Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Park samochodowy w przedsiębiorstwie

Data publikacji: Autor: Jacek Klein

 Polskie przedsiębiorstwa zaczynają uświadamiać sobie to co jest oczywiste na Zachodzie i przynosi korzyści od wielu lat. Coraz częściej decydują się na "wyrzucenie" tych kosztów na zewnątrz poprzez outsourcing.

Polskie przedsiębiorstwa zaczynają uświadamiać sobie to co jest oczywiste na Zachodzie i przynosi korzyści od wielu lat. Mianowicie to ile dodatkowych kosztów może generować działalność poboczna. Coraz częściej decydują się na "wyrzucenie" tych kosztów na zewnątrz poprzez outsourcing. Ogromne wydatki pochłania w firmie utrzymanie parku samochodowego. Coraz większą popularność na naszym rynku zdobywają usługi zarządzania flotą aut czyli tzw. outsorcing samochodów.

Tylko 5 proc. krajowych przedsiębiorstw korzysta
z usług firm zarządzających flotą samochodów,
około 80 proc. robi to samodzielnie.
Fot. Robert Kwiatek

- Kolejne lata przyniosą dynamiczny rozwój rynku - uważa Leszek Pomorski, wiceprezes zarządu Prime Car Management. - Nawet jeżeli nasza gospodarka nie przyspieszy i firmy wolniej będą się rozwijać będą szukać oszczędności. Sądzę także, że przepisy podatkowe zostaną zmienione i umożliwią odliczanie podatku VAT przy leasingu samochodów osobowych. Dodatkowo ożywiłoby to rynek.

Daleko do Europy
Z badań branżowych wynika, że tylko 5 proc. krajowych przedsiębiorstw korzysta z usług firm zewnętrznych, większość, czyli około 80 proc., samodzielnie zarządza swymi flotami. Pozostałe po części posiadają samochody na własność i je wynajmują.

- Ostrożny byłbym w szacowaniu wielkości rynku outsourcingu samochodów ponieważ brakuje całościowych danych - mówi Pomorski. - W ubiegłym roku przedsiębiorstwa kupiły ok. 300 tys. samochodów. Z tego w pełny leasing wziętych zostało ok. 15 tys. co daje udział w wysokości 2 proc. W ramach zewnętrznego zarządzania pozyskanych było ok. 30 tys, samochodów, czyli jakieś 4-5 proc.

Tymczasem w krajach Europy Zachodniej usługi te są znacznie bardziej popularne. Ich udział w rynku samochodów korporacyjnych wynosi ok. 40 – 50, a w niektórych krajach jak np. Dania nawet 60 proc.

- Mamy zatem sporo do nadrobienia, ale jestem przekonany, że zdecydowanie będziemy podążać w tym kierunku - dodaje Pomorski. - Na Zachodzie firmy wolą wynajmować samochody. Nasi przedsiębiorcy też zaczynają to rozumieć. Po roku korzystania z naszych usług okazuje się, że koszty jakie ponieśli spadły o 10 czy więcej proc. niż kiedy samodzielnie zarządzali swoim taborem. Jest to argument.

Dynamiczny rozwój
Liczba samochodów w wynajmie długoterminowym i zarządzanych z zewnątrz nadal jest niewielka ale z roku na rok rośnie, a zapatrywania na przyszłe lata są obiecujące. Dogonienie Europy jednak trochę potrwa.

- W naszym kraju jest niewiele firm używających kilka tysięcy samochodów - mówi Pomorski. - Średnia liczebność floty w przedsiębiorstwie to 50 do 100 samochodów. W Europie natomiast standardem jest flota rzędu 500 aut. U nas także pokutują zaszłości z poprzedniego systemu, a mianowicie przekonanie, że aby mieć nad czymś kontrolę trzeba być tego właścicielem.

Naszym rynkiem interesują się kolejne firmy outsourcingowe także z kapitałem zachodnim. Obecnie największe udziały w rynku posiadają takie firmy jak DaimlerChrysler, EFL, Arval, Prime Car Management, ING Car Lease czy LeasePlan. O dynamice i potencjale polskiego rynku mogą świadczyć wyniki osiągnięte przez firmę Prime Car Management. Zaledwie w ciągu trzech lat działalności zwiększyła ona swoje udziały z zera do 20 proc. w rynku. Oferta działających w Polsce firm praktycznie nie odbiega od tej jaką mogą liczyć przedsiębiorcy europejscy.

Planowanie kosztów
Największą oszczędnością outsourcingu jest oczywiście możliwość dysponowania na inne cele środkami, które w przypadku zakupu zostałyby zamrożone. Samochód w firmie to jednak nie tylko koszt wynikający z jego zakupu. Dochodzą do niego koszty paliwa, napraw, przeglądów, ubezpieczenia. Jest zatem wiele możliwości ich ograniczenia. Firmy udostępniające samochody współpracują z bankami, koncernami paliwowymi, ubezpieczycielami, sieciami serwisowymi. Ze wszystkimi mogą podpisać korzystne umowy dające rabaty na usługi. Z tego głównie wynika oszczędność z outsourcingu. Taka redukcja kosztów poprawia bilans firmy, a w rezultacie jej rentowność. Są to koszty policzalne. Do tego trzeba dodać jeszcze tak zwane koszty niepoliczalne. Trudno jest wycenić czas, który stracił sprzedawca gdy we własnym zakresie likwidował szkodę komunikacyjną. Wiadomo jedynie, że jest wyłączony ze swojej pracy co oznacza koszt dla firmy.

Outsourcing uwalnia także menedżerów od czynności administracyjnych i umożliwia skoncentrowanie się na podstawowej działalności firmy, zapewnia większą dyscyplinę finansową, eliminuje potrzebę zatrudniania u dodatkowych osób i mnożenia etatów, zdecydowanie upraszcza prowadzenie księgowości.

Plusem stosowania outsourcingu samochodów jest przewidywalność ponoszonych kosztów korzystania ze środków transportu. Za usługę full service leasingu pobierana jest co miesiąc stała opłata zawierająca ratę leasingową oraz opłaty za usługi.

Dwa warianty
O wyborze formy zarządzania flotą samochodową powinny decydować finansowe i organizacyjne priorytety przedsiębiorstwa. Istnieją dwie możliwości: wynajem długoterminowy (full service leasig) i zarządzanie flotą (car fleet management). Pierwsza jest umową leasingu operacyjnego rozszerzoną o dodatkowe usługi. Firma udostępniająca samochody najpierw nabywa je u wybranego przez klienta dealera. To ona finansuje zakup i jest właścicielem samochodów w czasie trwania umowy. Koszty dla klienta są stałe. Opłata miesięczna zawiera ratę leasingową i opłaty za usługi dodatkowe jak koszty serwisu i przeglądów okresowych. Obejmuje ona także ubezpieczenie komunikacyjne.

Zarządzanie flotą natomiast polega na zakupieniu nowych lub oddaniu już posiadanych samochodów w zarządzanie firmie outsourcingowej. Finansującym zakup i właścicielem samochodów w trakcie trwania umowy jest zatem klient. Koszty wynikające z eksploatacji uwzględniane są na jednej zbiorczej fakturze. Są to wydatki ponoszone na bieżąco za dostarczone usługi zatem kwota co miesiąc może być różna.

Co zawiera oferta?

Full service leasing

  • Serwisowanie samochodów. Zarządzający współpracuje z sieciami serwisowymi, gwarantując wysoki poziom usług oraz specjalne rabaty flotowe, dzięki którym niższe są koszty serwisu.
  • Coroczna wymiana opon letnich i zimowych oraz ich przechowywanie.
  • Podstawienie samochodu zastępczego na wypadek awarii lub kolizji.
  • Pełne ubezpieczenie pojazdów i likwidacja szkód komunikacyjnych.
  • Opieka Centrum Technicznego.
Fleet management
  • Karty serwisowe, które pozwalają na nadzór nad eksploatacją aut przez Centrum Techniczne
  • Bezgotówkowy sposób rozliczania paliwa - specjalne karty paliwowe koncernów naftowych
  • Bezgotówkowy sposób rozliczania kosztów serwisu
  • Stałe raporty menedżerskie zawierające bieżącą informację o przebiegu eksploatacji samochodów
Dlaczego?
Przyczyny wzrostu liczby zakontraktowanych samochodów:
  • Trudna sytuacja gospodarcza i chęć redukowania kosztów w firmach
  • Niższe koszty wynikające z eksploatacji i serwisu
  • Świadomość na rynku usług ubezpieczeniowych
  • Chęć odejścia od posiadania własnych środków transportu na rzecz wynajmowanych
  • Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

    Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

    Tagi:

    Brak komentarzy - napisz pierwszy

    Najnowsze motofakty

    Wszystkie artykuły

    Motofakty mazowieckie

    Top 5 motofaktów

    Testy i porównania

    Premiery i nowości