Oznaczenia na oponach. Jak je odczytać?

Wojciech Frelichowski
Fot. Robert Kwiatek
Fot. Robert Kwiatek
Każda opona ma na swoich ścianach bocznych szereg cyfr i symboli. Są to oznaczenia, które informują użytkownika o rodzaju, budowie i innych cechach charakterystycznych danego produktu.
Fot. Robert Kwiatek
Fot. Robert Kwiatek

Zapisane na oponie informacje pozwalają na jej zidentyfikowanie oraz umożliwiają dopasowanie do danego typu pojazdu. Najważniejsze oznaczenia opon to: rozmiar, indeks prędkości i indeks nośności. Istnieją też oznaczenia, które informują o właściwościach zimowych opony, jej cechach związanych z eksploatacją (homologacja, wzmocnienie ściany bocznej, rant ochronny felgi itd.). Jednym z ważniejszych oznaczeń opon jest numer DOT. Za pomocą tego oznaczenia opon podaje się datę produkcji opony (możną ją odczytać z czterech ostatnich cyfr w numerze DOT).

Ponadto oznaczenia opon dotyczą też m.in. sposobu montażu na kołach. Chodzi o to, że opony kierunkowe montuje się zgodnie z kierunkiem toczenia (oznaczenie kierunku rotacji), a opony asymetryczne odpowiednią stroną względem wnętrza pojazdu (oznaczenia typu inside/outside). Prawidłowy montaż opon ma kluczowy wpływ na ich bezpieczeństwo użytkowania.

Obok oznaczenia opony na jej ścianie bocznej znajduje się również nazwa handlowa produktu. Każdy producent opon stosuje nazwy według własnych schematów i strategii marketingowej.

Oponiarski szyfrogram

Każda opona jest ma konkretny rozmiar. Podawany jest on następującej kolejności: szerokość opony (w milimetrach), wysokość profilu wyrażona w procentach (oznacza stosunek wysokości boku opony do jej szerokości), R, czyli oznaczenie radialnej konstrukcji opony oraz średnica obręczy (w calach), na jakiej może być założona dana opona. Taki zapis może wyglądać np. tak: 205/55R16 – opona o szerokości 205 mm, o profilu 55, radialna, średnica obręczy 16 cali.

Kolejnymi istotnymi informacjami dla użytkownika są indeks dopuszczalnej prędkości, do jakiej opona została skonstruowana oraz indeks maksymalnej nośności. Ta pierwsza wartość jest podawana w zapisie literowym, np. T, czyli do 190 km/h, druga – w zapisie cyfrowym, np. 100, czyli do 800 kg (szczegóły w tabelach).

Ważna jest również data produkcji opony, która jest podana w formie czterocyfrowego kodu przedstawiającego tydzień i rok produkcji, np. 1114 – opona wyprodukowana w jedenastym tygodniu 2014 roku. Zgodnie z Polską Normą PN-C94300-7 opony mogą być swobodnie sprzedawane do trzech lat od daty produkcji.


Oznaczenia umieszczane na oponie z obu stron. Ilustracje przykładowe, w jakich miejscach należy szukać poszczególnych symboli. Fot. Oponeo.pl
Oznaczenia umieszczane na oponie z obu stron. Ilustracje przykładowe, w jakich miejscach należy szukać poszczególnych symboli. Fot. Oponeo.pl

Co oznaczają symbole na oponach?

Wszystkie oznaczenia słowne i skróty używane przy oznakowaniu opon pochodzą z języka angielskiego. Oto najczęściej spotykane symbole (w kolejności alfabetycznej):

BasePen - opona posiada elektrostatyczne uziemienie

COLD - informacja, by ciśnienie mierzyć na zimnych oponach

DOT - (Department of Transportion) właściwości opony są zgodne ze wszelkimi normami bezpieczeństwa Departamentu Transportu USA. Z tym oznaczeniem sąsiaduje dwunastoznakowy kod indentyfikacyjny opony lub numer seryjny

DSST - opona typu RunFlat marki Dunlop

ECE, e, E - skrót od Economic Commision of Europe, oznacza homologację europejską

EMT - (Extended Mobility Tyre) ogumienie, które daje możliwość jazdy po utracie ciśnienia

FP - (Fringe Protector) albo też RFP (Rim Fringe Protector) opona z osłoną na felgę. Dunlop używa symbolu MFS.

FR - opona z rantem, mającym chronić felgę przed uszkodzeniami mechanicznymi. Najczęściej znajduje się w oponach z profilem 55 oraz niższym. Oznaczenie FR nie występuje na boku ogumienia.

G1 - czujnik kontroli ciśnienia w oponie

INSIDE - ta strona opony powinna być zamontowana wewnątrz, w stronę auta

JLB - (Jointless Band) bezkońcowe opasanie wykonane z nylonu

LI - (Load Index) wskaźnik określający maksymalną nośność opony

LT - (Light Truck) oznaczenie wskazujące, że opona jest przeznaczona dla pojazdów o napędzie 4x4 oraz lekkich ciężarówek (stosowane w USA).

MAX - maksimum, czyli maksymalna wartość ciśnienia w oponie

M+S - (ang. mud and snow, błoto i śnieg) symbol identyfikujący opony zimowe i całoroczne

OUTSIDE - oznaczenie informujące, że opona powinna być zamontowana na zewnątrz pojazdu, jest widoczna z zewnątrz

P - (Passanger) symbol umieszczany przed rozmiarem opony. Oznacza, że opona jest przeznaczona dla pojazdów osobowych (stosowane w USA)

PAX - opona Michelin zerociśnieniowa ze stabilnym pierścieniem wewnątrz

PSP-Beta - opona posiada konstrukcję, która charakteryzuje się zakładkami rozmieszczonymi w ten sposób by redukowały natężenie hałasu

R - (Radial) opona radialna

RETREAD - opona bieżnikowana

RF - (Reinforced = XL) opona o podwyższonej ładowności, nazywana oponą wzmacnianą

RFT - Run Flat Tires, opona typu Run Flat powalająca na dalszą jazdę po uszkodzeniu ogumienia, stosowane w Bridgestone, Firestone, Pirelli

RIM Protector - opona posiada rozwiązania chroniące felgę przed uszkodzeniami

ROF - (Run On Flat) symbol stosowany przez firmy Goodyear i Dunlop na oznaczenie opon, które pozwalają na dalszą jazdę po uszkodzeniu ogumienia

ROTATION - kierunek toczenia opony

RSC - Run Flat System Component, opona typu Run Flat Bridgestone

SST - (Self Supporting Technology) opona pozwalająca na kontynuowanie po jej przebiciu, gdy ciśnienie wewnątrz jest zerowe

SI - (Speed Index) oznaczenie określające górną granicę dopuszczalnej prędkości użytkowania

TL - (Tubeless Tyre) opona bezdętkowa

TT - (Tubed Type Tyre) opona dętkowa

TWI - lokalizacja wskaźników zużycia bieżnika opony

ULW - opona ma konstrukcję, w której użyto aramidowych kordów

XL - (Extra Load) opona o wzmocnionej konstrukcji i podwyższonej nosności

O=znaczenia umieszczane na oponie z obu stron. Ilustracje przykładowe, w jakich miejscach należy szukać poszczególnych symboli. Fot. Oponeo.pl
O=znaczenia umieszczane na oponie z obu stron. Ilustracje przykładowe, w jakich miejscach należy szukać poszczególnych symboli. Fot. Oponeo.pl

ZP - Zero Pressure, opona Typu Run Flat Michelina

Indeksy prędkości:

L = 120 km/h
M = 130 km/h
N = 140 km/h
P = 150 km/h
Q = 160 km/h
R = 170 km/h
S = 180 km/h
T = 190 km/h
H = 210 km/h
V = 240 km/h
W = 270 km/h
Y = 300 km/h
ZR = 240 km/h z maksymalnym obciążeniem

Unijne etykiety

Unijna etykieta na oponę.Fot. ec.europa.eu
Unijna etykieta na oponę.
Fot. ec.europa.eu

Od 1 listopada 2012 roku każda opona wyprodukowana po 30 czerwca 2012 roku i sprzedawana w Unii Europejskiej musi być zaopatrzona w specjalną naklejkę, która zawiera najważniejsze informacje o bezpieczeństwie i ekologicznych aspektach opony.
Etykieta ma formę prostokątnej naklejki nalepianej na bieżnik opony. Na etykiecie znajdują się informacje na temat trzech głównych parametrów kupowanego ogumienia: ekonomiczności, przyczepności na mokrej nawierzchni i hałasu wytwarzanego przez oponę podczas jazdy.

Ekonomiczność: zdefiniowano siedem klas począwszy od G (opona najmniej ekonomiczna ) a skończywszy na A (najbardziej ekonomiczna). Ekonomiczność może być różna w zależności od pojazdu i warunków jazdy.

Przyczepności na mokrej nawierzchni: siedem klas począwszy od G (najdłuższa droga hamowania) a skończywszy na A (najkrótsza droga hamowania). Efekt może różnić się w zależności od pojazdu i warunków jazdy.

Hałas wytwarzany przez oponę: jedna fala (piktogram) opona cichsza, trzy fale – opona bardziej hałaśliwa. Dodatkowo podawana jest wartość w decybelach (dB).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty