Wszystko
o samochodach

Motociekawostki / Historia motoryzacji

Pamięci prezydenta

Data publikacji: Autor: Michał Kij

Fot. Licoln: W 1921 roku pojawił się pierwszy Lincoln, który konkurował z Cadillakiem. Lincoln był solidny, ale niebyt piękny. Dwie najbardziej luksusowe amerykańskie marki samochodów powołał do życia ten sam człowiek: Henry Leland. Tę drugą stworzył mając 74 lata.

W 1902 roku na gruzach firmy, z której wspólnicy wyrzucili Henry’ego Forda Leland zbudował Cadillac Automobile Company. W latach I wojny chciał produkować silniki lotnicze Liberty. Stało się to powodem zatargu z zarządem. Leland odszedł i w 1920 roku otworzył własną firmę. Na cześć swojego ulubionego prezydenta nazwał ją Lincoln Motor Company. Fot. Licoln: W 1921 roku pojawi³ siê pierwszy Lincoln, który konkurowa³ z Cadillakiem. Lincoln by³ solidny, ale niebyt piêkny.

 

Dostarczał armii silniki lotnicze, ale wojna wkrótce się skończyła. Postanowił powrócić do produkcji samochodów. Gdy tylko to ogłosił, otrzymał „w ciemno” tysiąc zamówień. Był Fot. Licoln: Lincoln Zephyr z 1936 roku mia³ awangardowe nadwozie, ¶wietny silnik V12 i znacznie ni¿sz± cenê od pozosta³ych modeli. To pierwszy Lincoln, który przypad³ do gustu nabywcom. znany z zamiłowania do perfekcji, a jego auta z wysokiej jakości. W 1921 roku pojawił się pierwszy Lincoln. Miał silnik V8 i konkurował z Cadillakiem.

 

Powojenny kryzys nie sprzyjał drogim samochodom. Ponadto Lincolny, choć niezawodne nie miały za grosz stylu. Leland Fot. Licoln: Najs³ynniejszy model Lincolna to Continental. Na zdjêciu model z 1940 r. znalazł się w tarapatach. Pomocną dłoń wyciągnął do niego... Henry Ford. W 1922 kupił firmę pozostawiając jej kierownictwo Lelandowi i jego synowi. Pozory zgody wkrótce prysły. Ford zmusił Lelandów szykanami do odejścia.

Fot. Licoln: Ekskluzywne coupe - Continental Mark II z 1956 by³ przez pewien czas najdro¿szym, seryjnym amerykañskim samochodem.  

U Forda mówiło się po cichu, że Lincoln to „zabawka” dla jego jedynego syna Edsela. Edsel kochał samochody, ale inaczej niż ojciec. Był koneserem sztuki, powiedział: „Mój ojciec zbudował najpopularniejszy samochód. Ja zrobię najlepszy”.

 

Nawiązał współpracę z firmami karoseryjnymi. Lincolny rozkwitły urodą. Sprzedaż wciąż jednak była słaba. Zmienił to Zephyr z 1936 roku. Miał awangardowe nadwozie, świetny Fot. Licoln: Continental z 1961 r. to dzie³o stylisty Elwooda Engela. Jego Continental by³ skromny i elegancki. Wyznaczy³ styl marki na ca³e lata. Wersja kabriolet, równie¿ 4-drzwiowa, by³a ulubionym autem amerykañskich filmowców. silnik V12 i znacznie niższą cenę od pozostałych modeli. Jesienią 1938 Edsel poprosił stylistę Boba Gregorie, aby zbudował dla niego sportowy kabriolet na bazie Zephyra. Pojechał nim na wypoczynek na Florydę. Smukły wóz z kołem zapasowym na tylnym zderzaku wzbudził zachwyt. Ponad dwieście osób zaoferowało młodemu Fot. Licoln: Continental z 1968 r. powsta³ zainspirowany snem ówczesnego szefa koncernu Lee Iacocci, któremu Morfeusz zes³a³ wizjê „Forda Thunderbirda z przodem Rolls-Royce’a”. Na zdjêciu egzemplarz z roku 1970. Fordowi czeki in blanco na TAKI samochód! Narodził się Continental, o którym architekt Frank Lloyd Wright mówił, że to „Najpiękniejszy samochód wszystkich czasów”.

 

Wóz Edsela zapoczątkował całą serię ekskluzywnych coupe. Continental Mark II z 1956 był przez pewien czas Fot. Licoln: Lincoln Town Car z 1981 r. to jedna z wielu typowych limuzyn tego okresu. By³ mniejszy ni¿ poprzednicy, ale mia³ udawaæ du¿ego. najdroższym, seryjnym amerykańskim samochodem. Mark III z 1968 powstał zainspirowany snem ówczesnego szefa koncernu Lee Iacocci, któremu Morfeusz zesłał wizję „Forda Thunderbirda z przodem Rolls-Royce’a”. Mark VII z 1984 miał opływowe nadwozie i wersję LSC o europejskim posmaku. Ostatnim modelem z serii był Mark VIII wycofany w 1998 Fot. Licoln: Town Car z 1990 r. nie by³ ulubieñcem nabywców. Mo¿e dlatego, ¿e za bardzo przypomina³ konkurentów. roku. Znakiem rozpoznawczym każdej generacji było przetłoczenie w klapie bagażnika imitujące pokrywę koła zapasowego.

 

Gdy w 1943 umarł Edsel marka podupadła. Pierwsze po II wojnie nowe modele miały wdzięk odwróconej wanienki. Fot. Licoln:
Prawdziw± furorê zrobi³y natomiast luksusowe terenówki. Modê zapocz±tkowan± w latach 90. wykorzystuje Lincoln do dzisiaj. Na zdjêciu model Aviator z 2003 r. Potem pojawiły się zadziorne auta odnoszące sukcesy w wyścigu Carrera Panamericana. Dekadę lat 50. zwieńczyły „dinozaury”, które rozmiarami biły na głowę Cadillaka, ale nie były w stanie zwyciężyć go na rynku.

Fot. Licoln: Dla tradycjonalistów nadal jest w ofercie Town Car – na zdjêciu model z 2003 r. To jedna z ostatnich limuzyn z napêdem na tylne ko³a, dlatego jest chêtnie wykorzystywana do produkcji wersji przed³u¿anych. „Jamniki”, wytwarza  

Porządek zrobił projektant Elwood Engel. Jego Continental z 1961 był skromny i elegancki. Bez wielu ozdób, z „żyletkowymi” błotnikami. Wyznaczył styl marki na całe lata. Aby zmniejszyć koszty szefostwo koncernu zatwierdziło do produkcji tylko jedną, czterodrzwiową wersję. Fot. Licoln: Najnowsz± propozycj± Lincolna jest luksusowy pikap. W rozumieniu amerykañskim nie ma w tym ¿adnej sprzeczno¶ci, gdy¿ nie ka¿dy pikap nadaje siê do wo¿enia arbuzów. Tak oto obok sedana pojawił się unikalny czterodrzwiowy kabriolet. Jeszcze dziś styliści czerpią z pomysłów Engela kreśląc wizje przyszłych Lincolnów.

Fot. Licoln: Dnia 4 lutego 1922 r. Henry Leland sprzeda³ swoj± firmê Lincoln Motor Company Henryemu Fordowi. Ten moment upamiêtnia zdjêcie, na którym widaæ od lewej: Edsel Ford (syn), Henry Ford, Henry Leland i Wilfried Leland (syn).  

Firma wciąż produkuje tradycyjne limuzyny, ale największym powodzeniem cieszą się wprowadzone w latach 90. luksusowe terenówki. W najbliższym czasie ma pojawić się nawet pikap.

 

 

 

 

.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Tagi:

Brak komentarzy - napisz pierwszy

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości