Trzecie wydanie kompaktowego Opla to z pewnością jedna z ciekawszych
propozycji dla osób poszukujących kompaktowego samochodu o dobrej relacji ceny do jakości wykonania i walorów użytkowych. Niemiecką solidność widać zarówno w spasowaniu elementów nadwozia jak i w wykończeniu wnętrza. Na przestronność też nie można narzekać. Miejsca jest dosyć, zarówno z przodu jak i z tyłu. W codziennej eksploatacji sprawdzają się również duże bagażniki. W wersji hatchback jadący mają do dyspozycji 380 l, w sedanie 525 l a w kombi 500 l. Trzy wersje nadwoziowe to kolejny mocny punkt auta. Można łatwo wybrać odmianę najlepiej spełniającą konkretne wymagania. Atutem Astry III jest również bogaty zestaw silników, zarówno benzynowych jak i wysokoprężnych. Stosunkowo twardo zestrojone podwozie zapewnia przeciętny komfort jazdy, za to pozwala precyzyjnie prowadzić samochód w każdych warunkach drogowych. Świetnie działa układ kierowniczy.
Od strony technicznej niemiecki kompakt nie jest szczególnie wyrafinowany. Oparty został na prostej, sprawdzonej mechanice i nie ma zbyt wiele elektroniki. Dlatego awarie, które od czasu do czasu zdarzają się, można naprawić łatwo i tanio. Nie ma problemu z częściami zamiennymi, łatwo też o zamienniki. Utrzymanie Astry III nie pochłania wielkich wydatków. Także dlatego, że można obsługiwać ją praktycznie w każdym warsztacie. Dodajmy, że na bazie Astry III zbudowano również coupe-cabrio o nazwie Twin Top oraz minivana Zafira III. Pierwsze z aut powinno zainteresować indywidualistów, drugie zdecydowanie przypadnie do gustu większym rodzinom. W obu przypadkach trzeba się jednak liczyć z ceną sporo wyższą od klasycznych odmian Astry trzeciej generacji.
Astra trzeciej generacji w momencie premiery otrzymała silniki benzynowe 1.4 (90 KM), 1.6 (105 KM), 1.8 (125 KM), 2.0 Turbo (170 KM) i 2.0 Turbo (200 KM) oraz turbodiesle 1.7 CDTi (80 KM), 1.7 CDTi (100 KM), 1.9 CDTi (120 KM) i 1.9 CDTi (150 KM). W 2005 r. pojawił się mocniejszy silnik benzynowy 1.8 (140 KM) oraz turbodiesel 1.3 CDTi (90 KM). Wprowadzono też wersję sportową OPC z silnikiem 2.0 o mocy 240 KM. Rok później gamę silników wzbogaciły dwa benzynowce – 1.6 (115 KM) oraz 1.6 Turbo (180 KM). Z kolei w 2007 r. zaproponowano nowego turbodiesla 1.7 CDTi w dwóch odmianach mocy – 110 i 125 KM. W 2008 r. pojawił się jeszcze jeden turbodiesel 1.7 CDTi EcoFlex o mocy 110 KM, przystosowany do spalania biopaliwa.
Wszystkie jednostki wysokoprężne Astry II to nowoczesne konstrukcje z wysokociśnieniowym układem zasilania typu common-rail. Wersje 1.7 CDTi wywodzą się z japońskiej firmy Isuzu, 1.3 CDTi oraz 1.9 CDTi pochodzą od Fiata. Wybierając wersję silnikową Astry III trzeba kierować się jedną, główną zasadą – jednostki o mocy niższej niż 100 KM zapewniają przeciętną dynamikę, za to są oszczędne i tanie w serwisowaniu. Mocniejsze silniki zadowolą kierowców oczekujących lepszych osiągów, ale będą droższe w eksploatacji.
W Astrze III na porządku dziennym są przede wszystkim awarie instalacji elektrycznej. Zawodzi fabryczny alarm, radioodtwarzacz, sterowniki bocznych szyb, oświetlenie wnętrza. Wszystkie te niedomagania można łatwo usunąć. Niewielki udział elekroniki sprawia, że do rzadkości należą problemy trudne do zdiagnozowania i rozwiązania, dokuczliwe dla użytkownika. Mało problemowe jest również podwozie. Wykazuje wysoką trwałość, a elementy ulegające zużyciu można tanio kupić i łatwo wymienić. Zawieszenia nie mają wyrafinowanych technicznie rozwiązań i są solidne. Kłopotliwy może być układ kierowniczy, bowiem lubi się w nim psuć elektrohydrauliczna przekładnia. Lepiej dokładnie sprawdzić jej działanie podczas jazdy próbnej przy zakupie, naprawa przekładni sporo kosztuje. Co do silników to najbardziej kłopotliwymi są turbodiesle 1.7 CDTi oraz 1.9 CDTi. Stałego dozoru wymaga w nich pasek rozrządu a wymiana paska jest wyjątkowo droga. Właśnie w tych silnikach szczególnie często zawodzą turbosprężarki i dwumasowe koła zamachowe.
W 1.9 CDTi dodatkowo pojawiają się problemy z układem sterowania
powietrzem dostarczanym do silnika. Najmniej kłopotliwy jest benzynowy silnik 1.4, mało awaryjny i wyposażony w nie wymagający ciągłego doglądania łańcuch rozrządu. Niestety, zapewnia wyjątkowo słabą dynamikę. Łańcuch w napędzie rozrządu ma również turbodiesel 1.3 CDTi, ale toleruje on jedynie spokojną eksploatację. Dynamiczna jazda powoduje bardzo szybkie zużycie łańcucha rozrządu. Poza tym najmniejszy w gamie turbodiesel wykazuje też problemy z zaworem EGR w układzie recyrkulacji spalin, turbosprężarką i przepływomierzem powietrza. Na dodatek ma wyjątkowo delikatną miskę olejową. Można ją bardzo łatwo uszkodzić. Nadwozie Astry III bardzo dobrze zabezpieczono przed korozją, dlatego wszelkie wykwity rdzy świadczą zazwyczaj o niefachowej naprawie powypadkowej. Na porządku dziennym są nieszczelności tylnych lamp. Trzeba pamiętać, że Astry sprowadzane są często z wysp brytyjskich, gdzie sprzedawane są pod nazwą Vauxhall. Takie auta mają przekładaną kierownicę z prawej na lewą stronę samochodu, by dostosować pojazd do ruchu prawostronnego. Sprzedawcy zazwyczaj ukrywają ten fakt, bowiem „przekładki” wykonywane są z reguły w mało fachowy sposób.
Ważniejsze daty
1991 – Astra I
1997 – Astra II
2004 – Astra III, wersje hatchback 3d i 5d oraz kombi 5d
2005 – sportowa wersja OPC
2006 – niewielka modernizacja nadwozia i wnętrza
2007 – wersja sedan 4d
2009 – Astra IV, dalsza produkcja Astry III
Zalety
- dobra jakość wykonania
- szeroka gama silników
- bezpieczne podwozie
- duży bagażnik
- prosta konstrukcja
- relatywnie niskie koszty utrzymania
Wady
- zachowawcza stylizacja wersji 5d i 4d
- przeciętny komfort jazdy
Wybrane dane techniczne
Wersja silnikowa | Poj skok (cm3) | Moc maks (KM/ obr/min) | Maks moment obr (Nm/ obr/min) | Prędkość maks (km/h) | Przyśp 0-100 km/h (s) | Średnie zużycie paliwa (l/100 km) |
Silniki benzynowe | ||||||
1.4 | 1364 | 90/6000 | 125/4000 | 178 | 13,7 | 6,3 |
1.6 | 1595 | 105/6000 | 150/3900 | 185 | 12,3 | 6,6 |
1.6 | 1598 | 115/6000 | 155/4000 | 191 | 11,6 | 6,7 |
1.6 Turbo | 1598 | 180/5500 | 230/2200-5500 | 221 | 8,3 | 7,7 |
1.8 | 1796 | 125/5600 | 170/3800 | 198 | 10,8 | 7,7 |
1.8 | 1796 | 140/6300 | 175/3800 | 208 | 10,2 | 7,1 |
2.0 Turbo | 1998 | 170/5200 | 250/1950 | 217 | 8,7 | 9,0 |
2.0 Turbo | 1998 | 200/5400 | 262/4200 | 230 | 8,2 | 9,3 |
2.0 | 1998 | 240/5600 | 320/2400 | 244 | 6,4 | 9,2 |
Silniki wysokoprężne | ||||||
1.3 CDTi | 1248 | 90/4000 | 200/1750-2500 | 172 | 13,7 | 5,1 |
1.7 CDTi | 1686 | 80/4400 | 170/1800 | 168 | 15,0 | 4,9 |
1.7 CDTi | 1686 | 100/4400 | 240/2300 | 180 | 12,3 | 5,0 |
1.7 CDTi | 1686 | 110/3800 | 260/2300 | 185 | 11,7 | 5,2 |
1.7 CDTi | 1686 | 125/3800 | 280/2300 | 195 | 10,5 | 5,4 |
1.9 CDTi | 1910 | 120/3250 | 280/1750 | 191 | 10,5 | 5,8 |
1.9 CDTi | 1910 | 150/4000 | 320/2000 | 208 | 8,9 | 5,8 |
Ceny
Orientacyjne ceny w tys. zł.
Rocznik/ wersja | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 |
1.4 | 15,0 | 15,5 | 16,0 | 17,5 | 22,0 |
1.6 | 22,5 | 24,5 | 25,5 | 29,5 | 31,0 |
1.8 | | 24,5 | | 35,5 | |
2.0 | | | | 47,5 | |
1.3 CDTi | | 22,5 | 23,5 | 27,5 | 26,0 |
1.7 CDTi | 22,0 | 22,5 | 24,0 | 26,5 | 29,0 |
1.9 CDTi | 23,0 | 24,5 | 25,5 | 27,0 | 31,0 |
Podsumowanie
Astra trzeciej generacji to solidny, niemiecki kompakt. Nie jest może szczególnie urodziwy, ale nie kosztuje fortuny, a w codziennej eksploatacji sprawdza się znakomicie. Jest na tyle funkcjonalny, że z powodzeniem może pełnić rolę auta rodzinnego i na tyle dobrze wykończony, że zapewni sporo przyjemności z jazdy swojemu właścicielowi. W słabszych wersjach silnikowych pozwala sprowadzić koszty utrzymania do niskiego poziomu, co może zainteresować osoby skrupulatnie liczące każdy grosz wydany na samochód. Ale po Astrę III mogą też sięgnąć ci, którzy nie bacząc na wydatki chcą kupić samochód naprawdę szybki. Mocne odmiany, z silnikami o mocy 180, 200 czy 240 KM to auta o sportowym zacięciu.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?