Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 307 (2001 – 2007)

Dariusz Dobosz
W szerokiej ofercie używanych kompaktów Peugeot 307 wyróżnia się wygodą i komfortem jazdy. Jest przy tym atrakcyjny cenowo.

Obserwując europejski rynek można odnieść wrażenie, że w konstruowaniu aut segmentu C są dwie zasadnicze szkoły – nowy

Fot: Peugeot
Fot: Peugeot

kompakt musi być z grubsza podobny do Volkswagena Golfa albo totalnie się od niego różnić. Peugeot tworząc model 307, będący następcą 306, przyjął pierwszą zasadę i zbudował samochód o klasycznej linii i statecznych kształtach. Mimo braku stylistycznych ekstrawagancji nadwozie o długości 4,21 m prezentuje się całkiem nieźle. Interesujący jest również fakt, że w przypadku modelu 307 można wybierać między trzy- i pięciodrzwiowym hatchbackiem z bagażnikiem o pojemności 341 l, zwykłym kombi o przestrzeni bagażowej 503/1770 l oraz kombi SW, które pod względem funkcjonalności przypomina trochę minivana. Ma największy z całej trójki kufer (520/1539 l) i trzy oddzielne fotele zamiast tylnej kanapy. Są również wersje siedmioosobowe, co w klasie kompaktów stanowi rzadkość a nawet stylowe coupe-cabrio, godne polecenia motoryzacyjnym koneserom.

Peugeot 307 to wygodny, komfortowy i dobrze prowadzący się samochód z bogatą gamą silników oszczędnie obchodzących się z paliwem. Jego słabą stroną jest przeciętna jakość wykonania wnętrza oraz kapryśna elektronika, mająca największy udział w wysokiej awaryjności auta. Trochę kłopotów można spodziewać się również ze strony turbodiesli, ale i tak spisują się one lepiej, niż wiele podobnych im konstrukcji innych firm. Utrzymanie „trzystasiódemki” nie jest jednak wielkim wyzwaniem dla portfela. Z naprawami mechanicznymi nie trzeba jechać do autoryzowanych stacji obsługi, poradzi sobie z nimi praktycznie każdy warsztat. Napraw elektroniki również nie trzeba zlecać w ASO, wyspecjalizowane warsztaty z pewnością zdiagnozują i usuną usterki.

Silniki

Fot: Peugeot
Fot: Peugeot

Peugeot 307 wszedł na rynek z trzema silnikami benzynowymi (1.4 75 KM, 1.6 109 KM, 2.0 136 KM) oraz z trzema turbodieslami (1.4 HDI 68 KM, 2.0 HDI 90 KM, 2.0 HDI 107 KM). W 2003 r. pojawił się mocniejszy benzynowy 1.4 (88 KM) i turbodiesel 2.0 HDI o mocy 136 KM. Dwa lata później w gamie silników zadebiutowały mocny dwulitrowiec (177 KM) i turbodiesel 1.6 HDI w dwóch wariantach mocy (90 lub 109 KM). Benzynowe silniki trzystasiódemki nie są może technologicznymi cackami, ale pracują zazwyczaj bezawaryjnie i uchodzą za oszczędne. Biorąc pod uwagę relację kosztów zakupu i eksploatacji do osiągów najlepiej sięgnąć po 109-konnego 1.6 albo 136-konną dwulitrówkę. Turbodiesle mają dobrą opinię, choć niektóre elementy czasem w nich szwankują. Najkorzystniejszy wybór to dwulitrowe HDI, odpowiednio dynamiczne i tańsze w serwisowaniu od 1.4 HDI oraz 1.6 HDI

Eksploatacja

Główny problem trzystasiódemki to elektronika. Kłopoty z oprogramowaniem i przesyłem danych sprawiają, że przestaje

Fot: Peugeot
Fot: Peugeot

działać sterownik wtrysku, sterowniki szyb bocznych, świateł głównych i kierunkowskazów. Kapryszą też podzespoły elektryczne, takie jak pompa paliwa i zestaw przełączników przy kierownicy (psuje się notorycznie). Trzeba jednak przyznać, że producent starał się w trakcie produkcji eliminować słabe punkty. Poprawki wprowadzano również do przedniego zawieszenia, montując specjalne podkładki z tworzywa sztucznego w kolumnach resorująco-tłumiących. Wyeliminowano w ten sposób dokuczliwe skrzypienie charakterystyczne dla starszych roczników modelu. Dlatego lepiej zdobyć się na większy wydatek i kupić jak najnowszy rocznik trzystasiódemki. Niezależnie od rocznika trzeba delikatnie obchodzić się ze skrzynią biegów. Ostra jazda i brutalne traktowanie nie służy synchronizatorom, a ich wymiana nie należy do tanich. Niedrogo i łatwo można za to naprawiać podwozie. Częstej wymiany wymagają tylko łączniki stabilizatora i sworznie wahaczy.

Zabezpieczenie przed korozją nie budzi zastrzeżeń. Ogniska rdzy zdradzają zazwyczaj miejsca niefachowych napraw blacharskich, dlatego podczas oględzin warto przyjrzeć się bliżej tym miejscom. Słabymi punktami nadwozia są zamki pokrywy silnika i bagażnika. Lubią się zacinać. Silniki benzynowe są mało awaryjne i trwałe, w praktyce nie mają typowych wad. Nieco gorzej jest z turbodieslami. Typowe usterki, występujące po przebiegu kilkudziesięciu tysięcy kilometrów to rozwarstwiające się w miejscu wulkanizacji koła pasowe oraz awarie dwumasowych kół zamachowych. W turbodieslach specjalnej troski wymagają też paski rozrządu. Nie wytrzymują przebiegów zakładanych przez producenta a ich pęknięcie demoluje silnik i naraża właściciela na ogromne wydatki. Warto dowiedzieć się w serwisie, po jakim przebiegu trzeba wymienić pasek by uniknąć zagrożenia.

Ważniejsze daty

premiera modelu, nadwozie hatchback 3d, Fot: Peugeot
premiera modelu, nadwozie hatchback 3d, Fot: Peugeot

2001 – premiera modelu, nadwozie hatchback 3d i 5d

Fot: Peugeot
Fot: Peugeot

2002 – wersje kombi i SW

Fot: Peugeot
Fot: Peugeot

2003 – wersja coupe-cabrio

Fot: Peugeot
Fot: Peugeot

2005 – niewielka modernizacja modelu (zmiany stylizacyjne przedniego pasa)

Fot: Peugeot
Fot: Peugeot

2007 – premiera następcy - modelu 308
 
Zalety

  • Wysoki komfort jazdy
  • Przestronne wnętrze
  • Duży bagażnik (wersje kombi)
  • Duży wybór wersji nadwoziowych
  • Oszczędne silniki
  • Niskie koszty utrzymania
  • Przystępna cena

Wady
- Wysoka awaryjność
- Przeciętna jakość wykończenia wnętrza

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/

obr/min)

Maks

moment

obr (Nm/

obr/min)

Prędkość

maks

(km/h)

Przyśp

0-100

km/h (s)

Średnie

Zużycie

paliwa

(l/100 km)

Silniki benzy-

Nowe

 

 

 

 

 

 

1.4

1360

75/5500

120/2800

167

15,7

6,7

1.4

1360

88/5250

133/3250

172

14,2

6,5

1.6

1587

109/5750

147/3900

190

10,6

7,2

2.0

1997

136/6000

190/4100

205

9,4

7,9

2.0

1997

177/7000

202/4750

225

9,1

8,8

Silniki

Wysoko-

Prężne

 

 

 

 

 

 

1.4 HDI

1398

68/4000

160/2000

160

17,1

4,5

1.6 HDI

1560

90/4000

215/1750

176

12,5

4,9

1.6 HDI

1560

109/4000

240/1750

188

12,3

4,9

2.0 HDI

1997

90/4000

205/1900

179

12,4

5,2

2.0 HDI

1997

107/4000

250/1750

191

11,8

5,2

2.0 HDI

1997

136/4000

320/2000

202

9,8

5,4

 

Ceny (Orientacyjne ceny w tys zł)

Rocznik/

wersja

2001

2002

2003

2004

2005

2006

2007

1.4

9,5

12,5

14,0

16,0

 

22,0

 

1.6

12,0

13,5

14,5

 

25,5

 

 

2.0

 

 

15,5

24,0

26,5

40,5

 

1.4 HDI

 

13,0

13,5

 

 

 

 

1.6 HDI

 

 

 

16,5

18,5

21,5

24,0

2.0 HDI

11,5

14,0

15,0

17,5

18,0

 

27,0

 

Podsumowanie

Zakup Peugeota 307 to swoisty kompromis. Pozyskując ten niedrogi i wygodny samochód trzeba się liczyć z tym, że co jakiś czas będziemy musieli odwiedzić warsztat. Większość napraw sprowadza się jednak do usuwania drobnych problemów i nie musi oznaczać wielkich wydatków. Warunkiem niskich kosztów eksploatacji jest kupienie egzemplarza w dobrym stanie technicznym, który nie będzie wymagał dużych nakładów finansowych na wymianę układu wtryskowego, dwumasowego koła zamachowego czy elementów skrzyni biegów. Dlatego ogromną uwagę trzeba przyłożyć do oględzin kupowanego auta i jazdy próbnej.

 

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty