Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Peugeot 208 GTI. Mały urwis z pazurem

Data publikacji: Autor: Kacper Rogacin

Peugeot 208 GTI

1.6-litrowy silnik benzynowy generuje 208 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego. Takie wartości sprawiają, że pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy. Jednocześnie jest w stanie rozpędzić się do 230 km/h. 

Fot. Kacper Rogacin „Dwieście ósemka” to bez wątpienia jeden z ładniejszych modeli w gamie Peugeota, ale prawdziwą perełką jest wersja GTI. Co ważne, model ten nie tylko świetnie wygląda, ale też znakomicie się prowadzi.

Peugeot 208 GTI

1.6-litrowy silnik benzynowy generuje 208 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego. Takie wartości sprawiają, że pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy. Jednocześnie jest w stanie rozpędzić się do 230 km/h. 

Fot. Kacper Rogacin Peugeot 208 to jedno z najmłodszych dzieci francuskiego koncernu, bo auto zostało zaprezentowane na salonie samochodowym w Genewie w 2012 roku. Pojazd zastąpił produkowany od 2006 roku model 207. 12 miesięcy po premierze Peugeot wprowadził do gamy modelowej specjalną wersję 208 o oznaczeniu GTI, która miała nawiązywać do legendarnego Peugeota 205 GTi. I w tym przypadku lew w logo marki idealnie oddaje ducha tego hot-hatcha.

Zacznijmy od wyglądu, który wcale nie ostrzega przed mocą, jaka drzemie w małym Peugeocie 208 GTI. Co prawda testowany przez redakcję model, pokryty matowym lakierem o nazwie Ice Silver, sprawiał wrażenie „niepokornego”, ale zamiast popularnych ostrych krawędzi i linii, styliści francuskiej marki zdecydowali się na bardziej okrągłe, obłe kształty. W rezultacie 208 GTI sprawia wrażenie przyjaznego, choć wystarczy usiąść za jego kierownicą, by zorientować się, że to tylko pozory.

208 GTI różni się od wersji bazowej kilkoma szczegółami. Cień na tylną szybę rzuca dobrze wkomponowany spojler, natomiast auto porusza się na 17-calowych felgach o sportowym wzorze, z którymi kontrastują pomalowane na czerwono zaciski hamulców. Przednie światła LED-owe wkomponowano po części w maskę, a poniżej umiejscowiono niewielki grill. Z tyłu zamontowano chromowaną podwójną końcówkę układu wydechowego.

Peugeot 208 GTI

1.6-litrowy silnik benzynowy generuje 208 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego. Takie wartości sprawiają, że pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy. Jednocześnie jest w stanie rozpędzić się do 230 km/h. 

Fot. Kacper Rogacin Wnętrze jest jednak bardzo komfortowe. Nie spotkamy tu słabej jakości plastików – inżynierowie Peugeota postarali się, by materiały wykończeniowe były naprawdę dobre. Kierowca i pasażer siedzący z przodu mają pod dostatkiem miejsca zarówno na nogi (szczególnie w okolicach kolan), jak i nad głową. Z tyłu jest już ciasno, ale po trzydrzwiowym hot-hatchu ciężko w tym względzie wiele wymagać.

Peugeot 208 GTI jest standardowo wyposażony w aluminiowe listwy progowe oraz idealnie leżącą w dłoniach skórzaną, 3-ramienną kierownicę GTI z chromowanym wykończeniem. Wygodne i – co ważniejsze – zapewniające dobre trzymanie fotele, zostały pokryte tapicerką złożoną ze skóry Nappa Mistral i tkaniny Caro. Na środku umieszczono kolorowy ekran dotykowy LCD o przekątnej siedmiu cali. Służy on m.in. do obsługi kamery cofania, systemu audio (9 głośników JBL w cenie 2000 zł), nawigacji satelitarnej z mapą Europy (2300 zł), a także wyświetla dane dotyczące pojazdu. W standardzie klienci otrzymają też automatyczną klimatyzację dwustrefową. Za dodatkową opłatą 1800 zł Peugeota 208 GTI można wyposażyć w Pakiet Park Assist, czujniki parkowania i kamerę cofania.

Niewielkie rozmiary 208 GTI sprawiają, że w bagażniku udało się wygospodarować tylko 285 litrów pojemności. Po złożeniu kanapy z tyłu, kufer pomieści 1076 litrów bagażu.

Redakcja poleca:

- Fiat Tipo. Test oszczędnej wersji 1.6 MultiJet
- Ergonomia wnętrza. Od niego zależy bezpieczeństwo!

- Spektakularny sukces nowego modelu. Kolejki w salonach!

Peugeot 208 GTI

1.6-litrowy silnik benzynowy generuje 208 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego. Takie wartości sprawiają, że pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy. Jednocześnie jest w stanie rozpędzić się do 230 km/h. 

Fot. Kacper Rogacin Atutem auta jest za to niskie spalanie, na które wpływa niewysoka waga (1160 kg). Według producenta, auto może zużywać średnio 5,4 litra paliwa na 100 kilometrów. Może, ponieważ do osiągnięcia takiej wartości potrzeba dużego samozaparcia. Wszystko dlatego, że 208 GTI nieustannie zachęca do tego, by mocniej wcisnąć prawy pedał w podłogę. W trakcie testu spalanie oscylowało w okolicach 7-7,5 litrów na 100 km.

Właściwości jezdne małego Peugeota robią duże wrażenie. 1.6-litrowy silnik benzynowy generuje 208 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego. Takie wartości sprawiają, że pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy. Jednocześnie jest w stanie rozpędzić się do 230 km/h. Świetną robotę wykonuje tu też 6-biegowa manualna skrzynia biegów, która jest bardzo precyzyjnie skalibrowana. Zadbano też o dobre zestrojenie zawieszenia, które tłumi większość drobnych nierówności, choć z większymi dziurami radzi sobie raczej kiepsko. W ramach rekompensaty możemy napawać się dźwiękiem silnika, który jest bardzo wyraźny, ale nie za głośny.

Ceny Peugeota 208 zaczynają się od 41 700 zł. Testowany przez nas egzemplarz w wariancie GTI kosztował 87 00 zł (bez wyposażenia dodatkowego). Na liście opcji znajdziemy m.in. (poza wymienionymi wcześniej opcjami) szklany dach panoramiczny (1800 zł dopłaty), czy podgrzewane przednie fotele (700 zł)

Peugeot 208 GTI i konkurenci

Marka/model

Peugeot 208 GTI

Seat Ibiza Cupra

Ford Fiesta ST

Cena (zł)

87 000

78 100

75 400

Typ nadwozia/liczba drzwi

hatchback/3

hatchback/3

hatchback/3

Liczba miejsc

5

5

5

Wymiary i masy

 

 

 

Długość/szerokość/wysokość (mm)

3973/1829/1460

4055/1693/1420

3969/1722/1495

Rozstaw kół: przód/tył (mm)

1470/1467

1465/1457

1473/1460

Rozstaw osi (mm)

2538

2469

2489

Masa własna (kg)

1160

1185

1088

Pojemność bagażnika (l)

285

292

281

Pojemność zbiornika paliwa (l)

50

45

48

Układ napędowy

 

 

 

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna

benzyna

Pojemność (cm3)

1598

1798

1596

Liczba cylindrów

4

4

4

Napędzana oś

przednia

przednia

przednia

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

manualna/6

manualna/6

manualna/6

Osiągi

 

 

 

Moc (KM) przy obr./min

208 przy 6000

192 przy 4300

182 przy 5700

Moment obrotowy (Nm) przy obr./min

300 przy 3000

320 przy 1450-4200

290 przy 1600-5000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,5

6,7

6,9

Prędkość maksymalna (km/h)

230

235

223

Średnie spalanie (l/100 km)

5,4

6,0

5,9

Emisja CO2 (g/km)

125

139

138

 

Peugeot 208 GTI

1.6-litrowy silnik benzynowy generuje 208 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego. Takie wartości sprawiają, że pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy. Jednocześnie jest w stanie rozpędzić się do 230 km/h. 

Fot. Kacper Rogacin

Peugeot 208 GTI

1.6-litrowy silnik benzynowy generuje 208 KM mocy i 300 Nm momentu obrotowego. Takie wartości sprawiają, że pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w zaledwie 6,5 sekundy. Jednocześnie jest w stanie rozpędzić się do 230 km/h.

Fot. Kacper Rogacin

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • pan kibelkowy (gość)

    Macie błąd sugerujący, że GTI jest pięciokrotnie tańsze od podstawowej wersji

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości