Wszystko
o samochodach

Aktualności / Informacje

Paliwo, które czyści silnik. Orlen zaprezentował nowe paliwa: Efecta 95 i Efecta Diesel

Data publikacji: Autor: Kamila Nawotnik

Nowoczesne auta, to nie tylko zaawansowane technologie i systemy bezpieczeństwa, ale także wyższe wymogi względem eksploatacji. Małe jednostki, z których wyciśnięto maksymalną moc potrzebują odpowiedniego sposobu użytkowania, który pozwoli właścicielom jak najdłużej cieszyć się bezawaryjnością aut. 

Fot. Kamila Nawotnik Orlen w środę 11 kwietnia w Warszawie oficjalnie zaprezentował nowość w swojej ofercie – paliwo czyszczące silnik. Nazwane zostało Efecta i dostępne na stacjach tej sieci będzie w wersji 95-oktanowej dla silników benzynowych oraz jako olej napędowy dla jednostek Diesla. Do sprzedaży ma trafić natychmiast, zastępując dobrze znane kierowcom paliwa EuroSuper 95 i ON Ekodiesel.

Orlen informuje, że Efecta została „przetestowana” w Czechach. Na tamtejszy rynek mieszankę wprowadzono za pośrednictwem sieci stacji Benzina. – Mamy trzy rynki paliwowe i na każdym z nich, w zależności od naszej strategii, testujemy różne produkty. Nasz model biznesowy pokazał, że najlepszym krajem dla wdrożenia tego produktu są właśnie Czechy. Na tamtejszym rynku paliwa Efecta przyjęły się bardzo dobrze, spotkały się bardzo dużym uznaniem, nie tylko ekspertów z branży, ale przede wszystkim klientów. Dostaliśmy odpowiedni feedback, że możemy wprowadzić te paliwa również na polskim rynku – tłumaczy Zbigniew Leszczyński, członek zarządu ds. sprzedaży PKN Orlen.

Orlen zapewnia, że nowa benzyna 95-oktanowa zapobiega tworzeniu się osadów w układzie wtryskowym, utrzymując w 98% pierwotną efektywność silnika. Sieć stacji paliwowych powołuje się na badania przeprowadzone przez laboratorium SGS, które wykazały, że paliwo to usuwa do 65% osadów powstających w wyniku spalania benzyny nieuszlachetnionej. Efecta Diesiel z kolei już po pierwszym pełnym zatankowaniu baku usuwa minimum połowę osadów. Technikom udało się uzyskać efekt dwukrotnie mniejszego pienienia się paliwa, co przekłada się na szybsze i łatwiejsze tankowanie.

Redakcja poleca:

Policyjne mierniki prędkości źle mierzą prędkość?
Nie umiesz jeździć? Ponownie zdasz egzamin
Rodzaje napędów hybrydowych

naszym teście 

 

Poza tym Orlen zapewnia, że w stosunku do paliw nieuszlachetnionych, nowa benzyna pozwala zredukować emisję tlenków azotu o ok. 8% oraz cząstek stałych o 51%, podczas gdy olej napędowy osiąga wyniki odpowiednio 4 i 44 procent. Testy wykazały także redukcję emisji dwutlenku węgla.

Nowoczesne auta, to nie tylko zaawansowane technologie i systemy bezpieczeństwa, ale także wyższe wymogi względem eksploatacji. Małe jednostki, z których wyciśnięto maksymalną moc potrzebują odpowiedniego sposobu użytkowania, który pozwoli właścicielom jak najdłużej cieszyć się bezawaryjnością aut. 

Fot. Kamila Nawotnik Co w takim razie odpowiada za tak cudowne właściwości prezentowanych paliw? – To trzeba traktować jako całość. Mamy kompozycję węglowodorową, otrzymywaną z ropy oraz składniki pozwalające wyeksponować walory wynikające z paliwa nieuszlachetnionego. Efekt myjący zapewniony jest przez specjalnie dla nas wyselekcjonowane detergenty, ale to nie wszystko. Są dodatkowo właściwości związane z ochroną przed korozją i przeciwdziałaniu pienieniu, korygowane do wytycznych producentów silników. Pozostałe składniki musimy pozostawić w zakresie niedopowiedzenia – powiedział Arkadiusz Majoch, kierownik zespołu ds. paliw i normalizacji PKN Orlen.

Dokładny skład mieszanki jest zatem tajemnicą koncernu, wiadomo jednak jak wpływa ona na utrzymanie czystości silnika. - Użyte składniki pozwalają na wypalenie się osadów, które są już zgromadzone w silniku, a to jest najtrudniejsze. Mówimy o osadach twardych i mocno przylepionych do powierzchni,  powstałych w wyniku użytkowania paliw niewiadomego pochodzenia. Efecta ma także właściwości powierzchniowe, które pozwalają nam zmyć zabrudzenia wytworzone i przyklejone, które powstały przed komorą spalania. To jest ten element stricte detergencyjny – dodał Majoch.

Paliwa Efecta powstały we współpracy z Instytutem Bosmal, zajmującym się selekcją odpowiedniej mieszanki i badaniem jej właściwości. Najpierw opracowano olej napędowy do silników Diesla, a same badania trwały około roku. Na stworzenie mieszanki benzynowej koncern potrzebował  natomiast 15 miesięcy. Właściwości paliw Efecta testowano na silnikach wolnossących Mercedes Benz o kodach M111 (stosowanym przykładowo w modelach W124 i C-klasie) oraz M102E (np. Mercedes W201) i jednostkach wysokoprężnych grupy PSA XUD9 (m.in. Peugeot 205, 306, Citroen Xsara i Hyundai Elantra) oraz DW10B, montowanym chociażby w Focusie C-MAX i Maździe MX-5.

Nowoczesne auta, to nie tylko zaawansowane technologie i systemy bezpieczeństwa, ale także wyższe wymogi względem eksploatacji. Małe jednostki, z których wyciśnięto maksymalną moc potrzebują odpowiedniego sposobu użytkowania, który pozwoli właścicielom jak najdłużej cieszyć się bezawaryjnością aut. 

Fot. Kamila Nawotnik

Nowoczesne auta, to nie tylko zaawansowane technologie i systemy bezpieczeństwa, ale także wyższe wymogi względem eksploatacji. Małe jednostki, z których wyciśnięto maksymalną moc potrzebują odpowiedniego sposobu użytkowania, który pozwoli właścicielom jak najdłużej cieszyć się bezawaryjnością aut.

Fot. Kamila Nawotnik

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Piter (gość)

    Te nowe paliwa to mogli testować na silnikach nowszej konstrukcji.

  • Bo no (gość)

    Ciekawe czy te nowe paliwa naprawdę tak czyszczą silnik bo kieszeń to napewno.Mają tak dużą sprzedaż to mogli by obniżyć trochę cene litra paliwa zamiast przywiazywać ludzi kartą VITAY.Lepszy przyniosło by to skutek dla Orlenu.

  • fiat bravo 1,6 multijet (gość)

    posiadam bravo 1,6 muti jet zatankowałem diesla efekt na tych samych trasach te same warunki i styl jazdy zrobiłem o ok 120km mniej silnik wariował a oni testują na jakiś starych silnikach,Odstawiłem auto do serwisu fiat.usterek nie stwierdzono zatankowałem na bp z powrotem pełen bak auto jedzie normalnie i robie o te ok 120km z powrotem więcej czyli jakieś 5litrów do przodu realnie 5l*5,20zł = 26zł zostaje w kieszeni

  • kdhsiuwehe (gość)

    2018 rok a oni robia testy na silniku z Poloneza. xud9 to przeciez silnik z poloneza 1.9D

  • Sławomir (gość)

    DW10B to inaczej HDi. O ile mi wiadomo Mazda mx-5 nigdy diesla nie miała.

  • Komentarz przywrócony przez Moderatora: (gość)

    Orlen wynalazł koło i odkrył Amerykę!

  • Zbych (gość)

    Bardzo dobra benzyna to czuć po miesiącu tankowania. Jestem tego pewny na 100%

  • Lufa (gość)

    Nie polecam,tankuje zawsze na orlenie i po zmianie paliwa na ta smieszna efecte silnik nie ma mocy i wiecej pali,kolega to samo stwierdzil i muwi ze auto jest zamulone,chodzi o olej napedowy

  • rysiu (gość)

    To ja zadam pytanie ;) Wprowadzili nowe paliwa a czy przepompowali pozostale jeszcze paliwa w zbiornikach na stacjach czy idzie dolewka. Dla mnie to tylko zmiana naklejek na stacjach. Nie widzialem aby przed zmiana naklejek na dystrybutorach zastosowano zmiane paliwa w zbiornikach glownych na stacjach. Zmienily sie wymogi dotyczace czystosci paliwa to i nowe naklejki i nowa nazwa sie pojawila ehhhh

  • kierowca od 1976 roku (gość)

    " nowy " olej napędowy w orlenie , spalanie większe o 20 % , lipa i oszustwo !!!!! , na tankowaniu 50 zł drożej ! Ile jest paliwa w paliwie ? a ile chemicznych wypełniaczy - gówna ?

  • Tsi (gość)

    Ich paliwa nie nadają się do tsi,przynajmniej na kieleckich stacjach.Spalanie wysokie,brak mocy,mechanicy rozkładali ręce.Przypadkowo zatankowałem na circle i samochód zmienił się nie do poznania.Moc wyczuwalnie wzrosła,nie szarpie przy przyspieszaniu,na wolnych obrotach ustąpił problem poszarpywania silnikiem.Wstyd żeby taki potentat paliwowy sprzedawał taki syf.

  • CzK (gość)

    Zatankowałem do Kia Sorento, efectę na Orlenie i mam problem z odpalaniem,do tej pory nie miałem żadnego problemu.Wyjechałem to paliwo do końca,zatankowałem do pełna werwę i bez efektu.Silnik nadal nie odpala przy pierwszym obrocie.Co robić?

  • Tsi (gość)

    Nie tankuj paliwa z orlenu do nowego silnika,ich paliwo nadaje się do kosiarki.Zalecam zatankowanie samochodu na dawnym statoil.Zwykłe 95 z circle jest lepsze od verva 98.

  • gamonie (gość)

    Tylko poczytajcie skąd jest paliwo na shellu, bp, circle czy lukoilu. Orlen lub lotos. Czy w komentarzach nie ma przypadkiem nagonki na orlen bo rządzi nim pis? Jakoś to paliwo w czechach jest od roku i pepiki jeżdżą...

  • Pjoter (gość)

    Od kiedy zacząłem tankować nową wersję oleju napędowego na orlenie to moje auto zaczęło lepiej jeździć co prawda spalanie nieznacznie wzrosło ale samochód jeździ bez większych usterek pragnę dodać że na nowym paliwie jeżdżę od około miesiąca.

  • kaszen (gość)

    Dokładnie nagonka na wszystko co polskie!

  • Ktoś (gość)

    A co dzieje się z syfem który owe paliwo czyści. Pewnie leci do wtrysków...

  • zola 99 (gość)

    Zatankowalam wlasnie EFEKTE95 rany co sie dzieje spaliny niebieskie przedtem takich nie mialam (Matiz)wyjezdze to paliwo (zatankowane pelny zbiornik)i wracam do poprzedniego paliwa,wstydze sie jazdy bo inni uzytkownicy pomysla czym ja jezdze pozdrawiam milej jazdy zycze.

  • Arab (gość)

    To paliwo śmierdzi jak szambo. Auto porusza się jak na holu. W ogóle nie chce jechać, a i zasięg na baku się zmienił. Nie będę łał tej pisowskie propagandy do baku!!! Zmieniłem stacje tankowania, jak większość moich kolegów. Polecam.

  • Mateusz (gość)

    Zawsze lałem Vervę trzy dni temu wlałem tej Efecty. Jaki efekt nie mam pojęcia. Auto jechało bardzo dobrze test na ślepo nie wiedziałbym co w baku. Zrobiłem 1200 km i jest ok. Może i dobre paliwo. Nie mam zastrzeżeń na dzień dzisiejszy. Auto BMW F31 rok 2016. Przestańcie psioczyć na wszystko co nasze. W tych zachodnich koncernach jest paliwo z Lotosu lub Orlenu. Jeżeli po danym zatankowaniu macie kłopot z autem to nie oszukał was producent tylko właściciel stacji benzynowej. On dostaje paliwo dobre tylko potem chrzci i kombinuje. Uwierzcie, że nasze paliwo jest tak samo dobre jak to zachodnie. Reszta to to dobre samopoczucie.

  • Paliwo kupuja po 1,5zl litr i sprzedaja za 5zl (gość)

    I ciagle nie oplaca sie dobrze odsiarczac paliwa. Filtry DPF padaja jak muchy.

  • Mondeo 2.0 TDCI (gość)

    Potwierdzam obserwacje niektórych forumowiczów. Zatankowany Effecta Diesel. Silnik TDCI 2.0 140 KM. Po zatankowaniu, za każdym razem o wiele dłuższy rozruch, wcześniej od strzału. Spalanie ewidentnie większe. To po prostu widać. Zważywszy na statystykę i ilość podobnych niezbyt pozytywnych uwag, radziłbym Orlenowi zabrać się za ponowne testy. ćoś jest nie tak. Miało być przecież super.

  • Rafał (gość)

    No coz teraz już kombinują toyota yaris 1.0 po zatankowaniu 95 nie da się jeździć stacja 212

  • Olo (gość)

    Osobiście polecam paliwa ultimate na bp nigdy mnie nie zawiodło i spalanie mniejsze choć paliwo droższe bilans na zero, a ile przyjemności w przyspieszeniu.

  • dgd (gość)

    Pic na wodę ze spirytusu, fotomontarz

  • siemens (gość)

    Zalecjei kosiarkę czymś porządnym - paliwo alkilatowe Warter Fuels, zmiana powinna być widoczna i to spora. Silnik powinien być w dużo lepszej kondycji i lepiej działać. Raczej zmiana powinna być zauważalna po pierwszym korzystaniu z urządzenia - przynajmniej jeśli na co dzień nie zwracacie uwagi na to, z jakiej benzyny korzystacie.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości