Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Opony niskoprofilowe - zalety i wady

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Opony niskoprofilowe Opony niskoprofilowe należą do abecadła tuningu. Poprawiają wygląd auta i jego prowadzenie. Niestety, cierpi na tym komfort jazdy. Są też inne niedogodności.

Co to są opony niskoprofilowe? W największym skrócie jest to ogumienie, w którym szerokość bieżnika jest znacznie większa od wysokości opony. Bardziej fachowego określenia używają profesjonaliści.

- Profil opony jest to stosunek jej wysokości do szerokości. Jeśli zatem mówimy o oponie niskoprofilowej, to mają one znacznie większą szerokość przy wysokości stanowiącej czasem tylko 30, a nawet 20 procent ich szerokości - wyjaśnia Jerzy Warszczyński, kierownik Laboratorium Ogumienia w Ośrodku Badawczo - Rozwojowym Przemysłu Oponiarskiego Stomil w Poznaniu.

REKLAMA
Opony regiomoto.pl - opony i felgi samochodowe, sklep internetowy

Przyjmuje się, że niskoprofilową jest taka opona, której profil wynosi najwyżej 55 procent jej szerokości. Przykład: dla opony o rozmiarze 205/55 R17 jej szerokość wynosi 205 mm, a profil stanowi 55 procent tej wartości (R17 to średnica opony).

Zobacz też: Układ wydechowy - jego tuning to lepsze brzmienie i osiągi

Zapotrzebowanie na opony niskoprofilowe wymusiło wprowadzanie na rynek samochodów o coraz wyższych osiągach. Auto prowadzi się znacznie lepiej, gdy obniżony jest środek jego ciężkości, a styk opony z nawierzchnią jest duży.

Ponadto zredukowane są boczne wychyły nadwozia i polepsza się jakość hamowania. Dlatego tego typu ogumienie jest stosowane jako fabryczne w wielu sportowych modelach aut.

Niski profil w tuningu

Opony niskoprofilowe szybko zostały zaakceptowane przez tuningowców. Chodziło nie tylko o aspekty trakcyjne, ale także wizualne.

- Opona niskoprofilowa świetnie prezentuje się na feldze. Niski profil ogumienia powoduje, że wizualnie zostaje uwydatniona felga. Oczywiście najlepiej, jeśli to będzie obręcz z metali lekkich - mówi Szymon Racewicz, tuner z Trójmiasta.

Wizualny atut opon niskoprofilowych podnosi również fakt, że wiele z nich ma także atrakcyjnie wyglądający bieżnik.

Jakie wady?

Walory trakcyjne, to istotny aspekt opon niskoprofilowych. Wszak pewne prowadzenie samochodu to podstawa bezpieczeństwa jazdy. Jednak opony o niskim profilu mają szereg wad.

Zobacz też: Hamulce po tuningu mają lepszą skuteczność. Poradnik

Najważniejszą, która szczególnie daje się we znaki w polskich warunkach, jest pogorszenie komfortu jazdy. Na dziurawych i pofałdowanych drogach gorsze jest amortyzowanie. Poza tym szerokie, niskoprofilowe ogumienie nie lubi kolein wyżłobionych w asfalcie. Kierowca czuje wówczas opór na kierownicy, a auto ma tendencje do poszukiwania własnej drogi.

Wspomnieliśmy, że opony niskoprofilowe polepszają hamowanie. To prawda, ale dotyczy to suchej nawierzchni. Kiedy jest mokro szerokie ogumienie jest podatne na zjawisko aquaplaningu, a na śliskiej nawierzchni szybciej wpada w poślizg. Na szczęście producenci opon uwzględniają te zagrożenia i większość markowych opon niskoprofilowych ma specjalny bieżnik ograniczający obie te niekorzystne cechy.

Wadą takich opon jest również wyższy, niż w oponach tradycyjnych, poziom emitowanego hałasu. Wynika to z budowy opon niskoprofilowych, które są znacznie sztywniejsze od klasycznego ogumienia.

Natomiast ze względu na znacznie węższy bok opony niskoprofilowe są podatniejsze na uszkodzenia. Jest to związane m.in. z utrudnioną wizualną kontrolą ciśnienia w oponie, bo nawet jeśli jest ono zbyt niskie, to niedopompowana niskoprofilówka wygląda w zasadzie tak samo, jak opona z prawidłowym ciśnieniem. Wjechanie w dziurę grozi w takim przypadku rozerwaniem boku opony. Dlatego kontrola ciśnienia w niskoprofilówkach powinna być wykonywana znacznie częściej.

Zamienniki opon

Kierowca, który chce założyć opony niskoprofilowe powinien pamiętać, że tym samym zmniejsza średnicę kół. To z kolei może prowadzić do przekłamań prędkościomierza i licznika kilometrów, a przede wszystkim wpływa negatywnie na eksploatację zawieszenia. Konieczny jest odpowiedni dobór felg, aby średnica koła zgadzała się z zaleceniami producenta samochodu.

Zobacz też: Orurowanie samochodu - sposób na tuning, ale uwaga na przepisy

Do opon niskoprofilowych trzeba zatem dobrać felgi o większej średnicy. Przy wyborze opon oraz średnicy felg najlepiej skorzystać z porady w serwisie oponiarskim lub autoryzowanej stacji obsługi. Można również skorzystać z tabeli zamienników, które są dostępne m.in. w internecie.

Wojciech Frelichowski

Opony niskoprofilowe
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Opony niskoprofilowe

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • dan (gość)

    wad jest wielokrotnie więcej niż korzyćsi, naważniejsze to prowadzenie w koleinach i na mokrym- czyli w trudnych warunkach, do tego niskoprofilowe szerokie opony tracą przyczepność dużo bardziej gwałtownie, na suchym gładkim również poprawa jest minimalna na fabrycznych hamulcach i zawieszeniu, ogólnie mam wrażenie że producenci zamiast inwestować w zaawansowane zawieszenia, np. pneumatyczne zakładają sztywne sprężyny i niskoprofilowe opony, przykładem jest Citroen Xantia v6 prawie 20lat temu która np w teście łosia pobiła nawet super sportowe maszyny jak Ferrari czy porsche, a fabryczne opony tego auta to 205/60r 15

  • ROB (gość)

    miałem w zamyśle zmianę -accord 2,4 v 2006 r - fabrycznie 16 cali -jednak po przeczytaniu co dobre a co złe ,przeszło mi,nie będę zmieniał dla lansu ,oczywiście z jakimiś tam dla przykładu 18 cali wygląd że hoho,jednak wybrałem bezpieczeństwo -fabryczne nie wyglądają tak żle -autor tego artykułu zapomniał o większym spalaniu w przypadku zastosowania większych felg, co jest chyba ważne,również ze stratą odrobiny mocy

  • niskoprofilowe (gość)

    Dobra opona jest z założenia miękka Nisko profilówka jest ok. ale na autostradę tylko. Od punktu do punktu. Jasta po mieście odpada.

  • niskoprofilowe (gość)

    Opony "niskoprofiowe: stosowane są .Powinny być dla szosowych szybkich samochodów .Mercedes ,Posze i tp.Niemiecki wynalazek. Abarty na takich oponach to wymysł .To tak jak kalosze w upał.

  • mazzo (gość)

    Wypowiem się jako wieloletni eksploatator samochodu o oponach 205/60r16 na zimę oraz 225/35/r19 na lato. Odnosząc się do absurdalnego stwierdzenia, jakoby niskoprofilowe wpadały w poślizg o wiele gwałtowniej co jest tak wielkim nonsensem. Opony o wysokim profilu wpadają w poślizg rzadziej, ponieważ potrafią zmieniać kąt boczny, czego nie ma w niskoprofilowych. Ale uwierzcie mi, wpadałem w poślizg boczny nie raz na niskoprofilowych i wysokoprofilowych i w tych pierwszych nie boję się niczego, ponieważ ten poślizg jest bardzo delikatny i jeśli wszystko działa prawidłowo (ABS, ESP) to nie jest niebezpieczny, bo aby poślizg na wysokim profilu doprowadzić do porządku, opona musi pokonać opór boczny oraz kątowy, natomiast w przypadku niskiego profilu jedynie boczny. Przykład: Zjazd z autostrady, silny łuk i często są tam takie uskoki, często wysokie. Opona niskoprofilowa delikatnie uskoczy, natomiast wysoki profil da nam mocne bujnięcie z ryzykiem niebezpiecznego poślizgu.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości