Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Oponowe nowinki

Data publikacji: Autor: pim

 Przez kilka ostatnich lat producenci przekonywali nas, że opony zimowe przy niskich temperaturach są zawsze lepsze od letnich.

Ich droga hamowania jest krótsza, a auto później wpada w poślizgi. Okazało się jednak, że to prawda na śniegu.

Na odśnieżonych ulicach wysokie bieżniki opon zimowych nie zawsze dobrze się sprawdzały. Teraz więc największym problemem producentów jest takie projektowanie opon, żeby poradziły sobie z każdymi warunkami. Zwłaszcza, że częściej niż ze śniegiem kierowcy spotykają się z cienkimi warstwami błota pośniegowego. Stąd gęstsze ustawienie klocków w bieżniku i trójwymiarowe lamelki, powodujące usztywnienie bieżnika, a pozostawiające przy tym rowki pomagające w odprowadzeniu wody i lepiej czepiające się śliskich nawierzchni.

Nowe generacje opon i coraz niższa warstwa śniegu na drogach powodują także, że nie zawsze sprawdza się teoria mówiąca o tym, żeby opony zimowe były zawsze "o numer" węższe, bo przez to lepiej przebijają się przez śnieg, a więc dają lepszą przyczepność. Kiedy jednak jeździmy głównie odśnieżanymi trasami z bryją pośniegowego błota, opony takiego samego rozmiaru jak latem, także będą się sprawdzać, a zapewnią lepszą stabilność w zakrętach i większą precyzję kierowania. Dobierając opony zimowe trzeba więc brać pod uwagę także specyfikę regionu, gdzie zwykle jeździmy, a także własne upodobania i temperament.
Jedno nie podlega dyskusji - opony zimowe są w trudnych warunkach bezpieczniejsze.
- Osobiście zalecam stosowanie opon zimowych już od października do maja. Należy zakładać je zawsze na wszystkie koła pojazdu. Jeśli są na kołach tylko jednej osi, to może to powodować groźne zarzucenia - radzi Janusz Kulig, doświadczony kierowca rajdowy. Inna teoria każe stosować opony zimowe "od Wszystkich Świętych do Wielkanocy".

Indeksy prędkości opon

N do 140 km/h
P do 150 km/h
Q do 160 km/h
R do 170 km/h
S do 180 km/h
T do 190 km/h
H do 210 km/h
V do 240 km/h

Michelin (po lewej) i Goodyear (po prawej) proponują opony z samoblokującymi się, trójwymiarowymi lamelkami.

Do początku artykułu

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości