Wszystko
o samochodach

Przepisy / Aktualności

Parking przed supermarketem. Klienci się skarżą, UOKiK kontroluje płatne parkingi

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Fot. Sławomir Kowalski Prezes UOKiK przygląda się zasadom działania parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. Ze skarg konsumentów wynika, że brakuje rzetelnej informacji o zasadach korzystania z parkingu, w wyniku czego jego zarządca nalicza wysokie opłaty wynoszące 150 zł lub 90 zł.

Do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów w 2019 roku dotarło ponad sto sygnałów od konsumentów, dotyczących parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi. O nieprawidłowościach i negatywnych doświadczeniach klientów sklepów informowali również rzecznicy konsumentów. Parkingami tymi zarządza między innymi spółka TD System. Klienci zwracają uwagę na niejasne zasady korzystania z parkingu, złe oznakowanie a także skarżą się na to, że firma odmawia uznania reklamacji.

Choć pierwsze 60 lub 90 minut parkowania (w zależności od lokalizacji parkingu) dla klientów sklepu jest bezpłatne, aby z tego skorzystać, trzeba pobrać bilet parkingowy z parkomatu i umieścić go za przednią szybą samochodu w dobrze widocznym miejscu. Jeśli klient sklepu tego nie zrobi, zarządca parkingu nalicza opłatę w wysokości 150 zł albo 90 zł.

Zobacz także: Testujemy Forda rangera Raptora

Ze skarg konsumentów wynika, że parkingi są niewłaściwie oznakowane, przez co konsumenci nie wiedzą, że należy pobrać bilet. Często zdarza się też, że konsumenci drukują bilet, ale nie umieszczają go we wskazanym miejscu – na przykład zabierają go ze sobą. Ich reklamacja jest później rozpatrywana negatywnie, mimo że przesyłają firmie bilet i paragon ze sklepu. Firma jest nieugięta również w sytuacjach, gdy konsument zostawił bilet w samochodzie, ale ten przy zamykaniu drzwi zsunął się z deski rozdzielczej na podłogę. Zdarza się również, że zanim zdążą pobrać bilet i wrócić z nim do samochodu, obsługa parkingu wystawia wezwanie do zapłaty.

- Konsument nie może być wprowadzani w błąd. Absolutnie niedopuszczalna jest sytuacja, gdy parking jest źle oznakowany i korzystający nie wie, czego się od niego wymaga. Oczekiwanie w takich sytuacjach płatności, zwłaszcza w dużej wysokości, jest nieprzyzwoite. Podstawowym prawem konsumenta jest prawo do informacji. W postępowaniu zweryfikujemy pod tym kątem regulaminy i praktyki zarządcy parkingów przy sklepach Biedronka i Aldi – mówi Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Prezes Urzędu przygląda się działaniom firmy TD System i analizuje, czy nie naruszają one zbiorowych interesów konsumentów, co dałoby podstawy do wszczęcia postępowania właściwego. Na razie postępowanie wyjaśniające prowadzone jest w sprawie, a nie przeciwko konkretnemu przedsiębiorcy. UOKiK jednak nie wyklucza kolejnych działań dotyczących także parkingów przy innych sieciach.

To tutaj jest produkowany Volkswagen ID.3

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Dlaczego (gość)

    Może przy okazji parkingów przy marketowych UOKIK sprawdzi podobne zapędy prezesów spółdzielni mieszkaniowych na parkingach osiedlowych ?!

  • ślepi klienci oddajcie prawo jazdy (gość)

    Jak klient jest ślepy i nie widzi oznakowań na parkingu. które zresztą jest terenem prywatnym sklepu to nie powinien jeździć samochodem jak nie widzi tablic na parkingu to również nie widzi znaków drogowych.

  • Kasa (gość)

    Dowalić milionowe kary tym wszystkim kauflandom to im sie może zechce rozpatrywać reklamacje od klientów.

  • Klient (gość)

    Przy okazji podajcie wysokości opłat, jakie ponoszą właściciele takich parkingów. Chociażby tylko taki podatek od nieruchomości.

  • Ogórek (gość)

    Proponuję, aby UOKiK zaczął od Ministerstwa Cyfryzacji, które jest administratorem danych osobowych kierowców - czyli bazy CEPiK. Dlaczego udostępnia nasze dane jakimś prywaciarzom, którzy łatwym sposobem próbują się dorabiać. Parking to prywatny teren sklepu a więc nie opłacając za postój kierowca nie popełnia żadnego wykroczenia a tym bardziej przestępstwa. Chcą trzepać kasę niech postawią kasjerów i na bieżąco egzekwują opłatę lub automatycznie przez np. szlabany.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości