Wszystko
o samochodach

Porady / Warto wiedzieć

Orurowanie samochodu - sposób na tuning, ale uwaga na przepisy

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski

Orurowanie samochodu - sposób na tuning, ale uwaga na przepisy Jednym z pomysłów na tuning jest orurowanie, czyli montaż rur przed maską, pod progami oraz tylnym zderzakiem. Ale wszystko musi być zgodne z przepisami.

Orurowaniu poddawane są najczęściej samochody terenowe, SUV-y i pick-up'y, ale są także zestawy dla vanów i minivanów oraz dla aut kombi i samochodów dostawczych.

 

Rury - nazywane też czasem belkami - zaczęto stosować przed laty w samochodach z napędem na obie osie, jako sposób na zabezpieczenie nadwozia przed uszkodzeniem podczas jazdy terenowej. Z czasem pomalowane zazwyczaj na czarno rury zaczęto chromować, a później wymyslać dla nich coraz bardziej wymyślne formy.

Obniżenie masy auta da lepsze przyspieszenie i mniejsze spalanie

 

Ponadto terenówki i vany to samochody o dużych gabarytach i akcesoria tuningowe stosowane w kompaktach czy samochodach klasy średniej, takie jak nakładki lub listwy progowe, po prostu byłyby w nich mało widoczne. Poza tym te auta mają na tyle mocne silniki, aby swobodnie poruszać się z ciężkim orurowaniem.

Jaka średnica rur?

Zwykle stosuje się rury o przekroju 60 mm, ale do dużych pick-up'ów bardziej pasują 70-, a nawet 100-milimetrowe. Na rynku jest też sporo konstrukcji wykonanych ze zwykłej stali, którą poddaje się niklowaniu lub chromowaniu.

Tuning pickupów to nie tylko orurowanie - poradnik i zdjęcia

Od pewnego czasu orurowanie montowane jest również w mniejszych samochodach, nawet tych klasy miejskiej. Oczywiście w takich autach stosuje się rury o mniejszym przekroju (np. 40 mm) i są to zwykle proste elementy (bez kratownic przed atrapą chłodnicy), ale za to pieczołowicie chromowane.

 

Często proponowane są wąskie, metalowe belki podczepiane pod zderzaki, a po bokach karoserii progi-stopnie. Ostatnim krzykiem mody jest orurowanie z wmontowanymi światłami LED. Mogą to być elementy służące jako światła do jazdy dziennej, a także jako podświetlenie progów (w tym przypadku montowane są w rurach bocznych).

Homologacja z literą E

Należy jednak pamiętać, że dopuszczalny jest montaż jedynie orurowania posiadającego homologację. O warunkach montażu orurowania mówi rozporządzenie Ministra Infrastruktury: z przodu pojazdu może być zamontowane wyłącznie w pojazdach, dla których zostało homologowane.

 

Przepis ten dotyczy samochodów osobowych, ciężarowych i pojazdów specjalnych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony rejestrowanych po raz pierwszy w Polsce po 20 października 2007.

Układ wydechowy - jego tuning to lepsze brzmienie i osiągi

Przepis ten obowiązuje zresztą we wszystkich państwach należących do Unii Europejskiej, a został wprowadzony z uwagi na bezpieczeństwo pieszych.

- Chodzi o to, że przy określonej prędkości orurowanie musi absorbować energię zderzenia tak samo, jak nadwozie auta, dla którego taka konstrukcja została opracowana. Orurowanie z homologacją można rozpoznać po literce "E" na dołączonej dokumentacji - mówi Marcin Piasecki, szef firmy Steeler z Sokółki, która jest jednym z czołowych producentów orurowania w Polsce.

Homologacja według powyższego przepisu nie dotyczy samochodów z orurowaniem rejestrowanych przed 20 października 2007 roku. Ponadto przepis ten nie dotyczy urządzeń o masie poniżej 0,5 kg chroniących reflektory.

Przykładowe ceny

Ceny orurowania są bardzo zróżnicowane. Zależą od zastosowanego materiału (rodzaj stali), wzoru, dedykowanego modelu, miejsca montażu (przód, bok, tył auta) w wreszcie od producenta.

 

Najtańsze orurowanie na przód pojazdu, z jedną poprzeczką i bez tzw. grzebienia (element ozdobny) są dostępne od ok. 800 zł. Orurowanie przednie wysokie z dwie poprzeczkami i z grzebieniem jest droższe o ok. 400 zł. Podobny element, ale z logo renomowanego producenta (np. Cobry) jest ponad dwa razy droższy.

 

A jeśli są to akcesoria sprzedawane w sieci któregoś z producentów samochodów, to mogą one kosztować nawet i 4-5 tys. zł.

 

Najtańsze są orurowania tylne. Ceny takich elementów zaczynają się od ok. 500 zł. Górna granica sięga 3-4 tys. zł.

Wojciech Frelichowski

Orurowanie samochodu - sposób na tuning, ale uwaga na przepisy
  • Poprzednie zdjęcie
  • 1 / 1
  • Następne zdjęcie

Orurowanie samochodu - sposób na tuning, ale uwaga na przepisy

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • oeuuwouuwoquuwowuuwouuwowuyuqowuyuowuuyqwoiyuyeouiwoquuwoquwuowuuwouwyeoeieowuuwoueuowuyuiwyuyuwi (gość)

    wwuuwowuquwoquuqoiwuyuoiqyuyuwow wuyuwoiqyywiwiqyyiwyuwoquuwoiquuwoqyywiqyuyw wuuoiwuyuqiwqyyuwoiqyuyuwiyquyuwiqyywiqwiqyywiqywiqyyiwyqiiwiwoeyuyuwieyuweiyywiqyywiqyywiqyywiqyyeiyuwoiqieiyyqwiyuyueiyuwiwyuwowuowuuoieuuwouwuwoquuwoiqyuwywoiuywyqiwyqywiyywiyiuueiqywiqyywiyqywiyyieueyuqiwyyqieoewuwuoeueuwoueiuiwiwuuouuewowuoeuowueouueouuew eiwuuouyuwyuyuwiwyewiyyuwiywyqiyw iewywiiyywiyyw euuwueyyiwywiqyyiwyyqwiyqyiwyywiuqywiwyiwywiqiyywiyiwyuywioqywuiyywiyqywouwyqiywywoiywyiqwyyqiwuiwuwtiuw

  • Artur (gość)

    Przednie orurowanie powinno być usuwane z aut ze wzgledu na bezpieczenstwo pieszych, i nic tu z homologacji, producent podczas crash testów projektuje maske auta, zderzak i lampy zeby było jak najmniej kanciastych elemantów które podczas potracenia moga kogoś powaznie zranić. Ludzie zacznijcie myśleć. Po za tym ubezpieczyciel moze odmówić wypłaty odszkodowania!

  • Leśniczy (gość)

    Biorą pod uwagę ilość dzikiej zwierzyny na drodze orurowanie bardzo się przydaje.

  • Janek (gość)

    Do Artura. Wlasciciele takich samochodow powinni sami wiedziec czym jezdza i wykazac sie wieksza odpowiedzialnoscia z poszanowaniem przepisow. Sam mam orurowanego Jeep'a i nie zaluje. Strefy zgniotu? Za duzo fantastyki sie naczytales kolego. Takie rzeczy szukaj w Mercedesach lub Bmw a nie w autach terenowych czy w wiekszosci osobowek. W dodatku strefy zgniotu w kolizji z pieszym? Bez komentarza. Wg Twojej teorii moze w pociagach czy tez nawet tirach powinno montowac sie zderzaki z gabki. Jak w Polsce ubezpieczalnie beda uczciwie placic odszkodowania to ludzie zaczna dbac o bezpieczenstwo bo jak narazie to patrza zeby ich samochod jak najmniej ucierpial. W przypadku kolizji to nie mam najmniejszej ochoty za szkode calkowita dostac 60% ceny auta. Wole wymienic zgieta rure co tez uczynilem. Droge zajechala mi kobieta passatem ktora tak zaabsorbowana byla rozmowa przez telefon ze nie zauwazyla ze jest na podporzadkowanej. Cale szczescie nikomu nic sie nie stalo.

  • Janek (gość)

    Gdyby ludzie jezdzili zgodnie z przepisami wiekszosci problemow by nie bylo. Nawet nie wspomne o idiocie ktory wkurzony moja "predkoscia" 60km/h (tyle bylo dozwolone) postanowil dac mi nauczke i po wyprzedzeniu gwaltownie zahamowal. W pore obudzil sie i uswiadomil sobie ze jednak lubi swoj samochod w kombi i nie chce "przerobic" go na sedana. Wiec do kolizji nie doszlo.

  • Gosc (gość)

    Wprowadzili taki wymog aby sciagac kase z klientow. Niczym sie nie rozni orurowanie z Homologacja a bez. Co z homologacja odpadnie i wyparuje podczas kolizji. Ma takei same mocowania do belki . Zreszta ta nagonka na orurowania to polityka firm ktorzy chca sprzedawac orurowania z zarobkim 1000-1500 zl a tu konkurencja ma o tyle wlasnei taniej . i to oni pisza w necie te wiadomoci. Orurowanie niejednokrotnie stanowilo ochrone w lasach itd. A piesi - - widzieliscie kiedys wypadek bo moze sa ale znikoma czesc - Chodzi tu o Kase dla Producentow Niedlugo opony nie kupisz innej niz koncern ci kaze .

  • Gosc (gość)

    Mam Samochod do ktorego niema Homologacji i uzytkuje go juz 10 lat. Jezdze od 2008 i teksty ze Policja ze Ubezpieczenie . Dla mnie Bzdura. Strasza tylko tak w necie . Bylo kiedys tak z 3 swiatlem stop itd.. Nie mowie zeby to ignorowac ale ja sie tym nie przejmuje i mi sluzy juz od wielu lat we wszystkich samochodach w mojej firmie. Chlopaki jezdza w nocy i nieraz sie to przydalo . Widzieliscie jak wyglada orurowanie z Homologacja z Wloch - Masakra a takei sa dostepne w PL MIsusonida cos takiego

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości