Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak czytać etykiety na oponach? Najważniejszy jest opór toczenia

TVN Turbo/x-news
Etykiety na oponach wprowadzono dwa lata temu, ale dla wielu kierowców to nadal nowość
Etykiety na oponach wprowadzono dwa lata temu, ale dla wielu kierowców to nadal nowość
Badania pokazują, że większość kierowców nie zwraca uwagi na unijne etykiety na oponach. Wulkanizatorzy mówią, że ci zmotoryzowani, którzy je zauważają, zbyt dużą wagę przywiązują do oporów toczenia. Tymczasem szczególnie przy zimówkach liczy się przyczepność.

Od kilku lat wszystkie nowe opony sprzedawane w Unii Europejskiej muszą posiadać specjalne etykiety, podobne do tych umieszczanych na pralkach czy lodówkach. Pokazują one opory toczenia, mające wpływ na zużycie paliwa, przyczepność na mokrym, mającą wpływ na drogę zatrzymania i ryzyko wystąpienia poślizgu, a także hałas generowany przez takie ogumienie podczas jazdy.

Połowa kierowców nie zwraca na te etykiety uwagi. Ale ci którzy na nie patrzą - zdaniem wulkanizatorów - zbyt często za najważniejszy parametr uznają opory toczenia. A to błąd.

Więcej w materiale TVN Turbo:

Źródło: TVN Turbo/x-news

 

Parametry opon przed umieszczeniem etykiet badają sami producenci. Przykładowo, przyczepność na mokrym określa się podstawie pomiaru drogi hamowania z 80 do 20 km/h i zmierzeniu tarcia siły tarcia między drogą a oponą przy prędkości 65 km/h.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty