Wszystko
o samochodach

Porady / Opony

Opony całoroczne. Dla kogo najlepsze? Wady i zalety opon całorocznych

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Dawid Łukasik Czy jak coś jest do wszystkiego, to jest do niczego? A może w przypadku opon opłaca się wybrać produkt uniwersalny, na „każdą” pogodę? Wielu kierowców właśnie z uwagi na często zmieniające się warunki meteorologiczne w naszym kraju zdecyduje się na zakup homologowanych opon całorocznych.

Fot. PZPO – Kierowcy często podkreślają, że opony całoroczne to oszczędność pieniędzy na sezonowej przekładce opon. To prawda, ale to tylko jedna strona medalu. Po pierwsze wizyta u mechanika przy wymianie opon pozwala zdiagnozować usterki w kołach czy w zawieszeniu – to bardzo ważne, bo podczas jazdy opony narażone są na liczne uszkodzenia. Po drugie zaoszczędzone pieniądze wydamy szybciej na… kolejny komplet opon. Dlaczego? Jedną z wad ogumienia całorocznego jest to, że szybciej się zużywa – jeździmy na nim cały rok, a latem przy wyższych temperaturach szybciej się ścierają, bo mają bardziej miękką mieszankę niż letnie. Choć oczywiście nie tak miękką, jak zimowe – zwraca uwagę Piotr Sarnecki, dyrektor generalny Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego (PZPO).

Coraz dłuższe i lepsze drogi ekspresowe oraz autostrady także nie działają na korzyść kierowców wybierających opony całoroczne – zwiększa się prędkość naszych podróży i wydłużają przebiegi. Kierowcy, którzy z opon sezonowych przesiądą się na typ całoroczny, z pewnością przy większych prędkościach poczują różnicę w przyczepności do drogi i zużyciu gum. Może się więc okazać, że po 2 latach takie opony trzeba będzie oddać do utylizacji z powodu zbyt małej głębokości bieżnika.

Zobacz także: Prawo jazdy. Czy można zobaczyć nagranie z przebiegu egzaminu?

Fot. PZPO– Oczywiście, nie wszyscy jeżdżą autostradami latem na wakacje czy zimą na ferie, więc dla pewnej grupy kierowców jest to dobry produkt. Jeśli ktoś porusza się głównie po mieście, mniejszym samochodem, jeździ spokojnie – to przy przebiegach poniżej 10 tys. kilometrów rocznie warto rozważyć kupno kompletu całorocznego, ale tylko renomowanej marki. Taki kierowca musi jednak pamięta , że to nie będą opony zapewniające znakomitą przyczepność w każdych warunkach – dodaje Sarnecki.

Warto więc skonsultować się zaufanym serwisem oponiarskim czy kupno opon całorocznych to dobry pomysł przy naszym stylu jazdy i samochodzie. Mapę warsztatów, które przeszły audyt TÜV SÜD i otrzymały Certyfikat Oponiarski Polskiego Związku Przemysłu Oponiarskiego, można znaleźć na stronie certyfikatoponiarski.pl. Upewnijmy się także, że producent faktycznie określa dany model opony jako typ całoroczny – muszą koniecznie mieć z homologację zimową oznaczoną symbolem płatka śniegu na tle góry.

ZALETY opon całorocznych:

  • pozwalają być przygotowanym na nagłe zmiany temperatury czy nieprzewidziane opady;

  • brak konieczności sezonowej wymiany.

WADY opon całorocznych:

  • gorsze osiągi w warunkach typowo letnich i typowo zimowych;

  • szybsze zużycie bieżnika;

  • gorsza przyczepność przy dynamicznej jeździe lub dużych prędkościach na autostradach.

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Peugeot 2008

Fot. Dawid Łukasik

Fot. Dawid Łukasik

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Bolek (gość)

    Od 2006 roku jeżdżę na takich oponach tzw wielosezonowych przednio napędowym i tylnonapędowym autem może według flachowców nie są idealne ale do normalnej eksploatacji są ok nie narzekam bo nie mam na co

  • ijy (gość)

    całe zachodnie Niemcy i Holandia jezdzi na całorocznych , mało kto zmienia opony , wiadomo jak ktoś mieszka w górach czy gdzie sa duze opady sniegu czy mróz to musi mieć zimowe i letnie , ale jak mieszkasz w zachodniej Polsce to mozna sie pokusić o dobre markowe całoroczne

  • franko (gość)

    Nie wyobrażam sobie teraz powrotu do dwóch zestawów jeżeli jeden jest w zupełności wystarczający. Jazda w zimie bez problemów, jeżdżę na Yokohama Geolandar G015. Z pewnością wybór producenta opony ma tu dużo do znaczenia, wyższa klasa lepsza jakość, a to przekłada się na cichszą jazdę, dobrym kontakcie gumy z powierzchnią i dobrą wytrzymałością.

  • Roman (gość)

    Mieszkam w centralnej Polsce i od 3 sezonów mam opony całoroczne. I nawet jak kilka razy zdarzyło się jeździć po śniegu nie było problemów. Wodę też odprowadzają dobrze, nie ma aquaplanningu. Opony z segmentu premium, więc musiały być dobre - Yokohama 4S AW21

  • jaru (gość)

    Ja w swojej auris mam dwa komplety zimowe i letnie jakoś nie ufam zwyczajnie tym wielosezonowym.. Chyba że ktoś robi małe przebiegi, ale ja do nich nie należę

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości