Nazwa 3008 pojawiła się w 2009 roku, kiedy to na salonie samochodowym w Genewie zaprezentowano pierwszą generację francuskiego kompaktowego crossovera. Obecna, druga generacja zadebiutowała w 2016 roku. 3008 w gamie crossoverów Peugeota zajmuje „środkowe” miejsce między modelami 2008 i 5008. Auto zbudowano na platformie EMP2. Peugeot dzięki swojemu wyróżniającemu się w segmencie designowi powinien spodobać się wszystkim, dla których Skoda Karoq czy Volkswagen Tiguan są zbyt nudne. Jakie inne argumenty stoją za tym francuskim autem?
Nadwozie/wnętrze
Testowy egzemplarz w wersji Allure wyglądał okazale. Czerwony metalizowany lakier (3500 zł dopłaty) doskonale korespondował z dwukolorowymi, 18-calowymi felgami i licznymi chromowanymi akcentami. Masywny przód z lampami wykonanymi w technologii LED jest spójny ze stylistyką innych modeli producenta, z tyłu zaś wyróżniają się lampy z trzema pionowymi pasami świetlnymi. Patrząc z boku, zwracamy uwagę na chromowaną linię biegnącą od maski, przez słupek A i dach, do klapy bagażnika. Terenowego „sznytu” Peugeotowi 3008 dodają plastikowe nakładki na nadkola i dolne partie drzwi. Drzwi zasłaniają progi, dzięki czemu nie pobrudzisz sobie nogawek podczas wsiadania i wysiadania z auta. Wnętrze Peugeota 3008 robi znakomite wrażenie z kilku powodów. Po pierwsze, rysunek kokpitu jest futurystyczny i wygląda na przeniesiony z centrum dowodzenia statku kosmicznego, a po drugie materiały użyte do wykończenia deski rozdzielczej są wysokiej jakości. Plastiki są miękkie, dużo jest też metalu - wykonano z niego m.in. przyciski sterujące systemem inforozrywki. Przed kierowcą roztacza się wyjątkowo czytelny i konfigurowalny 12,3-calowy wyświetlacz i-Cockpit (wyniesiony ponad kierownicę) o znakomitej jakości. Czy są jakieś wady? Szkoda, że nie pozostawiono fizycznego panelu sterowania klimatyzacją, wątpliwości budzi też jakość obrazu z kamery cofania - jest średnia, sama kamera też szybko się brudzi. Na pocieszenie głośność muzyki reguluje się klasycznym pokrętłem na konsoli środkowej - to lepsze rozwiązanie od wolniej działających przycisków. Fotele są wygodne, a ilość miejsca wewnątrz wystarczająca dla osób o wzroście do 185 cm. Mimo drobnych zastrzeżeń, trzeba uczciwie przyznać, że to jedno z najlepszych, jeśli nie najlepsze wnętrze w segmencie kompaktowych crossoverów. Bagażnik ma 520 l, regularne kształty i możliwość składania oparć na płasko. Szkoda, że nie zamontowano w nim żadnych haczyków na torby z zakupami.
Napęd/prowadzenie
1,5-litrowy silnik BlueHDi napędza w tej chwili wiele aut koncernu PSA. W testowym 3008 miał 130 KM i był połączony z 8-stopniową skrzynią biegów. Pierwsze co można powiedzieć o pracy silnika, to to że jest on bardzo dobrze wyciszony. Jak na diesla, nieźle działa też system stop&start - uruchomienie motoru jest szybkie i w miarę bezwibracyjne. Chociaż 11,5 s w sprincie 0-100 km/h „na papierze” nie imponuje, to subiektywnie auto jest dość dynamiczne i elastyczne. Oczywiście w ograniczonym zakresie prędkości - powyżej 120 km/h zaczyna brakować tchu. W kabinie jest cicho do prędkości ok. 130 km/h, później do uszu pasażerów dobiega szum powietrza z okolic słupków A. Zużycie paliwa jest niskie, jak na samochód o tych gabarytach. Podczas spokojnej jazdy pozamiejskiej, 3008 potrzebuje poniżej 6 l/100 km, w mieście ok. 8 l/100 km, przy prędkości autostradowej ok. 7,5 l/100 km. Do pracy skrzyni biegów nie mamy zastrzeżeń - działa płynnie i miękko zmienia przełożenia. Pozytywne odczucia budzi też układ jezdny - mała kierownica dobrze leży w dłoniach, a polecenia wydawane przy jej pomocy są w sposób jasny i natychmiastowy przekazywane do przednich kół. Układ kierowniczy działa dość lekko i niewystarczająco utwardza się wraz ze wzrostem prędkości - to w zasadzie jedyny zarzut pod jego adresem. Zawieszenie jest sprężyste, ale nie za miękkie. 3008 jest przy tym komfortowy. Z układu jezdnego nie dobiegają też żadne podejrzane hałasy związane z jego pracą. Samochód testowaliśmy w prawdziwie zimowych warunkach, dlatego odczuliśmy brak napędu na cztery koła. Szkoda, że nie jest on dostępny nawet za dopłatą.
Ceny/wyposażenie
Najtańszy Peugeot 3008 kosztuje 89 900 zł. Testowana odmiana Allure pozycjonowana jest pośrodku gamy. Tańsze od niej są Access i Active, drożej zapłacimy za Crossway i GT. W standardzie znajdziemy w niej m.in.: 18-calowe, aluminiowe felgi, automatyczną, dwustrefową klimatyzację i czujniki parkowania z przodu i z tyłu. Można ją doposażyć m.in o: podgrzewane przednie fotele (800 zł), automatykę klapy bagażnika (4000 zł), system bezkluczykowy (1600 zł), pakiet Advanced Grip Control (1400 zł) i hak do holowania przyczepy (3000 zł). Cena naszego egzemplarza testowego po doposażeniu wyniosła ok. 150 tys. zł, a trzeba powiedzieć, że opcji z konfiguratora miał zaznaczonych relatywnie niewiele.
Podsumowanie
Trudno znaleźć jakieś poważne wady Peugeota 3008. W testowanej wersji auto jest oszczędne, dobrze wykonane i ma ciekawy design. Dobrze sprawdzi się jako nowoczesny pojazd rodzinny. Francuzi dogonili już niemiecką konkurencję pod wieloma względami, także tymi finansowymi. Peugeot 3008 jest wyceniany podobnie do swoich konkurentów spod znaku Volkswagena i Seata.
PLUSY:
- bardzo dobra jakość wykonania, ciekawy design;
- oszczędny silnik;
- obszerna kabina pasażerska, pojemny bagażnik.
MINUSY:
- brak napędu na cztery koła, także za dopłatą;
- zbyt lekko pracujący układ kierowniczy;
- ograniczona dynamika jazdy przy wyższych prędkościach.
Dane techniczne Peugeota 3008 1,5 BlueHDi 130 KM i wybranych konkurentów
Peugeot 3008 1,5 BlueHDi 130 KM | Skoda Karoq 2,0 TDI 150 KM | Nissan Qashqai 1,5 dCi 115 KM | |
Pojemność skokowa i rodzaj silnika | 1499 ccm, R4, turbo diesel | 1968 ccm, R4, turbo diesel | 1461 ccm, R4, turbo diesel |
Moc | 130 KM przy 3500 obr./min | 150 KM przy 3500 obr/min | 115 KM przy 4000 obr/min |
Moment obrotowy | 300 Nm przy 1750 obr./min | 320 Nm przy 1750-3000 obr/min | 260 Nm przy 2000 obr/min |
Skrzynia biegów i napęd | 8-biegowa automatyczna, napęd przedni | 6-biegowa manualna, napęd przedni | 6-biegowa manualna, napęd przedni |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1579\1587 | 1541\1541 | 1560\1560 |
Rozstaw osi (mm) | 2675 | 2638 | 2646 |
Pojemność bagażnika (l) | 520 | 521 | 439 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 53 | 55 | 55 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4447/1841/1624 | 4382/1841/1605 | 4380/1806/1590 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback / 5 | Hatchback / 5 | Hatchback / 5 |
Prędkość maksymalna | 192 km/h | 210 km/h | 181 km/h |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 11,5 | 8,7 | 12,3 |
Średnie zużycie paliwa | 4,0 l/100 km (producent) | 5,0 l/100 km (producent) | 4,2 l/100 km (producent) |
Emisja CO2 (g/km) | 105 | 115 | 105 |
Masa własna (kg) | 1505 | 1486 | 1384 |
Cena | od 122 400 zł (Active) | od 110 200 zł (Ambition) | od 92 590 zł (Visia) |
Zobacz także: Seat Ibiza 1.0 TSI w naszym teście
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?