Jeszcze kilka lat temu, chcąc kupić praktyczną odmianę hatchbacka segmentu B, wybór ograniczony był niemal wyłącznie do wersji kombi. Teraz, europejscy producenci stopniowo rezygnują z takich aut na rzecz crossoverów. Rok po premierze najnowszego miejskiego hatchbacka Peugeota, modelu 208, Francuzi przedstawili jego użytkową odmianę o nazwie 2008. W tej chwili to najmniejszy crossover w gamie francuskiego producenta.
Z zewnątrz, stylistyka „uterenowionego lwiątka” nawiązuje do pozostałych modeli Peugeota. Zwłaszcza, jeśli spojrzymy na przedni pas 2008. Grill w kształcie rombu, wąskie i skośne reflektory, a także logo przeniesione na maskę to znaki rozpoznawcze nowej linii stylistycznej tego producenta. W przypadku 2008, uwagę zwracają także masywne nadkola, które wypełniają 17-calowe obręcze kół, a także praktyczne relingi dachowe. Pomysłowym designem wyróżnia się również tylna część pojazdu. Pokrywę bagażnika wyposażono w oryginalne wcięcie, zaś reflektory w kształcie litery "C" posiadają trzy pionowe źródła światła. Szczególnie w nocy takie rozwiązanie wygląda efektownie.
Design wnętrza 2008 zdecydowanie nawiązuje do hatchbacka 208. Mimo to, stylistykę kabiny pasażerskiej śmiało można uznać za oryginalną. Elementem niespotykanym u rynkowych konkurentów są zegary umieszczone nie bezpośrednio za, lecz nad kołem kierownicy. Sama kierownica jest natomiast mała i poręczna. Pewnie leży w dłoniach podnosząc komfort prowadzenia. O wygodę pasażerów dbają dobrze wyprofilowane, skórzane fotele. Niestety nie należą one do wyposażenia standardowego, lecz wchodzą w skład "Pakietu skórzanego", wymagającego dopłaty 4 tys. zł. Trzeba jednak przyznać, że materiały użyte do wykończenia wnętrza są wysokiej jakości, a poszczególne elementy zostały spasowane w sposób nie budzący większych zastrzeżeń.
Nowoczesna stylistyka deski rozdzielczej współgra z ciekawymi efektami świetlnymi w postaci np. oświetlenia podsufitki czy ramki zegarów. Jeśli jednak uznamy, że we wnętrzu jest zbyt jasno, wszystkie te dodatki możemy dezaktywować. Centralne miejsce na konsoli środkowej zajmuje ekran dotykowy do obsługi systemów infotainment oraz nawigacji GPS. Ekran ten ma wysoką rozdzielczość, dzięki czemu wszystkie wskazania są czytelne, a samo menu obsługiwane jest intuicyjne. Poruszanie się pomiędzy poszczególnymi opcjami nie nastręcza żadnych kłopotów.
Pod względem przestronności wnętrza, crossover Peugeota nie odbiega od konkurencji. Mierzący niemal 254 cm rozstaw osi pozwolił wygospodarować sporo miejsca na nogi. Nieco gorzej jest z szerokością kabiny pasażerskiej. Podróż tym autem z kompletem dorosłych pasażerów nie należy do szczególnie komfortowych, zwłaszcza dla osób zasiadających w drugim rzędzie foteli. Wówczas jest tam zwyczajnie ciasno. Z kolei fotel kierowcy znajduje się stosunkowo wysoko, nawet po maksymalnym opuszczeniu siedziska. Zapewnia to jednak dobrą widoczność, co przydaje się szczególnie podczas manewrów parkowania.
Do dyspozycji pasażerów oddano 350-litrowy bagażnik o regularnych kształtach i praktycznych, plastikowych listwach na dnie ułatwiających przesuwanie przedmiotów. Po złożeniu oparć tylnej kanapy uzyskujemy płaską podłogę, zaś przestrzeń załadunkowa wzrasta do 1194 litrów.
Zawieszenie Peugeota 2008 opracowano głównie pod kątem komfortu. Z dużą skutecznością tłumi wszelkie nierówności nawierzchni, pracując przy tym dostatecznie cicho. Układ kierowniczy nie jest przesadnie czuły, lecz mimo to zapewnia wystarczającą kontrolę nad pojazdem. Elektryczne wspomaganie kierownicy znacząco ułatwia wykonanie manewrów parkingowych. W tym miejscu warto wspomnieć, że 2008 może być wyposażony w system Park Asist. Dzięki niemu, auto jest w stanie nie tylko wykryć odpowiednie miejsce parkingowe, lecz również samodzielnie zaparkować. Kierowca ogranicza się wyłącznie do operowania pedałami sprzęgła, gazu i hamulca. Opcja ta jest jednak dostępna jedynie w najbogatszej wersji Allure i wymaga dopłaty 1200 zł.
Konstruując model 2008, Peugeot zrezygnował z napędu na obie osie. W zamian, oferuje swoim klientom rozwiązanie o nazwie Grip Control. Za pośrednictwem pokrętła umieszczonego na tunelu środkowym, kierowca może dostosować układ napędowy do rodzaju nawierzchni, po której aktualnie się porusza. Do wyboru jest pięć trybów: śnieg, miękki grunt, piasek, drogi utwardzone oraz ESP Off. W połączeniu z oponami typu "Mud&Snow", 2008 dość sprawnie porusza się po nieutwardzonej nawierzchni. Nie jest to jednak auto do jazdy w choćby odrobinę trudniejszym terenie, o czym przypomina niewielki prześwit (165 mm). Grip Control dostępny jest za dopłatą 600 (wersja Allure) lub 1600 zł (wersja Active). Dodatkowo, Peugeot nie oferuje tej opcji z podstawowym silnikiem benzynowym o pojemności 1.2-litra.
Testowany egzemplarz był napędzany przez 90-konny motor 1.6 e-HDi. Ten czterocylindrowy silnik, wspomagany turbosprężarką, generuje 230 Nm. Napęd przekazywany jest na przednią oś za pośrednictwem manualnej skrzyni biegów o pięciu przełożeniach. Jej praca nie budzi większych zastrzeżeń. Co ważne, maksymalny moment obrotowy dostępny jest już od 1750 obr./min. Jest to optymalna jednostka dla ważącego 1160 kg crossovera. Silnik zaskakująco chętnie reaguje na wciśnięcie pedału gazu, a pierwsza "setka" pojawia się na liczniku po upływie 11,5 sekundy. Poza obszarem zabudowanym nie zapewnia jednak dużych emocji - maksymalnie może się rozpędzić do 180 km/h, co dodatkowo wymaga cierpliwości.
Pewne braki w dynamice, silnik HDi nadrabia umiarkowanym apetytem na paliwo. Poruszając się po obszarach wyłącznie miejskich, 2008 zadowalał się ok. 6,5 l oleju napędowego na każde 100 km. W trasie możliwe jest uzyskanie wyniku na poziomie nawet 4,5 l na "setkę".
Ceny najmniejszego crossovera Peugeota z dieslem pod maską zaczynają się od 68 tys. zł. W tej cenie otrzymamy jednak 68-konny motor 1.4 HDi z zaledwie podstawowym wyposażeniem. Widoczny na zdjęciach egzemplarz z mocniejszym silnikiem, posiadający opcjonalny „Pakiet Skórzany”, Park Assist, system Grip Control oraz subwoofer marki JBL kosztował już ponad 86 tys. zł.
Wybrane dane techniczne Peugeota 2008 i konkurentów:
Marka/model | Peugeot 2008 1.6 e-HDi Active | Nissan Juke 1.5 dCi Visia Plus | Renault Captur 1.5 dCi Life |
Cena (zł) | 74 100 | 75 700 | 63 050 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | SUV/5 | SUV/5 | SUV/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4159/1739/1556 | 4135/1765/1565 | 4122/1778/1566 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1477/1488 | 1525/1512 | 1531/1516 |
Rozstaw osi (mm) | 2538 | 2530 | 2606 |
Masa własna (kg) | 1160 | 1285 | 1170 |
Pojemność bagażnika (l) | 350 | 251 | 377 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 46 | 45 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | Olej napędowy | Olej napędowy | Olej napędowy |
Pojemność (cm3) | 1560 | 1461 | 1461 |
Liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
Napędzana oś | Przednia | Przednia | Przednia |
Skrzynia biegów: | Manualna, 5-bieg. | Manualna, 6-bieg. | Manualna, 5-bieg. |
Osiągi | |||
Moc (KM) przy obr./min. | 92 przy 4000 | 110 przy 4000 | 90 przy 4000 |
Moment obrotowy (Nm) | 230 przy 1750 | 240 przy 1750 | 220 przy 1750 |
Przyspieszenie 0–100 km/h (s) | 11,5 | 11,2 | 13,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 181 | 175 | 171 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 4,0 | 5,1 | 3,6 |
Emisja CO2 (g/km) | 103 | 134 | 95 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?