Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 3008 1.2 PureTech 130 EAT8. Test, wrażenia z jazdy, wady, zalety, ceny

Jakub Mielniczak
To najlepiej sprzedający się SUV w Europie. Po czterech latach od rynkowego debiutu, auto przeszło kurację odmładzającą. Co się zmieniło? O tym w teście poliftingowego Peugeota 3008 ze 130-konnym motorem benzynowym pod maską.Fot. Jakub Mielniczak
To najlepiej sprzedający się SUV w Europie. Po czterech latach od rynkowego debiutu, auto przeszło kurację odmładzającą. Co się zmieniło? O tym w teście poliftingowego Peugeota 3008 ze 130-konnym motorem benzynowym pod maską.Fot. Jakub Mielniczak
To najlepiej sprzedający się SUV w Europie. Po czterech latach od rynkowego debiutu, auto przeszło kurację odmładzającą. Co się zmieniło? O tym w teście poliftingowego Peugeota 3008 ze 130-konnym motorem benzynowym pod maską.

Statystyki sprzedaży mówią same za siebie - ponad 800 tys. osób w Europejczyków zdecydowało się na zakup Peugeota 3008 od chwili jego debiutu w 2016 roku. Koncern PSA nie może lekceważyć tego wyniku, dlatego robi wszystko, by podtrzymać atrakcyjność swojego bestsellera. 3008 powstaje we francuskiej fabryce w Sochaux i jest zbudowany na platformie EMP2, wykorzystywanej m.in. w modelu 308. 

W tym momencie auto można kupić z silnikami benzynowymi o mocach od 130 do 180 KM, 130-konnymi dieslami oraz jako hybrydę typu plug-in o mocy 225 lub 300 KM (napęd na przednie lub wszystkie koła). Do redakcji trafiła wersja, która prawdopodobnie będzie cieszyła się największą popularnością wśród klientów. Napędza ją dobrze znany, 1.2-litrowy benzynowy trzycylindrowiec o mocy 130 KM, połączony z 8-stopniowym automatem. W wersji wyposażenia Allure, cena takiego auta startuje z poziomu 136500 zł. Co za nią otrzymujemy?

Peugeot 3008. Nadwozie/wnętrze

To najlepiej sprzedający się SUV w Europie. Po czterech latach od rynkowego debiutu, auto przeszło kurację odmładzającą. Co się zmieniło? O tym w teście
To najlepiej sprzedający się SUV w Europie. Po czterech latach od rynkowego debiutu, auto przeszło kurację odmładzającą. Co się zmieniło? O tym w teście poliftingowego Peugeota 3008 ze 130-konnym motorem benzynowym pod maską.

Fot. Jakub Mielniczak

Przede wszystkim nowy design. W przypadku modelu 3008 nie będzie trudności z rozpoznaniem wersji po liftingu. Modernizacja upodobniła przód samochodu do modelu 508. SUV otrzymał m.in. LED-owe światła do jazdy dziennej w formie pionowych „kłów”. Zmieniono przedni grill - od teraz sięga niżej i zachodzi pod lampy. Lampy tylne otrzymały „trójwymiarowość” oraz dynamiczne kierunkowskazy.

Zmiany także we wnętrzu. Do najważniejszych należą przeprojektowane wirtualne zegary oraz 10-calowy ekran systemu multimedialnego. Uzupełnieniem modernizacji są nowe wzory tapicerek i listew wykończeniowych oraz nowe systemy bezpieczeństwa - Night Vision i Highway Assistant. Oba są znane z modelu 508. Odbiór wszystkich tych zmian przez użytkownika jest bardzo dobry. Poprawa jakości materiałów wykończeniowych oraz zmiana designu Peugeotów, która dokonała się w ciągu ostatnich lat, są naprawdę imponujące. Testowy 3008 miał miłe w dotyku i przyjemne dla oka materiałowe wstawki na kokpicie. W większości tworzywa są miękkie, a ich spasowanie - wzorowe. Szkoda, że nie ma fizycznego panelu sterowania klimatyzacją. Na pocieszenie zostawiono „zwykłe” pokrętło regulacji głośności systemu audio. Niestety, nie ma podświetlenia, więc w nocy ciężko w nie trafić ręką.

Zachwyca wysoka jakość wyświetlaczy. System multimedialny to nie jest urządzenie o najbardziej przejrzystym menu dostępnym na rynku. Rozczarowuje też jakość obrazu z kamery cofania. Fotele są dość wygodne, a jedyne zastrzeżenie dotyczy dość krótkich siedzisk. Nie ma zastrzeżeń ani do przestronności wnętrza, ani do pojemności bagażnika - 520 l to wynik pozwalający bez większych problemów zapakować się na wakacyjny wyjazd.

Peugeot 3008. Napęd/prowadzenie

To najlepiej sprzedający się SUV w Europie. Po czterech latach od rynkowego debiutu, auto przeszło kurację odmładzającą. Co się zmieniło? O tym w teście
To najlepiej sprzedający się SUV w Europie. Po czterech latach od rynkowego debiutu, auto przeszło kurację odmładzającą. Co się zmieniło? O tym w teście poliftingowego Peugeota 3008 ze 130-konnym motorem benzynowym pod maską.

Fot. Jakub Mielniczak

Zacznę od tego, że nie jestem przeciwnikiem silników trzycylindrowych. Często ich lekko zachrypnięty dźwięk i ochota, z jaką wkręcają się na obroty umiejętnie maskują nieco niższą od czterocylindrowców kulturę pracy. Napęd w testowym 3008 działał jednak niezbyt harmonijnie. Dlaczego? Po pierwsze, działanie systemu start&stop jest agresywne. Motor uruchamia się z opóźnieniem po puszczeniu hamulca i ruszenie samochodu nie jest płynne. System start&stop lepiej wyłączyć. Szkoda, że każdorazowo trzeba wchodzić w menu przez ekran dotykowy i auto nie zapamiętuje ostatniego ustawienia po wyłączeniu silnika.
3008 ma klasyczny automat ze sprzęgłem hydrokinetycznym. Takie przekładnie przy powolnej jeździe i przy ruszaniu zazwyczaj działają płynniej od dwusprzęgłówek. Nie w tym przypadku. Mam wrażenie, że przekładnia nie zawsze była pewna, który bieg w danym momencie wrzucić. Sytuację nieco może poprawić wyraźniejsze wydawanie poleceń prawą stopą. Ma to jednak bezpośrednie przełożenie na zużycie paliwa. Ile zużywa go takie auto? W mieście należy nastawić się na ok. 8 l/100 km. Na autostradzie wynik będzie o ok. 0,5 l/100 km niższy. Na drogach pozamiejskich można go obniżyć jeszcze bardziej - do ok. 6,5 l/100 km.

Plus za niezłe wyciszenie wnętrza oraz charakterystykę pracy zawieszenia. 3008 jest komfortowy, ale nie za miękki. Oczywiście, nie jest to auto do sportowego atakowania zakrętów, ale odbiór pracy podwozia w codziennym użytkowaniu jest pozytywny. Układ kierowniczy działa lekko, co przydaje się przy parkowaniu. 3008 otrzymał maksymalną - pięciogwiazdkową notę w teście zderzeniowym Euro NCAP. Auto sprawdzano w 2016 roku.

Peugeot 3008. Ceny

To najlepiej sprzedający się SUV w Europie. Po czterech latach od rynkowego debiutu, auto przeszło kurację odmładzającą. Co się zmieniło? O tym w teście
To najlepiej sprzedający się SUV w Europie. Po czterech latach od rynkowego debiutu, auto przeszło kurację odmładzającą. Co się zmieniło? O tym w teście poliftingowego Peugeota 3008 ze 130-konnym motorem benzynowym pod maską.

Fot. Jakub Mielniczak

Najtańszy Peugeot 3008 kosztuje 114 300 zł. To wersja Active z takim silnikiem, jak testowany egzemplarz i z manualną skrzynią biegów. Odmiana Allure - taka jak na zdjęciach - wymaga wyjęcia z kieszeni minimum 136 500 zł. W standardzie m.in. dwukolorowe, 18-calowe obręcze kół, system multimedialny z 10-calowym ekranem, półskórzaną tapicerkę i przyciemniane szyby boczne. Konkurencja wśród kompaktowych SUV-ów jest ogromna. Dwa przykłady: Nissan Qashqai ze 158-konnym silnikiem benzynowym i skrzynią automatyczną kosztuje 139 610 zł (wersja Tekna), Za podobną kwotę - 136 590 zł można wyjechać z salonu Volkswagenem Tiguanem 1.5 TSI DSG w wersji Elegance.

Podsumowanie

Gdyby nie nieharmonijnie pracujący układ napędowy, testowany Peugeot 3008 pozostawiłby po sobie wyłącznie pozytywne odczucia. Rozwiązaniem jest wybór innej wersji silnikowej - w cenniku jest 130-konny diesel lub 180-konny, czterocylindrowy motor benzynowy. Ten ostatni występuje jednak dopiero z połączeniu wersją GT za co najmniej 160 800 zł. Wersje hybrydowe są znacznie droższe i nie będą stanowiły alternatywy dla testowanego auta.

ZALETY:

  • ciekawy design, dobra jakość wykończenia;
  • przestronne wnętrze i bagażnik;
  • komfort jazdy.

WADY:

  • nieharmonijnie pracujący układ napędowy.

Podstawowe dane techniczne Peugeota 3008 1.2 130 KM i jego bezpośrednich konkurentów: 



Peugeot 3008 1.2 130 KM EAT8
Nissan Qashqai DIG-T 158 KM
Volkswagen Tiguan 1.5 TSI 150 KM DSG
Pojemność skokowa i rodzaj silnika
Turbo benzyna, R3, 1199 cm3
Benzynowy, wolnossący, R4, 1332 cm3
Turbo benzyna, R4, 1498 cm3
Moc (KM)
130
158
150
Moment obrotowy (Nm przy obr/min)
230 Nm przy 1750 obr/min
270 Nm przy 1800-3750 obr/min
250 przy 1500-3500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd
Automatyczna, 8-stopniowa, napęd na przednią oś
Automatyczna, 7-stopniowa, napęd na przednią oś
Automatyczna, 7-stopniowa, napęd na przednią oś
Liczba miejsc
5
5
5
Rozstaw kół: przód/tył (mm)
1579\1601
1565\1560
1579\1589
Rozstaw osi (mm)
2675
2646
2678
Pojemność bagażnika (l)
520
410
615
Pojemność zbiornika paliwa (l)
53
65
58
Długość/szerokość/wysokość (mm)
4447\1906\1624
4394\1806\1590
4509\1839\1675
Typ nadwozia/liczba drzwi
SUV/5
SUV/5
SUV/5
Prędkość maksymalna (km/h)
188
200
202
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)
9,7
8,9
bd
Średnie zużycie paliwa (l/100 km)
6,9
7,0-7,3
7,0-7,3
Emisja CO2 (g/km)
151
159-163
158-166
Masa własna (kg)
1320
1315-1445
1541
Cena
od 136 500 zł (Allure)
od 139 610 zł (Tekna)
od 136 590 zł (Elegance)

Zobacz także: Kierunkowskazy. Jak poprawnie korzystać? 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty