Jeśli przyjdzie nam zimą wyjechać samochodem z zaśnieżonego parkingu, lub przejechać się po wiejskich drogach, to opony zimowe będą jak dar niebios. Właśnie pod koniec października jest najlepszym momentem na wymianę letnich opon na zimowe.
Jeszcze za oknem są dodatnie temperatury, w dzień jest dość ciepło, choć już w Tatrach spadł śnieg. Czy koniec października, to dobra pora, by wymienić opony? Kamil Struzik z firmy wulkanizacyjnej z ulicy Warsztatowej w Radomiu namawia, by teraz skorzystać z usługi.
Specjaliści przekonują, że opony zimowe trzeba założyć na koła, gdy średnia dobowa temperatura przez kilka dni z rzędu utrzymuje się poniżej siedmiu stopni Celsjusza.
WIĘKSZA ODPOWIEDZIALNOŚĆ
Okazuje się też, że radomscy kierowcy w coraz większym stopniu zwracają uwagę na bezpieczeństwo jazdy i przytłaczająca większość kierowców już wymienia opony. Jeszcze do niedawna impulsem do zmiany ogumienia w samochodach była zmiana pogody. Gdy tylko pojawiły się pierwsze przymrozki, albo i nawet opady śniegu, to tworzyły się od razu wielkie kolejki w serwisach ogumienia. Teraz kierowcy dużo wcześniej zmieniają opony.
- Jednak najwięcej klientów zjawi się pod drzwiami warsztatu, gdy na dworze będzie biało. To może być za późno, bo straci się więcej czasu – dodaje Kamil Struzik.
Stanisław Kozik jest jednym z radomskich kierowców, który na dodatek od lat prowadzi firmę transportową.
- Nie wyobrażam sobie dziś, jak można jeździć bez zimówek. Pamiętam wprawdzie czasy, gdy nie było opon zimowych, bo żadnych wówczas nie było w sklepach, ale te czasy już dawno minęły. Teraz trzeba to traktować jak obowiązek – uśmiecha się pan Stanisław.
Inny radomianin, Piotr Domalewski przyznaje, że kilka lat temu przeżył trudne chwile na krajowej siódemce, gdy z Warszawy usiłował wrócić na letnich oponach.
- Spadł akurat śnieg, zrobiła się ślizgawica, a ja ledwo mogłem ruszyć z miejsca. Ledwo – ledwo jechałem moją beemką na letnich oponach, bojąc się, że wyląduję w rowie – dodaje kierowca.
UŻYWANE, CZY NOWE
Ceny opon są bardzo zróżnicowane: od kilkuset złotych za markową, z najwyższej półki, po tanie gumy. Ci, co chcą bardzo oszczędzić, wybierają używane opony. Cena, to kilkadziesiąt złotych za jedną sztukę.
- Nigdy bym takich używanych nie założył na koła. Na bezpieczeństwie nie ma co oszczędzać, bo nie wiadomo, czy opona nie była klejona, a to grozi wypadkiem w czasie jazdy – ostrzega jeden z pracowników serwisu.
Zauważalną tendencją jest coraz częstszy zakup opon przez Internet. Warto jednak upewnić się, jakie opony musimy wybrać i czy sprzedawane opony nie leżały latami w magazynie.
Sprawdź ceny opon zimowych i letnich w sklepie regiomoto.pl i motointegrator.pl
.rec-opony-1{
font-family: Arial,sans-serif;
font-size: 14px;
font-weight: normal;
line-height: 18px;
color: #333;
}
.rec-opony-1 select{
font-size: 12px;
font-weight: bold;
width: 90px;
margin-left: 0;
margin-right: 13px;
margin-top: 0;
margin-bottom: 0;
background-color: #fff;
border: 1px solid #ccc;
display: inline-block;
padding: 4px 6px;
color: #555;
vertical-align: middle;
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
font-family: Arial,sans-serif;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
display: inline-block;
padding: 4px 12px;
margin-bottom: 0;
font-size: 12px;
line-height: 18px;
text-align: center;
color: #333;
text-shadow: 0 1px 1px rgba(255,255,255,0.5);
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
-webkit-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
-moz-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
border: 1px solid #ccc;
background-color: #faa732;
background-image: -moz-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -webkit-gradient(linear,0 0,0 100%,from(#fbb450),to(#f89406));
background-image: -webkit-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -o-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: linear-gradient(to bottom,#fbb450,#f89406);
background-repeat: repeat-x;
border-color: #f89406 #f89406 #ad6704;
border-color: rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.25);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr='#fffbb450',endColorstr='#fff89406',GradientType=0);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(enabled=false);
}
.rec-opony-1{
width: 300px;
height: 250px;
background-image: url('http://regiomoto.pl/portal/sites/regiomoto/files/images/imce/7/rec_opony01.jpg');
position: relative;
}
.rec-opony-1 label span{
font-size: 11px;
display: block;
}
.rec-opony-1 .custom-field{
position: absolute;
}
.rec-opony-1 .custom-field select{
width: 80px;
}
.rec-opony-1 .cf-szerokosc{
top: 115px;
left: 12px;
}
.rec-opony-1 .cf-profil{
top: 115px;
left: 110px;
}
.rec-opony-1 .cf-srednica{
top: 115px;
left: 209px;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer{
right: 10px;
top: 172px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 10px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter input{
padding: 0;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-summer{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 105px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer input{
padding: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer span{
display: inline-block;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer select{
width: 217px;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
position: absolute;
bottom: 10px;
right: 10px;
}
Szerokość:
5.00
6.00
6.50
7.00
7.50
30
125
135
145
155
165
175
185
195
205
215
225
235
245
255
265
275
285
295
305
315
325
335
345
355
10.50"
11.50"
12.50"
5.00"
6.00"
6.50"
7.00"
7.50"
8.50"
9.50"
Profil:
9,50
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85
Średnica:
17
12"
13"
14"
15"
16"
16.5"
17"
18"
19"
20"
21"
22"
23"
24"
26"
Producent:
dowolny
APOLLO
BARUM
BFGOODRICH
BRIDGESTONE
CONTINENTAL
DAYTON
DUNLOP
DĘBICA
FIRESTONE
FULDA
GOODYEAR
HANKOOK
KLEBER
KORMORAN
KUMHO
MABOR
MICHELIN
PIRELLI
SAVA
UNIROYAL
VREDESTEIN
letnie
zimowe
Szukaj opon
Minimum cztery milimetry bieżnika
Fachowcy motoryzacyjni przypominają, że przepisy dopuszczają do użytkowania opony o grubości bieżnika nie mniejszej niż 1,6 milimetra. Jednak na zimowych drogach taki bieżnik może okazać się niewystarczający na rozjeżdżony śnieg czy gołoledź. Minimum bezpieczeństwa zimą zapewnia bieżnik o grubości co najmniej cztery milimetry i to tylko wtedy, gdy opona ma mniej, niż dziesięć lat. Jeśli opona przekroczyła ten wiek, to nadaje się do bezwzględnej wymiany, nawet jeśli ma dobry bieżnik.
Antoni Sokołowski "Echo Dnia"
[email protected]
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?