
Rozstaw osi (mm)2760
Masa własna (kg)16641701
Pojemność bagażnika (l)710-1860   
Pojemność zbiornika paliwa (l)58
Układ napędowy

Rodzaj paliwabenzynaolej napędowy
Pojemność (cm3)15981598
Liczba cylindrów44
Napędzana ośprzedniaprzednia
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeńmanualna/6manualna/6
Osiągi

Moc (KM) przy obr./min170 przy 6000136 przy 4000
Moment obrotowy (Nm) przy obr./min280 przy 1650-4250     320 przy 2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)9,211,2
Prędkość maksymalna (km/h)212193
Średnie spalanie (l/100 km)6,64,1
Emisja CO2 (g/km)154109

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty