Wszystko
o samochodach

Tworzymy ogólnopolskie centrum wiedzy o samochodach. Zebraliśmy już 37145 opinii. Oceń swoje auto Zamknij

Samochody / Porównania

Passat Variant kontra C5 Break

Data publikacji: Autor: Jarosław Zgirski

Fot. Jarosław Zgirski: Projektant Passata, Peter Schreyer od ubiegłego roku pracuje w koncernie Kia Przydatność kombi nie podlega dyskusji. To z reguły funkcjonalne, wygodne i pojemne auta. Opisywane modele mają na dodatek wiele nowoczesnych rozwiązań i nieźle jeżdżą.

Przydatność kombi nie podlega dyskusji - to z reguły funkcjonalne, wygodne i pojemne auta. Opisywane poniżej modele mają na dodatek wiele nowoczesnych rozwiązań i nieźle jeżdżą. Fot. Jarosław Zgirski: Projektant Passata, Peter Schreyer od ubiegłego roku pracuje w koncernie Kia

 

Citroen C5 to typowy Francuz – wygodny i komfortowy. W samochodach tej marki spotkamy hydropneumatyczne zawieszenie powodujące, że samochód wręcz „płynie” po szosie. Volkswagen Passat, znany już od 1974 roku, w najnowszej wersji nie zatracił swego pierwotnego charakteru – jest praktyczny, funkcjonalne i solidny.

 

Cechy szczególne

 

Passat to jeden z najważniejszych samochodów koncernu z Wolfsburga. W wersji kombi zapewnia wręcz rekordową pojemność bagażnika, jaką nie mogą się Fot. Jarosław Zgirski: Po face liftingu pokrywa silnika C5 zyskała na urodzie poszczycić inni konkurenci tego segmentu.

 

Pod jednym wszak warunkiem – jeśli zrezygnujemy z koła zapasowego na rzecz zestawu naprawczego. W przeciwnym wypadku pojemność bagażnika spadnie do 513 litrów i wtedy okazuje się, że to przeciętniak w tej klasie. Bezkompromisowy jest za to kufer Citroena, poza tym dzięki specjalnemu przyciskowi w jego bagażniku, można obniżyć próg załadowczy.Fot. Jarosław Zgirski: Passat kombi ma ciekawą, lekką linię nadwozia

 

Pod względem ilości schowków minimalnie lepszy jest Citroen - pojemny schowek pasażera z przodu, pokaźne kieszenie w drzwiach oraz szuflady pod fotelami powodują, że mapy i inne drobiazgi łatwiej umieścić w C5 Break.

 

Zarówno kombi Citroena, jak i Volkswagena to duże auta, w których pasażerowie mają sporo miejsca zarówno z przodu, jak i na tylnej kanapie. Większy rozstaw osi w C5 Break powoduje, Fot. Jarosław Zgirski: Hydroaktywne zawieszenie to specjalność Citroena że minimalnie więcej miejsca na nogi mają pasażerowie Citroena. Narzekać na ciasnotę nie będą także podróżujący Passatem.

 

Z zewnątrz VW Passat ma jakby lżejszą linię, jest stylistycznie ciekawszy od C5, który po liftingu został wyraźnie odmieniony tylko w przedniej części nadwozia.

 

W Citroenie poprawiono za to jakość wykonania wnętrza. Nadal jednak tonacja kokpitu jest szara i mało przytulna, a Fot. Jarosław Zgirski: Ergonomiczna deska rozdzielcza i dobre materiały, to atuty we wnętrzu przycisków w środkowym panelu jakby odrobinę za dużo. W Passacie dyskusyjna jest dwudzielność deski rozdzielczej, ale jakość materiałów w kabinie nie budzi zastrzeżeń.

 

Standardowe wyposażenie w obu autach, jeżeli chodzi o najważniejsze elementy, jest takie samo. Jednak w C5 dopłaty wymaga tylko szyberdach, nawigacja satelitarna, skórzana tapicerka oraz lakier metalik. Natomiast w Passacie lista opcji jest dłuższa m.in. składane elektrycznie lusterka boczne, przednie światła przeciwmgielne i spryskiwacze reflektorów Fot. Jarosław Zgirski: Materiały deski rozdzielczej są dobrej jakości, ale kokpit mało ciekawy ksenonowych, które w Citroenie są montowane standardowo. Dziwi także konieczność dopłaty za radioodtwarzacz, który - przy tej cenie samochodu - mógłby być standardowym wyposażeniem.

 

Silniki

 

Gama silnikowa Citroena i Volkswagena jest bogata. W C5 można zamówić trzy jednostki benzynowe: 1.8/125 KM, 2.0 /140 KM, 3.0/207 KM oraz trzy nowoczesne jednostki Fot. Jarosław Zgirski: Gama silników Passata jest bogata wysokoprężne: 1.6 Hdi/109 KM, 2.0 Hdi/138 KM, 2.2 Hdi/170 KM z wtryskiem common rail.

 

Dwulitrowy diesel zapewnia kombi Citroena bardzo dobre osiągi, bez problemu radzi sobie na trasie mając komplet pasażerów i bagaże. Bezpieczeństwo wyprzedzania zapewnia również testowana jednostka Volkswagena. 140 KM pracuje jednak nieco głośniej, niż silnik konkurenta, pod tym względem Fot. Jarosław Zgirski: Silnik HDi charakteryzuje się cichą pracą i niewielkim spalaniem kultura pracy jednostki napędowej HDi jest lepsza od silnika TDi, opartego na pompowtryskiwaczach. Jeśli chodzi o apetyt na paliwo, to oba samochody można uznać za oszczędne.

 

W Passacie oprócz silnika 2.0 TDi mamy jeszcze do wyboru słabszy, o mocy 105 KM oraz najmocniejszy 170-konny. Dostępnych jest także pięć jednostek benzynowych: 1.6/102KM, 1.6 FSI/115KM, 2.0 FSI/150KM, 2.0 TFSi/200KM, 3.2 V6 FSI/250KM.

 

Wrażenia z jazdy

 

Miło i sympatycznie – to krótka charakterystyka wrażeń z podróży Citroenem C5 Break. Bardzo Fot. Jarosław Zgirski: Bagażnik Passata to rekordzista, ale bez koła zapasowego... komfortowe hydropneumatyczne zawieszenie powoduje, że nawet wyboista droga nie jest dla nas nieprzyjemnym doznaniem. Dodatkowo wykorzystując możliwość podniesienia pojazdu specjalnym przyciskiem możemy się pokusić o pokonanie leśnej ścieżki, czy przejechać przez rozkopaną ulicę.

 

Wspomaganie kierownicy jest za to nieco za mocne, dzięki czemu nie mamy wrażenia panowania nad pojazdem w sytuacjach, wymagających szybkiej korekty toru jazdy. Nie jest to auto dla kierowców preferujących sportowy styl jazdy również z powodu miękkości zawieszenia – w ostrym łuku Fot. Jarosław Zgirski: Miejsca na bagaże dużo, ponadto przyciskiem można obniżyć próg załadowczy potrafi nerwowo zarzucić tyłem.

 

Pod względem trakcji zupełnie inny jest Passat Variant. Sprężyste, dość twarde zawieszenie gładko pokonuje nawet mocne zakręty, a o nierównościach informuje niezbyt nachalnie. Pewnie i stabilnie – tak podsumujmy własności jezdne Passata. Jest to także zasługa zastosowanego w nim wielowahaczowego tylnego zawieszenia. Ciekawostką w Passacie jest elektromechaniczny hamulec postojowy, sterowany przyciskiem.

 

Podsumowanie

 

C5 Break to prawdziwy „rodzinny autobus”, komfortowy, wygodny, a z dieslem pod maską dynamiczny i oszczędny. Z kolei Passat Variant to z pewnością pojazd dla tych użytkowników, którzy cenią sobie dużą przestrzeń w środku i świetną ergonomię wnętrza, a także walory trakcyjne. Atutem Citroena jest z pewnością promocja cenowa, która obniża koszt zakupu tego auta aż o 28 tys. zł.

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

VW Passat Variant

Citroen C5 Break

Przestronność wnętrza

 

+

Silnik

Remis

Poziom hałasu (odczuwalny)

 

+

Zużycie paliwa

Remis

Wyposażenie

 

+

Cena

Remis

 

Wybrane dane techniczne

 

 

VW Passat Variant 2.0 TDi

Citroen C5 Break    2.0 HDi

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/rzędowy

4/16/rzędowy

Pojemność skokowa (cm3 )

1968

1997

Moc maksymalna (KM/obr/min)

140/4000

138/4000

Maks. moment obrotowy (Nm/obr/min)

320/1750

320/2000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,1

10,0

Prędkość maksymalna (km/h)

203

200

Pojemność bagażnika (l)

513(605*)/1730

563/1658

Pojemność zbiornika paliwa (l)

70

66

Zużycie paliwa: trasa/miasto l/100 km)

5,9/8,4

6,3/8,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

477,5/182/151,5

484/178/151

Rozstaw osi (cm)

271

275

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

2/12

Cena (zł)

118 500

118 950

*w wersji bez koła zapasowego

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

VW Passat Highline

Citroen C5 Exclusive

Poduszki powietrzne

6

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

S/S

S/S

Klimatyzacja automatyczna dwustrefowa

S

S

Radioodtwarzacz z CD

2250 zł

S

S- wyposażenie standardowe

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • driwer

    ani jeden ani drugi....to ja juz wole accorda tourer ;]ladniejszy szybszy mniej awaryjny bardziej wytrzymaly itp itd

  • juniores

    do fury za 120 tys trzeba dokupic CD?

  • Komentarz usunięty.
  • MTM

    No i dobrze ze nie ma radia w standardzie .Jak ktos wydaje 120tys na samochod moze sobie pozwolic na dobry sprzet taki jaki chce .A nie ma nic bardziej denerwujacego jak skazanie sie na przewaznie gowno warty sprzet fabryczny ktory kosztuje 2-3 tys a wartosc ma mniejsze niz 500zl.Dostaje sie takie zabudowane radio i nie ma mozliwosci pozniej jego wymiany.

  • aston

    Jeszcze ktos nie dopisał o obecnej promocji na C5 z 2007 roku: Kupując ten model samochodu możesz zakupić pakiet opcji wyposażenia w specjalnej cenie. Pakiet zawiera 3 lub 4 opcje z których jedną opcję otrzymujesz gratis. Dodatkowo otrzymasz rabat w wysokości 26900 PLN. Promocja nie łączy się z innymi ofertami.

  • aston

    sorry :/ niedoczytałem :P

  • Wioleta

    Z tym radiem to moze i racja.Ale osobiscie to wole oryginal,bo ciezko go ukrasc i sa "niechodliwe".Ja juz mialam fajne radio i ukradli.

  • Behemon

    Ja (jak zwykle) nie widzę atutów WV. Z tym zarzucaniem tyłem to lekka przesada chyba. Najlepiej dostać hydroaktiv do C5 wtedy to bajka! W WV plomby z zębów powypadają takie twarde jest zawieszenie. Jeździłem nową laguną to było by dobre porównanie z C5, oba bardzo komfortowe.

  • centurion

    Tak tylko, że zawieszenie Citroena hydroactiv jest tak mięjkie, że samochód na zakrętach jest podsterowny, jedzie się jak na łóżku wodnym jeśli chcesz pojeżdzić samochodem z pożądnym zawieszeniem pneumatycznym to nie ta marka. A test jest absolutnie niefachowy potwierdzeniem jest to, że Passat jeszcze w żadnym teście nie przegrał z C5, a sporo ich czytałem. Apropo Passat wygrał z Laguną w Auto Moto i Sport z przewagą AŻ 100 PUNKTÓW. W Auto Świecie z C5 i 407 wygrał kilkoma punktami. Polegam dużo bardziej na opini tamtych gazet niż tej.

  • kamzik

    A czy kolega centurion nie zauważył że czasopisma które wymienił są niemieckie i byłbym bardzo zdziwiony jakby "topowy" samochód zwany Passatem nie wygrywał w tych testach. Według tych gazet passat jest świętą krową i nie można o nim źle pisać. Jestem również ciekaw czy kolega kiedyś jeździł C5? Ja bardzo lubie ludzi którzy preferują zawieszenie sportowe zwłaszcza na naszych "super" drogach, furmanki są wygodniejsze. Ja wole jeździć spokojnie ale wygodnie i komfortowo.

  • ferrus

    Widze że kolega centurion nigdy nie jeździł citroenem i wypisuje totalne bzdury autko bardzo ładnie trzyma się drogi i nie jest podsterowne jedyne co można mu zarzucić to za miękko chodzi kierownica. Autko jest bardzo komfortowe i można nim pojechać szybciej w zakręcie, a co do zawieszenia to masz rację pnęmatyczne to nie ta marka to jest hydrauliczne. Gazety typu "auto świat" są niemieckie i zauważ że tam zawsze niemieckie samochody wygrywają.

  • maurycy45 (gość)

    Co za test. Porównanie C5 z Passatem to jak porównywać piękną stylową torbę od Prady z reklamówką z Tesco.

  • luki (gość)

    mialem kiedys passata bo posuchalem znajomych zadna rewelacia teraz mam c5 autko zaj...e wygodne i trzyma sie po zakretach niechce innego

  • gruby (gość)

    co do tego że zarzuca nerwowo tyłem to jest wielka przesada:) bo ciężko jest taką kolubryne posadzić bokiem. ja mam c5 i jeszcze ani razu mi tylem nie zarzuciło. a co do prowadzenia to też jest bajka bo c5 nie jest taka złą w prowadzeniu jak co niektórzy mówią. to prawda że przechyla sie na zakrętach, Ale c5 klei sie drogi jak zaczarowana. Niektórzy nigdy nie jechali tym samochodem i sie wypowiadają na ten temat bo dla nich VW jest the best. Zauważcie że jak jedziecie po mega wyboistej i dziurawej drodze to C5 z hydrauliką pojedziesz dużo szybciej i wygodniej jak golfem czy passatem bo to są niemieckie puszki na kołąch i na dołach tylko zęby zgrzytają od uderzeń a c5 sie praktycznie ze 100 % kontrolą przeleci po tej drodze i nawet tego nie poczuje.

  • adam (gość)

    zgadzam sie z wiekszoscia opini o c 5 to wygodne komfortowe auto na polskie dziurawe drogi wczesniej jezdzilem volkswagenami i rozwalilem sobie kregosłup dosłownie ,a c 5 pieknie płynie po drodze :) dodam i potwierdze ze na dziurach az zeby dzwonią w vw :)

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Citroen C5 zdjęcia

Citroen C5 dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Volkswagen Passat dane techniczne

Wszystkie dane techniczne

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości

Citroen C5 opinie

Oceń swoje auto

Ogłoszenia z gratka.pl

Citroen C5 Cena

Części dla marki Citroen

Średnia cena części z Moto.Gratka.pl

Suma (średni koszt):

561 zł