Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Fascynacje samochodowe

OZI - ekologiczny pojazd polskich studentów

Data publikacji: Autor: (pp)

Fot. AGH Coraz wyższe ceny paliw kopalnianych sprawiły, że alternatywne źródła energii w ostatnim czasie stały się bardzo populare. Wciąż jednak pojazdy z napędem hybrydowym oraz elektrycznym stanowią rzadki widok na ulicach naszych miast. W Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie powstał jednak pojazd, który ma szansę zmienić ten stan rzeczy.
Fot. AGH Pojazdy hybrydowe kojarzą nam się najczęściej z samochodami, w których silniki spalinowe współpracują z motorem elektrycznym. Takie rozwiązanie skutkuje niższym zużyciem paliwa, oraz mniejszą emisją CO2 do atmosfery. Zupełnie inne podejście do kwestii pojazdu hybrydowego przedstawili polscy studenci V roku Inżynierii Środowiska o specjalności Odnawialne Źródła Energii, należących do Koła Naukowego Odnawialnych Źródeł Energii „Grzała” na AGH.

CZYTAJ TAKŻE

Najlepszy europejski eko-kierowca

Drugie miejsce zespołu Silesian Greenpower na torze Silverstone


Prototyp OZI - "ekologiczny pojazd o napędzie hybrydowym”, jest oparty na układzie, w którym współdziałają dwa różne źródła energii. W tym przypadku źródła energii stanowiły: energia mechaniczna powstała poprzez pracę ludzkich mięśni oraz energia słoneczna, której konwersja nastąpi w panelu fotowoltaicznym zamontowanych na pojeździe, a następnie silniku elektrycznym. Dzięki temu, OZI nie emituje do atmosfery żadnych szkodliwych substancji, będąc przyjazdnym dla środowiska.

Pierwsze pomysły dotyczące stworzenia eko-pojazdu zrodziły się w głowach studentów pod koniec 2009 roku. Podjęto wówczas decyzję o udziale w Konkursie Grant Rektorski 2010, który polegał na przyznawaniu wsparcia finansowego projektom studenckim na zasadzie konkursu rankingowego, w Fot. AGH zależności od wartości projektu. Dodatkowo zwrócono się o przyznanie wsparcia finansowego prof. Wojciecha Góreckiego, Prezesa Towarzystwa Geosynoptyków „GEOS” oraz Kierownika Katedry Surowców Energetycznych (przy której działa Koło „GRZAŁA”). Po pozytywnym rozpatrzeniu projektu w Konkursie Grant Rektorski 2010 oraz otrzymaniu dofinansowania od prof. Wojciecha Góreckiego, w lutym 2010 roku, przystąpiono do realizacji projektu.

W jaki sposób pojazd działa?

Zasada działania napędu mechanicznego: Napęd mechaniczny realizowany jest za pomocą układu kół zębatych połączonych za pomocą łańcucha rowerowego. Użytkownik pojazdu zlokalizowany w punkcie rozgałęzienia ramy przekazuje energię swych mięśni pedałując. W celu minimalizowania skomplikowanych rozwiązań napęd przekazywany jest na jedno lewe tylne koło z zastosowaniem wolnobiegu rowerowego.

Zasada działania systemu elektryczno-fotowoltaicznego: Układ składa z czterech zasadniczych elementów: panelu fotowoltaicznego, akumulatorów, kontrolera ładowania oraz silnika elektrycznego. Cztery moduły fotowoltaiczne (tworzące jeden panel fotowoltaiczny) połączone są szeregowo. Każdy posiada o następujące parametry: napięcie znamionowe 12V, moc 60W, sprawność do 18% oraz o maksymalne natężenie prądu 3,5A. Dzięki panelowi słonecznemu, a konkretnie zjawisku konwersji fotowoltaicznej zachodzącym na powierzchni ogniwa, możliwy jest uzysk energii z odnawialnego źródła – energii słonecznej. Po konwersji energii słonecznej na elektryczną, sygnał elektryczny przekazywany jest na kontroler ładowania akumulatorów. W systemie występują cztery połączone szeregowo akumulatory 12V o pojemności 17Ah każdy. W czasie poruszania się pojazdu, kontroler kieruje przepływ prądu z akumulatorów oraz paneli na silnik elektryczny a w czasie postoju, z paneli na Fot. AGH akumulatory. Dodatkowe elementy takie jak woltomierz, amperomierz oraz czujniki temperatury badają parametry takie jak napięcie, natężenie oraz temperatura otoczenia i ogniwa. W związku faktem, że mierniki potrzebują własnego, niewielkiego zasilania, (występujące w obwodzie głównym jest dla nich zbyt wysokie), posiadają one odrębny, mniejszy obwód elektryczny zasilany napięciem 9V.

OZI zostanie umieszczony w Małopolskim Centrum Odnawialnych Źródeł i Poszanowania Energii AGH w Miękini. Dzięki temu, w przyszłości młodsi studenci będą mogli go udoskonalać i badać. W ten sposób będzie miał on dużą szansę na rozpoczęcie produkcji lub posłużenie jako baza dla stworzenia w pełni ekologicznego pojazdu.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości