Opony w zimie – podstawa twojego bezpieczeństwa

Artykuł sponsorowany
Prawidłowa praca układów ABS oraz ESP w dużej mierze zależy od opon. Jeżeli będą one w złej kondycji lub nie będą dopasowane do panujących warunków atmosferycznych nawet najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa okażą się nieskuteczne.
Prawidłowa praca układów ABS oraz ESP w dużej mierze zależy od opon. Jeżeli będą one w złej kondycji lub nie będą dopasowane do panujących warunków atmosferycznych nawet najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa okażą się nieskuteczne.
Prawidłowa praca układów ABS oraz ESP w dużej mierze zależy od opon. Jeżeli będą one w złej kondycji lub nie będą dopasowane do panujących warunków atmosferycznych nawet najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa okażą się nieskuteczne.
Prawidłowa praca układów ABS oraz ESP w dużej mierze zależy od opon. Jeżeli będą one w złej kondycji lub nie będą dopasowane do panujących warunków atmosferycznych
Prawidłowa praca układów ABS oraz ESP w dużej mierze zależy od opon. Jeżeli będą one w złej kondycji lub nie będą dopasowane do panujących warunków atmosferycznych nawet najbardziej zaawansowane systemy bezpieczeństwa okażą się nieskuteczne.

Opony to często niedoceniany i marginalizowany przez kierowców element eksploatacyjny. Warto jednak przypomnieć, że jest to jedyna część samochodu, która łączy go z nawierzchnią. Dlatego należy zadbać o ich odpowiedni dobór i kondycję – szczególnie w zimie.

Każdy  sprzedawca aut używanych powie Wam, że kondycją ogumienia w samochodzie interesuje się niewielki odsetek potencjalnych nabywców aut. Jednak to właśnie opony są podstawą działania wszystkich systemów bezpieczeństwa.

Sezonowa wymiana opon co roku wzbudza wiele kontrowersji. Część kierowców uważa, że w naszej strefie klimatycznej opony zimowe to fanaberia. Te same osoby często jednak mylnie rozumieją przeznaczenie opon zimowych i uważają, że  służą one tylko do jazdy po śniegu, który zimą bardzo rzadko zalega na ulicach. To błędne rozumowanie.

W czym tkwi sekret opon zimowych?

Należy zaznaczyć, że opony zimowe zapewniają optymalną trakcję nie tyle na śniegu, co na mokrym i suchym asfalcie przy niższych, typowo zimowych temperaturach. To właśnie w takich warunkach opony letnie nie gwarantują już bezpiecznej jazdy. Koncerny oponiarskie kładą największy nacisk na to, aby opony zimowe miały uniwersalne zastosowanie. Co to oznacza? Mają one gwarantować nie tylko dobrą trakcję na śniegu, ale przede wszystkim oferować swoje najlepsze właściwości, a tym samym bezpieczeństwo w warunkach typowych dla zimy w naszej strefie klimatycznej.

Te właściwości zapewniają dwa podstawowe elementy, które odróżniają oponę zimową od letniej: gumowa mieszanka oraz wzór bieżnika. Gumowa mieszanka opony zimowej jest elastyczniejsza w porównaniu z mieszanką opony letniej, ponieważ ma w składzie więcej kauczuku oraz krzemionki. Dzięki temu, kiedy średnia dzienna temperatura spada poniżej 7 stopni Celsjusza opona zimowa jest bardziej miękka niż letnia, przez co jej bieżnik lepiej pracuje na zimnym asfalcie. Sam bieżnik opony zimowej ma też drobne nacięcia zwane lamelami. Sprawiają one, że opona łatwo „okleja się” śniegiem, przez co zyskuje lepszą przyczepność. Na asfalcie docenimy głębsze rowki i mniejsze klocki bieżnika, które skutecznie rozprawią się z wodą i błotem pośniegowym. Tyle teorii.

Opona zimowa vs opona letnia – wyniki testów

W praktyce przewagę opon zimowych nad letnimi późną jesienią i zimą dowiedziono w licznych testach. W jednym z nich, przeprowadzony przez tygodnik „Auto Świat” , wykazał, że w próbie hamowania z prędkości 50 km/h na śniegu najlepsza opona zimowa uzyskała wyniki 27,1 m. Samochód na oponach letnich zatrzymał się dopiero po niemal 60 m. W testach prowadzenia i trakcji dla opony letniej nie udało się nawet wykonać pomiarów. Te wyniki pokazują, że nawet najmniejsza ilość śniegu lub błota pośniegowego na asfalcie będzie stanowić bardzo poważne zagrożenie dla kierowcy, który porusza się autem na oponach letnich.

Pamiętaj – już po pierwszych  przymrozkach w nocy, ale jeszcze przed pierwszymi opadami śniegu, powinieneś wymienić opony. Wbrew pozorom, to wcale nie jest tak uciążliwa i czasochłonna czynność, jak mogłoby się wydawać, o ile skorzystamy z usług dobrego serwisu, który specjalizuje się w doborze i wymianie opon. Takim miejscem jest bez wątpienia sieć serwisów First Stop. First Stop posiada ponad 20 lat doświadczenia w zakresie wymiany i sprzedaży opon, a zdobywał je w 25 krajach całej Europy. W Polsce First Stop ma sieć 75 serwisów partnerskich, w których fachowcy kompleksowo zatroszczą się o ogumienie w Twoim samochodzie. Zaoferują również profesjonalną usługę przechowania opon letnich (w odpowiednim ułożeniu i pomieszczeniu bez dostępu promieni słonecznych) oraz ich mycia.

Więcej szczegółów i aktualnych promocji znajdziecie na firststop.pl

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty