Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Opłata paliwowa inaczej

Data publikacji: Autor: Maciej Krzywoszyński

Fot. Magdalena Chałupka: Wiele wskazuje na to, że od przyszłego roku ceny paliw w naszym kraju wzrosną w związku z planowanym wzrostem opłaty paliwowej i akcyzy. Od 15 października zmieniły się przepisy dotyczące naliczania opłaty paliwowej. Tych zmian nie powinni jednak odczuć kierowcy. Powody do zadowolenia mają za to właściciele stacji sprzedających gaz.

Opłata paliwowa to jeden z ostatnich pomysłów byłego wicepremiera Marka Pola. Od początku tego roku od każdej sprzedanej tony benzyny, oleju napędowego czy gazu 105 zł wędruje na konto Krajowego Funduszu Drogowego. Do końca roku ma się z tego uzbierać okrągły miliard zł.

 Fot. Magdalena Cha³upka: Wiele wskazuje na to, ¿e od przysz³ego roku ceny paliw w naszym kraju wzrosn± w zwi±zku z planowanym wzrostem op³aty paliwowej i akcyzy.

Według zapewnień Ministerstwa Infrastruktury ta kwota zostanie w całości przeznaczona na inwestycje drogowe (autostrady i drogi krajowe). Do wyższych cen benzyny kierowcy już się przyzwyczaili, nie mieli zresztą innego wyboru. Tymczasem, jak się okazało, ledwo co uchwalona ustawa o Krajowym Funduszu Drogowym (wprowadzająca opłatę paliwową) już w maju wymagała poprawki. W momencie wejścia Polski do Unii Europejskiej zmieniły się zasady naliczania akcyzy, a z tym ściśle się wiąże naliczanie opłaty paliwowej.

 

15 października zaczęła obowiązywać znowelizowana ustawa o Krajowym Funduszu Drogowym, w której na nowo sprecyzowano, kto i kiedy odprowadza opłatę paliwową. Pojawiło się też nowe pojęcie: „zakup wewnątrzwspólnotowy”. „Import” oznacza teraz wyłącznie przywóz towarów spoza UE. Zatem od połowy października opłatą paliwową obciążeni są: producenci paliw i gazu, importerzy oraz podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego. Ta ostatnia grupa to głównie firmy sprowadzające gaz. - Dotąd w tym segmencie rynku panował duży bałagan - mówi Bożena Adler, rzecznik prasowy Izby Celnej w Poznaniu. Za odprowadzanie opłaty paliwowej byli odpowiedzialni detaliczni sprzedawcy gazu, a nie importerzy czy hurtownicy. Dla uczciwych stacji z gazem było to niepotrzebne utrudnienie, oznaczające szczegółową ewidencję i konieczność rozliczania się z Urzędem Celnym. Stary przepis sprzyjał też nieuczciwym sprzedawcom, którzy oszczędzali, sprzedając gaz „na czarno”. Znowelizowana ustawa zwalnia detalistów z uiszczania opłaty paliwowej, obciążeni zostali nią importerzy, ewentualnie hurtownicy.

Ustawa precyzuje dokładnie, jakich paliw dotyczy opłata paliwowa (podano symbole Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług). Uogólniając, są to: gazy płynne - propan, butan, mieszanina propan-butan oraz inne gazy służące do napędu pojazdów samochodowych, a także paliwa silnikowe benzynowe, olej napędowy i wyroby wykorzystywane jako paliwa do silników samochodowych.

 

Z punktu widzenia kierowców znowelizowana ustawa w tej chwili niewiele zmienia. Inaczej będzie w nowym roku. Zgodnie z zapisami ustawy od 2005 roku stawka opłaty paliwowej wzrośnie o wskaźnik wzrostu cen towarów oraz usług. Jeśli dodamy do tego planowaną podwyżkę akcyzy, to 4 zł za litr PB 95 będzie ceną minimalną, i to niezależnie od sytuacji na Bliskim Wschodzie.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości