Passat 4Motion - pierwsza jazda

Maciej Pobocha
W Polsce można już kupić Volkswagena Passata 4Motion, czyli z napędem na wszystkie koła. Ceny samochodu zaczynają się od 95 690 zł.

 

Już w latach 70. XX w. zaczęto oferować samochody osobowe z napędem 4x4. Prekursorem było Subaru. Wkrótce w jego ślady poszły inne marki m.in. Audi, Mercedes-Benz i Volkswagen. Produkcję Passata (drugiej wówczas generacji) o nazwie GT syncro z napędem na obie osie

Passat 4Motion - pierwsza jazda

zaczęto w 1984 r. Do chwili obecnej sprzedano ponad 256 tys. Passatów 4x4.

 

Passat najnowszej generacji pod nazwą 4Motion ma stały napęd na obie osie. W układzie przeniesienia napędu zastosowano sprzęgło typu Haldex. W uproszczeniu można powiedzieć, że jest to sterowane hydraulicznie sprzęgło wiskotyczne. Dzięki temu wyeliminowano opóźnienie w działaniu, co podczas jazdy w trudnym terenie jest bardzo korzystną cechą. W normalnych warunkach drogowych 90 proc. momentu obrotowego jest przenoszone na przednią oś, a pozostałe 10 proc. - na tylną. Jeżeli sterownik elektroniczny

Passat 4Motion - pierwsza jazda

wykryje poślizg kół, te proporcje może zmieniać w dowolny sposób. To również zaleta sprzęgła Haldex.

 

W zawieszeniu przednim samochodu zastosowano kolumny MacPhersona. Z tyłu zawieszenie jest wielowahaczowe.

  

Passat 4Motion oferowany będzie z nadwoziem sedan i kombi. Do jego napędu przewidziano dwa silniki benzynowe: 2,0 FSI/150 KM z bezpośrednim wtryskiem paliwa lub 3,2 l/250 KM oraz diesla 2,0 TDI o mocy 140 KM. W skład seryjnego wyposażenia wchodzą m.in.: układ kontroli trakcji ESP, 6 poduszek powietrznych, klimatyzacja, centralny zamek, elektrycznie sterowane szyby przednie, układ wspomagania nagłego hamowania.

 

Wrażenia z jazdy:

 

W okolicach Monachium jeździliśmy Passatem 4Motion 3,2 l V6 ze zautomatyzowaną skrzynią DSG o 6 przełożeniach. Mimo, że na drogach leżała 5-centymetrowa warstwa śniegu, która miejscami wynosiła nawet 20 cm, auto spisywało się znakomicie. Napęd na wszystkie koła w połączeniu z systemem ESP sprawiał, że samochód w zasadzie nie zbaczał z trasy, a przebijanie się przez zaspy było łatwiejsze. Udało nam się pokonać odcinek, z którego po kilku próbach przejechania wycofały się Opel Astra i Ford Fiesta. Moment, w którym Haldex przenosi większą część momentu obrotowego na tylną oś jest w zasadzie nieodczuwalny - nie ma szarpnięć ani wrażenia uciekania przodu.

 

Wybrane dane techniczne wersji sedan:

 

Typ silnika

benzynowy

benzynowy

diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1984

3189

1968

Moc (KM)

150

250

140

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

9,9

6,9

10,2

Prędkość maksymalna (km/h)

209

246

204

Zużycie paliwa trasa/miasto (l/100 km)

6,8/12,0

7,5/13,9

5,7/8,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

477 x 182 x 147

Pojemność bagażnika (l)

541

Cena brutto  (zł)

95 690

-

102 190

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty