Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opony i felgi. Jak je dobrać?

Bogusław Korzeniowski
Koła samochodowe przestały obecnie spełniać jedynie rolę elementu zapewniającego komfort i stabilność ruchu. Coraz częściej są także elementem stylizacji, a ich forma jest dodatkiem podkreślającym urodę samochodu. O czym warto pamiętać wybierając koła, zarówno w przypadku samochodów nowych, jak i używanych?Fot. Materiały producenta
Koła samochodowe przestały obecnie spełniać jedynie rolę elementu zapewniającego komfort i stabilność ruchu. Coraz częściej są także elementem stylizacji, a ich forma jest dodatkiem podkreślającym urodę samochodu. O czym warto pamiętać wybierając koła, zarówno w przypadku samochodów nowych, jak i używanych?Fot. Materiały producenta
Koła samochodowe przestały obecnie spełniać jedynie rolę elementu zapewniającego komfort i stabilność ruchu. Coraz częściej są także elementem stylizacji, a ich forma jest dodatkiem podkreślającym urodę samochodu. O czym warto pamiętać wybierając koła, zarówno w przypadku samochodów nowych, jak i używanych?

Samochody nowe
W tym wypadku zakup odpowiednich kół jest zależny jedynie od gustu i zasobności portfela nabywcy. Jak sprawdziliśmy w przypadku Opla Insignia oferta handlowa w całej gamie modeli to koła:
215/60R16
225/55R17
245/45R18
245/35R20.

Warto rozszyfrować te dane. Pierwszy człon oznacza szerokość opony, gdy jest ustawiona do nas na wprost (pamiętajmy to szerokość opony, a nie bieżnika, jak często twierdzi wiele osób). Drugi współczynnik to profil, czyli związek pomiędzy wysokością boku oraz szerokością opony. W praktyce oznacza to ile procent podanej wcześniej szerokości opony jest odległością od rantu felgi do podłoża. Symbol ostatni oznacza zaś średnicę wewnętrzna opony, czyli inaczej mówiąc średnicę (wielkość) felgi. O ile pierwsza wartość (szerokość) jest podawana w milimetrach, o tyle ostatnia (średnica) jest podawana w calach. Na marginesie warto dodać, że symbol „R” nie jest oznaczeniem promienia, ale konstrukcji wewnętrznej opony (opona Radialna).

To tyle jeżeli chodzi o oznaczenie opon. A jaki wpływ mają większe koła na użytkowanie?

Wygląd samochodu

Koła samochodowe przestały obecnie spełniać jedynie rolę elementu zapewniającego komfort i stabilność ruchu. Coraz częściej są także elementem stylizacji,
Koła samochodowe przestały obecnie spełniać jedynie rolę elementu zapewniającego komfort i stabilność ruchu. Coraz częściej są także elementem stylizacji, a ich forma jest dodatkiem podkreślającym urodę samochodu. O czym warto pamiętać wybierając koła, zarówno w przypadku samochodów nowych, jak i używanych?

Fot. Materiały producenta

Bez wątpienia ładna felga podkreśla urok modelu. Ponieważ wszystkie koła oferowane w nowym pojeździe mają identyczną wysokość (promień toczny jest ważny w przypadku wskazań urządzeń pomiarowych), tylko odpowiednio eksponowana felga da efektowne wypełnienie nadkola. Jeżeli przykładowo popatrzymy na Insignię z kołami 245/45R18 i 165/60R16 to zobaczymy w pierwszym przypadku całą przestrzeń nadkola wypełnioną efektowną felgą, a w drugim… za małe koło. W rzeczywistości wielkość koła jest identyczna, ale w drugim przypadku widoczna będzie też czarna guma, a charakterystyczna felga jest krążkiem mniejszym o 5 cm.

Komfort jazdy
Decydując się na koła o większej średnicy mamy też większą szerokość opony, przez co zwiększamy obszar kontaktu opony z nawierzchnią. W efekcie mamy lepszą przyczepność i lepszą sterowalność na zakrętach. Niestety są też minusy takich opon. Jedną z nich jest gorszy komfort jazdy, gdyż samochód z oponą o niskim profilu bardziej przenosi drgania nierówności podłoża. Z doświadczenia wiem, że eksploatacja takiego modelu w Polsce, na drogach lokalnych nie daje komfortu jakiego oczekujemy na drodze szybkiego ruchu, czy autostradzie.

Koła samochodowe przestały obecnie spełniać jedynie rolę elementu zapewniającego komfort i stabilność ruchu. Coraz częściej są także elementem stylizacji,
Koła samochodowe przestały obecnie spełniać jedynie rolę elementu zapewniającego komfort i stabilność ruchu. Coraz częściej są także elementem stylizacji, a ich forma jest dodatkiem podkreślającym urodę samochodu. O czym warto pamiętać wybierając koła, zarówno w przypadku samochodów nowych, jak i używanych?

Fot. Materiały producenta

Dodatkowym problemem są uszkodzenia kół. Przy dość powszechnych w Polsce dziurach w jezdni musimy mieć świadomość, że wjazd w dziurę przy nawet przeciętnej prędkości, może zakończyć się uderzeniem felgi o krawędź dziury i… rozcięcie boku opony. W czasie ostatnich dziesięciu lat, podczas których przejechałem testowanymi modelami ok 700 000 km, koło przebiłem tylko raz (w stadninie koni natrafiłem na leżący gdzieś hufnal do mocowania podków). Powietrze schodziło wówczas stopniowo, a po napompowaniu można było jechać dalej. Rozcięcie boku opony i momentalne unieruchomienie pojazdu po ok 100 metrach zdarzyło mi się w tym czasie ok pięć, albo sześć razy. Tak więc jazda w Polsce na nisko profilowych oponach jest problematyczna.

W przypadku opon o wyższym profilu podczas wjazdu w dziurę, też odczujemy wprawdzie uderzenie, ale nie roztrzaskamy opony. W najgorszym przypadku pęknie nam kord opony i powstanie „wybulenie”. Warto jednak pamiętać, ze przy takim samym uderzeniu kołem z oponą o niskim profilu, koło będzie miało felgę do naprawy.

Koszty
Ostatnim z elementów które trzeba brać pod uwagę przy zakupie nowego pojazdu z małymi lub większymi felgami to koszty zakupu opon. Musimy mieć bowiem świadomość, że do samochodu musimy dokupić opony zimowe, a dodatkowo opony o większej szerokości mają niższe klocki bieżnika, czyli… będą krócej eksploatowane. Wprawdzie obecnie ceny nie są już tak szokująco różne jak kilkanaście lat temu, ale aby uzmysłowić różnice cenowe sprawdziliśmy na wyszukiwarce ceny letnich opon Goodyear. W przypadku rozmiaru 215/60R16 znaleźliśmy osiem modeli opon, a pięć z nich kosztuje poniżej 480 zł. W przypadku rozmiaru 245/45R18 znaleźliśmy 11 modeli opon i tylko trzy są poniżej 600 zł.

Ponadto opona szersza ma większe opory, co przekłada się na wyższe spalanie.

Opony używane
To zupełnie inna sprawa, gdyż w tym wypadku zazwyczaj chodzi jedynie o wygląd wizualny modelu, a ta poprawa stylu nie ma zbyt wiele wspólnego z tuningiem. Ot po prostu ktoś stwierdził, że jego samochód będzie bardziej szpanersko wyglądał na większych kołach i bez zastanowienia montuje nowe koła. Warto jednak pamiętać o kilku sprawach:

Dane konstrukcyjne
Jak widać na przykładzie nowej Insignii założenie innego rozmiaru kół jest możliwe jedynie w przypadku kół, które mają identyczny promień toczny. Co więcej, większe koła to także większe hamulce i inne końcówki układu jezdnego. Wszystko jest przebadane technologicznie i przykładowo Insignia 1,6 CDTi jest oferowana tylko z kolami 215/60R16 lub 225/55R17. Założenie innych kół niż zalecane przez producenta powoduje, że samochód traci swe walory jezdne. Stąd też w Niemczech jakiekolwiek zmiany są robione tylko przez fachowców i fakt ten jest wbijany w Brief, a podczas wypadku Policja weryfikuje te dane.

Przerost szpanu nad inteligencją
Niestety w Polsce niewiele osób dba o zalecenia producenta, a często zakładane są tak duże koła i szerokie opony, że… niszczą błotniki. Teoretycznie koła te mieszczą się w nadkolu, ewentualnie „efektownie wystają nieco poza obrys”. O ile taki samochód stoi lub delikatnie porusza się naprzód nie ma problemów. Jednakże w przypadku szybszej jazdy, omijaniu przeszkody i delikatnej nierówności… podbite koło uderzy w rant nadkola i błotnik wybrzuszy się.

Opony

Koła samochodowe przestały obecnie spełniać jedynie rolę elementu zapewniającego komfort i stabilność ruchu. Coraz częściej są także elementem stylizacji,
Koła samochodowe przestały obecnie spełniać jedynie rolę elementu zapewniającego komfort i stabilność ruchu. Coraz częściej są także elementem stylizacji, a ich forma jest dodatkiem podkreślającym urodę samochodu. O czym warto pamiętać wybierając koła, zarówno w przypadku samochodów nowych, jak i używanych?

Fot. Materiały producenta

Kolejny problem w przypadku „samorodnych tuningowców” jest stan opon. Ogumienie to zawsze jest kupowane na giełdach i z ogłoszeń. Tutaj zaś pojawia się problem. Jak wspominano w przypadku nowych samochodów, opony szerokie i niskooprofilowe często narażone są na uszkodzenia mechaniczne. Nawet licząc, że w państwach w których były użytkowane nie ma takich dziurawych ulic jak w Polsce, to częste uderzenie w mniejsze uszkodzenia nawierzchni, czy najazd na krawężnik powodują pęknięcie kordu i wadę opony. Nie musi to nawet być wybrzuszenie opony. Może również zostać wewnętrzna część kordu, opona będzie trudna do wyważenia, a uszkodzenie kordu będzie postępować.

Tak więc podsumowując:
W przypadku nowego samochodu większe, ładniejsze felgi to wyższy komfort prowadzenia na trasie, ale także mniejszy komfort jazdy po dziurawych ulicach. Ponadto ogumienie takiego koła jest droższe i bardziej podatne na uszkodzenia na dziurach drogach..
W przypadku używanego samochodu, własne koncepcje stylizacji są bez sensu. Najlepiej podjechać o warsztatu wulkanizacyjnego i sprawdzić jakie największe koła zalecał do modelu producent i dopiero wtedy szukać używanych, dużych kół.

Zobacz także: Kia Stonic w naszym teście

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty