Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 36332 opinie. Oceń swoje auto Zamknij

Aktualności / Informacje

Parkowanie może być proste

Data publikacji: Autor: Paweł Mikos

Nissan Qahqai, Fot: Nissan W starszych podręcznikach nauki jazdy instruktorzy zalecali, aby podczas manewru cofania zapewnić sobie pomoc pasażera lub przechodnia. Obecnie nie jest to już potrzebne, gdyż tę funkcję wykonuje coraz bardziej zaawansowana technika. Na jakich sprzymierzeńców mogą liczyć kierowcy?

Kiedyś parkowanie samochodem było dość uciążliwe, bo większość samochodów nie miała nawet wspomagania kierownicy. Z Ford Fiesta, Fot: Forddrugiej strony aut było tak niewiele, że nie było też problemu ze znalezieniem wolnego miejsca do zaparkowania. Teraz, kiedy na osiedlach, pod biurami czy przed supermarketami jest coraz ciaśniej kierowca musi się nieźle nagimnastykować, aby zmieścić swój pojazd w niewielką lukę pomiędzy innymi samochodami. Na szczęście obecnie niemal każdy nowy samochód ma już wspomaganie kierownicy. – W Fordzie Fiesta w manewrowaniu pomaga EPAS, czyli Elektroniczny Układ Wspomagania kierownicy. Jego czułość jest uzależniona od prędkości z jaką porusza się samochód. Przy niskiej prędkości poruszanie kołem kierownicy nie wymaga praktycznie żadnego wysiłku. Z kolei w trasie EPAS zmniejsza stopień wspomagania, co umożliwia lepszą kontrolę prędkości – mówi Przemysław Bukowski, Kierownik Sprzedaży Flotowej Ford Bemo Motors w Poznaniu.  

Mitsubishi Outlander, Fot: Mitsubishi
Coraz częściej samochody są wyposażone także w różnego rodzaju asystentów parkowania. Najprostszymi z nich są czujniki parkowania. – W Mitsubishi Outlander w wersji Intense Plus są to 4 czujniki montowane w tylnym zderzaku. Działają one na zasadzie pomiaru odbitych fal ultradźwiękowych od przeszkody. Takie czujniki informują kierowcę o odległości od przeszkody w dwojaki sposób. Albo poprzez sygnał dźwiękowy – im odległość jest mniejsza tym sygnał pojawia się z większą częstotliwością, albo na wyświetlaczu na konsoli centralnej podają odległość do przeszkody – wyjaśnia Wojciech Kacperski, Dyrektor Sprzedaży w Auto Club w Szczecinie.

Innym rozwiązaniem ułatwiającym parkowanie jest kamera cofania. – W nowym Hyundaiu Hyundai i30, Fot: Hyundaii30 po włączeniu biegu wstecznego, na ekranie nawigacji pojawia się kolorowy obraz przekazywany przez szerokokątną kamerę. Manewrowanie dodatkowo ułatwiają specjalne linie nakładane na obraz z kamery. Co więcej, w momencie wykrycia przeszkody podczas cofania system ostrzeże kierowcę specjalnym dźwiękiem. Warto także dodać, że normalnie kamera nie jest widoczna, ponieważ została ukryta pod znacznikiem Hyundaia na pokrywie bagażnika, co dodatkowo chroni jej obiektyw przed zabrudzeniami – mówi Wojciech Kacperski. Podobne systemy można spotkać coraz częściej także w autach miejskich.– Takie rozwiązanie jest obecnie oferowane w nowym Suzuki Splash, gdzie kamera cofania znajduje się tuż nad tylną tablicą rejestracyjną – mówi Żaneta Wolska-Marchewka, kierownik sprzedaży Suzuki Auto Club w Poznaniu.

Nissan Qahqai, Fot: NissanZaawansowaną technologię ułatwiającą parkowanie zastosował również Nissan w bardzo popularnym modelu Qashqai. Tu mamy do czynienia z systemem Around View Monitor, czyli kamerami, które pokazują nam obraz wkoło samochodu. – Kamera 360 stopni zapewnienia znacznie lepszą widoczność otoczenia Nissana Qashqai. Pozwala ona uzyskać widok pojazdu i jego najbliższego otoczenia „z lotu ptaka”  dzięki połączeniu obrazu z czterech szerokokątnych kamer wysokiej rozdzielczości umieszczonych z przodu, z tyłu oraz po bokach pojazdu. Taki obraz kierowca może obejrzeć na wyświetlaczu systemu nawigacji – mówi Artur Kubiak, kierownik Nissan Auto Club w Poznaniu.

Natomiast w samochodach klasy premium montowane są systemy, dzięki którym Mercedes Klasa A, Fot: Mercedes-Benzkierowca niemalże nie musi przejmować się żadnymi manewrami na parkingu. Co więcej, technologia ułatwia nawet znalezienie wolnego miejsca, w które zmieści się pojazd.  – Mercedes Klasy A wyposażony jest w aktywnego asystenta parkowania. Jeżeli prędkość jest mniejsza niż 30 km/h, system sygnalizuje znalezienie wolnego miejsca literą „P” i strzałką kierunkową na wyświetlaczu zintegrowanej tablicy wskaźników. W momencie, kiedy kierowca włączy bieg wsteczny i potwierdzi propozycję do zaparkowania, asystent wykona manewr parkowania samodzielnie. Co istotne, kierowca może w każdej chwili dokonać ingerencji w manewr parkowania i poprawić go samodzielnie – wyjaśnia Klaudiusz Czerwiński z łódzkiego Auto-Studio Mercedes-Benz.

Czy opłaca się wyłożyć dodatkowe pieniądze na podobne systemy? Sceptycy stwierdzą, że nie skoro ich ojcowie dawali sobie radę bez takich nowinek. Jeżeli jednak policzyć czas i koszty związane z ewentualną naprawą samochodu po parkingowej stłuczce, wówczas taka technologia może okazać się bardzo korzystnym rozwiązaniem.

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • alan2

    Czujniki parkowania to chyba już norma, kamerka noże trochę rozpraszać, VW czy Ford mają dobre rozwiązanie jak Park assist który nie tylko sam zaparkuje ale również znajdzie odpowiedni miejsce do zaparkowania

  • ondraszek (gość)

    To fakt - teraz żeby tutaj wyróżnić się to musi być "automat" do parkowania. Nie wiem tylko czy ten fordowski potrafi również parkować prostopadle jak jego odpowiednik w najnowszej wersji w VW.

  • kierowca (gość)

    A nie lepiej pieniądze wydane na takie systemy ulokować w porządnej szkole jazdy. Automat do parkowania? Widzi i nie grzmi.

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Ford Fiesta zdjęcia

Ford Fiesta dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Hyundai i30 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Ogłoszenia z gratka.pl

Ford Fiesta Cena

Części dla marki Ford

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

656 zł