Oszczędność na hybrydzie?

(ip)
Toyota Prius Plug-in, Fot: Toyota
Toyota Prius Plug-in, Fot: Toyota
Producent samochodów Toyota, francuski dostawca energii elektrycznej EDF oraz Urząd Miejski w Strasburgu opublikowały dane zebrane podczas drugiego roku próbnej eksploatacji samochodów hybrydowych Plug-In Hybrid Vehicle Toyoty w Strasburgu (samochody hybrydowe z możliwością ładowania baterii z gniazdka). Jazdy próbne prowadzone na szeroką skalę od 27 kwietnia 2010 r. miały na celu zgromadzenie doświadczeń użytkowników pojazdów Plug-In Toyoty. Opinie pozyskane zostały w warunkach autentycznej eksploatacji i dały jednocześnie podstawę do zainicjowania rozwoju publicznej infrastruktury służącej do ładowania akumulatorów.

Zebrane do tej pory dane świadczą o tym, że:

Toyota Prius Plug-in, Fot: Toyota
Toyota Prius Plug-in, Fot: Toyota

• oszczędności w opłatach za energię (elektryczność i paliwo) wynoszą łącznie do 53%, co oznacza oszczędność do 7 euro na 100 km (1),
• w porównaniu do samochodów o podobnej wielkości napędzanych silnikiem benzynowym zużycie paliwa zostało zmniejszone nawet o 64%, zaś emisja CO2 o 58%,
• w porównaniu do samochodów z silnikiem wysokoprężnym o podobnej wielkości oszczędność paliwa wynosi 40%,
• w ponad 97% przypadków akumulatory są doładowywane w pracy lub w domu – publiczna infrastruktura wykorzystywana jest znacznie rzadziej,
• wzajemne udostępnianie przez firmy punktów ładowania akumulatorów sprzyja optymalizacji eksploatacji pojazdów.

Toyota Plug-In Hybrid Vehicle
Plug-In Hybrid Vehicle (PHV) to samochód łączący zalety pojazdów hybrydowych i elektrycznych. Plug-In Toyoty wykorzystuje tę samą hybrydową jednostkę napędową, co standardowy Prius. Wyposażony jest jednak w akumulator o większej pojemności, który można doładowywać ze zwykłego domowego gniazda elektrycznego. W trybie elektrycznym (EV) pojazd działa bezgłośnie nie emitując jakichkolwiek substancji i umożliwiając jazdę na dystansie 25 km. Na dłuższych trasach samochód wykorzystuje tryb hybrydowy (HV), używając zarówno silnik spalinowy jak i silnik elektryczny. Działanie to gwarantuje znakomite osiągi przy niewielkim obciążeniu środowiska.

Dane po drugim roku prób
Podobnie jak w pierwszym roku testów, użytkownicy doładowywali swoje Priusy Plug-In średnio raz dziennie (0,9), co trwało mniej więcej 75 minut. Większość użytkowników przez 34% czasu jazdy poruszała się wykorzystując tylko silnik elektryczny. Oszczędności w stosunku do napędzanego silnikiem benzynowym samochodu o podobnej wielkości są uzależnione od stylu jazdy oraz częstości doładowywania i przekraczają 50% przy jednokrotnym codziennym ładowaniu (24% jazdy w trybie EV i 76% HV). Oszczędność paliwa sięgała 64% przy dwukrotnym codziennym doładowywaniu (56% jazdy w trybie EV i 44% HV). W efekcie koszty energii spadły o – odpowiednio - 6,20 euro na 100 km (1) i 7,00 euro na 100 km (1).

Oprócz użytkownika korzyści odnosi też środowisko naturalne, gdyż wydłużony czas jazdy w trybie elektrycznym znacząco zmniejsza emisję CO2. Przy dwukrotnym codziennym ładowaniu akumulatorów emisja CO2 jest mniejsza nawet o 58% (przy ładowaniu jednokrotnym - 50%).


Prius PHV, Fot: Toyota
Prius PHV, Fot: Toyota

Wprowadzenie Toyoty Prius Plug-In Hybrid do sprzedaży
Opinie użytkowników miały duże znaczenie w przygotowaniach do wprowadzenia samochodu Plug-In na rynek, co w Europie nastąpi pod koniec lata 2012 r. W komercyjnej wersji Toyoty Prius Plug-In Hybrid przełączanie trybów EV i HV odbywa się przez naciśnięcie przycisku. Ta nowa funkcja jest przydatna w sytuacji, gdy użytkownik chce zachować naładowany akumulator, by jeździć po mieście w trybie elektrycznym. Zasięg autonomicznej jazdy w trybie elektrycznym został zwiększony o 25% do 25 km. Korzystanie z przewodu ładowania stało się łatwiejsze dzięki zmniejszeniu jego masy o 26%. Zwiększono również do 443 litrów (o 10%) pojemność bagażnika, czyli tyle samo co w Toyocie Prius trzeciej generacji.

Połączenie trybów EV i HV zapewnia Priusowi Plug-In Hybrid maksymalny zasięg ponad 1200 km. Nawet po wyczerpaniu możliwości jazdy w trybie elektrycznym, Plug-In osiąga spalanie na poziomie zaledwie 3,7 litra na 100 km, emitując tylko 85 g CO2 na km.

Michel Gardel, wiceprezes Toyota Motor Europe ds. komunikacji i środowiska powiedział: „Cieszymy się z udziału w programie weryfikacji zalet ekologicznych technologii motoryzacyjnych. Zarówno naszym partnerom jak i nam przyświeca ten sam cel – ochrona środowiska naturalnego. Zebrane w programie doświadczenia i opinie klientów pozwolą nam lepiej przygotować się do wprowadzenia nowej Toyoty Prius Plug-In Hybrid do sprzedaży pod koniec lata. Wyniki drugiego roku prób upewniają nas, że nowy produkt zyska uznanie wielkiego grona klientów.”

Program testowy Priusów Plug-In
Program Plug-In w Strasburgu jest częścią globalnego projektu Toyoty, obejmującego jazdy próbne 600 samochodów hybrydowych Plug-In w Japonii, USA, Kanadzie i Australii. Głównym celem programu są badania nad technologią i osiągami pojazdów Plug-In. Celem EDF jest ocena różnych wariantów infrastruktury ładowania i jej eksploatacji. Projekt służy również zbieraniu opinii klientów, pomocnych w upowszechnieniu tego rodzaju pojazdów w przyszłości.

(1) Obliczenia w oparciu o cenę benzyny wynoszącą 1,63 euro za litr i prądu 0,12 euro za kwh

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty