Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Opony zimowe - lepiej nie zwlekać z wymianą

Data publikacji: Autor: redakcja.regiomoto

Opony zimowe - lepiej nie zwlekać z wymianą Teraz jest najlepszy moment na wymianę opon, bowiem - jak ostrzegają mechanicy - wkrótce zaczną się ogromne kolejki w zakładach wulkanizacyjnych.

- Mnie to nie dotyczy, ponieważ jeżdżę na całorocznych oponach - twierdzi Tadeusz Nowak, geodeta z Inowrocławia. - Nie potrzebuję nowych i nie muszę też ponosić niepotrzebnych kosztów ich wymiany.

Zobacz też: Czas na opony zimowe - wymiana, przechowywanie. Poradnik

Opony całoroczne? Nie warto

- Całoroczne opony? To mit! - twierdzi Mariusz Mazurkiewicz, serwisant ogumienia w PZMot. w Bydgoszczy. -  Jeśli coś jest do wszystkiego to znaczy, że jest do niczego. - Zimówki sprawdzają się  w najtrudniejszych warunkach, mają lepszą przyczepność - dodaje Tomasz Rumowski, wulkanizator w serwisie Mar-Mat w Toruniu. - Letnie, niesłusznie uznawane przez niektórych za całoroczne, ślizgają się po śniegu.

Zobacz też: Opony całoroczne - pozorna oszczędność, większe ryzyko

Opony sezonowe różnią się właściwie wszystkim. Letnie przy niskich temperaturach są zbyt twarde i nie gwarantują odpowiedniej przyczepności nawet na suchym asfalcie.

Zimowe zaś są wyprodukowane z innej mieszanki gumy i nawet przy sporym mrozie zachowują elastyczność i  przyczepność. Ich bieżniki mają wyraźniejszą rzeźbę, większe klocki i rowki, co sprawia, że lepiej z nich spływają woda czy błoto pośniegowe. Ponadto łatwiej wgryzają się w śnieg i same się z niego oczyszczają, co w przypadku opon letnich jest niemożliwe.

Dodajmy jeszcze, że samochód wyposażony w zimówki,  który jedzie z prędkością 50 kilometrów na godzinę po ubitym śniegu, zatrzymuje się na dystansie 25 metrów. Tymczasem ten sam pojazd na oponach letnich potrzebuje do wyhamowania aż 48 metrów.

Na szczęście coraz więcej kierowców ma świadomość znaczenia opon sezonowych i konieczności ich wymiany, robi to już 75 proc. - Z dnia na dzień rośnie liczba składanych zamówień. Jednak pewnie część kierowców, jak zwykle, zdecyduje się na zakup i wymianę dopiero, gdy spadnie pierwszy śnieg  -  mówi Monika Siarkowska, specjalistka ds. PR w bydgoskiej firmie Oponeo.pl, handlującej ogumieniem przez internet.

Sprawdź ceny opon zimowych i letnich w sklepie regiomoto.pl i motointegrator.pl

.rec-opony-1{
font-family: Arial,sans-serif;
font-size: 14px;
font-weight: normal;
line-height: 18px;
color: #333;
}
.rec-opony-1 select{
font-size: 12px;
font-weight: bold;
width: 90px;
margin-left: 0;
margin-right: 13px;
margin-top: 0;
margin-bottom: 0;
background-color: #fff;
border: 1px solid #ccc;
display: inline-block;
padding: 4px 6px;
color: #555;
vertical-align: middle;
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
font-family: Arial,sans-serif;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
display: inline-block;
padding: 4px 12px;
margin-bottom: 0;
font-size: 12px;
line-height: 18px;
text-align: center;
color: #333;
text-shadow: 0 1px 1px rgba(255,255,255,0.5);
-webkit-border-radius: 3px;
-moz-border-radius: 3px;
border-radius: 3px;
-webkit-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
-moz-box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
box-shadow: inset 0 1px 0 rgba(255,255,255,0.2),0 1px 2px rgba(0,0,0,0.05);
border: 1px solid #ccc;
background-color: #faa732;
background-image: -moz-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -webkit-gradient(linear,0 0,0 100%,from(#fbb450),to(#f89406));
background-image: -webkit-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: -o-linear-gradient(top,#fbb450,#f89406);
background-image: linear-gradient(to bottom,#fbb450,#f89406);
background-repeat: repeat-x;
border-color: #f89406 #f89406 #ad6704;
border-color: rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.1) rgba(0,0,0,0.25);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(startColorstr='#fffbb450',endColorstr='#fff89406',GradientType=0);
filter: progid:DXImageTransform.Microsoft.gradient(enabled=false);
}
.rec-opony-1{
width: 300px;
height: 250px;
background-image: url('http://regiomoto.pl/portal/sites/regiomoto/files/images/imce/7/rec_opony01.jpg');
position: relative;
}
.rec-opony-1 label span{
font-size: 11px;
display: block;
}
.rec-opony-1 .custom-field{
position: absolute;
}
.rec-opony-1 .custom-field select{
width: 80px;
}
.rec-opony-1 .cf-szerokosc{
top: 115px;
left: 12px;
}
.rec-opony-1 .cf-profil{
top: 115px;
left: 110px;
}
.rec-opony-1 .cf-srednica{
top: 115px;
left: 209px;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer{
right: 10px;
top: 172px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 10px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-winter input{
padding: 0;
margin: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-summer{
font-size: 13px;
bottom: 14px;
left: 105px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer span{
display: inline-block;
position: relative;
font-size: 13px;
top: -2px;
}
.rec-opony-1 .cf-summer input{
padding: 0;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer span{
display: inline-block;
}
.rec-opony-1 .cf-manufacturer select{
width: 217px;
}
.rec-opony-1 .mi-search-btn{
position: absolute;
bottom: 10px;
right: 10px;
}

Szerokość:

-
5.00
6.00
6.50
7.00
7.50
30
125
135
145
155
165
175
185
195
205
215
225
235
245
255
265
275
285
295
305
315
325
335
345
355
10.50"
11.50"
12.50"
5.00"
6.00"
6.50"
7.00"
7.50"
8.50"
9.50"

Profil:

-
9,50
25
30
35
40
45
50
55
60
65
70
75
80
85

Średnica:

-
17
12"
13"
14"
15"
16"
16.5"
17"
18"
19"
20"
21"
22"
23"
24"
26"

Producent:

dowolny
APOLLO 
BARUM 
BFGOODRICH 
BRIDGESTONE 
CONTINENTAL 
DAYTON 
DUNLOP 
DĘBICA 
FIRESTONE 
FULDA 
GOODYEAR 
HANKOOK 
KLEBER 
KORMORAN 
KUMHO 
MABOR 
MICHELIN 
PIRELLI 
SAVA 
UNIROYAL 
VREDESTEIN 

letnie

zimowe

Szukaj opon

Poślizg jest ostrzeżeniem

- Nazywamy ich ślizgaczami. Są to kierowcy, którzy najpierw muszą poślizgnąć się na oblodzonym asfalcie, a dopiero wtedy do nas przyjeżdżają - komentuje Rumowski.

Dodajmy, że koszt takiej usługi to 60-80 zł (koła stalowe) i 70-100 zł (aluminiowe). Najpopularniejsze opony zimowe, czyli „15” kosztują zaś średnio 250 zł, a „16”  385 zł. - Dziś mamy do dyspozycji lepszy sprzęt do wymiany opon, bezinwazyjny, więc nie trzeba ich wymieniać razem z felgami - podpowiada Mazurkiewicz. - Można też przechować u nas letnie. Koszt: 50 zł.

Zimówki lepiej założyć zanim spadnie pierwszy śnieg. Wówczas jazda będzie bezpieczniejsza i uniknie się kolejek w serwisach.

Jak przechowywać opony?

Jeśli nie chcemy wydawać pieniędzy na przechowywanie opon w zakładzie wulkanizacyjnym, możemy schować je u siebie. Musimy jednak spełnić pewne warunki.

Jeżeli na przykład położymy je poziomo, jedna na drugiej, powinno to być suche miejsce. Warto je czymś przykryć i w żadnym przypadku nie wolno na nie nic kłaść.

Jeżeli przechowujemy je pionowo, musimy pamiętać, by średnio raz na dwa miesiące przestawić je, żeby cały czas nie opierały się na jednym punkcie, w przeciwnym razie mogą się odkształcić.

Można też kupić specjalne stojaki na opony, np. w internecie. Najtańsze kosztują ok. 50 zł.
Warto kupić specjalny środek konserwujący. Takie produkty są dostępne w sklepach motoryzacyjnych. Kosztują 20-30 zł.

Agnieszka Domka-Rybka
Źródło: Pomorska.pl

Opony zimowe - lepiej nie zwlekać z wymianą
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Opony zimowe - lepiej nie zwlekać z wymianą

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości