Wszystko
o samochodach

Samochody / Testy

Peugeot 3008 Hybrid4. Hybryda z napędem na wszystkie koła

Data publikacji: Autor: Ryszard M. Perczak

Peugeot 3008 Hybrid4. 

Znajdująca się na jego pokładzie bateria ma pojemność 13,2 kWh. Jeśli jest naładowana do pełna wówczas można wyłącznie w trybie elektrycznym przejechać ok. 50 kilometrów. W ruchu miejskim, gdzie przy okazji częstych hamowań i wynikających z tego rekuperacji dystans ten można o kilka kilometrów wydłużyć.

Fot. Peugeot Peugeot model 3008 produkuje od roku 2009. Już wówczas oprócz odmian z napędem silnikami spalinowymi wprowadzono również wersję z napędem hybrydowym. Trzeba jednak wiedzieć, że w przypadku hybrydowej „trzytysiąceósemki” pierwszej generacji w roli jednostki spalinowej występował turbodiesel.

W chwili wprowadzenia na rynek jego drugiej generacji w roku 2016 było wiadomo, że ten 3008 także będzie występował w wersji z napędem spalinowo-elektrycznym. Co ciekawe będzie produkowany w dwóch odmianach, z napędem tylko na przód (Peugeot 3008 Hybrid) oraz z napędem na wszystkie koła (Peugeot 3008 Hybrid4). Właśnie tym drugim odbywaliśmy niedawno jazdy testowe. Ważne jest również to, że nowe hybrydowe Peugeoty, nie tylko 3008, ale również 508 są hybrydami typu Plug-In, a zatem istnieje możliwość doładowania ich akumulatorów ze źródła zewnętrznego.

W grupie, którą reprezentuje ten hybrydowy Peugeot jest jeszcze kilka podobnych modeli innych marek m.in. z Hyundai Tucson, Kia Niro, Nissan Qashqai i Toyota C-HR.

Peugeot 3008 Hybrid4. Bliźniak Opla Grandlanda X

Peugeot 3008 Hybrid4. 

Znajdująca się na jego pokładzie bateria ma pojemność 13,2 kWh. Jeśli jest naładowana do pełna wówczas można wyłącznie w trybie elektrycznym przejechać ok. 50 kilometrów. W ruchu miejskim, gdzie przy okazji częstych hamowań i wynikających z tego rekuperacji dystans ten można o kilka kilometrów wydłużyć.

Fot. Peugeot Peugeot 3008 Hybrid4 podobnie jak bliźniaczy Opel Grandland X ma napędzane wszystkie koła. Jednak przeniesienie napędu na tylne nie odbywa się przy pomocy wału mechanicznego, gdyż te z przodu i tylne napędzają różne silniki. Znajdujące się z przodu silnik spalinowy oraz elektryczny mają za zadanie napędzać wyłącznie koła przednie. Z tyłu samochodu jest jeszcze drugi motor na prąd, którego zadaniem jest napędzać tylko koła tylne.

Jednostka spalinowa ma w tej hybrydzie cztery cylindry o pojemności 1,6 l (1598 cm sześc.). Jej maksymalna moc to 225 KM. Oba silniki elektryczne (przedni i tylny) mają po 80 kW (110 KM) każdy. Tzw. moc systemowa całej hybrydy w tym modelu to 300 KM i 520 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Dzięki temu przyspieszenie do prędkości 100 km/h zajmuje tylko 5,9 sekundy. Pokonanie pierwszego kilometra zajmie nam 25,9 sekundy. Prędkość maksymalna Peugeota 3008 Hybrid4 wynosi 235 km/h. Jeśli kierowca zdecyduje się jechać wyłącznie na silniku elektrycznym wówczas można maksymalnie się rozpędzić do 135 km/h. Jadąc szybciej spowodujemy włączenie się do pracy także jednostki benzynowej.

Warto przy tym zwrócić uwagę, że gotowy do drogi Peugeot 3008 Hybrid4 waży prawie dwie tony.
Znajdująca się na jego pokładzie bateria ma pojemność 13,2 kWh. Jeśli jest naładowana do pełna wówczas można wyłącznie w trybie elektrycznym przejechać ok. 50 kilometrów. W ruchu miejskim, gdzie przy okazji częstych hamowań i wynikających z tego rekuperacji dystans ten można o kilka kilometrów wydłużyć.

Peugeot 3008 Hybrid4. Ile trzeba ładować?

Peugeot 3008 Hybrid4. 

Znajdująca się na jego pokładzie bateria ma pojemność 13,2 kWh. Jeśli jest naładowana do pełna wówczas można wyłącznie w trybie elektrycznym przejechać ok. 50 kilometrów. W ruchu miejskim, gdzie przy okazji częstych hamowań i wynikających z tego rekuperacji dystans ten można o kilka kilometrów wydłużyć.

Fot. Peugeot Wbudowana ładowarka w tym modelu ma moc 3,3 kW (230 V, 14 A), ale opcjonalnie samochód może być wyposażony również w drugą ładowarkę 6,6 kW (32 A). Czas potrzebny na pełne naładowanie akumulatora przy użyciu standardowego przewodu, który jest na wyposażeniu samochodu i nie przekracza: 7 godzin w przypadku korzystania ze standardowego gniazda (8 A, 230 V). Pełne naładowanie akumulatora przy użyciu specjalnego przewodu nie przekroczy 4 godzin w przypadku korzystania ze wzmocnionego gniazda Green’up (14 A, 230 V). Można również skorzystać z ładowarki Wallbox (7,4 kW). Po jej instalacji np. w garażu pełne ładowanie akumulatora potrwa maksymalnie 1 godz. 45 min.

W normalnych warunkach 3008 Hybrid4 jedzie tylko na przednich silnikach. Kierowca ma możliwość wyboru trybu jazdy Hybrid, Electric i Sport. Jest także przełożenie 4WD załączające napęd na tylną oś. O ile przednie koła mogą być napędzane albo przez obie jednostki znajdujące się z przodu tj. benzynową i elektryczną bądź tylko elektryczną o tyle tylne koła są napędzane wyłącznie przez silnik elektryczny. Uruchamia się go włączając tryb 4WD.

Dźwignia zmiany przełożeń 8-stopniowej skrzyni automatycznej pracuje w kilku pozycjach: P – parking, N – Neutral, R – jazda do tyłu i D/B – jazda do przodu/ hamowanie z rekuperacją. Regeneracja odbywa się albo po wciśnięciu pedału hamulca (i-Booster), albo po przełączeniu samochodu w tryb jazdy B.

Zobacz także: Prawo jazdy. Czy można zobaczyć nagranie z przebiegu egzaminu?

Crossover, gdyż tego typu samochodem jest 3008 Hybrid4 Plug-In, rusza w zasadzie na silniku elektrycznym jednak bardziej zdecydowane przyciśnięcie pedału gazu powoduje wkroczenie do akcji także jednostki benzynowej. Co istotne wyłącznie na silnikach elektrycznych można jechać także z napędem 4x4.

Wszystko co dzieje się z układem napędowym, stopniem zużywania energii, zasięg etc. kierowca może obserwować na ekranie przed oczami. I – cokcpit umożliwia dostarczanie wszystkich tych danych w bardzo przejrzysty sposób.
Konieczność umieszczenia baterii zmusiła konstruktorów do zmniejszenia pojemności bagażnika z 520 (wersja z silnikami spalinowymi) do 395 litrów w hybrydzie.

Peugeot 3008 Hybrid4. Wrażenia z jazdy

Peugeot 3008 Hybrid4. 

Znajdująca się na jego pokładzie bateria ma pojemność 13,2 kWh. Jeśli jest naładowana do pełna wówczas można wyłącznie w trybie elektrycznym przejechać ok. 50 kilometrów. W ruchu miejskim, gdzie przy okazji częstych hamowań i wynikających z tego rekuperacji dystans ten można o kilka kilometrów wydłużyć.

Fot. Peugeot Podczas jazd testowych mieliśmy do pokonania odcinki bardzo zróżnicowanych dróg. Niezależnie czy było to miasto czy też droga szybkiego ruchu samochód napędzały silniki spalinowy i elektryczny (ten z przodu). Spróbowaliśmy zjechać także na drogi gruntowe, na których znajdowały się strome podjazdy. Wtedy korzystaliśmy z trybu 4WD. Nie były to jakieś ekstremalnie trudne szlaki, ale na niektórych podjazdach, na luźnej nawierzchni auto z napędem tylko jednej osi z pewnością nie dałoby sobie rady. 3008 Hybrid4 ma na pokładzie asystenta zjazdu z wzniesienia. Działa on w ten sposób, że po przytrzymaniu przycisku przez 3 sekundy i przełączeniu na bieg jałowy, pozwala pojazdowi zjeżdżać ze zbocza powoli, bez potrzeby używania pedału hamulca. Wydaje się, że tryb czteronapędowy sprawdzi się również wtedy, gdy samochód znajdzie się na śliskiej drodze.

Podczas jazdy kierowca ma przed sobą bardzo efektowny obraz na ekranach i-cockpitu prezentujący nie tylko różne dane o spalaniu benzyny, zużywanym prądzie, zasięgu etc. ale również widzi który z silników w danym momencie pracuje, jak wygląda przepływ prądu itd. Cyfrowy zespół zegarów i ekran dotykowy są dostosowane do hybrydowego napędu. Dostępna w tym modelu funkcja e-Save umożliwia kierowcy ustawienie odpowiedniego zasięgu, z którego może skorzystać podczas zaplanowanej podróży. Funkcja ta jest szczególnie przydatna w miastach z wydzielonymi strefami ograniczonego ruchu.

W czasie jazdy z dala od drogi asfaltowej średnie spalanie jednostki benzynowej dochodziło do 9 l/100 km. Wystarczyło jednak wyjechać na drogę utwardzoną i włączyć tryb hybrydowy, a na ekranie pojawiało się spalanie na poziomie 3 – 4 l/100 km. Wtedy bowiem bardziej angażował się silnik elektryczny.

Peugeot 3008 Hybrid4. Podsumowanie

Peugeot 3008 Hybrid4 nie jest autem terenowym, ale kompaktowym crossoverem. Jego przestronne wnętrze oraz bagażnik (395 litrów) czynią go pojazdem uniwersalnym. Określenie SUV (Sport Utility Vehicle) czyli samochód sportowo-rekreacyjny (a nie użytkowy jak się to tłumaczy) zdaje się opisywać najkrócej jego charakter. Wysoka pozycja za kierownicą i wynikająca z tego łatwość obserwowania drogi oraz otoczenia, do tego przestronne wnętrze wskazują na jego rekreacyjny charakter. Napęd 4 x 4 pomoże w skutecznym poruszaniu się po gorszych drogach, ale już nie po bezdrożu czy np. w błocie.

Peugeot 3008 Hybrid4 - wybrane dane techniczne

Silnik Benzynowy, 4-cylindrowy
Pojemność (cm sześc.) 1598
Moc maksymalna (KM) 220 (przy 6000 obr./min.)
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 300 (przy 3000 obr./min.)
Silnik elektryczny
Moc (kW) 82
Maksymalny moment obrotowy (Nm) 320
Prędkość maksymalna w trybie elektrycznym (km/h) 135
Prędkość maksymalna (km/h) 235
Przyspieszenie 0 – 100 km/h (sek.) 5,9
Pojemność akumulatora ((kWh) 13,2
Wymiary zewnętrzne dł./szer/wys. (m) 4,44/1,90/1,62
Rozstaw osi (m) 2,67
Pojemność bagażnika (l) 395
Cena modelu od (zł) 166500

Zobacz także: Tak prezentuje się Golf nowej generacji

Peugeot 3008 Hybrid4. 

Znajdująca się na jego pokładzie bateria ma pojemność 13,2 kWh. Jeśli jest naładowana do pełna wówczas można wyłącznie w trybie elektrycznym przejechać ok. 50 kilometrów. W ruchu miejskim, gdzie przy okazji częstych hamowań i wynikających z tego rekuperacji dystans ten można o kilka kilometrów wydłużyć.

Fot. Peugeot

Peugeot 3008 Hybrid4.

Znajdująca się na jego pokładzie bateria ma pojemność 13,2 kWh. Jeśli jest naładowana do pełna wówczas można wyłącznie w trybie elektrycznym przejechać ok. 50 kilometrów. W ruchu miejskim, gdzie przy okazji częstych hamowań i wynikających z tego rekuperacji dystans ten można o kilka kilometrów wydłużyć.

Fot. Peugeot

Spodobał Ci się artykuł? Udostępnij go swoim znajomym na Facebooku i Twitterze!

Ogłoszenia motoryzacyjne pochodzą z serwisu Gratka.pl

Zobacz także

Tagi:

Komentarze

  • Komentarz usunięty.
  • Olo (gość)

    Wkurzam się, gdy czytam o takich wynalazkach jak ten 3008. Ciekawe jakby mu szło gdyby miał pociągnąć przyczepę z łódką. To auto do rozrywki a nie do rekreacji. Szkoda miejsca na tyle silników. Kto to będzie naprawiał?

Dodaj komentarz

Najnowsze motofakty

Wszystkie artykuły
Advertisement

Motofakty mazowieckie

Top 5 motofaktów

Testy i porównania

Premiery i nowości