Parkowanie, rower miejski, przyciski dla pieszych. Jak zadbać o bezpieczeństwo podczas pandemii?

Mariusz Michalak
Zarząd Dróg Miejskich W Warszawie przypomina o rozwiązaniach, które pozwalają uniknąć dotykania elementów infrastruktury drogowej: przycisków dla pieszych na skrzyżowaniach, terminali Veturilo i parkomatów. To ważne w związku z trwającą pandemią koronawirusa.

WYŁĄCZONE PRZYCISKI DLA PIESZYCH

Przyciski dla pieszych na skrzyżowaniach z sygnalizacją świetlną są wyłączone od połowy marca. Tam, gdzie były one jedynym detektorem, światła zostały przestawione w tryb stały i zielone dla pieszych zapala się niezależnie od ich obecności. Na nowocześniejszych skrzyżowaniach pieszego i rowerzystę wykrywają czujniki automatyczne. Dzięki temu nie ma potrzeby dotykania przycisków. Wyjątkiem są osoby niewidome, którym urządzenia te służą jako sygnalizacja dźwiękowa i wibracyjna, a także dotykowa mapa przejścia dla pieszych.

VETURILO PRAWIE CAŁKIEM MOBILNE

Operator warszawskiego  systemu Veturilo stale dezynfekuje rowery i stacje. Aby wypożyczyć rower, nie trzeba jednak dotykać terminali z ekranami dotykowymi. Prościej jest skorzystać z aplikacji mobilnej Veturilo, dzięki której wypożyczenie roweru zajmuje tylko kilka sekund.

Z tej możliwości korzysta zdecydowana większość, bo aż ponad 90 proc. użytkowników. Dlatego w kolejnej odsłonie operator chce zrezygnować z większości terminali i pozostawić je tylko w miejscach najbardziej popularnych, na potrzeby osób rzadziej używających rowerów.

ZA PARKOWANIE ZAPŁAĆ APLIKACJĄ

Podobny trend rosnącej popularności aplikacji mobilnych widać w strefie płatnego parkowania. 5 lat temu tylko co dziesiąty kierowca korzystał z możliwości opłaty za pomocą aplikacji. W ubiegłym roku płatności mobilne odpowiadały za 23 proc. wpływów, a obecnie w czasie epidemii niemal co czwarta złotówka jest płacona przy pomocy aplikacji.

Od kwietnia kierowcy w Warszawie mają do dyspozycji drugą aplikację do płatności za parkowanie. Dzięki rozstrzygniętemu przetargowi oprócz dotychczasowego dostawcy (firmy SkyCash i jej aplikacji MobiParking), kierowcy mogą korzystać również z usług firmy Mobile Traffic Data (aplikacja moBILET). Analizujemy możliwość dalszego poszerzania oferty o kolejne aplikacje.

Płatność mobilna pozwala całkowicie uniknąć używania parkomatu. Urządzenia te są oczywiście dezynfekowane przez operatora i nadal można z nich korzystać. Aplikacja jest jednak znacznie wygodniejsza – nie trzeba tracić czasu na szukanie parkomatu czy obawiać się kolejki (parkowanie można opłacić będąc w samochodzie, bez ryzyka natrafienia na kontrolę podczas dokonywania płatności w parkomacie). Płatność mobilna daje też możliwość opłacenia konkretnego czasu, unikając tym samym nadpłacania – nie trzeba zatem zawczasu wiedzieć, jak długo będziemy parkować - informuje ZDM Warszawa.

Użytkownicy obu aplikacji mogą zapłacić za parkowanie SMS-em lub komendami głosowymi IVR. Dwie ostatnie metody nie wymagają posiadania smartfona (pobrania aplikacji), niemniej należy być zarejestrowanym użytkownikiem usługi i zadeklarować odpowiednie źródło płatności (karta płatnicza/wirtualna portmonetka).

 Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty