Mieszkańcy Skandynawii zaczęli stosować opony z kolcami w krajach skandynawskich w latach 50. ubiegłego wieku. Jeśli chodzi o konstrukcję, opona z kolcami przypomina tradycyjną oponę zimową. Ma mniej nacięć, czyli tzw. lameli, a to ze względu na konieczność rozmieszczenia odpowiedniej liczby otworów na kolce. Kolców może być od około 60 do 120 - w zależności od rozmiaru i modelu opony. Długość kolców waha się w autach osobowych od 10 do 15 mm, a w pojazdach ciężarowych wynosi 30 mm.
Ogumienie z kolcami sprawdza się na trasach pokrytych ubitą warstwą śniegu bądź lodu. Użytkowanie takiego ogumienia w innych warunkach sprawia, że jest ono mniej efektywne od klasycznych opon zimowych.
Zgodnie z dyspozycją art. 60 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym używanie na terenie Polski opon z umieszczonymi w nich na trwałe elementami przeciwpoślizgowymi jest zabronione i zagrożone jest karą grzywny w drodze mandatu karnego w wysokości 100 zł.
Zobacz także: Fiat 500C w naszym teście
Ponadto dopuszczenie do ruchu na drodze publicznej i w strefie zamieszkania pojazdu wyposażonego w opony o przedmiotowej konstrukcji stanowi - zgodnie z dyspozycją art. 132 ust. 1 pkt 1 lit. b) cytowanej wyżej ustawy - podstawę do zatrzymania dowodu rejestracyjnego (pozwolenia czasowego) oraz wiąże się z wydaniem polecenia zakazu dalszej jazdy.
Zakaz używania opon z kolcami może zostać uchylony na potrzeby zorganizowania rajdu bądź wyścigu, za wcześniejszą zgodą zarządcy drogi.
Głównym powodem obowiązywania w Polsce zakazu używania opon z kolcami jest obawa przed zniszczeniem dróg. W Europie użytkowanie ogumienia z kolcami jest dozwolone w okresie zimowym i określonych regionach m.in. w Norwegii i we Włoszech.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?