Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opony całoroczne. Dla kogo najlepsze? Wady i zalety opon całorocznych

Mariusz Michalak
Fot. Dawid Łukasik
Fot. Dawid Łukasik
Czy jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego? A może w przypadku opon opłaca się wybrać produkt uniwersalny, na „każdą” pogodę? Wielu kierowców właśnie z uwagi na często zmieniające się warunki meteorologiczne w naszym kraju zdecyduje się na zakup homologowanych opon całorocznych.
Fot. PZPO
Fot. PZPO

 – Kierowcy często podkreślają, że opony całoroczne to oszczędność pieniędzy na sezonowej przekładce opon. To prawda, ale to tylko jedna strona medalu. Po pierwsze wizyta u mechanika przy wymianie opon pozwala zdiagnozować usterki w kołach czy w zawieszeniu – to bardzo ważne, bo podczas jazdy opony narażone są na liczne uszkodzenia. Po drugie zaoszczędzone pieniądze wydamy szybciej na… kolejny komplet opon. Dlaczego? Jedną z wad ogumienia całorocznego jest to, że szybciej się zużywa – jeździmy na nim cały rok, a latem przy wyższych temperaturach szybciej się ścierają, bo mają bardziej miękką mieszankę niż letnie. Choć oczywiście nie tak miękką, jak zimowe – zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Coraz dłuższe i lepsze drogi ekspresowe oraz autostrady także nie działają na korzyść kierowców wybierających opony całoroczne – zwiększa się prędkość naszych podróży i wydłużają przebiegi. Kierowcy, którzy z opon sezonowych przesiądą się na typ całoroczny, z pewnością przy większych prędkościach poczują różnicę w przyczepności do drogi i zużyciu gum. Może się więc okazać, że po 2 latach takie opony trzeba będzie oddać do utylizacji z powodu zbyt małej głębokości bieżnika.

Fot. PZPO
Fot. PZPO

– Oczywiście, nie wszyscy jeżdżą autostradami latem na wakacje czy zimą na ferie, więc dla pewnej grupy kierowców jest to dobry produkt. Jeśli ktoś porusza się głównie po mieście, mniejszym samochodem, jeździ spokojnie – to przy przebiegach poniżej 10 tys. kilometrów rocznie warto rozważyć kupno kompletu całorocznego, ale tylko renomowanej marki. Taki kierowca musi jednak pamięta , że to nie będą opony zapewniające znakomitą przyczepność w każdych warunkach – dodaje Sarnecki.

Warto więc skonsultować się zaufanym serwisem oponiarskim czy kupno opon całorocznych to dobry pomysł przy naszym stylu jazdy i samochodzie. Mapę warsztatów, które przeszły audyt TÜV SÜD i otrzymały Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl. Upewnijmy się także, że producent faktycznie określa dany model opony jako typ całoroczny – muszą koniecznie mieć z homologację zimową oznaczoną symbolem płatka śniegu na tle góry.

ZALETY **opon całorocznych:**

  • pozwalają być przygotowanym na nagłe zmiany temperatury czy nieprzewidziane opady;
  • brak konieczności sezonowej wymiany.

WADY** opon całorocznych:**

  • gorsze osiągi w warunkach typowo letnich i typowo zimowych;
  • szybsze zużycie bieżnika;
  • gorsza przyczepność przy dynamicznej jeździe lub dużych prędkościach na autostradach.

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Peugeot 2008

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty