Orlen informuje, że Efecta została „przetestowana” w Czechach. Na tamtejszy rynek mieszankę wprowadzono za pośrednictwem sieci stacji Benzina. – Mamy trzy rynki paliwowe i na każdym z nich, w zależności od naszej strategii, testujemy różne produkty. Nasz model biznesowy pokazał, że najlepszym krajem dla wdrożenia tego produktu są właśnie Czechy. Na tamtejszym rynku paliwa Efecta przyjęły się bardzo dobrze, spotkały się bardzo dużym uznaniem, nie tylko ekspertów z branży, ale przede wszystkim klientów. Dostaliśmy odpowiedni feedback, że możemy wprowadzić te paliwa również na polskim rynku – tłumaczy Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. sprzedaży PKN Orlen.
Orlen zapewnia, że nowa benzyna 95-oktanowa zapobiega tworzeniu się osadów w układzie wtryskowym, utrzymując w 98% pierwotną efektywność silnika. Sieć stacji paliwowych powołuje się na badania przeprowadzone przez laboratorium SGS, które wykazały, że paliwo to usuwa do 65% osadów powstających w wyniku spalania benzyny nieuszlachetnionej. Efecta Diesiel z kolei już po pierwszym pełnym zatankowaniu baku usuwa minimum połowę osadów. Technikom udało się uzyskać efekt dwukrotnie mniejszego pienienia się paliwa, co przekłada się na szybsze i łatwiejsze tankowanie.
naszym teście
Poza tym Orlen zapewnia, że w stosunku do paliw nieuszlachetnionych, nowa benzyna pozwala zredukować emisję tlenków azotu o ok. 8% oraz cząstek stałych o 51%, podczas gdy olej napędowy osiąga wyniki odpowiednio 4 i 44 procent. Testy wykazały także redukcję emisji dwutlenku węgla.
Co w takim razie odpowiada za tak cudowne właściwości prezentowanych paliw? – To trzeba traktować jako całość. Mamy kompozycję węglowodorową, otrzymywaną z ropy oraz składniki pozwalające wyeksponować walory wynikające z paliwa nieuszlachetnionego. Efekt myjący zapewniony jest przez specjalnie dla nas wyselekcjonowane detergenty, ale to nie wszystko. Są dodatkowo właściwości związane z ochroną przed korozją i przeciwdziałaniu pienieniu, korygowane do wytycznych producentów silników. Pozostałe składniki musimy pozostawić w zakresie niedopowiedzenia – powiedział Arkadiusz Majoch, kierownik zespołu ds. paliw i normalizacji PKN Orlen.
Dokładny skład mieszanki jest zatem tajemnicą koncernu, wiadomo jednak jak wpływa ona na utrzymanie czystości silnika. - Użyte składniki pozwalają na wypalenie się osadów, które są już zgromadzone w silniku, a to jest najtrudniejsze. Mówimy o osadach twardych i mocno przylepionych do powierzchni, powstałych w wyniku użytkowania paliw niewiadomego pochodzenia. Efecta ma także właściwości powierzchniowe, które pozwalają nam zmyć zabrudzenia wytworzone i przyklejone, które powstały przed komorą spalania. To jest ten element stricte detergencyjny – dodał Majoch.
Paliwa Efecta powstały we współpracy z Instytutem Bosmal, zajmującym się selekcją odpowiedniej mieszanki i badaniem jej właściwości. Najpierw opracowano olej napędowy do silników Diesla, a same badania trwały około roku. Na stworzenie mieszanki benzynowej koncern potrzebował natomiast 15 miesięcy. Właściwości paliw Efecta testowano na silnikach wolnossących Mercedes Benz o kodach M111 (stosowanym przykładowo w modelach W124 i C-klasie) oraz M102E (np. Mercedes W201) i jednostkach wysokoprężnych grupy PSA XUD9 (m.in. Peugeot 205, 306, Citroen Xsara i Hyundai Elantra) oraz DW10B, montowanym chociażby w Focusie C-MAX i Maździe MX-5.
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?