Wszystko
o samochodach

Porady / Opony

Opony na lato

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Fot. Karina Trojok: Gdy temperatura powietrza jest wyższa niż 7 stopni C należy zamienić opony zimowe na letnie. Gdy z dróg zniknie śnieg, a temperatura wzrośnie powyżej plus 7 stopni C, nadchodzi czas na zmianę opon zimowych na letnie. Nie należy z tym zwlekać.

 

W wysokich temperaturach bieżnik opony zimowej ściera się szybko, a droga hamowania znacznie się wydłuża w porównaniu z wynikami uzyskanymi przez oponę letnią. Na takie zachowanie opon ma wpływ kształt bieżnika opony letniej, który w zasadniczy sposób różni się od bieżnika opony zimowej oraz mieszanka gumowa użyta do produkcji ogumienia.Fot. Karina Trojok: Gdy temperatura powietrza jest wy¿sza ni¿ 7 stopni C nale¿y zamieniæ opony zimowe na letnie.  

Wymagania

 

Współczesne opony muszą zapewniać doskonałą przyczepność na suchych i mokrych nawierzchniach, na zakrętach oraz na prostej drodze. Powinny też charakteryzować się małymi oporami toczenia, odpornością na poślizg hydrodynamiczny oraz niskim poziomem emitowanego hałasu i wysoką trwałością. Spełnienie tych wszystkich wymagań jednocześnie jest niemożliwe. Jak co roku, na sezon letni producenci przygotowali nowe modele ogumienia.

 

Oznaczenia na oponie

 

Na każdej oponie producent umieszcza szereg oznaczeń. Podstawowym jest symbol charakteryzujący rozmiar opony. Na przykład 175/70 R 13 oznacza oponę radialną o średnicy osadzenia 13 cali, szerokości 175 mm i wskaźniku profilu 70. Wskaźnik ten informuje, jaki procent szerokości opony stanowi wysokość jej boku. Najbardziej obniżony profil ma opona o współczynniku 45. Przy braku tego oznaczenia wskaźnik profilu wynosi 82, wtedy opona jest najwyższa. Szerokości opony podawane są w milimetrach i wynoszą od 125 do 255 mm. Bardzo ważna jest data produkcji opony, która jest zakodowana w postaci ułamka. Liczba przed kreską oznacza numer tygodnia roku, a liczba po kresce ułamkowej rok produkcji opony. Np. 14/04 informuje, że opona została wyprodukowana w 14 tygodniu 2004 roku.

 

Indeks prędkości

 

Od własności użytkowych opony zależy bezpieczeństwo podróżowania. Opony założone w fabryce zostały wybrane z uwzględnieniem przeznaczenia samochodu i są przystosowane do rozwijania odpowiedniej prędkości, o czym informuje indeks prędkości.

Gdy dotychczas stosowany model opony już nie jest produkowany, pewną trudność sprawia dobór następcy. Na pewno starszy typ można zastąpić nowszym z tej samej wytwórni. Nie należy zmieniać rozmiarów opon bez konsultacji z autoryzowanym serwisem. Co bardzo ważne, symbol prędkości oraz indeks nośności nie mogą być niższe niż w ogumieniu oryginalnym.

 

Eksploatacja

 

Aby uzyskać duże przebiegi opon, należy dbać o prawidłowe ciśnienie w ogumieniu, wyważać koła oraz kontrolować ustawienie geometrii zawieszenia. W czasie eksploatacji trzeba brać pod uwagę zjawiska fizyczne towarzyszące toczeniu się opony po nawierzchni. Gdy jedziemy z prędkością 180 km/h zużycie bieżnika jest 9 razy większe niż przy poruszaniu się z prędkością 100 km/h. Jeśli przy ruszaniu opona zostawia czarny ślad na nawierzchni, zużycie bieżnika wzrasta 100 razy w porównaniu z normalną jazdą. Należy pamiętać, że głębokość bieżnika ma zasadniczy wpływ na szybkość odprowadzania wody i długość drogi hamowania. Zmniejszenie głębokości bieżnika z 7 do 3 mm wydłuża drogę hamowania na mokrej nawierzchni aż o 10 m.

 

Krajowy rynek opon

 

Na rynku krajowym swe produkty sprzedaje 25 dostawców opon, oferując prawie 50 rodzajów bieżników opon letnich na średnice obręczy od 12 do 16 cali. Rynek najtańszych opon z najmniejszym indeksem prędkości sukcesywnie maleje, rośnie sprzedaż opon lepszej jakości, ponieważ wzrastają wymagania producentów samochodów. Rozpiętość cen opon jest bardzo duża. Sto złotych trzeba zapłacić za ogumienie o małych wymiarach, a 1100 złotych za szerokie gumy o profilu 50 średnicy 17 cali z wysokim indeksem prędkości. Popularne opony na rynku o rozmiarze 185/65R14 i nieco większe 195/65R15 są produkowane przez różne wytwórnie i jest w czym wybierać. Dla kierowców, którzy muszą wymieniać uszkodzone opony niskoprofilowe prawdziwym utrapieniem są częste zmiany modeli i związana z tym trudność zakupienia pojedynczej opony ze „starym” wzorem bieżnika. Praktycznie pozostaje zakup dwóch pneumatyków na wyposażenie jednej osi pojazdu, co podwaja koszt wymiany.

  

Przykładowe ceny opon

 

Opona

Rozmiar

Cena (zł)

Kormoran Gamma

195/65 R15

205/50 R15

293

372

BF Goodrich g-Force Profiler

195/50 R15

205/50 R16

281

616

Michelin Pilot Exalto

185/60 R14

195/55 R15

205/50 R16

390

560

800

Pirelli P 3000 Energy

165/65 R13

175/70 R14

195/65 R15

227

283

345

Pirelli P 2500 Euro

165/65 R13

165/70 R14

195/65 R15

227

245

401

 

- Aby uzyskać duże przebiegi opon, należy dbać o prawidłowe ciśnienie w ogumieniu, często wyważać koła oraz kontrolować ustawienie geometrii zawieszenia,

- Gdy jedziemy z prędkością 180 km/h zużycie bieżnika jest 9 razy większe niż przy poruszaniu się z prędkością 100 km/h,

- Jeśli opona zostawia czarny ślad na nawierzchni, zużycie bieżnika wzrasta 100 razy w porównaniu z normalną jazdą,

- Głębokość bieżnika ma zasadniczy wpływ na szybkość odprowadzania wody i długość drogi hamowania. Zmniejszenie głębokości bieżnika z 7 do 3 mm wydłuża drogę hamowania na mokrej nawierzchni aż o 10 m.

 

Symbole prędkości opon

 

Symbol prędkości

Maksymalna prędkość (km/h)

R

170

S

180

T

190

U

200

H

210

V

240

W

270

 

 

Wpływ głębokości bieżnika na drogę hamowania

Głębokość rzeźby bieżnika

Długość drogi hamowania (od 100 do 60 km/godz. na mokrej nawierzchni)

7 mm

52 m

5 mm

54 m

3 mm

62 m

2 mm

70 m

1 mm

90 m

  

 

Wpływ rodzaju drogi na przebieg opony

Rodzaj opony

Przebyta droga

Nizinna asfaltowa

100 %

Asfaltowa z zakrętami i wzniesieniami

75 %

Z luźnego szutru

65 %

Gruntowa górzysta

50 %

Z grubego tłucznia

20 %

 

 

Wpływ niedostatecznego ciśnienia na przebieg opony

Ciśnienie

Przebyta droga

Normalne

100 %

80 proc.

75 %

71 proc.

50 %

45 proc.

25 %

Gdy w oponie zamiast np. 1,8 atmosfery mamy zaledwie 1,4 atm. to po przejechaniu 25 tys. km opona jest do wymiany

  

Czynniki wpływające na zużywanie się bieżnika:

 

Temperatura i wilgoć

 

Wysoka temperatura wpływa na zmiękczenie gumy bieżnika, co sprzyja większej deformacji opony. Dlatego w upalne dni warto parkować samochód w cieniu lub stosować specjalne pokrowce na opony.

  Prędkość

 

Jadąc z dużą prędkością nagrzewamy oponę, która pod wpływem ciepła staje się elastyczniejsza, a co za tym idzie, szybciej się ściera bieżnik.

 

Ciśnienie wewnętrzne

 

Gdy ciśnienie jest za małe opona nieustannie się rozszerza i kurczy (w miejscu kontaktu z jezdnią). W ten sposób zaczyna wydzielać się ciepło, które nagrzewa gumę. Dlatego lepiej napompować oponę mocniej. Większe ciśnienie w gumach nie jest tak szkodliwe jak zbyt małe.

 

Rodzaj drogi

 

Szybkie pokonywanie zakrętów, przyspieszanie i hamowanie, jazda po górzystych drogach i nawierzchniach szutrowych wpływają niekorzystnie na nasze opony.

 

Oznaczenia na oponie

1. Dane dotyczące rozmiaru opony np.: 205/55R15, czyli:

205 – szerokość opony mm,

R – kod konstrukcji wewnętrznej (R – radialna),

55 – wskaźnik profilu, tzn. ile procent z szerokości opony stanowi wysokość jej boku,

15 – średnica osadzenia podana w calach

 

2. Napis „TUBELESS” – opona bezdętkowa (obecnie większość opon jest bezdętkowych, w przypadku jednak opony dętkowej będzie napis TUBE TYPE)

 

3. Zakodowana nośność opony i jej dopuszczalna prędkość,

np.: 88V:88 – wskazuje na nośność, którą należy przeliczyć według specjalnej tabeli, w przypadku oznaczenia 88 jest to nośność równa 560 kg,

V – maksymalna prędkość 240 km/godz.

 

4. TWI – napis znajdujący się u góry, bliżej czoła opony, oznaczający umieszczenie wskaźnika zużycia bieżnika. Według rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej wartość tego wskaźnika wynosi minimum 1,6 mm.

 

5. Data produkcji (kolejny tydzień roku – dwie pierwsze cyfry i rok produkcji – ostatnia cyfra) np. 309 oznacza, że oponę wyprodukowano w 30 tygodniu 1999 r.

 

Fot. Pirelli: Pirelli P 3000 Energy przeznaczona jest dla samochodów kompaktowych i klasy ¶redniej ni¿szej. Dobrze odprowadza wodê, ma niski opór toczenia. Fot. Pirelli: Pirelli P 2500 Euro przeznaczona jest dla samochodów ma³ych i kompaktowych. Jedna z niewielu opon tzw. uniwersalnych – ca³orocznych. Fot. Kormoran: Kormoran Gamma jest przeznaczona do aut osi±gaj±cych du¿e prêdko¶ci. Wyró¿nia siê niskim poziomem ha³asu.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Kormoran: Kormoran Impulser przeznaczona dla pojazdów z silnikami o ma³ej i ¶redniej pojemno¶ci skokowej. Dobrze zachowuje siê na mokrej nawierzchni. Fot. Goodrich: BF Goodrich g-Force Profiler – opona przeznaczona do samochodów sportowych oraz usportowionych sedanów. Wed³ug producenta dobrze zachowuje siê w ka¿dych warunkach. Fot. Michelin: Michelin Pilot Exalto – nowoczesna opona dla kierowców preferuj±cych ostry styl jazdy. Wyró¿nia siê
asymetrycznym bie¿nikiem o ró¿nej g³êboko¶ci.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Komentarze

  • Stiff (gość)

    Temat do rozwinięcia, ceny nie wiem skąd, brak danych, chociażby indeks Y? Od 12" - 16" ? Dziwne bo spotykałem przynajmniej kilka innych rozmiarów... Opisanie oszczędności opony z 1 strony, z drugiej konsultacja z aso? Zmiana rozmiaru jest oczywiście jak najbardziej dla ludzi i nie ma co straszyć nikogo, więc wszystkich uspokajam :) A opony używane? Przechowywanie opon? Eksploatacja do rozwinięcia. Zużycie przy hamowaniu? Nawet wzmianki choćby o hamowaniu silnikiem. Technika ruszania? "Czarny ślad" - jak to magicznie brzmi... Pozdrawiam, wnikliwych jak zwykle zapraszam do polemiki pod moim komentarzem.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości