Wszystko
o samochodach

Porady / Eksploatacja

Oryginalne czy zamienniki?

Data publikacji: Autor: Grzegorz Wojtyrowski

Fot. Toyota: W autoryzowanych warsztatach naprawiane są samochody na gwarancji. Po polskich drogach porusza się ponad 11 milionów aut. Każde z nich trzeba serwisować i na to właśnie liczą producenci części zamiennych.

W Polsce po drogach porusza się ponad 11 milionów samochodów. Każdy z nich trzeba serwisować i na to liczą producenci części zamiennych.

 

Użytkowników pojazdów można podzielić na kilka grup, w zależności od wieku i wartości samochodu oraz długości gwarancji. W zależności od określonych czynników naprawy aut są wykonywane w autoryzowanych serwisach lub nieautoryzowanych warsztatach.

Fot. Toyota: W autoryzowanych warsztatach naprawiane s± samochody na gwarancji.

 

Do pierwszej grupy należą posiadacze pojazdów będących na gwarancji, którzy serwisują swe samochody w stacjach autoryzowanych. Fot. Bosch: Zamienników czê¶ci zamiennych nie powinno siê stosowaæ w uk³adach samochodu odpowiedzialnych za bezpieczeñstwo, np. w hamulcach. Liczebność tej grupy wzrosła wraz z wydłużeniem okresu gwarancyjnego do 2 lat.

 

 Do drugiej grupy należą właściciele samochodów starszych niż trzy lata, którzy stosują mieszany system – okresowych przeglądów dokonują w ASO, a bieżące naprawy zlecają warsztatom nieautoryzowanym.

 

Trzecią grupę stanowią użytkownicy aut starszych, relatywnie tanich, w wieku ponad 10 lat, którzy starają się minimalizować koszty eksploatacji, stosując zamienniki części i sami dokonując napraw.

 

Oryginalne = drogie

 

Z praktyki wiadomo, że oryginalne części zamienne sygnowane znakiem producenta samochodu są przeznaczone do pierwszego montażu i wykonania napraw gwarancyjnych. Z różnych względów mają one wysokie ceny. W tej grupie są także zespoły, których cen niczym nie da się uzasadnić, np. sterownik silnika do samochodu Mitsubishi Space Star kosztuje 6900 zł czyli tyle, Fot. Bendix: Warto stosowaæ klocki hamulcowe dobrej jako¶ci. co przenośny komputer dobrej klasy!

 

Alternatywą godną polecenia dla części oryginalnych są części zamienne i zespoły renomowanych wytwórców, takich jak np. Bosch, Delphi, Hella, Sachs, Valeo i innych, które mają znakomitą jakość i nie są obłożone marżami i narzutami serwisu. W tego rodzaju części zamienne można zaopatrzyć się w sieci ogólnopolskich przedsiębiorstw handlowych, które co bardzo ważne, udzielają gwarancji na sprzedawane wyroby. Zysk finansowy z takiego zakupu może zilustrować przykład przekładni kierowniczej ze wspomaganiem do Fot. Kayaba: Na rynku jest wielu solidnych dostawców amortyzatorów. samochodu Opel Astra II, za którą według wyceny ASO trzeba było zapłacić 3 500 złotych. W jednej z firm kosztowała tylko 1400 złotych i idealnie pasowała do samochodu. Do grupy produktów o wysokiej jakości, a znacznie niższej cenie niż w ASO można zaliczyć szyby samochodowe, amortyzatory, układy wydechowe i akumulatory montowane w wyspecjalizowanych warsztatach.

 

Regenerowane

 

Duże oszczędności finansowe może przynieść używanie do napraw zespołów regenerowanych. Procesy technologiczne są tak dopracowane, że zespół po regeneracji odzyskuje pierwotną wartość użytkową. Najczęściej regeneruje się alternatory, rozruszniki i turbosprężarki. Średni Fot. Bosch: Z powodzeniem mo¿na stosowaæ wszelkiego rodzaju filtry, ale od sprawdzonych producentów. koszt regeneracji turbosprężarki wynosi około 1200 złotych, cena nowej mieści się w zakresie 3 500 do 9 000 złotych, w zależności od marki i typu silnika. Korzyści są tu oczywiste.

 

Używane

 

Kolejną grupą są części i zespoły używane pochodzące z różnych źródeł, oferowane przez sklepy najczęściej ukierunkowane na konkretną markę. Z reguły są to produkty tanie, pochodzące z demontażu. Podstawową wadą tych części jest nieznana historia eksploatacji. Atrakcyjna jest tylko niska cena, która w przypadku samochodów o małej wartości jest jedynym kryterium zakupu i dokonania naprawy.

 

Jednak ze względu na Fot. archiwum:
Alternatory czy rozruszniki mo¿na wymieniaæ na regenerowane. bezpieczeństwo, warto gruntownie zastanowić się przed zakupem używanych części, kiedy mają być użyte do napraw poduszek powietrznych, pasów bezpieczeństwa, układu hamulcowego, układu kierowniczego czy odpowiedzialnych elementów zawieszenia.

 

Gdzie naprawiać

 

Obok stosowania dobrych części ważna jest jakość i fachowość wykonania usługi. Poziom stacji serwisowych jest bardzo zróżnicowany. Z ocen warsztatów nieautoryzowanych Fot. Fiat: W celu obni¿enia kosztów produkcji wiele koncernów samochodowych kupuje komponenty u tanich dostawców. Czê¶ci te nie zawsze s± najwy¿szej jako¶ci. wynika, że dobrze wykonują usługi mechaniczne. Znacznie gorzej jest z diagnostyką układów elektrycznych i elektroniki sterującej. W tym zakresie blisko 40 procent placówek planuje zakup specjalistycznych urządzeń, czyli aktualnie go nie ma. Wnioski są tu oczywiste.

 

Na niezawodność eksploatacyjną samochodów niekorzystnie wpływa mechanizm stałego obniżania cen, który wynika z oczekiwań konsumentów. Producenci aut kupują tanie części na tzw. pierwszy montaż (na taśmie produkcyjnej), by obniżyć koszty produkcji, co nie zawsze jest korzystne dla użytkownika.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Janek (gość)

    Oryginalne jak najbardziej, tylko kogo na nie stać w tym kraju??? Myślę, że ludzie kupują zmienniki z jednego prozaicznego powodu... nie stać ich na lepsze oryginalne:(

  • Jeeper (gość)

    Ja jeżdżę tylko na oryginałach. I tak jest de best!!!

  • arek (gość)

    ceny oryginałów to przegięcie, lepiej kupować dobre zamienniki

  • ukszas (gość)

    jakby zaczeli robic samochody bardziej trwale a nie jednorazowe to nie musielibysmy dylematu! oryginal czy zamiennik ?

  • Mysia (gość)

    Ja stosuję zwykle zamienniki, a w salonach często pracują mechanicy, którzy kompletnie nie znają się na rzeczy, np. w Roverze w Warszawie

  • mosia (gość)

    W autoryzowanych serwisach ceny mają jak z kosmosu, a potem się dziwią, że ludzie wolą ich omijać. Gdyby nie obowiązkowe przeglądy gwarancyjne pewnie nie mieliby co robić. Najlepsze są zamienniki renomowanych firm, często takie same, jak sprzedawane przez ASO.

  • Jacek Zielona Góra (gość)

    Części powinny byc jaknajbardziej orginalne ,ale z doswiadczenia wiem ,że kupując je w serwisie ASO,tak naprawdę są tylko zapakowane w orginalne opakowania.Wystarczaja na ten sam czas co inne części

  • krzys (gość)

    W ASO pracuja praktykanci wiec leppiej podjechac do warsztatu tam przynajmniej maja jakis staz i sie znaja lepiej- co nie znaczy ze zrobia lepiej:)

  • KK gdynia (gość)

    Oczywiście mozna stosować zamienniki. Jednakże decydującym kryterium winno być bezpieczeństwo i o ile zamienniki nie spełniają własciwych norm odradzam. Zycie jest tylko jedno

  • Trueneo (gość)

    aso to kial totalna, moj znajomy robi w aso i opowiadal mi ze przychodza goscie po zawodowkach i trzeba im wszystko pokazywac bo sami nic nie potrafia, a samochody klientow sluza im jako kroliki doswiadczalne. Raz gosciu zmienial klocki hamulcowe i wlozyl nie ta strona, w efekcie tarcza sie zniszczyla bo pani kierowaca nie wiedziala ze dziwny szum przy chamowaniu jest zlym objawem, ja wzyciu nie zagladam doaso mam zaufanego mechanika ktory naprawia samochody w naszej rodzinie od 20 lat i nigdy nikt nie narzekal, a co do czesci to stosuje renomowane zamienniki, oryginaly tylko do silnika. Pompke hamulcowa mam uzywana i nie narzekam

  • Komentarz usunięty.
  • tomasz.59 (gość)

    panowie szukam zamiennika ukladu wspomagania do forda escorta kombi 1,4 benz. 1996 rok. wie ktos ile on moze kosztowac? dodam ze oryginal w ASO ok 3400!!!!!!!!

  • łowcaoszustów

    Po to proponują kupować oryginały żeby zdzierać z nas pieniądze.Prawda jest taka ze większość oryginałów producent zleca w Chinach pozwalając na drukowanie oryginalnego loga. Coraz częściej niektóre części produkowane przez rzemiosło np poduszki silnika są lepsze i wytrzymalsze od oryginału.Patrzmy na wykonanie i ilość materiału w oglądanej części.Nie wszystko dobre co oryginalne i możemy mieć lepiej niż z fabryki.Taka jest prawda.Poza tym coraz trudniej konstruktorom zaprjektowac bezawaryjny silnik benzynowy któremu starczyłoby po mieście 5 litrów. konstruktorzy i koncerny paliw jedna banda.

  • daniel35 (gość)

    a co z szybami zamięnniki

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości