Historia opon liczy już prawie 175 lat. Wszystko zaczęło się w 1839 roku, kiedy Amerykanin Charles Goodyear wymyślił proces wulkanizacji kauczuku. Już siedem lat później Robert Thomson opracował pneumatyczną oponę dętkową. Zaś pod koniec XIX wieku, w 1891 roku, Francuz Eduard Michelin zaproponowała oponę pneumatyczną z wyjmowaną dętką.
Następne wielkie kroki w oponiarskiej technologii miały miejsce w XX wieku. W 1922 roku opracowano opony wysokociśnieniowe, a dwa lata później niskociśnieniowe (dobre do pojazdów użytkowych).
W kolejnych latach wprowadzano wiele różnych ulepszeń w budowie opon, ale technologicznym przełom nastąpił w 2000 roku, gdy Michelin zaprezentował system PAX, pozwalający na jazdę z przebitą lub pozbawioną ciśnienia oponą.
Aktualnie nowinki w ogumieniu polegają głównie na poprawianiu kontaktu bieżnika z nawierzchnią oraz oszczędności zużycia paliwa. Ale są również nowatorskie koncepcje pozyskiwania gumy do produkcji opon z popularnie występujących roślin. Opracowano też koncepcję opony, która jest wykonana z tworzywa sztucznego. Oto krótki przegląd technologicznych nowości w branży oponiarskiej.
Goodyear - opony zimowe i opony letnie
Przykładem oponiarskich działań mających wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa jest technologia EfficientGrip, którą w tym roku wprowadził koncern Goodyear. Opony w tej technologii są skonstruowane z wykorzystaniem innowacyjnego i oszczędzającego paliwo rozwiązania – FuelSavingTechnology.
Jak wyjaśnia producent, mieszanka gumowa bieżnika zawiera specjalne polimery, które zmniejszają opory toczenia, zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla w spalinach. Konstrukcja opon EfficientGrip zapewnia ich stałą twardość i równomierny rozkład nacisku na całej jej powierzchni, co przekłada się na wyższe przebiegi. W porównaniu z poprzednią wersją, opona jest lżejsza, co umożliwia bardziej precyzyjne kierowanie pojazdem i poprawia zachowanie auta w zakrętach.
Opona Goodyear EfficientGrip.
Fot. Goodyear
Michelin - opony zimowe i opony letnie
Francuski koncern Michelin opracował technologię Hybrid Air. Dzięki temu francuskiemu koncernowi udało się stworzyć bardzo lekkie opony o nietypowym rozmiarze (165/60 R18), które pozwalają zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 4,3 gram na każdy kilometr, a zużycie paliwa o prawie 0,2 litra na 100 kilometrów.
Oszczędność paliwa to zasługa mniejszych oporów toczenia i lepszej aerodynamiki opony. Ponadto obniżono masę takiej opony o 1,7 kilograma, czyli łącznie masa pojazdu jest mniejsza o 6,8 kg, co też ma wpływa na zmniejszenia zużycia paliwa.
Opona Michelin Hydbrid Air.
Fot. Michelin
Bridgestone - opony zimowe i opony letnie
W katalogu firmy Bridgestone nową technologię wprowadzono w zimowych oponach Blizzak. Zastosowano w nich nowy wzór bieżnika i mieszanki, które mają wpływ na bardzo dobre osiągi na śniegu (hamowanie i przyspieszanie), a także stabilne prowadzenie auta na mokrej nawierzchni. Najlepsze wyniki w kategorii bezpieczeństwa hamowania na mokrej i suchej nawierzchni osiagnięto także dzięki nowemu układowi rowków tej samej głębokości, który pomaga w uzyskaniu równomiernej sztywności opony w sytuacji hamowania w różnych warunkach.
Wysoka jakość opon Blizzak została doceniona przez niemiecką organizację techniczną TÜV znakiem TÜV Performance Mark.
Opona Bridgestone Blizzak.
Fot. Bridgestone
Hankook - opony zimowe i opony letnie
W tym roku koreańska firma Hankook opracowała koncepcję opony eMembrane. Dzięki zmianom w budowie wewnętrznej opony istnieje możliwość dostosowania bieżnika i konturu opony do danego typu jazdy. Jak wyjaśnia producent, w trybie ekonomicznym środek bieżnika może się zwiększyć, a powierzchnia styku z podłożem zmniejszyć, co poprzez odpowiednią redukcję oporów toczenia przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.
Pionierskim rozwiązaniem rodem z Korei jest z kolei opona i-Flex. Jest to prototyp opony niepneumatycznej, która ma się przyczynić do zwiększenia ogólnej wydajności pojazdu oraz do poprawy jego bilansu energetycznego. Wykonana z poliuretanu i połączona z obręczą opona i-Flex w ok. 95 procentach nadaje się do recyklingu i jest znacznie lżejsza niż tradycyjne połączenia kół i opon. Ponadto w oponie i-Flex nie stosuje się powietrza. Takie rozwiązanie ma wpłynąć w przyszłości nie tylko na optymalizację zużycia paliwa i poziomu hałasu, ale też zwiększyć jednocześnie bezpieczeństwo jazdy.
Opona Hankook i-Flex.
Fot. Hankook
Kumho - opony zimowe i opony letnie
Coraz więcej producentów wprowadza na rynek opony wielosezonowe, inaczej zwane całorocznymi. Nowości w tej grupie ogumienia na ten sezon to m.in. opona Kumho Ecsta PA31. Opona jest przeznaczona do aut klasy średniej i wyższej.
Opona Kumho Ecsta PA31.
Fot. Kumho
Continental - opony zimowe i opony letnie
W poszukiwaniu nowych surowców do produkcji opon koncern Continental sięgnął po naturę. Według inżynierów tej niemieckiej firmy, ogromny potencjał do produkcji gumy ma mniszek lekarski. W ostatnich latach, dzięki najnowocześniejszym metodom upraw, możliwa stała się produkcja wysokiej jakości naturalnej gumy z korzeni tej powszechnie występującej rośliny.
Eksperymentalna instalacja produkująca gumę z tej rośliny na skalę przemysłową została uruchomiona w niemieckim mieście Münster.
Pytanie do eksperta. Czy warto jeździć na oponach całorocznych?
Witold Rogowski, sieć motoryzacyjna ProfiAuto.pl.
Z oponami całorocznymi, czy też inaczej nazywanymi wielosezonowymi, jest tak, jak z obuwiem – przecież w klapkach zima będzie nam zimno, a latem w ocieplanym obuwiu gorąco. Niestety, w naszym klimacie nie ma pośredniego rozwiązania. Zatem latem powinniśmy jeździć na oponach letnich, a zimą na zimowych. Na każdą z tych pór roku konstrukcja opon została specjalnie przygotowana i przetestowana. Tu nie ma co eksperymentować. Być może opony całoroczne sprawdzają się w cieplejszym klimacie, jak np. w Hiszpanii, czy Grecji, gdzie zimą panują dodatnie temperatury, a jak coś pada z nieba, to najwyżej deszcz.
Wojciech Frelichowski
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?