Passat Variant kontra C5 Break

Jarosław Zgirski
Fot. Jarosław Zgirski: Projektant Passata, Peter Schreyer od ubiegłego roku pracuje w koncernie Kia
Fot. Jarosław Zgirski: Projektant Passata, Peter Schreyer od ubiegłego roku pracuje w koncernie Kia
Przydatność kombi nie podlega dyskusji. To z reguły funkcjonalne, wygodne i pojemne auta. Opisywane modele mają na dodatek wiele nowoczesnych rozwiązań i nieźle jeżdżą.

Przydatność kombi nie podlega dyskusji - to z reguły funkcjonalne, wygodne i pojemne auta. Opisywane poniżej modele mają na dodatek wiele nowoczesnych rozwiązań i nieźle jeżdżą.

Fot. Jarosław Zgirski: Projektant Passata, Peter Schreyer od ubiegłego roku pracuje w koncernie Kia
Fot. Jarosław Zgirski: Projektant Passata, Peter Schreyer od ubiegłego roku pracuje w koncernie Kia

 

Citroen C5 to typowy Francuz - wygodny i komfortowy. W samochodach tej marki spotkamy hydropneumatyczne zawieszenie powodujące, że samochód wręcz "płynie" po szosie. Volkswagen Passat, znany już od 1974 roku, w najnowszej wersji nie zatracił swego pierwotnego charakteru - jest praktyczny, funkcjonalne i solidny.

 

Cechy szczególne

 

Passat to jeden z najważniejszych samochodów koncernu z Wolfsburga. W wersji kombi zapewnia wręcz rekordową pojemność bagażnika, jaką nie mogą się

Fot. Jarosław Zgirski: Po face liftingu pokrywa silnika C5 zyskała na urodzie
Fot. Jarosław Zgirski: Po face liftingu pokrywa silnika C5 zyskała na urodzie

poszczycić inni konkurenci tego segmentu.

 

Pod jednym wszak warunkiem - jeśli zrezygnujemy z koła zapasowego na rzecz zestawu naprawczego. W przeciwnym wypadku pojemność bagażnika spadnie do 513 litrów i wtedy okazuje się, że to przeciętniak w tej klasie. Bezkompromisowy jest za to kufer Citroena, poza tym dzięki specjalnemu przyciskowi w jego bagażniku, można obniżyć próg załadowczy.

Fot. Jarosław Zgirski: Passat kombi ma ciekawą, lekką linię nadwozia
Fot. Jarosław Zgirski: Passat kombi ma ciekawą, lekką linię nadwozia

 

Pod względem ilości schowków minimalnie lepszy jest Citroen - pojemny schowek pasażera z przodu, pokaźne kieszenie w drzwiach oraz szuflady pod fotelami powodują, że mapy i inne drobiazgi łatwiej umieścić w C5 Break.

 

Zarówno kombi Citroena, jak i Volkswagena to duże auta, w których pasażerowie mają sporo miejsca zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie. Większy rozstaw osi w C5 Break powoduje,

Fot. Jarosław Zgirski: Hydroaktywne zawieszenie to specjalność Citroena
Fot. Jarosław Zgirski: Hydroaktywne zawieszenie to specjalność Citroena

że minimalnie więcej miejsca na nogi mają pasażerowie Citroena. Narzekać na ciasnotę nie będą także podróżujący Passatem.

 

Z zewnątrz VW Passat ma jakby lżejszą linię, jest stylistycznie ciekawszy od C5, który po liftingu został wyraźnie odmieniony tylko w przedniej części nadwozia.

 

W Citroenie poprawiono za to jakość wykonania wnętrza. Nadal jednak tonacja kokpitu jest szara i mało przytulna, a

Fot. Jarosław Zgirski: Ergonomiczna deska rozdzielcza i dobre materiały, to atuty we wnętrzu
Fot. Jarosław Zgirski: Ergonomiczna deska rozdzielcza i dobre materiały, to atuty we wnętrzu

przycisków w środkowym panelu jakby odrobinę za dużo. W Passacie dyskusyjna jest dwudzielność deski rozdzielczej, ale jakość materiałów w kabinie nie budzi zastrzeżeń.

 

Standardowe wyposażenie w obu autach, jeżeli chodzi o najważniejsze elementy, jest takie samo. Jednak w C5 dopłaty wymaga tylko szyberdach, nawigacja satelitarna, skórzana tapicerka oraz lakier metalik. Natomiast w Passacie lista opcji jest dłuższa m.in. składane elektrycznie lusterka boczne, przednie światła przeciwmgielne i spryskiwacze reflektorów

Fot. Jarosław Zgirski: Materiały deski rozdzielczej są dobrej jakości, ale kokpit mało ciekawy
Fot. Jarosław Zgirski: Materiały deski rozdzielczej są dobrej jakości, ale kokpit mało ciekawy

ksenonowych, które w Citroenie są montowane standardowo. Dziwi także konieczność dopłaty za radioodtwarzacz, który - przy tej cenie samochodu - mógłby być standardowym wyposażeniem.

 

Silniki

 

Gama silnikowa Citroena i Volkswagena jest bogata. W C5 można zamówić trzy jednostki benzynowe: 1.8/125 KM, 2.0 /140 KM, 3.0/207 KM oraz trzy nowoczesne jednostki

Fot. Jarosław Zgirski: Gama silników Passata jest bogata
Fot. Jarosław Zgirski: Gama silników Passata jest bogata

wysokoprężne: 1.6 Hdi/109 KM, 2.0 Hdi/138 KM, 2.2 Hdi/170 KM z wtryskiem common rail.

 

Dwulitrowy diesel zapewnia kombi Citroena bardzo dobre osiągi, bez problemu radzi sobie na trasie mając komplet pasażerów i bagaże. Bezpieczeństwo wyprzedzania zapewnia również testowana jednostka Volkswagena. 140 KM pracuje jednak nieco głośniej, niż silnik konkurenta, pod tym względem

Fot. Jarosław Zgirski: Silnik HDi charakteryzuje się cichą pracą i niewielkim spalaniem
Fot. Jarosław Zgirski: Silnik HDi charakteryzuje się cichą pracą i niewielkim spalaniem

kultura pracy jednostki napędowej HDi jest lepsza od silnika TDi, opartego na pompowtryskiwaczach. Jeśli chodzi o apetyt na paliwo, to oba samochody można uznać za oszczędne.

 

W Passacie oprócz silnika 2.0 TDi mamy jeszcze do wyboru słabszy, o mocy 105 KM oraz najmocniejszy 170-konny. Dostępnych jest także pięć jednostek benzynowych: 1.6/102KM, 1.6 FSI/115KM, 2.0 FSI/150KM, 2.0 TFSi/200KM, 3.2 V6 FSI/250KM.

 

Wrażenia z jazdy

 

Miło i sympatycznie - to krótka charakterystyka wrażeń z podróży Citroenem C5 Break. Bardzo

Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Passata to rekordzista, ale bez koła zapasowego...
Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Passata to rekordzista, ale bez koła zapasowego...

komfortowe hydropneumatyczne zawieszenie powoduje, że nawet wyboista droga nie jest dla nas nieprzyjemnym doznaniem. Dodatkowo wykorzystując możliwość podniesienia pojazdu specjalnym przyciskiem możemy się pokusić o pokonanie leśnej ścieżki, czy przejechać przez rozkopaną ulicę.

 

Wspomaganie kierownicy jest za to nieco za mocne, dzięki czemu nie mamy wrażenia panowania nad pojazdem w sytuacjach, wymagających szybkiej korekty toru jazdy. Nie jest to auto dla kierowców preferujących sportowy styl jazdy również z powodu miękkości zawieszenia - w ostrym łuku

Fot. Jarosław Zgirski: Miejsca na bagaże dużo, ponadto przyciskiem można obniżyć próg załadowczy
Fot. Jarosław Zgirski: Miejsca na bagaże dużo, ponadto przyciskiem można obniżyć próg załadowczy

potrafi nerwowo zarzucić tyłem.

 

Pod względem trakcji zupełnie inny jest Passat Variant. Sprężyste, dość twarde zawieszenie gładko pokonuje nawet mocne zakręty, a o nierównościach informuje niezbyt nachalnie. Pewnie i stabilnie - tak podsumujmy własności jezdne Passata. Jest to także zasługa zastosowanego w nim wielowahaczowego tylnego zawieszenia. Ciekawostką w Passacie jest elektromechaniczny hamulec postojowy, sterowany przyciskiem.

 

Podsumowanie

 

C5 Break to prawdziwy "rodzinny autobus", komfortowy, wygodny, a z dieslem pod maską dynamiczny i oszczędny. Z kolei Passat Variant to z pewnością pojazd dla tych użytkowników, którzy cenią sobie dużą przestrzeń w środku i świetną ergonomię wnętrza, a także walory trakcyjne. Atutem Citroena jest z pewnością promocja cenowa, która obniża koszt zakupu tego auta aż o 28 tys. zł.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Passat Variant

Citroen C5 Break

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

 

+

Cena

Remis

 

Wybrane dane techniczne

 

 

VW Passat Variant 2.0 TDi

Citroen C5 Break    2.0 HDi

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/rzędowy

4/16/rzędowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1968

1997

Moc maksymalna (KM/obr/min)

140/4000

138/4000

Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min)

320/1750

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,1

10,0

Prędkość maksymalna (km/h)

203

200

Pojemność bagażnika (l)

513(605*)/1730

563/1658

Pojemność zbiornika paliwa (l)

70

66

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,9/8,4

6,3/8,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

477,5/182/151,5

484/178/151

Rozstaw osi (cm)

271

275

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

118 500

118 950

*w wersji bez koła zapasowego

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

VW Passat Highline

Citroen C5 Exclusive

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa

S

S

Radioodtwarzacz z CD

2250 zł

S

S- wyposażenie standardowe

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty