Co to są opony niskoprofilowe? W największym skrócie jest to ogumienie, w którym szerokość bieżnika jest znacznie większa od wysokości opony. Bardziej fachowego określenia używają profesjonaliści.
- Profil opony jest to stosunek jej wysokości do szerokości. Jeśli zatem mówimy o oponie niskoprofilowej, to mają one znacznie większą szerokość przy wysokości stanowiącej czasem tylko 30, a nawet 20 procent ich szerokości - wyjaśnia Jerzy Warszczyński, kierownik Laboratorium Ogumienia w Ośrodku Badawczo - Rozwojowym Przemysłu Oponiarskiego Stomil w Poznaniu.
Przyjmuje się, że niskoprofilową jest taka opona, której profil wynosi najwyżej 55 procent jej szerokości. Przykład: dla opony o rozmiarze 205/55 R17 jej szerokość wynosi 205 mm, a profil stanowi 55 procent tej wartości (R17 to średnica opony).
Zapotrzebowanie na opony niskoprofilowe wymusiło wprowadzanie na rynek samochodów o coraz wyższych osiągach. Auto prowadzi się znacznie lepiej, gdy obniżony jest środek jego ciężkości, a styk opony z nawierzchnią jest duży.
Ponadto zredukowane są boczne wychyły nadwozia i polepsza się jakość hamowania. Dlatego tego typu ogumienie jest stosowane jako fabryczne w wielu sportowych modelach aut.
Niski profil w tuningu
Opony niskoprofilowe szybko zostały zaakceptowane przez tuningowców. Chodziło nie tylko o aspekty trakcyjne, ale także wizualne.
- Opona niskoprofilowa świetnie prezentuje się na feldze. Niski profil ogumienia powoduje, że wizualnie zostaje uwydatniona felga. Oczywiście najlepiej, jeśli to będzie obręcz z metali lekkich - mówi Szymon Racewicz, tuner z Trójmiasta.
Wizualny atut opon niskoprofilowych podnosi również fakt, że wiele z nich ma także atrakcyjnie wyglądający bieżnik.
Jakie wady?
Walory trakcyjne, to istotny aspekt opon niskoprofilowych. Wszak pewne prowadzenie samochodu to podstawa bezpieczeństwa jazdy. Jednak opony o niskim profilu mają szereg wad.
Zobacz też: Hamulce po tuningu mają lepszą skuteczność. Poradnik
Najważniejszą, która szczególnie daje się we znaki w polskich warunkach, jest pogorszenie komfortu jazdy. Na dziurawych i pofałdowanych drogach gorsze jest amortyzowanie. Poza tym szerokie, niskoprofilowe ogumienie nie lubi kolein wyżłobionych w asfalcie. Kierowca czuje wówczas opór na kierownicy, a auto ma tendencje do poszukiwania własnej drogi.
Wspomnieliśmy, że opony niskoprofilowe polepszają hamowanie. To prawda, ale dotyczy to suchej nawierzchni. Kiedy jest mokro szerokie ogumienie jest podatne na zjawisko aquaplaningu, a na śliskiej nawierzchni szybciej wpada w poślizg. Na szczęście producenci opon uwzględniają te zagrożenia i większość markowych opon niskoprofilowych ma specjalny bieżnik ograniczający obie te niekorzystne cechy.
Wadą takich opon jest również wyższy, niż w oponach tradycyjnych, poziom emitowanego hałasu. Wynika to z budowy opon niskoprofilowych, które są znacznie sztywniejsze od klasycznego ogumienia.
Natomiast ze względu na znacznie węższy bok opony niskoprofilowe są podatniejsze na uszkodzenia. Jest to związane m.in. z utrudnioną wizualną kontrolą ciśnienia w oponie, bo nawet jeśli jest ono zbyt niskie, to niedopompowana niskoprofilówka wygląda w zasadzie tak samo, jak opona z prawidłowym ciśnieniem. Wjechanie w dziurę grozi w takim przypadku rozerwaniem boku opony. Dlatego kontrola ciśnienia w niskoprofilówkach powinna być wykonywana znacznie częściej.
Zamienniki opon
Kierowca, który chce założyć opony niskoprofilowe powinien pamiętać, że tym samym zmniejsza średnicę kół. To z kolei może prowadzić do przekłamań prędkościomierza i licznika kilometrów, a przede wszystkim wpływa negatywnie na eksploatację zawieszenia. Konieczny jest odpowiedni dobór felg, aby średnica koła zgadzała się z zaleceniami producenta samochodu.
Do opon niskoprofilowych trzeba zatem dobrać felgi o większej średnicy. Przy wyborze opon oraz średnicy felg najlepiej skorzystać z porady w serwisie oponiarskim lub autoryzowanej stacji obsługi. Można również skorzystać z tabeli zamienników, które są dostępne m.in. w internecie.
Wojciech Frelichowski
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?