Zaletą auta jest przestronność wnętrza. Miejsca nad głową i na wysokości kolan jest sporo, chociaż pasażerowi siedzącemu pośrodku z tyłu może przeszkadzać tunel napędu 4x4 biegnący pod nogami.
Jednak coś za coś. Przestronność przedziału pasażerskiego została okupiona niewielką pojemnością bagażnika, wynoszącą
zaledwie 312 l. Po złożeniu dzielonych asymetrycznie tylnych siedzeń wzrasta ona do 860 l, ale to wciąż mało.
Dla porównania w konkurencyjnej Kii Sportage objętość przestrzeni bagażowej wynosi 332/1411 l, a w Suzuki Grand Vitarze 398/1386 l. Dodatkowo mocno zadarty do góry tył utrudnia pakowanie, bo bagaże trzeba wysoko podnosić.
Sytuację nieco ratują schowki wewnątrz auta, m.in. standardowy w przednim podłokietniku i większy przed pasażerem siedzącym obok kierowcy.
Analizując dane techniczne Actyona można dojść do wniosku, że to prawdziwy pojazd terenowy. Auto zbudowano na ramie, w tylnym zawieszeniu zastosowano sztywny most ze sprężynami, a kierowca ma możliwość samodzielnego decydowania, jak przekazywany jest napęd.
Do wyboru są trzy tryby wybierane niewielkim pokrętłem na panelu centralnym: moc trafia na tylne koła (2H), na obie osie w stosunku 50:50 proc. (4H) lub na obie osie z włączonym reduktorem (4L). Zapewnia on maksymalną moc i przyczepność przy małych prędkościach np. na stromych podjazdach, w terenie piaszczystym i błocie. Fanom prawdziwych terenówek do szczęścia brakuje tylko blokad mechanizmów różnicowych powodujących, że koła kręcą się z
tą samą prędkością.
Kąt natarcia auta (pod górkę) wynosi 26 stopni, zejścia (z górki) 29 stopni, a rampowy (możliwy przechył boczny) 20 stopni. Wszystko to sprawia, że poruszanie się po bezdrożach nie stanowi dla Actyona większego problemu. O ile oczywiście założone zostaną opony terenowe, bo te do jazdy po asfalcie nie sprawdzą się w głębszym błocie i nieubitym piachu.
Samochód oferowany jest w Polsce z jednym silnikiem. Wysokoprężna jednostka napędowa - podobnie jak napęd 4x4
- pochodzi od Mercedesa. Z pojemności 2,0 l osiąga moc 141 KM. Podczas testowej jazdy spalanie wyniosło w mieście 10,5 l, a w trasie 6,7 l.
Wrażenia z jazdy
Zajęcie wygodnej pozycji za kierownicą Actyona nieco utrudnia brak jej poziomej regulacji, ale dzięki szerokim siedziskom i oparciom z przodu siedzi się komfortowo. Jakość plastików użytych do wykończenia wnętrza może budzić zastrzeżenia. Są one twarde w dotyku i wyglądają tandetnie. Sytuację nieco ratuje precyzyjne dopasowanie poszczególnych elementów.
2-litrowy diesel to najmocniejszy punkt SsangYonga. Silnik sprawnie radzi sobie z autem i nie jest przy tym zbyt głośny. Gorzej jest z hamulcami, które reagują dopiero po naprawdę mocnym wciśnięciu.
Napęd na cztery koła przydaje się podczas jazdy po bezdrożach, podobnie jak spory prześwit utrudniający jednak wsiadanie i wysiadanie z auta niższym osobom. 5-stopniowa, ręczna skrzynia biegów nie zachwyca precyzją działania. Przełożenia mają długi skok i nie "wskakują" od razu na swoje miejsce.
Zawieszenie zestrojono tak, że dość dobrze tłumi nierówności drogi, ale przy okazji samochód nieprzyjemnie kołysze się na boki i przechyla podczas pokonywania zakrętów. W połączeniu z nieprecyzyjnym układem kierowniczym sprawia to, że panowanie nad autem jest trudne, szczególnie przy wyższych prędkościach.
Wybrane dane techniczne
: SsangYong Actyon 4x4 Elite
Typ silnika | Diesel |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1998 |
Moc maksymalna (KM/obr./min): | 141/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr./min): | 310/1800-2700 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 13,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 175 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (l/100 km): | 6,3/10,4 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 445,5 x 188,8 x 173,5 |
Rozstaw osi (cm): | 274,0 |
Pojemność bagażnika (l) | 312/860 |
Cena brutto (zł): | 99 300 |
Wybrane wyposażenie seryjne
SsangYong Actyon 4x4 Elite:
Poduszki powietrzne | 4 |
Układ ABS | S |
Układ ESP | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S |
Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie | S |
Klimatyzacja automatyczna | S |
Fotele przednie sterowane elektrycznie i podgrzewane | S |
Komputer pokładowy | S |
Radioodtwarzacz CD/MP3 ze sterowaniem w kierownicy | S |
Szyberdach | S |
S - wyposażenie seryjne
Nasza ocena
(Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych)
Przestronność wnętrza | *** | Sporo miejsca z przodu i z tyłu okupione niewielkim bagażnikiem |
Silnik | **** | 141-konna jednostka pozwala na sprawne rozpędzanie samochodu |
Poziom hałasu | **** | Silnik dobrze wyciszony. Dźwięk jego pracy zaczyna przeszkadzać przy 3000 obr./min. |
Zużycie paliwa | *** | Biorąc pod uwagę osiągi i masę samochodu, jest przyzwoite |
Wyposażenie | ***** | Bogate wyposażenie z zakresu bezpieczeństwa i komfortu podróżowania. |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?