Wszystko
o samochodach

Porady / Wyposażenie

Oświetlenie samochodu. Systemy wsparcia dla kierowcy

Data publikacji: Autor: Wojciech Frelichowski; Cykl powstał we współpracy z marką Skoda

Fot. Skoda W okresie jesienno-zimowym wzrasta znaczenie prawidłowo działających świateł w samochodzie. We współczesnych autach z pomocą kierowcy idzie nowoczesna technologia.

Oświetlenie samochodu jest jednym z najważniejszych elementów wpływających na bezpieczeństwo jazdy. To znaczenie wzrasta jeszcze bardziej jesienią i zimą, kiedy nie tylko dzień jest krótszy niż latem, ale nie sprzyja też pogoda. Deszcz, śnieg, mgły - te zjawiska atmosferyczne wymagają, aby samochód miał skuteczne światła.

Rozwój technologii sprawił, że oświetlenie samochodowe przeszło dynamiczny rozwój. Kiedyś auta wyposażone w światła ksenonowe były stawiane za wzór skutecznego i nowoczesnego oświetlenia. Dziś występują one powszechnie. Technika poszła dalej i obecnie proponowane są systemy oświetlenia, które w dynamiczny sposób ułatwiają kierowcy prowadzenie samochodu. Co ważne, nowoczesne rozwiązania nie są zarezerwowane tylko dla aut z górnej półki cenowej. Trafiają także do pojazdów marek dla szerokiej grupy nabywców, takich jak Skoda.

Fot. Skoda Ten producent proponuje w swoich samochodach np. funkcję doświetlania zakrętów. Rolę świateł, które są za to odpowiedzialne przejmują lampy przeciwmgłowe, które samoczynnie włączają w chwili, kiedy auto pokonuje zakręt. Włącza się lampa po tej stronie samochodu, w którą kierowca wykonuje manewr skrętu. Światła doświetlające zakręty pozwalają lepiej zobaczyć drogę, a także pieszych idących poboczem.

Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest adaptacyjny system świateł przednich AFS. Działa w ten sposób, że przy prędkości od 15 do 50 km/h wiązka światła zostaje rozszerzona tak, by zapewnić lepsze oświetlenie krawędzi drogi. Aktywna jest także funkcja doświetlania zakrętów.

Przy prędkości powyżej 90 km/h elektroniczny układ sterowania ustawia światła w taki sposób, by doświetlony został także lewy pas. Ponadto wiązka światła zostaje lekko uniesiona, by oświetlić dłuższy odcinek drogi. W systemie AFS wykorzystane jest również specjalne ustawienie przeznaczone do jazdy podczas deszczu ograniczające odbijanie się emitowanego światła od kropel wody.

W czasie jazdy nocą zdarzają się też takie sytuacje, kiedy kierowca zapomni przełączyć światła drogowe na mijania lub zrobi to za późno oślepiając kierowcę pojazdu nadjeżdżającego z naprzeciwka. Takim sytuacjom zapobiega system Auto Light Assist. To automatyczna funkcja przełączania świateł mijania na drogowe. "Oczami" tego systemu jest kamera wbudowana w panel umieszczony na przedniej szybie, która monitoruje sytuację przed autem. Kiedy z naprzeciwka pojawi się inny pojazd, system sam zmienia światła z drogowych na mijania. To samo nastąpi, gdy zostanie wykryty pojazd poruszający się w tym samym kierunku. Ponadto światła zostaną odpowiednio zmienione, kiedy kierowca Skody wjedzie w obszar o dużym natężeniu sztucznego światła. W ten sposób kierowca jest odciążony od konieczności zmiany świateł i może skupić swoją uwagę na prowadzeniu auta i obserwacji drogi.

Polskie przepisy nakazują użytkownikom samochodów jazdę z włączonymi światłami mijania przez cały rok także w dzień. Przepisy dopuszczają także możliwość jazdy z włączonymi światłami do jazdy dziennej. Tego typu oświetlenie to spore udogodnienie, bo najczęściej włączają się równocześnie z uruchomieniem silnika i mają niski pobór prądu, co przekłada się na mniejsze zużycie paliwa. Ponadto światła dzienne włączające się z chwilą przekręcenia kluczyka w stacyjce są wybawieniem dla zapominalskich kierowców i chronią ich przed mandatem. Jazda w dzień bez włączanych świateł mijania lub dziennych naraża kierowcę na mandat w wysokości 100 zł oraz 2 punkty karne.

W 2011 roku weszła w życie dyrektywa Komisji Europejskiej, która nałożyła obowiązek wyposażenia wszystkich nowych samochodów o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 tony w światła do jazdy dziennej.

- Jednak w sytuacji, kiedy w trakcie dnia występują opady deszczu lub śniegu, albo pojawia się mgła, to zgodnie z przepisami kierowca auta wyposażonego w światła do jazdy dziennej musi włączyć światła mijania - przypomina Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoły.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Willy (gość)

    Straszenie denerwujące jest to jak jest ciemno a kierowca jedzie z światłami do jazdy w dzień. Z przodu widać tylko minmalne oswietlenia a z tylu wogole nie widac takiego auta. Policja powinna się wziąść za takich cwaniaków bo stwarzają niebezpieczeństwo na drodze.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości