Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Opony z mniszka lekarskiego i inne nowe technologie w ogumieniu

Wojciech Frelichowski
Najnowsze rozwiązania w ogumieniu. Przegląd nowych technologii
Najnowsze rozwiązania w ogumieniu. Przegląd nowych technologii
Opony to jeden z najważniejszych elementów każdego samochodu, a ich producenci cały czas wprowadzają nowe technologie. Pracują nad ogumieniem z tworzywa sztucznego, a także pozyskiwaniem gumy z mniszka lekarskiego.
Najnowsze rozwiązania w ogumieniu. Przegląd nowych technologii
Najnowsze rozwiązania w ogumieniu. Przegląd nowych technologii

Historia opon liczy już prawie 175 lat. Wszystko zaczęło się w 1839 roku, kiedy Amerykanin Charles Goodyear wymyślił proces wulkanizacji kauczuku. Już siedem lat później Robert Thomson opracował pneumatyczną oponę dętkową. Zaś pod koniec XIX wieku, w 1891 roku, Francuz Eduard Michelin zaproponowała oponę pneumatyczną z wyjmowaną dętką.

Następne wielkie kroki w oponiarskiej technologii miały miejsce w XX wieku. W 1922 roku opracowano opony wysokociśnieniowe, a dwa lata później niskociśnieniowe (dobre do pojazdów użytkowych).

W kolejnych latach wprowadzano wiele różnych ulepszeń w budowie opon, ale technologicznym przełom nastąpił w 2000 roku, gdy Michelin zaprezentował system PAX, pozwalający na jazdę z przebitą lub pozbawioną ciśnienia oponą.

REKLAMA
Opony regiomoto.pl - opony i felgi samochodowe, sklep internetowy

Aktualnie nowinki w ogumieniu polegają głównie na poprawianiu kontaktu bieżnika z nawierzchnią oraz oszczędności zużycia paliwa. Ale są również nowatorskie koncepcje pozyskiwania gumy do produkcji opon z popularnie występujących roślin. Opracowano też koncepcję opony, która jest wykonana z tworzywa sztucznego. Oto krótki przegląd technologicznych nowości w branży oponiarskiej.

Goodyear - opony zimowe i opony letnie

Przykładem oponiarskich działań mających wpływ na zmniejszenie zużycia paliwa jest technologia EfficientGrip, którą w tym roku wprowadził koncern Goodyear. Opony w tej technologii są skonstruowane z wykorzystaniem innowacyjnego i oszczędzającego paliwo rozwiązania – FuelSavingTechnology.

Jak wyjaśnia producent, mieszanka gumowa bieżnika zawiera specjalne polimery, które zmniejszają opory toczenia, zużycie paliwa oraz emisję dwutlenku węgla w spalinach. Konstrukcja opon EfficientGrip zapewnia ich stałą twardość i równomierny rozkład nacisku na całej jej powierzchni, co przekłada się na wyższe przebiegi. W porównaniu z poprzednią wersją, opona jest lżejsza, co umożliwia bardziej precyzyjne kierowanie pojazdem i poprawia zachowanie auta w zakrętach.

Opona Goodyear EfiicientGrip

Opona Goodyear EfficientGrip.
Fot. Goodyear

Michelin - opony zimowe i opony letnie

Francuski koncern Michelin opracował technologię Hybrid Air. Dzięki temu francuskiemu koncernowi udało się stworzyć bardzo lekkie opony o nietypowym rozmiarze (165/60 R18), które pozwalają zmniejszyć emisję dwutlenku węgla o 4,3 gram na każdy kilometr, a zużycie paliwa o prawie 0,2 litra na 100 kilometrów.

Oszczędność paliwa to zasługa mniejszych oporów toczenia i lepszej aerodynamiki opony. Ponadto obniżono masę takiej opony o 1,7 kilograma, czyli łącznie masa pojazdu jest mniejsza o 6,8 kg, co też ma wpływa na zmniejszenia zużycia paliwa.

Opona Michelin Hybrid Air

Opona Michelin Hydbrid Air.
Fot. Michelin

Bridgestone - opony zimowe i opony letnie

W katalogu firmy Bridgestone nową technologię wprowadzono w zimowych oponach Blizzak. Zastosowano w nich nowy wzór bieżnika i mieszanki, które mają wpływ na bardzo dobre osiągi na śniegu (hamowanie i przyspieszanie), a także stabilne prowadzenie auta na mokrej nawierzchni. Najlepsze wyniki w kategorii bezpieczeństwa hamowania na mokrej i suchej nawierzchni osiagnięto także dzięki nowemu układowi rowków tej samej głębokości, który pomaga w uzyskaniu równomiernej sztywności opony w sytuacji hamowania w różnych warunkach.

Wysoka jakość opon Blizzak została doceniona przez niemiecką organizację techniczną TÜV znakiem TÜV Performance Mark.

Opona Bridgestone Blizzak

Opona Bridgestone Blizzak.
Fot. Bridgestone

Hankook - opony zimowe i opony letnie

W tym roku koreańska firma Hankook opracowała koncepcję opony eMembrane. Dzięki zmianom w budowie wewnętrznej opony istnieje możliwość dostosowania bieżnika i konturu opony do danego typu jazdy. Jak wyjaśnia producent, w trybie ekonomicznym środek bieżnika może się zwiększyć, a powierzchnia styku z podłożem zmniejszyć, co poprzez odpowiednią redukcję oporów toczenia przyczynia się do zmniejszenia zużycia paliwa.

Pionierskim rozwiązaniem rodem z Korei jest z kolei opona i-Flex. Jest to prototyp opony niepneumatycznej, która ma się przyczynić do zwiększenia ogólnej wydajności pojazdu oraz do poprawy jego bilansu energetycznego. Wykonana z poliuretanu i połączona z obręczą opona i-Flex w ok. 95 procentach nadaje się do recyklingu i jest znacznie lżejsza niż tradycyjne połączenia kół i opon. Ponadto w oponie i-Flex nie stosuje się powietrza. Takie rozwiązanie ma wpłynąć w przyszłości nie tylko na optymalizację zużycia paliwa i poziomu hałasu, ale też zwiększyć jednocześnie bezpieczeństwo jazdy.

Opona Hnakook i-Flex

Opona Hankook i-Flex.
Fot. Hankook

Kumho - opony zimowe i opony letnie

Coraz więcej producentów wprowadza na rynek opony wielosezonowe, inaczej zwane całorocznymi. Nowości w tej grupie ogumienia na ten sezon to m.in. opona Kumho Ecsta PA31. Opona jest przeznaczona do aut klasy średniej i wyższej.

Opona Kumho Ecsta PA31

Opona Kumho Ecsta PA31.
Fot. Kumho

Continental - opony zimowe i opony letnie

W poszukiwaniu nowych surowców do produkcji opon koncern Continental sięgnął po naturę. Według inżynierów tej niemieckiej firmy, ogromny potencjał do produkcji gumy ma mniszek lekarski. W ostatnich latach, dzięki najnowocześniejszym metodom upraw, możliwa stała się produkcja wysokiej jakości naturalnej gumy z korzeni tej powszechnie występującej rośliny.

Eksperymentalna instalacja produkująca gumę z tej rośliny na skalę przemysłową została uruchomiona w niemieckim mieście Münster.

Pytanie do eksperta. Czy warto jeździć na oponach całorocznych?

Witold Rogowski, sieć motoryzacyjna ProfiAuto.pl.

Z oponami całorocznymi, czy też inaczej nazywanymi wielosezonowymi, jest tak, jak z obuwiem – przecież w klapkach zima będzie nam zimno, a latem w ocieplanym obuwiu gorąco. Niestety, w naszym klimacie nie ma pośredniego rozwiązania. Zatem latem powinniśmy jeździć na oponach letnich, a zimą na zimowych. Na każdą z tych pór roku konstrukcja opon została specjalnie przygotowana i przetestowana. Tu nie ma co eksperymentować. Być może opony całoroczne sprawdzają się w cieplejszym klimacie, jak np. w Hiszpanii, czy Grecji, gdzie zimą panują dodatnie temperatury, a jak coś pada z nieba, to najwyżej deszcz.

Wojciech Frelichowski

REKLAMA
Części regiomoto.pl - akcesoria i części samochodowe, sklep internetowy

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty