Wszystko
o samochodach

Wiadomości / Na drogach

Parkowanie na ulicy. Porównanie cen w strefach płatnego parkowania na świecie

Data publikacji: Autor: Mariusz Michalak

Najprawdopodobniej nie ma na świecie miasta, które byłoby w stanie zapewnić każdemu chętnemu darmowy parking. W miejscach z wysokim popytem, ale małą liczbą miejsc postojowych, władze miast wprowadzają strefy ograniczonego i płatnego postoju.

Fot. Archiwum PPG Najprawdopodobniej nie ma na świecie miasta, które byłoby w stanie zapewnić każdemu chętnemu darmowy parking. W miejscach z wysokim popytem, ale małą liczbą miejsc postojowych, władze miast wprowadzają strefy ograniczonego i płatnego postoju.

Analitycy Picodi.com sprawdzili, ile kosztuje parkowanie samochodu w 48 stolicach i dużych miastach świata, oraz jakie są ulgi dla mieszkańców stref.

W tym zestawieniu pod lupę wzięliśmy koszt jednej godziny postoju w dniu powszednim na ulicy w obszarach, w których obowiązują strefy płatnego parkowania, a także ceny abonamentów dedykowanych mieszkańcom tych obszarów.

Koszt jednej godziny postoju

Źródło: Picodi.comSpośród uwzględnionych w tym badaniu miast, najdroższa jest stolica Wielkiej Brytanii. Cena jednej godziny postoju w Wielkim Londynie sięga nawet 9,9 €. W Amsterdamie za godzinę postoju w ścisłym centrum płaci się 7,5 €, a w stolicy Norwegii, Oslo – 7,5 €.

Stawka godzinowa może różnić się w zależności od popytu na miejsca parkingowe w danym miejscu. Zazwyczaj im dalej od centrum, tym stawka jest niższa.

Warszawa należy do miast, gdzie cena w całej strefie parkowania jest jednakowa. Jedna godzina to koszt 3,90 zł lub 0,84 € i jest to jedna z najniższych stawek w tym zestawieniu.

Najtańszym miastem w rankingu jest stolica Armenii, Erywań, gdzie godzina postoju w strefie płatnego parkowania została wyceniona na zaledwie 0,18 €.

Koszt abonamentu mieszkańca

Osoby zamieszkujące obszar strefy płatnego parkowania z reguły korzystają z pewnych przywilejów: mogą parkować bez ograniczeń czasowych i po korzystniejszych stawkach, pod warunkiem że mieszkają w mieście na stałe i płacą w nim podatki.

W 6 na 48 ujętych w tym zestawieniu miast mieszkańcy mogą zostawić swój samochód na ulicy z parkometrem za darmo, jeżeli zaparkują w pobliżu swojego miejsca zamieszkania. Są to m.in. Lizbona, Rzym, Buenos Aires i miasto Meksyk.

Warszawscy kierowcy zameldowani w strefie płatnego parkowania mogą nabyć abonament mieszkańca w cenie 30 zł za rok (6,5 €), uprawniający do parkowania w ulicach przylegających do miejsca zamieszkania, lub za 600 zł za rok (129 €), dający możliwość darmowego parkowania w całym sektorze.

Analogiczny abonament mieszkańca w Pradze kosztuje od 24 € do 47 € w zależności od strefy, w Berlinie – 10,2 € (niezależnie od strefy), a najdrożej – w Sztokholmie (od 357 do 1 309 €), Rydze (od 300 do 1 020 €) i w Amsterdamie (od 32 do 567 €).

W 6 na 48 zbadanych miast mieszkańcy ulic z parkometrami nie mają taryfy ulgowej. Muszą oni wykupić miejsce w garażu, poszukać darmowego miejsca poza strefą płatnego parkowania lub nabyć stosowny abonament na warunkach ogólnych. Te miasta to m.in. Nowy Jork, Kijów i Mińsk.

Warto zaznaczyć, że obszary płatnego parkowania rzadko obejmują całe miasto. Na przykład w Warszawie zaledwie 8% obszaru miasta stanowi strefę, w Wiedniu – 25%, w Pradze – 21%, w Berlinie – 5%. Wyjątek stanowi Paryż, gdzie całe miasto jest strefą.

Strefy płatnego parkowania w Polsce

Sprawdziliśmy również, jak różnią się ceny w polskich miastach wojewódzkich.

Za jedną godzinę parkowania najwięcej trzeba zapłacić we Wrocławiu i Poznaniu – 7 zł w ścisłym centrum miasta. Drugim najdroższym miastem jest Kraków, gdzie parkowanie w starym mieście kosztuje 6 zł.

Źródło: Picodi.comZ kolei za abonament mieszkańca najwięcej muszą zapłacić mieszkańcy stolicy – 600 zł rocznie. Na drugim miejscu uplasował się Gorzów Wielkopolski – 400 zł, a na trzecim miejscu ex æquo Bydgoszcz, Poznań, Szczecin i Toruń – po 360 zł. Najtańszy roczny abonament dostępny jest w Kielcach (30 zł).

Zobacz także: Zatrzymanie prawa jazdy za prędkość na trzy miesiące. Kiedy następuje?

Stosunek wielkości stref płatnego parkowania względem powierzchni miasta w Polsce jest relatywnie niewielki: w Warszawie jest to 8,4%, w Krakowie – 5,9%, we Wrocławiu – 5,3%.

Metodologia i źródła danych

W niniejszym badaniu zostały uwzględnione stawki postoju w strefach płatnego parkowania w dni powszednie za jedną pełną godzinę lub za pierwszą godzinę, oraz ceny abonamentów mieszkańca uprawniające do nielimitowanego postoju w strefach płatnego parkowania w najbliższej okolicy miejsca zamieszkania.

Ceny pochodzą ze stron internetowych urzędów miast lub jednostek zarządzających strefami płatnego parkowania. Stan na początek grudnia 2021 r. Lista miast wraz z instytucjami dostępna jest pod tym linkiem.

Wielkość stref względem powierzchni miast została obliczona za pomocą narzędzia kartograficznego Google Earth.

Waluty zostały przekonwertowane po średnim kursie z listopada 2021 roku według Google Finance.

Źródło: Picodi.com

Zobacz także: Tak ma wyglądać Maserati Grecale

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Janek (gość)

    Podaj zarobki mieszkańców do cen parkingu

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości