Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Opona nie do przebicia

Data publikacji: Autor: (WIB)

 Firma Kleber, należąca do grupy Michelina, wprowadziła na rynek rodzinę opon o nazwie Protectis. Specjalna guma wewnątrz opony nie pozwala na spadek ciśnienia nawet po przebiciu.

Według producenta system jest skuteczny w 97 proc. przypadków przebić czoła opony o średnicy mniejszej niż 4,7 mm.

Samochodem na oponach Kleber Protectis
bez obawy można przejechać po płycie
z gwoździami.
Fot. Witold Blady

Można więc przyjąć, że opony Protectis są odporne na przebicie np. dużym gwoździem. Co ważne, po przebiciu nie trzeba jej wymieniać czy oddawać do naprawy. Nie mniej istotne jest bezpieczeństwo - do ponad 1/3 przypadków przebicia i gwałtownego spadku ciśnienia dochodzi w czasie jazdy, a jak może to być niebezpieczne nie trzeba chyba nikogo przekonywać.

Kleber Protectis jest klasyczną oponą, wewnątrz której umieszczono specjalną, samouszczelniającą się gumę o konsystencji żelu. Guma jest rozłożona równomiernie po wewnętrznej stronie bieżnika i utrwalona w procesie obróbki cieplnej, podczas wytwarzania opony. Kiedy koło zostaje napompowane, ciśnienie powietrza dociska gumę do wewnętrznej ścianki opony. Mechanizm ochrony przed przebiciem wykorzystuje dwa efekty naturalnie występujące w każdym kole - wysokie ciśnienie powietrza i siłę odśrodkową w czasie ruchu obrotowego. W momencie przebicia bieżnika opony, guma o płynnej konsystencji otacza szczelnie przedmiot powodujący to przebicie, nie dopuszczając do utraty ciśnienia powietrza. Jeśli przedmiot wypadnie, samouszczelniająca się substancja zatyka otwór. W ten sposób zapobiega spadkowi ciśnienia.

Kleber Protectis pasuje do istniejących obręczy, a zamontowanie jej w samochodzie nie wymaga żadnych szczególnych działań. Jedyne co należy zrobić po przebiciu, to wyciągnąć gwoźdź z opony. Usuwając przedmiot, który uszkodził oponę, ogranicza się powiększanie otworu. Za tym idzie wcześniejsze uszczelnienie opony na całej grubości ścianki, co zwiększa jej trwałość. Jednak nawet jeśli tego nie zrobimy, w momencie gdy gwóźdź wypadnie z opony, samouszczelniający się żel wypełni powstałą dziurę. Kierowca może nawet nie wiedzieć, że właśnie uniknął kłopotliwej wymiany koła.

Sprawdzanie opon po przejeździe przez
płytę z gwoździami - ciśnienie bez zmian .
Fot. Witold Blady

Nowa opona Kleber Protectis jest opracowana z myślą o rynku wymiany. Gama rozmiarów pokrywa 45 proc. rynku letnich opon. Kleber Protectis jest dostępna w 18 rozmiarach o średnicy osadzenia od 14 do 16 cali, z indeksem prędkości T (maksymalna prędkość do 190 km/h), H (do 210 km/h) i V (do 240 km/h). Opona Kleber Protectis jest produkowana z trzema różnymi wersjami rzeźby bieżnika, w zależności od rozmiaru i indeksu prędkości. Rzeźba bieżnika opon o największych rozmiarach oraz indeksie prędkości V jest wzorowana na innej oponie Kleber, przeznaczonej do samochodów o najwyższych osiągach - Dynaxer DR. Wersje o średnich rozmiarach i indeksie prędkości H mają bieżnik wzorowany na oponie Dynaxer HP. Protectis o najmniejszych rozmiarach oraz indeksie prędkości T jest wzorowany na modelu Viaxer. Nowa, odporna na przebicie opona jest droższa od "zwykłych" opon Kleber o około 15 proc.

Kleber organizuje w całym kraju pokazy nowych opon, gwoździem programu jest oczywiście prezentacja odporności na przebicie, podczas przejazdu po specjalnie przygotowanych listwach z gwoździami. Można także przekonać się o skuteczności systemu na własne oczy korzystając z urządzenia do wbijania gwoździ. Jeśli komuś uda się przebić oponę Protectis w ten sposób, by zeszło z niej powietrze otrzyma nagrodę.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • leszek@eia.pl (gość)

    najważniejszego nie podaliście. mianowicie ceny. a to chyba bardzo ważne

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości