Peugeot 2008. Lwiątko po makijażu

Dariusz Dobosz / video: TVN Turbo/x-news
Peugeot 2008Przede wszystkim rzuca się w oczy wyżej poprowadzona w przedniej części pokrywa silnika. Osłona chłodnicy ustawiona została bliżej pionu, przez co samochód wygląda nieco masywniejFot. Dariusz Dobosz
Peugeot 2008Przede wszystkim rzuca się w oczy wyżej poprowadzona w przedniej części pokrywa silnika. Osłona chłodnicy ustawiona została bliżej pionu, przez co samochód wygląda nieco masywniejFot. Dariusz Dobosz
Model 2008 to prawdziwa żyła złota dla Peugeota, co widać w europejskich statystykach sprzedaży. Nic dziwnego, że podczas modernizacji wprowadzono niewielkie zmiany.
Peugeot 2008Przede wszystkim rzuca się w oczy wyżej poprowadzona w przedniej części pokrywa silnika. Osłona chłodnicy ustawiona została bliżej pionu,
Peugeot 2008

Przede wszystkim rzuca się w oczy wyżej poprowadzona w przedniej części pokrywa silnika. Osłona chłodnicy ustawiona została bliżej pionu, przez co samochód wygląda nieco masywniej

Fot. Dariusz Dobosz

Tak jak nie zmienia się zwycięskiej drużyny, przynajmniej w jej zasadniczym układzie, tak nie przekonstruowuje się gruntownie auta, które przynosi krociowe zyski. Firmy samochodowe wiedzą o tym doskonale, a Peugeot nie jest wśród nich wyjątkiem. Owszem, odświeżenie modelu co kilka lat jest wskazane, by trzymać konkurentów na dystans. Rekreacyjny 2008 gości na rynku od trzech sezonów, sprzedany został w liczbie 585 tys egzemplarzy, i producent uznał, że nadszedł czas na zmiany.

Są one tak małe, że śmiało można nazwać je kosmetycznymi. Ale mimo wszystko zmieniły nieco wizerunek modelu. Przede wszystkim rzuca się w oczy wyżej poprowadzona w przedniej części pokrywa silnika. Osłona chłodnicy ustawiona została bliżej pionu, przez co samochód wygląda nieco masywniej. Poszerzono też nadkola, dodatkowo „wzmacniając” sylwetkę, a całości dopełniają osłony podwozia, zamontowane zarówno pod przednim jak i tylnym zawieszeniem. Uzupełniono również wyposażenie. W 2008 pojawiły się kamera cofania, system Active City Brake (automatyczne hamowanie przy małych prędkościach) oraz Park Assist (automatyczne parkowanie). Multimedia stały się bogatsze o funkcję Mirror Screen. Poza tym model 2008 nadal dysponuje układem Grip Control, który optymalizuje trakcję auta w trudnych warunkach drogowych. By działał efektywnie samochód wyposażono w specjalne opony całoroczne typu Mud & Snow.

Mocną stronę 2008 wciąż stanowi wysoki poziom wykończenia wnętrza i przestronność przedziału pasażerskiego. „Lwiątko” jest komfortowe i miłe w obyciu. Ma deskę rozdzielczą ze wskaźnikami typu „i-cockpit”, która nie wszystkich przekonuje swoim układem i wyglądem. Sceptykom spieszymy donieść, że przynajmniej kierownica, jeden z elementów tego rozwiązania, nie jest tak mała jak w modelu 208. Ma większe rozmiary i bardzo dobrze leży w dłoniach. Bagażnik nie imponuje pojemnością, niektórzy konkurenci wypadają pod tym względem sporo lepiej.  

Peugeot przygotował dla 2008 nową, bogatą paletę silników. Są w niej trzy benzynowce, a jeden z nich może być zestawiany z nową, automatyczną skrzynią biegów EAT6 o sześciu przełożeniach. Ponadto są trzy turbodiesle o zróżnicowanej dynamice. Mieliśmy okazję jeździć wersją o najlepszych osiągach, czyli benzynową 1.2 PureTech o mocy 130 KM. Z pewnością nie będzie to najbardziej rozchwytywana odmiana, bo jej cena jest aż o 10 tys zł wyższa od najtańszego, 82-konnego 2008. Pozwala jednak sprawdzić, jak spisuje się układ jezdny rekreacyjnego Peugeota pod największymi obciążeniami. Okazuje się, że bez zarzutu. Ani na kiepskich nawierzchniach, ani na szybkich trasach pokonywanych z dużymi prędkościami samochód nie ma problemów ze stabilnością. Dobrze dopasowano przełożenie układu kierowniczego i siłę wspomagania.

Filtr cząstek stałych. Wycinać czy nie?[/b][/b]

Peugeot 2008Przede wszystkim rzuca się w oczy wyżej poprowadzona w przedniej części pokrywa silnika. Osłona chłodnicy ustawiona została bliżej pionu,
Peugeot 2008

Przede wszystkim rzuca się w oczy wyżej poprowadzona w przedniej części pokrywa silnika. Osłona chłodnicy ustawiona została bliżej pionu, przez co samochód wygląda nieco masywniej

Fot. Dariusz Dobosz

Podczas specjalnego testu można było przekonać się, jak skutecznie działa system kontroli trakcji Grip Control. W naturalnych warunkach 2008 musiał pokonać leśną skarpę pokrytą kopnym piaskiem, która dla samochodu z napędem jednej osi bez żadnych systemów pomocniczych była nie do przebrnięcia. Nawet przy użyciu Grip Control kilka prób zakończyło się ugrzęźnięciem, ale generalnie samochód dawał sobie radę w piaskowej pułapce.

Peugeot 2008 nie zmienił się znacząco, ale zyskując nieco na wyglądzie i wyposażeniu ciągle stanowi znakomity materiał na rynkowy przebój. Atrakcyjna estetyka, wysoka jakość wykonania i bardzo dobre własności jezdne to atuty nie do przecenienia. Czy pozwolą autu plasować się na samym szczycie rankingów sprzedaży pokaże czas. Ale to, że 2008 znowu będzie w czołówce swojego segmentu jest niemal pewne. Tak jak pewne jest, że rekreacyjny, subkompaktowy Peugeot nie jest już nazywany crossoverem. To słowo podczas prezentacji nie padło ani razu, choć podczas premiery trzy lata temu używano go nader chętnie. Coś zmieniło się w polityce rynkowej koncernu PSA, które wyznaczyło modelowi 2008 nową rolę. W firmowych katalogach skrót SUV widnieje nawet przed oznaczeniem modelu. Być może to chęć zbliżenia tego niewielkiego w końcu auta do dużych, rekreacyjnych kombi choćby nazwą?

Wybrane dane techniczne Peugeota 2008 i konkurentów:

Marka/model

Peugeot 2008 1.2 PureTech

Opel Mokka 1.4 Turbo 2WD 

Renault Captur 1.2 TCe EDC

Cena (zł)

73 400

74 750

69 750

typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5d

SUV/5d

SUV/5d

liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

długość/szerokość/wysokość (mm)

4159/1829/1556

4278/1777/1658

4122/1778/1566

rozstaw kół: przód/tył (mm)

1482/1492

1540/1540

1531/1516

rozstaw osi (mm)

2538

2555

2606

masa własna (kg)

b.d.

1350

b.d.

pojemność bagażnika (l)

350/1194

356/1372

377-455/1235

pojemność zbiornika paliwa (l)

50

54

45

Układ napędowy

rodzaj paliwa

Benzyna

Benzyna

Benzyna

typ silnika

Benzynowy, 12V, pośredni wtrysk paliwa, turbo

Benzynowy, 16V, pośredni wtrysk paliwa, turbo

Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa, turbo

pojemność (cm3)

1199

1598

1197

liczba cylindrów

3

4

4

napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów

typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

automat/6

Osiągi

Moc maks. (KM/obr/min)

130/5500

140/4900

118/

Mom. obr. maks. (Nm/obr/min)

230/1750

200/1850-4900

135/2500

Czas przysp. 0-100 km/h (s)

9,3

9,9

10,6

Prędkość maks. (km/h)

200

193

192

Śr zuż. paliwa (l/100 km)

4,8

6,2

5,5

Średnia emisja CO2 (g/km)

110

144

125

 

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty