Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opony całoroczne przegrywają z sezonowymi - sprawdź dlaczego

Bartosz Gubernat
Opony całoroczne. Co na to testy i fachowcy?
Opony całoroczne. Co na to testy i fachowcy?
Całoroczne ogumienie nie sprawuje się tak dobrze jak opony letnie czy zimowe w odpowiednich dla nich sezonach. Zużywa się też szybciej. Ale jeśli jeździsz mało, możesz rozważyć jego zakup.
Opony całoroczne. Co na to testy i fachowcy?
Opony całoroczne. Co na to testy i fachowcy?

Opony całoroczne, potocznie nazywane wielosezonowymi łączą w sobie osiągi ogumienia letniego i zimowego. Są zbudowane tak, że nieźle spisują się zarówno latem, jak i zimą. Należy jednak pamiętać, że jak każde rozwiązanie kompromisowe, także i to nie jest idealne. Nie da się wyprodukować opony, która będzie spisywać się znakomicie w warunkach letnich i zimowych.

REKLAMA
zobacz także 

Części regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

Kompromis pomiędzy oponą letnią a zimową

Mieszanka gumowa opony zimowej powinna być elastyczna, aby zapewnić przyczepność w niskich temperaturach, a bieżnik pokryty gęstą siecią lameli, ułatwiających jazdę po śniegu. Z kolei opona letnia powinna dobrze odprowadzać wodę i pracować optymalnie na suchej nawierzchni w upalne dni. Ogumienie całoroczne ma mniej lameli i jest wykonane z twardszej mieszanki, co pogarsza jego osiągi zimowe. Lamele te są z drugiej strony nieprzydatne latem, a kompromisowa mieszanka nie jest dobrze przystosowana do pracy w wysokich temperaturach. Pogarsza to przyczepność i przyspiesza zużycie. Opony całoroczne nieźle radzą sobie za to z odprowadzaniem wody. 

Damian Nawrocki ze sklepu internetowego Oponeo.pl podkreśla, że ogumienie wielosezonowe zawsze będzie słabsze od „zimówek" czy opon letnich w odpowiadających im porach roku.

- Całoroczne ogumienie najlepiej sprawdzi się przy plus dziesięciu stopniach Celsjusza i na mokrej nawierzchni, ale nie w głębokich kałużach – dodaje Nawrocki. 

Porównanie opon letnich, zimowych i wielosezonowych

Ciekawe wyniki testów opon - porównanie całorocznych z letnimi i zimowymi

Testy opon potwierdzają tezę, że produkty całoroczne są słabsze od opon letnich w warunkach od późnej wiosny do wczesnej jesieni oraz opon zimowych w warunkach od późnej jesieni do wczesnej wiosny. Gdybyśmy jednak porównali oponę letnią i całoroczną w czasie zimy, to oczywiście całoroczna wypadła by lepiej. Podobna sytuacja byłaby latem – wówczas opona wielosezonowa byłaby lepsza od zimowej.

Np. test opon całorocznych niemieckiego Auto Club Europa i GTU przeprowadzony w 2010 roku dowiódł, że opony te dużo lepiej sprawdzają się małych samochodach, a auta o szerszych oponach powinny być wyposażane w opony sezonowe. Podczas testu sprawdzono właściwości ogumienia w rozmiarze 185/65 R15H.

Dziesięć kompletów opon wielosezonowych zbadał w tym roku także magazyn „AutoBild". Niemcy wzięli pod lupę opony w popularnym rozmiarze 175/65/14. Sprawdzono ich zachowanie na nawierzchni pokrytej śniegiem, w czasie deszczu oraz na suchej drodze, w temperaturze powietrza równej 35 st. Celsjusza. Wyniki porównywano z zachowaniem opon zimowych i letnich.

W warunkach zimowych dobrze wypadły opony wielosezonowe mniej znanej marki Euro-Tyfoon. Dobrze poradziły sobie w warunkach zimowych, gdy jako jedyne w teście w trzech na cztery konkurencje pokonały najsłabsze zimówki. Co ciekawe, wyposażony w takie ogumienie Ford Fiesta do zatrzymania się z prędkości 40 km/h na śniegu potrzebował 16,4 m, podczas gdy takiemu samemu samochodowi na słabych zimówkach potrzeba było o 10 cm więcej. Dla porównania, auto na całorocznych oponach Herse zatrzymało się dopiero po 26,3 m. Na sezonowych, letnich oponach w takich samych warunkach auto stanęło dopiero po 33,3 m. Zaskakująco słabo w teście na śniegu wypadło ogumienie wielosezonowe Bridgestone. Gorsze w warunkach zimowych były tylko opony Herse oraz wszystkie modele wyprodukowane na lato.

Ciekawie wnioski nasuwa porównanie długości drogi hamowania. Na deszczowej nawierzchni ze 100 km/h Ford Fiesta na oponach wielosezonowych Bridgestone zatrzymał się po 56 m. Na słabych letnich potrzebował o 10 cm więcej i był to drugi wynik testu. Opony Herse zanotowały za to wynik aż 69,9 m! Na mokrym rondzie oraz w teście sterowności bezkonkurencyjne okazały się opony letnie, a najgorszy wynik zanotowało ogumienie marek Herse i Euro-Tyfoon. Co łatwo przewidzieć, letnie ogumienie najlepiej poradziło sobie także na suchym asfalcie. Np. podczas próby sterowności na krętym odcinku drogi samochód wyposażony w takie opony zachowywał się stabilnie przy średniej prędkości 102,6 km/h. Dla porównania opony zimowe w takich warunkach zajęły przedostatnie miejsce, a ostatnie wielosezonowe ogumienie Star Performer.

Na suchej nawierzchni ze 100 km/h najszybciej zatrzymał się samochód na oponach letnich. Jego droga hamowania wyniosła 39,6 m. Z wynikiem 48,6 m ostatnie miejsce zajęły zimówki. 42,3 m to wynik najlepszych w teście wielosezonówek marki Vredestein. Najgorzej, ale i tak lepiej niż zimówki zadziałały opony wielosezonowe Kleber, których wynik to 46,9 m. Informacje o wynikach poszczególnych opon w tym teście u dołu artykułu

Opony całoroczne dla tych, którzy mało jeżdżą

Radosław Jaskólski, instruktor bezpiecznej jazdy ze Szkoły Auto prowadzonej przez Skodę, przekonuje, że zakup opon całorocznych nie jest sposobem na to, by zaoszczędzić. Jak mówi, kupując dwa komplety ogumienia – letnie i zimowe – jednorazowo płacimy podwójnie. Ale te opony użytkujemy na przemian, zmieniając je co pół roku. A na ogumieniu wielosezonowym jeździmy non stop.

- Dlatego cztery opony zimowe i cztery letnie zużyją się w podobnym czasie, co osiem całorocznych – zaznacza Jaskólski.

Autorzy testów ogumienia uważają z kolei, że zakup opon wielosezonowych powinni rozważyć tylko kierowcy mniejszych samochodów z silnikami o małej mocy. Tacy, którzy jeżdżą niewiele, głównie po mieście, po regularnie odśnieżanych drogach.

- Jest to ogumienie dla spokojnych kierowców. Jeżdżący agresywnie, powinni kupować opony sezonowe – uważa Nawrocki.

Instruktor ze Szkoły Auto przestrzega, że w sytuacjach ekstremalnych opony wielosezonowe łatwo zawodzą.

- Za kupnem dwóch kompletów ogumienia przemawia przede wszystkim bezpieczeństwo. Opony to jedyny element samochodu, który styka się z podłożem. Mają one decydujący wpływ na prowadzenie i drogę hamowania – argumentuje Jaskólski.

Zgadza się z nim Roman Baran, kierowca rajdowy i mistrz Polski w wyścigach górskich.
- Coś, co jest stworzone do wielu zadań, nigdy nie będzie do końca dobre we wszystkim – podkreśla. 

Wyniki testu „AutoBild"
Opony szczególnie polecane: Goodyear Vector 4Seasons i Sava Adapto.
Opony polecane: Hankook Optimo 4S H730, Kumho Solus 4 All Weather, Vredestein Quatrac Lite.
Opony zadowalające: Bridgestone A001 Weather Control, Kleber Quadraxer, Star Performer Winter AS.
Opona niepolecana: Euro-Tyfoon All Season.
Opona wadliwa: Herse 4Season.

Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat 

Podczas przygotowania tekstu korzystaliśmy z testów opon opublikowanych na oponeo.pl**

Sprawdź ceny opon zimowych i letnich w sklepie regiomoto.pl i motointegrator.pl

.rec-opony-1{
font-family: Arial,sans-serif;
font-size: 14px;
font-weight: normal;
line-height: 18px;
color: #333;
}
.rec-opony-1 select{
font-size: 12px;
font-weight: bold;
width: 90px;
margin-left: 0;
margin-right: 13px;
margin-top: 0;
margin-bottom: 0;
background-color: #fff;
border: 1px solid #ccc;
display: inline-block;
padding: 4px 6px;
color: #555;
vertical-align: middle;
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
font-family: Arial,sans-serif;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
display: inline-block;
padding: 4px 12px;
margin-bottom: 0;
font-size: 12px;
line-height: 18px;
text-align: center;
color: #333;
text-shadow: 0 1px 1px rgba(255,255,255,0.5);
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
-webkit-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
-moz-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
border: 1px solid #ccc;
background-color: #faa732;
background-image: -moz-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -webkit-gradient(linear,0 0,0 100%,from(#fbb450),to(#f89406));
background-image: -webkit-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -o-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: linear-gradient(to bottom,#fbb450,#f89406);
background-repeat: repeat-x;
border-color: #f89406 #f89406 #ad6704;
border-color: rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.25);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr='#fffbb450',endColorstr='#fff89406',GradientType=0);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(enabled=false);
}
.rec-opony-1{
width: 300px;
height: 250px;
background-image: url('http://regiomoto.pl/portal/sites/regiomoto/files/images/imce/7/rec_opony01.jpg');
position: relative;
}
.rec-opony-1 label span{
font-size: 11px;
display: block;
}
.rec-opony-1 .custom-field{
position: absolute;
}
.rec-opony-1 .custom-field select{
width: 80px;
}
.rec-opony-1 .cf-szerokosc{
top: 115px;
left: 12px;
}
.rec-opony-1 .cf-profil{
top: 115px;
left: 110px;
}
.rec-opony-1 .cf-srednica{
top: 115px;
left: 209px;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer{
right: 10px;
top: 172px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 10px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter input{
padding: 0;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-summer{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 105px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer input{
padding: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer span{
display: inline-block;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer select{
width: 217px;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
position: absolute;
bottom: 10px;
right: 10px;
}

Szerokość:

  • 5.00
    6.00
    6.50
    7.00
    7.50
    30
    125
    135
    145
    155
    165
    175
    185
    195
    205
    215
    225
    235
    245
    255
    265
    275
    285
    295
    305
    315
    325
    335
    345
    355
    10.50"
    11.50"
    12.50"
    5.00"
    6.00"
    6.50"
    7.00"
    7.50"
    8.50"
    9.50"

Profil:

  • 9,50
    25
    30
    35
    40
    45
    50
    55
    60
    65
    70
    75
    80
    85

Średnica:

  • 17
    12"
    13"
    14"
    15"
    16"
    16.5"
    17"
    18"
    19"
    20"
    21"
    22"
    23"
    24"
    26"

Producent:

dowolny
APOLLO 
BARUM 
BFGOODRICH 
BRIDGESTONE 
CONTINENTAL 
DAYTON 
DUNLOP 
DĘBICA 
FIRESTONE 
FULDA 
GOODYEAR 
HANKOOK 
KLEBER 
KORMORAN 
KUMHO 
MABOR 
MICHELIN 
PIRELLI 
SAVA 
UNIROYAL 
VREDESTEIN 

letnie

zimowe

Szukaj opon

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty