Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 107 HDI

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Z tzw. trojaczków tylko Peugeot 107 jest oferowany z silnikiem wysokoprężnym.
Fot. Ryszard Polit: Z tzw. trojaczków tylko Peugeot 107 jest oferowany z silnikiem wysokoprężnym.
Najpierw na nasz rynek wprowadzono Citroena C1, potem Toyotę Aygo i jako ostatniego Peugeota 107. Ten ostatni oferowany jest także z dieslem.
Najpierw na nasz rynek wprowadzono Citroena C1, potem Toyotę Aygo i jako ostatniego - Peugeota 107. To niemal identyczne samochody, produkowane w tej samej fabryce. Czy ten ostatni ma jeszcze rynkowe szanse?
Fot. Ryszard Polit: Z tzw. trojaczków tylko Peugeot 107 jest oferowany z silnikiem wysokoprężnym.
Fot. Ryszard Polit: Z tzw. trojaczków tylko Peugeot 107 jest oferowany z silnikiem wysokoprężnym.

 

Peugeot 107 jako jedyny z trojaczków oferowany jest z silnikiem wysokoprężnym 1,4 l o mocy 54 KM. Pojazd jest rzeczywiście oszczędny w eksploatacji, ale kosztuje w wersji 5-drzwiowej 42 400 zł. 

 


Fot. Ryszard Polit: To typowo miejski samochód o niskim zużyciu paliwa lecz umiarkowanej dynamice.
Fot. Ryszard Polit: To typowo miejski samochód o niskim zużyciu paliwa lecz umiarkowanej dynamice.


Cechy szczególne

 

Peugeot 107 to samochód przeznaczony do poruszania się w mieście i te założenia spełnia znakomicie. Dzięki stosunkowo niewielkiej długości - 343 cm - i dobrej widoczności manewrowanie jest łatwe. Wersja 5-drzwiowa jest praktyczniejsza, gdyż ma krótkie drzwi, które łatwiej otworzyć na ciasnych parkingach. W odmianie 3-drzwiowej

Fot. Ryszard Polit: Na przednich siedzeniach miejsca jest wystarczająco dużo.
Fot. Ryszard Polit: Na przednich siedzeniach miejsca jest wystarczająco dużo.

drzwi są dłuższe i przez to mniej wygodne. Na przednich siedzeniach miejsca jest całkiem sporo, na tylnej kanapie jest ciaśniej, ale po tak małym aucie trudno oczekiwać czegoś więcej. Bagażnik ma skromną objętość 139 l. Można się do niego dostać unosząc tylną szybę. Wygląda dość atrakcyjnie, jednak dolna krawędź bagażnika jest wysoka, co utrudnia wkładanie przedmiotów. W Peugeocie 107 i dwóch pozostałych bliźniaczych autach jest wiele oryginalnych rozwiązań i nie wszystkie wydają się znakomite. Tablica przyrządów i konsola środkowa

Fot. Ryszard Polit: Z tyłu jest dość ciasno, ale to przecież mały samochód.
Fot. Ryszard Polit: Z tyłu jest dość ciasno, ale to przecież mały samochód.

zaprojektowane są ciekawie, jednak pozytywny efekt psują niska jakość plastików i nieosłonięte blachy drzwi. Tak skromny wystrój wnętrza może być jednak uważany za dowcipny lub nawet ekstrawagancki.

 

Silnik

 

Wysokoprężny silnik o pojemności 1,4 l i mocy 54 KM to konstrukcja francuska. Ma on po 2 zawory w każdym cylindrze, doładowany jest

Fot. Ryszard Polit: Design wnętrza wygląda interesująco, zastrzeżenia może budzić jakość plastików.
Fot. Ryszard Polit: Design wnętrza wygląda interesująco, zastrzeżenia może budzić jakość plastików.

turbosprężarką i zasilany układem common rail. W przeciwieństwie np. do diesla Volkswagena, silnik francuski ma 4 cylindry i być może dzięki temu pracuje dość równo. Do napędu Peugeota jest jednak nieco za słaby. Uzyskane czasy rozpędzania są gorsze od tych, gdy pojazd napędza silnik benzynowy 1,0 l/68 KM. Zaletą diesla jest rzeczywiście niewielkie zużycie paliwa, które w mieście nie przekracza 5,5 l na 100 km.

 

Wrażenia z jazdy

 

Pewnym mankamentem Peugeota jest odczuwalny poziom hałasu, szczególnie podczas rozpędzania pojazdu. Prędkość 100 km/h auto osiąga po blisko 16 sekundach, rozpędzanie na wyższych biegach też trwa dość długo. W jeździe miejskiej słaba dynamika jednak nie

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość tylko 139 l. By się do niego dostać, trzeba podnieść do góry tylną szybę.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik ma objętość tylko 139 l. By się do niego dostać, trzeba podnieść do góry tylną szybę.

przeszkadza. Peugeot ma dość twardą charakterystykę elementów tłumiących, co ma negatywny wpływ na komfort jazdy. Pokonywanie nierówności naszych dróg nie jest miłe, ale trudno mieć o to pretensje do konstruktorów. Konstrukcja zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna, jest najtańszym rozwiązaniem z możliwych i o dziwo dobrze sprawdza się w Peugeocie. Ma on całkiem niezłe własności jezdne i slalom między dziurami w jezdni udaje się dość dobrze. Układ hamulcowy pojazdu nie jest zbyt skuteczny i zatrzymuje auto z prędkości 100 km/h na drodze 42,0 m - o 2 metry za długo.

 

Podsumowanie

 

"Zaprojektowany, by cieszyć" głosi hasło Peugeota. Wydaje się, że do tej roli świetnie nadaje się model 107. Jednak z powodu znacznej ceny zakup Peugeota 107 z silnikiem diesla będzie korzystny tylko dla osób pokonujących duże odległości. Zaletą tego pojazdu jest przyzwoite wyposażenie standardowe. Ci, którym mały Peugeot diesel nie odpowiada, mogą kupić Dacię Logan też z dieslem za 36 900 zł. Zawsze jest alternatywa. 

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3):

1398

Moc maksymalna (KM/obr/min):

54/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

130/1750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

15,6

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

18,3

Prędkość maksymalna (km/h):

154

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

72

Droga hamowania od 100 km/h (m):

42,0

Pojemność bagażnika (dm3):

139

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

35

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

3,4/5,3

Długość x szerokość x wysokość (cm):

343 x 164 x 147

Rozstaw osi (cm):

234

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

2/12

Cena zalecana przez generalnego importera 3/5 drzwi (zł):

41 100/42 400

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

***

Mało miejsca na tylnej kanapie.   

Silnik

****

Nowoczesna konstrukcja, wystarczająca elastyczność.

Poziom hałasu

**

Wysoki poziom hałasu przy wyższych obrotach silnika. 

Hamulce

***

Układ hamulcowy nie jest mocną stroną pojazdu.    

Dynamika

***

Wystarczająca do poruszania się w ruchu miejskim.    

Zużycie paliwa

*****

Niskie zużycie paliwa w mieście jest ogromną zaletą tego auta.   

Nowoczesność konstrukcji

*****

Nowoczesna konstrukcja auta małego.    

Wyposażenie

****

Dobry poziom wyposażenia standardowego.  

 

Wyposażenie seryjne:

Peugeot 107 Trendy

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

s - wyposażenie seryjne

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty