Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 307 CC kontra Renault Megane CC

Ryszard Polit
Fot. Renault: Renault Megane Coupe-Cabriolet ma szklany, składany dach, czym wyróżnia spośród innych aut tego typu.
Fot. Renault: Renault Megane Coupe-Cabriolet ma szklany, składany dach, czym wyróżnia spośród innych aut tego typu.
Współcześnie wytwarzane coupe kabriolety nie są nowym wynalazkiem, ale jazda nimi sprawia tyle radości, co kiedyś.

 

Już w 1936 r. Peugeot produkował model 402 L Eclipse z elektrycznie składanym w bagażniku stalowym dachem. Współcześnie wytwarzane coupe kabriolety nie są więc nowym wynalazkiem, ale jazda nimi sprawia tyle radości, co kiedyś.

 

Fot. Renault: Renault Megane Coupe-Cabriolet ma szklany, składany dach, czym wyróżnia spośród innych aut tego typu.
Fot. Renault: Renault Megane Coupe-Cabriolet ma szklany, składany dach, czym wyróżnia spośród innych aut tego typu.

W naszym klimacie samochody ze składanym, sztywnym dachem są idealnym rozwiązaniem - gdy świeci słońce samochód można zmienić w kabriolet, gdy zaczyna padać deszcz, po naciśnięciu guzika zmienia się on w zamknięte coupe. Mamy więc dwa samochody w jednym, co byłoby idealnym rozwiązaniem, gdyby nie wysoka cena zakupu. Każdy

Peugeot 307 CC ma składany dach wykonany z blachy. Jego składanie nie trwa dłużej niż 25 sekund.
Peugeot 307 CC ma składany dach wykonany z blachy. Jego składanie nie trwa dłużej niż 25 sekund.

z porównywanych samochodów - Peugeot 307 CC i Renault Megane Coupe-Cabriolet kosztuje ponad 90 tys. zł. W tę cenę wliczono nie tylko mechanizm składania dachu, lecz także wzmocnienia nadwozia, które tylko z pozoru wygląda jak w hatchbacku. W rzeczywistości to bardziej skomplikowana i kosztowna konstrukcja. 

 

 

Cechy szczególne

 

Do coupe kabrioletu Peugeota zdążyliśmy się już przyzwyczaić za sprawą modelu 206 CC. Większy model - 307 CC powiela tę koncepcję. Cechą charakterystyczną Megane CC jest

W zależności od położenia dachu bagażnik ma objętość 190 lub 490 l.
W zależności od położenia dachu bagażnik ma objętość 190 lub 490 l.

zainstalowanie składanego dachu, ale wykonanego ze szkła o grubości 3,15 mm. Dzięki temu, nawet po rozłożeniu dachu można czuć się jak w kabriolecie - tak twierdzi Renault, który tę śmiałą konstrukcję zakupił w niemieckiej firmie Karmann. Peugeot 307 CC wykorzystuje płytę podłogową hatchbacka, co ma tę zaletę, że 4 osoby mogą podróżować w miarę wygodnie.

Peugeot 307 CC ma przestronniejsze wnętrze niż Megane CC.
Peugeot 307 CC ma przestronniejsze wnętrze niż Megane CC.

Renault również wykorzystał płytę podłogową z Megane II, jednak skrócił o 103 mm rozstaw osi. W efekcie na tylnej kanapie jest dość ciasno. We wnętrzu obu pojazdów wykorzystano elementy znane z analogicznych wersji hatchback. Przycisk uruchamiający procedurę składania lub rozkładania dachu w Megane umieszczony jest w niewygodnym miejscu - blisko dźwigni hamulca ręcznego. Po rozłożeniu dachu bagażniki obu konkurentów są dość duże  - w Megane - 490 l, a w Peugeocie - 350 l. Gdy dach chowa się w bagażniku, przestrzeń bagażowa zmniejsza się do 190 l w Megane i 205 l - w Peugeocie.

 

Silniki

 

Do napędu Peugeota wybraliśmy silnik benzynowy o pojemności 2 l i mocy 136 KM. Silnik o niemal identycznej pojemności skokowej i mocy napędza również Megane. W Peugeocie zastosowano 5-biegową skrzynię przekładniową, a w Renaulcie - 6-biegową. Obaj konkurenci mają zbliżone zapotrzebowanie na paliwo. W mieście zużywają nieco ponad 11 l na 100 km i nie jest to

We wnętrzu Megane CC wykorzystano elementy z hatchbacka. Przycisk składania lub rozkładania dachu umieszczony przy dźwigni hamulca ręcznego jest mało
We wnętrzu Megane CC wykorzystano elementy z hatchbacka. Przycisk składania lub rozkładania dachu umieszczony przy dźwigni hamulca ręcznego jest mało wygodny w użyciu.

zaskakujące, jeżeli weźmiemy pod uwagę większą masę o ok. 200 kg od analogicznych hatchbacków. Zwiększona masa ma również wpływ na uzyskiwane czasy rozpędzania.

 

Wrażenia z jazdy

 

W obu autach siedzi się niżej niż w  hatchbackach. Po opuszczeniu dachu i podniesieniu bocznych szyb do góry w

W skład seryjnego wyposażenia Peugeota wchodzi m.in. układ ESP, za który w Megane trzeba dopłacić.
W skład seryjnego wyposażenia Peugeota wchodzi m.in. układ ESP, za który w Megane trzeba dopłacić.

kabinie pasażerskiej nie odczuwa się podmuchów wiatru. Po zamknięciu dachu w obu autach jest cicho, co dobrze świadczy o sztywności skrętnej nadwozia. Poziom hałasu jest zbliżony do poziomu hałasu w tradycyjnym hatchbacku. Megane okazał się autem nieco szybszym od Peugeota, ma jednak nieco mniej skuteczny układ hamulcowy. Oba auta charakteryzują się dobrymi własnościami jezdnymi. Wynika to ze  sztywniejszej niż w hatchbackach charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia. Sztywniejsze zawieszenie nie wpłynęło negatywnie na komfort jazdy. 

 

Podsumowanie

 

Peugeot 307 CC jest autem większym od Megane i nieco lepiej wyposażonym, m.in. w układ stabilizacji toru jazdy ESP. W Megane układ ESP wymaga dopłaty, ale w standardzie montuje się poduszkę kierowcy zapobiegającą nurkowaniu. Niebagatelną zaletą Renault jest szklany dach, przez który zawsze widać niebo.

 

 

Nasza ocena:

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

                                                 307 CC                       Megane CC

 

Przestronność wnętrza                     +

Silnik                                                             remis

Poziom hałasu 

Hamulce                                         +                     

Dynamika                                                                           +                     

Zużycie paliwa                                                remis

Nowoczesność konstrukcji                                remis               

Wyposażenie                                  +

 

 

 

Wybrane dane techniczne:

 

                                                                    307 CC                         Megane CC

 

Typ silnika                                                  benzynowy                        benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów                                4/16                        4/16                

Pojemność skokowa (cm3):                             1997                        1998

Moc maksymalna (KM/obr/min):                    136/6000                        136/5500

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):                 190/4100                        191/3750

Przyspieszenie 0-100 km/h(s):                          10,9                        9,9

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s):             10,8                        8,9

Prędkość maksymalna (km/h):                          207                        205

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:                67                        67

Droga hamowania od 100 km/h (m):                  42,5                        43,6

Pojemność bagażnika (dm3):                          205/350                        190/490

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):                     60                        60

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):    6,2/11,5                        6,5/11,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):        435 x 176 x 142                        436 x 178 x 140

Rozstaw osi (cm):                                             261                        252

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)       2/12                        2/12

Cena (zł):                                                      93 000                        92 500

 

 

Wyposażenie seryjne:

 

                                                                       Peugeot 307 CC          Megane CC Luxe Dynamique

 

poduszki powietrzne                                                     4                                        5

układ ABS                                                                   s                                         s

układ wspomagania nagłego hamowania                        -                                         s

układ zapobiegający poślizgowi

kół przy ruszaniu ASR                                                   s                                        -

układ kontroli toru jazdy ESP                                        s                                         o

elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych               s/s                                     s/s

elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka                s/s                                     s/-

klimatyzacja manualna/automatyczna                           -/s                                      s/-

radio CD                                                                      s                                         s

centralny zamek                                                           s                                         s

wspomaganie układu kierowniczego                                s                                        s

 

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty