Już w 1936 r. Peugeot produkował model 402 L Eclipse z elektrycznie składanym w bagażniku stalowym dachem. Współcześnie wytwarzane coupe kabriolety nie są więc nowym wynalazkiem, ale jazda nimi sprawia tyle radości, co kiedyś.
W naszym klimacie samochody ze składanym, sztywnym dachem są idealnym rozwiązaniem - gdy świeci słońce samochód można zmienić w kabriolet, gdy zaczyna padać deszcz, po naciśnięciu guzika zmienia się on w zamknięte coupe. Mamy więc dwa samochody w jednym, co byłoby idealnym rozwiązaniem, gdyby nie wysoka cena zakupu. Każdy
z porównywanych samochodów - Peugeot 307 CC i Renault Megane Coupe-Cabriolet kosztuje ponad 90 tys. zł. W tę cenę wliczono nie tylko mechanizm składania dachu, lecz także wzmocnienia nadwozia, które tylko z pozoru wygląda jak w hatchbacku. W rzeczywistości to bardziej skomplikowana i kosztowna konstrukcja.
Cechy szczególne
Do coupe kabrioletu Peugeota zdążyliśmy się już przyzwyczaić za sprawą modelu 206 CC. Większy model - 307 CC powiela tę koncepcję. Cechą charakterystyczną Megane CC jest
zainstalowanie składanego dachu, ale wykonanego ze szkła o grubości 3,15 mm. Dzięki temu, nawet po rozłożeniu dachu można czuć się jak w kabriolecie - tak twierdzi Renault, który tę śmiałą konstrukcję zakupił w niemieckiej firmie Karmann. Peugeot 307 CC wykorzystuje płytę podłogową hatchbacka, co ma tę zaletę, że 4 osoby mogą podróżować w miarę wygodnie.
Renault również wykorzystał płytę podłogową z Megane II, jednak skrócił o 103 mm rozstaw osi. W efekcie na tylnej kanapie jest dość ciasno. We wnętrzu obu pojazdów wykorzystano elementy znane z analogicznych wersji hatchback. Przycisk uruchamiający procedurę składania lub rozkładania dachu w Megane umieszczony jest w niewygodnym miejscu - blisko dźwigni hamulca ręcznego. Po rozłożeniu dachu bagażniki obu konkurentów są dość duże - w Megane - 490 l, a w Peugeocie - 350 l. Gdy dach chowa się w bagażniku, przestrzeń bagażowa zmniejsza się do 190 l w Megane i 205 l - w Peugeocie.
Silniki
Do napędu Peugeota wybraliśmy silnik benzynowy o pojemności 2 l i mocy 136 KM. Silnik o niemal identycznej pojemności skokowej i mocy napędza również Megane. W Peugeocie zastosowano 5-biegową skrzynię przekładniową, a w Renaulcie - 6-biegową. Obaj konkurenci mają zbliżone zapotrzebowanie na paliwo. W mieście zużywają nieco ponad 11 l na 100 km i nie jest to
zaskakujące, jeżeli weźmiemy pod uwagę większą masę o ok. 200 kg od analogicznych hatchbacków. Zwiększona masa ma również wpływ na uzyskiwane czasy rozpędzania.
Wrażenia z jazdy
W obu autach siedzi się niżej niż w hatchbackach. Po opuszczeniu dachu i podniesieniu bocznych szyb do góry w
kabinie pasażerskiej nie odczuwa się podmuchów wiatru. Po zamknięciu dachu w obu autach jest cicho, co dobrze świadczy o sztywności skrętnej nadwozia. Poziom hałasu jest zbliżony do poziomu hałasu w tradycyjnym hatchbacku. Megane okazał się autem nieco szybszym od Peugeota, ma jednak nieco mniej skuteczny układ hamulcowy. Oba auta charakteryzują się dobrymi własnościami jezdnymi. Wynika to ze sztywniejszej niż w hatchbackach charakterystyki elementów tłumiących zawieszenia. Sztywniejsze zawieszenie nie wpłynęło negatywnie na komfort jazdy.
Podsumowanie
Peugeot 307 CC jest autem większym od Megane i nieco lepiej wyposażonym, m.in. w układ stabilizacji toru jazdy ESP. W Megane układ ESP wymaga dopłaty, ale w standardzie montuje się poduszkę kierowcy zapobiegającą nurkowaniu. Niebagatelną zaletą Renault jest szklany dach, przez który zawsze widać niebo.
Nasza ocena:
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
307 CC Megane CC
Przestronność wnętrza +
Silnik remis
Poziom hałasu
Hamulce +
Dynamika +
Zużycie paliwa remis
Nowoczesność konstrukcji remis
Wyposażenie +
Wybrane dane techniczne:
307 CC Megane CC
Typ silnika benzynowy benzynowy
Liczba cylindrów/zaworów 4/16 4/16
Pojemność skokowa (cm3): 1997 1998
Moc maksymalna (KM/obr/min): 136/6000 136/5500
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): 190/4100 191/3750
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): 10,9 9,9
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): 10,8 8,9
Prędkość maksymalna (km/h): 207 205
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: 67 67
Droga hamowania od 100 km/h (m): 42,5 43,6
Pojemność bagażnika (dm3): 205/350 190/490
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): 60 60
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): 6,2/11,5 6,5/11,2
Długość x szerokość x wysokość (cm): 435 x 176 x 142 436 x 178 x 140
Rozstaw osi (cm): 261 252
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) 2/12 2/12
Cena (zł): 93 000 92 500
Wyposażenie seryjne:
Peugeot 307 CC Megane CC Luxe Dynamique
poduszki powietrzne 4 5
układ ABS s s
układ wspomagania nagłego hamowania - s
układ zapobiegający poślizgowi
kół przy ruszaniu ASR s -
układ kontroli toru jazdy ESP s o
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych s/s s/s
elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka s/s s/-
klimatyzacja manualna/automatyczna -/s s/-
radio CD s s
centralny zamek s s
wspomaganie układu kierowniczego s s
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Droga księżycowa w Gdyni, czyli Marszewska Góra
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?