Takie wyniki zaopatrzenia rynku zostały osiągnięte poprzez wzrost produkcji krajowej paliw, zmniejszenia zakupów importowych i wzrostu eksportu. Co istotne, zwiększonych zakupów zagranicznych dokonali głównie najwięksi gracze na rynku, czyli koncerny krajowe i zagraniczne zrzeszone w POPiHN.
Po 9 miesiącach 2018 roku w Polsce zużyto 831 tys. m. sześć. paliw więcej, niż w tym samym okresie 2017. Utrzymywał się trend wzrostowy dla zakupów benzyn silnikowych, oleju napędowego, paliwa lotniczego JET oraz gazu płynnego LPG i ciężkiego oleju opałowego. Jedynym produktem, na który popyt był mniejszy został lekki olej opałowy.
Obserwowanym od jakiegoś czasu trendem jest wzrost zapotrzebowania na benzyny silnikowe przy jednoczesnym spadku zainteresowania autogazem. W omawianym okresie rynek gazu płynnego LPG jeszcze się zwiększał, ale rósł tez tzw. reeksport tego gatunku paliwa, po uwzględnieniu którego rozejście się obu rynków – benzynowego i autogazu – jest jeszcze wyraźniejsze, a sam rynek krajowy LPG wchodzi w etap spadku popytu. Nadal dobrze rozwija się też segment zbytu paliwa lotniczego Jet, związanego z coraz większą chęcią Polaków – i nie tylko - do podróżowania drogą lotniczą.
Dla lekkiego oleju opałowego notowano spadki zapotrzebowania, co przy obecnych warunkach pogodowych dobrze może świadczyć o służbach kontrolnych, które potrafiły wyeliminować z rynku transportowego sporą transzę paliwa, jakie mogłoby być wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem, jak to często bywało w przeszłości.
Popyt na olej napędowy po 3 kwartałach 2018 był na poziomie o 3% wyższym, niż przed rokiem. To podtrzymanie trendu wzrostowego z ubiegłego roku i z I półrocza 2018. Dostawy rynkowe tego gatunku paliwa wyniosły ponad 15 mln. m. sześć. i były o prawie 0,5 mln m. sześć. większe, niż przed rokiem.
Wzrost oficjalnego popytu na benzyny silnikowe, w stosunku do 9 miesięcy 2017, wyniósł 6%. Ich import wzrósł o 4%, ale w konsumpcji krajowej stanowił nadal tylko 12% rynku. Również w przypadku tego gatunku paliwa główni gracze rynkowi – firmy członkowskie POPiHN – sprowadzili najwięcej produktu z zagranicy i dostawy te były porównywalne z poziomem ubiegłorocznym. Popyt krajowy na paliwo do silników z zapłonem iskrowym wyniósł 4,5 mln m. sześć.
Sprzedaż krajowa gazu płynnego LPG była na poziomie o 1% wyższym, niż przed rokiem i wyniosła 3,6 mln m. sześć. Autogaz stanowił w tej wielkości około 3 mln m. sześć. i było to około 66%.
Rynek krajowy 3 głównych paliw transportowych (benzyn, oleju napędowego oraz autogazu) wykazał wynik lepszy o 3% od notowanego dla 9 miesięcy 2017, przy czym udział importu w tym segmencie rynku paliw ciekłych zmalał z 39% do 33%. Wolumen wzrostu tego rynku to 0,7 mln m. sześć. przy całkowitym zużyciu paliw przez pojazdy silnikowe na poziomie 23,3 mln m. sześć., z czego z importu pochodziło około 8 mln m. sześć.
Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?