Paliwa. Wysokie ceny, ale konsumpcja rośnie

Stanisław Rochowicz
Jak podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego w stosunku do 3 kwartałów 2017 roku wzrost legalnego rynku paliw płynnych wyniósł 3% - identycznie, jak dla rynku samych tylko paliw silnikowych.Fot. Aneta Żurek
Jak podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego w stosunku do 3 kwartałów 2017 roku wzrost legalnego rynku paliw płynnych wyniósł 3% - identycznie, jak dla rynku samych tylko paliw silnikowych.Fot. Aneta Żurek
Jak podała Polska Organizacja Przemysłu i Handlu Naftowego w stosunku do 3 kwartałów 2017 roku wzrost legalnego rynku paliw płynnych wyniósł 3% - identycznie, jak dla rynku samych tylko paliw silnikowych.

Takie wyniki zaopatrzenia rynku zostały osiągnięte poprzez wzrost produkcji krajowej paliw, zmniejszenia zakupów importowych i wzrostu eksportu. Co istotne, zwiększonych zakupów zagranicznych dokonali głównie najwięksi gracze na rynku, czyli koncerny krajowe  i zagraniczne zrzeszone w POPiHN.   

Po 9 miesiącach 2018 roku w Polsce zużyto 831 tys. m. sześć. paliw więcej, niż w tym samym okresie 2017. Utrzymywał się trend wzrostowy dla zakupów benzyn silnikowych, oleju napędowego, paliwa lotniczego JET oraz gazu płynnego LPG i ciężkiego oleju opałowego. Jedynym produktem, na który popyt był mniejszy został lekki olej opałowy.
Obserwowanym od jakiegoś czasu trendem jest wzrost zapotrzebowania na benzyny silnikowe przy jednoczesnym spadku zainteresowania autogazem. W omawianym okresie rynek gazu płynnego LPG jeszcze się zwiększał, ale rósł tez tzw. reeksport tego gatunku paliwa,  po uwzględnieniu którego rozejście się obu rynków – benzynowego i autogazu – jest jeszcze wyraźniejsze, a sam rynek krajowy LPG wchodzi w etap spadku popytu.  Nadal dobrze rozwija się też segment zbytu paliwa lotniczego Jet, związanego z coraz większą chęcią Polaków – i nie tylko - do podróżowania drogą lotniczą.  

Dla lekkiego oleju opałowego notowano spadki zapotrzebowania, co przy obecnych warunkach pogodowych dobrze może świadczyć o służbach kontrolnych, które potrafiły wyeliminować  z rynku transportowego sporą transzę paliwa, jakie mogłoby być wykorzystane niezgodnie  z przeznaczeniem, jak to często bywało w przeszłości.  

Popyt na olej napędowy po 3 kwartałach 2018 był na poziomie o 3% wyższym, niż przed rokiem. To podtrzymanie trendu wzrostowego z ubiegłego roku i z I półrocza 2018. Dostawy rynkowe tego gatunku paliwa wyniosły ponad 15 mln. m. sześć. i były o prawie 0,5 mln m. sześć. większe, niż przed rokiem.   

Wzrost oficjalnego popytu na benzyny silnikowe, w stosunku do 9 miesięcy 2017, wyniósł 6%. Ich import wzrósł o 4%, ale w konsumpcji krajowej stanowił nadal tylko 12% rynku. Również w przypadku tego gatunku paliwa główni gracze rynkowi – firmy członkowskie POPiHN – sprowadzili najwięcej produktu z zagranicy i dostawy te były porównywalne  z poziomem ubiegłorocznym. Popyt krajowy na paliwo do silników z zapłonem iskrowym wyniósł 4,5 mln m. sześć.  
Sprzedaż krajowa gazu płynnego LPG była na poziomie o 1% wyższym, niż przed rokiem  i wyniosła 3,6 mln m. sześć. Autogaz stanowił w tej wielkości około 3 mln m. sześć. i było to około 66%.

Rynek krajowy 3 głównych paliw transportowych (benzyn, oleju napędowego oraz autogazu) wykazał wynik lepszy o 3% od notowanego dla 9 miesięcy 2017, przy czym udział importu  w tym segmencie rynku paliw ciekłych zmalał z 39% do 33%. Wolumen wzrostu tego rynku  to 0,7 mln m. sześć. przy całkowitym zużyciu paliw przez pojazdy silnikowe na poziomie  23,3 mln m. sześć., z czego z importu pochodziło około 8 mln m. sześć.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty