Peugeot 1007

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to pojazd idealnie nadający do jazdy w mieście ze względu na przesuwane, a nie otwierane, drzwi.
Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to pojazd idealnie nadający do jazdy w mieście ze względu na przesuwane, a nie otwierane, drzwi.
Próby zbudowania miejskiego samochodu podejmuje wielu producentów pojazdów i każdy z nich ma swoją koncepcję. Peugeot proponuje przesuwane drzwi.

Próby zbudowania miejskiego samochodu podejmuje wielu producentów pojazdów i każdy z nich ma swoją koncepcję. Nowy pomysł wnosi Peugeot, który w modelu 1007 proponuje przesuwane drzwi.

Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to pojazd idealnie nadający do jazdy w mieście ze względu na przesuwane, a nie otwierane, drzwi.
Fot. Ryszard Polit: Peugeot 1007 to pojazd idealnie nadający do jazdy w mieście ze względu na przesuwane, a nie otwierane, drzwi.

 

Typowo miejskim autem oferowanym na naszym rynku jest 2-osobowy Smart Fortwo, który ma tylko 250 cm długości. Peugeot doszedł do przekonania, że samochód miejski nie musi być liliputem. Model 1007 ma 373 cm długości i lansowany jest sloganem "lekkość bycia", co być może nawiązuje do sposobu otwierania drzwi - za naciśnięciem

Fot. Ryszard Polit: Pojazd napędzany benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM ma zautomatyzowaną skrzynię biegów. Jej zaletą jest brak pedału sprzęgła,
Fot. Ryszard Polit: Pojazd napędzany benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM ma zautomatyzowaną skrzynię biegów. Jej zaletą jest brak pedału sprzęgła, ale w trybie automatycznym zmiana przełożeń jest dość wolna.

przycisku, a więc bez wysiłku. Jeździliśmy autem napędzanym benzynowym silnikiem 1,6 l o mocy 110 KM współpracującym ze zautomatyzowaną, mechaniczną skrzynią przekładniową.

 

Cechy szczególne

 

Najbardziej przydatną cechą tego modelu są przesuwane drzwi, dzięki którym można łatwo wsiąść i wysiąść z auta w ciasnych miejscach. Drzwi otwierane są elektrycznie pilotem lub przyciskiem z wnętrza auta, co

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

trwa ok. 5 sekund. By jeszcze bardziej uprzyjemnić jazdę w mieście, w aucie zastosowano zautomatyzowana skrzynię przekładniową. Wnętrze auta jest przestronne, a szerokie

Fot. Ryszard Polit: Parkowanie? Żaden problem. Peugeotem można podjechać bardzo blisko i wysiąść z auta. Wtedy kłopoty z wejściem do swojego samochodu
Fot. Ryszard Polit: Parkowanie? Żaden problem. Peugeotem można podjechać bardzo blisko i wysiąść z auta. Wtedy kłopoty z wejściem do swojego samochodu ma użytkownik „normalnego” pojazdu, z otwieranymi drzwiami.

drzwi umożliwiają wygodne zajmowanie miejsc, również na tylnych siedzeniach. Tablica przyrządów z dużym prędkościomierzem umieszczona jest przed kierowcą i dzięki temu znakomicie widoczna. Niestety, wyeliminowano wskaźnik temperatury cieczy chłodzącej. Z lewej strony kolumny kierownicy znajdują się przyciski do sterowania drzwiami. Na konsoli środkowej ulokowano dźwignię zmiany przełożeń, a obok niej przyciski elektrycznego

Fot. Ryszard Polit: W przeciwieństwie do innych aut miejskich wnętrze Peugeota jest przestronne. Na tablicy przyrządów nie ma wskaźnika temperatury cieczy
Fot. Ryszard Polit: W przeciwieństwie do innych aut miejskich wnętrze Peugeota jest przestronne. Na tablicy przyrządów nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej.

sterowania szybami w drzwiach. Tylne, indywidualne fotele można przesuwać wzdłuż nadwozia aż o 23 cm, co zmienia objętość bagażnika ze 178 l do 364 l. W fotelach maksymalnie przesuniętych do przodu można przewozić co najwyżej małe dzieci, ze względu na brak miejsca na nogi. Fotele tylne można też złożyć do pozycji pionowej.

 

Silnik

 

Z gamy dostępnych silników wybraliśmy benzynową jednostkę napędową, która z pojemności 1,6 l osiąga moc 110 KM. Ten niezły silnik stosowany jest też w innych modelach tego producenta. Dobre wrażenie

Fot. Ryszard Polit: Tylne fotele można indywidualnie przesuwać wzdłuż nadwozia o 23 cm, regulując ilość miejsca na nogi kosztem objętości bagażnika.
Fot. Ryszard Polit: Tylne fotele można indywidualnie przesuwać wzdłuż nadwozia o 23 cm, regulując ilość miejsca na nogi kosztem objętości bagażnika.

psuje zautomatyzowana skrzynia przekładniowa, która w automatycznym trybie zmiany przełożeń pracuje dość powoli. Automatyzacja przekładni manualnej polega na zastąpieniu mięśni ludzkich siłownikami, które zmieniają przełożenia. W porównaniu z klasycznym "automatem" taka przekładnia jest tańsza w produkcji. W autach miejskich jej sens uzasadnia się wyeliminowaniem pedału sprzęgła i słusznie, bowiem dwie nogi obsługują dwa pedały. W każdym razie dynamika Peugeota w mieście jest wystarczająca, jednak chcąc wyprzedzić wolniejszy pojazd trzeba zmieniać biegi osobiście, np.

Fot. Ryszard Polit: Manetki przy kierownicy do ręcznej zmiany biegów. Chcąc dynamicznie przyspieszyć, warto z nich skorzystać.
Fot. Ryszard Polit: Manetki przy kierownicy do ręcznej zmiany biegów. Chcąc dynamicznie przyspieszyć, warto z nich skorzystać.

manetkami przy kierownicy. Ponieważ silnik ożywia się w górnym zakresie obrotów,  chcąc przyspieszyć trzeba redukować bieg ręcznie.   

 

Wrażenia z jazdy

 

Wbrew pozorom wywołanym wysokim nadwoziem Peugeot ma całkiem niezłe własności jezdne. Ponieważ konstrukcja zawieszenia jest dość prosta - z przodu kolumny McPhersona,

Fot. Ryszard Polit: W Peugeocie 1007 wykorzystano płytę podłogową z Citroena C2. Konstrukcja zawieszenia jest dość prosta – z przodu kolumny McPhersona,
Fot. Ryszard Polit: W Peugeocie 1007 wykorzystano płytę podłogową z Citroena C2. Konstrukcja zawieszenia jest dość prosta – z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna łącząca wahacze wzdłużne.

z tyłu belka skrętna i wahacze wzdłużne, charakterystyka elementów tłumiących musi być twarda. Mimo to nie wpływa negatywnie na komfort jazdy, gdyż pojazd ma spory rozstaw osi i duże 15-calowe koła. W Peugeocie 1007 wykorzystano płytę podłogową z Citroena C2. Dobrze pracuje elektryczne wspomaganie układu kierowniczego. Pojazd z prędkości 100 km/h zatrzymuje się na drodze 39,8 m. W czasie spokojnej jazdy w mieście zużycie paliwa wynosi ok. 9 l na 100 km. Nie mierzono hałasu. Subiektywnie, nie jest on wysoki.

 

Podsumowanie

 

Peugeot 1007 to idealny pojazd miejski dla 4 osób. Dzięki przesuwanym drzwiom można z powodzeniem zaparkować w miejscu, w którym nie byłoby szans na otworzenie tradycyjnych drzwi na zawiasach. Zautomatyzowana przekładnia w mieście jest wygodna, ale w trybie automatycznym nie zapewnia wystarczającej dynamiki. Wyposażenie seryjne auta można uznać za bogate.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Benzynowy

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3
):

1587

Moc maksymalna (KM/obr/min):

110/5750

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

147/4000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

14,0

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

18,6

Prędkość maksymalna (km/h):

190

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

b.d.

Droga hamowania od 100 km/h (m):

39,8

Pojemność bagażnika (dm3
):

178 - 364

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
):

40

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km):

5,4/8,6

Długość x szerokość x wysokość (cm):

373 x 183 x 162

Rozstaw osi (cm):

232

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena (zł):

56 400

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

****

Przestronne wnętrze z możliwością przesuwania tylnych siedzeń.  

Silnik

****

Typowa konstrukcja wielozaworowa, ożywia się przy wysokich obrotach.   

Poziom hałasu

***

Typowy dla aut tej wielkości.

Hamulce

****

Droga hamowania jest typowa w tej klasie pojazdów.   

Dynamika

***

W automatycznym trybie pracy przekładni dynamika jest słaba.           

Zużycie paliwa

***

Przy spokojnej jeździe miejskiej nie przekracza 9 l na 100 km.    

Nowoczesność konstrukcji

****

Przesuwane drzwi znakomicie sprawdzają się w mieście.  

Wyposażenie seryjne

****

Dość bogate wyposażenie seryjne.    

 

Wyposażenie seryjne:

Peugeot 1007

 

Poduszki powietrzne

4

Układ ABS/ESP - stabilizacji toru jazdy

S/O

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

Komputer pokładowy

S

Radio z CD/Klimatyzacja manualna

S/S

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość od 178 l, ale można składać tylne, indywidualne siedzenia.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość od 178 l, ale można składać tylne, indywidualne siedzenia.
Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty