Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Peugeot 308 1.2 Pure Tech 110 KM. Wrażenia z jazdy, silnik, cena

Jakub Mielniczak
Samochody, które od importerów otrzymują dziennikarze do testów to najczęściej topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe dostępne na rynku. Mają one niewiele wspólnego z tym, co wyjeżdża z polskich salonów sprzedaży. Prezentowany Peugeot 308 1.2 Pure Tech Active to typowy „średniak”. Nie ma najmocniejszego dostępnego silnika, ani nie jest wyposażony we wszystko, co można zaznaczyć w internetowym konfiguratorze. Czy to oznacza, że pozostawił po sobie złe wrażenie?Fot. Jakub Mielniczak
Samochody, które od importerów otrzymują dziennikarze do testów to najczęściej topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe dostępne na rynku. Mają one niewiele wspólnego z tym, co wyjeżdża z polskich salonów sprzedaży. Prezentowany Peugeot 308 1.2 Pure Tech Active to typowy „średniak”. Nie ma najmocniejszego dostępnego silnika, ani nie jest wyposażony we wszystko, co można zaznaczyć w internetowym konfiguratorze. Czy to oznacza, że pozostawił po sobie złe wrażenie?Fot. Jakub Mielniczak
Samochody, które od importerów otrzymują dziennikarze do testów to najczęściej topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe dostępne na rynku. Mają one niewiele wspólnego z tym, co wyjeżdża z polskich salonów sprzedaży. Prezentowany Peugeot 308 1.2 Pure Tech Active to typowy „średniak”. Nie ma najmocniejszego dostępnego silnika, ani nie jest wyposażony we wszystko, co można zaznaczyć w internetowym konfiguratorze. Czy to oznacza, że pozostawił po sobie złe wrażenie?

To już piąty rok obecności aktualnej generacji trzysta ósemki na drogach. Zdobywca nagrody Car of The Year 2014 zdążył przyzwyczaić do siebie spojrzenia przechodniów i innych kierowców. W ubiegłym roku auto przeszło facelifting - objął on kosmetyczne zmiany wyglądu, głównie w okolicy przedniego pasa, pojawił się nowy interfejs pokładowych multimediów oraz nowe systemy bezpieczeństwa. Egzemplarz, który trafił do naszej redakcji był wyposażony w podstawowy silnik benzynowy 1,2 Pure Tech o mocy 110 KM zestawiony z 6-biegową, manualną skrzynią biegów.

Nadwozie/wnętrze

Samochody, które od importerów otrzymują dziennikarze do testów to najczęściej topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe dostępne na rynku. Mają one niewiele
Samochody, które od importerów otrzymują dziennikarze do testów to najczęściej topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe dostępne na rynku. Mają one niewiele wspólnego z tym, co wyjeżdża z polskich salonów sprzedaży. Prezentowany Peugeot 308 1.2 Pure Tech Active to typowy „średniak”. Nie ma najmocniejszego dostępnego silnika, ani nie jest wyposażony we wszystko, co można zaznaczyć w internetowym konfiguratorze. Czy to oznacza, że pozostawił po sobie złe wrażenie?

Fot. Jakub Mielniczak

Chociaż Peugeot 308 reprezentuje zupełnie inną filozofię stylistyczną niż Volkswagen Golf, to samochód ten może się podobać. Obłe kształty karoserii, masywny przód z potężnym grillem i chromowane dodatki testowanej wersji Active sprawiają, że auto wygląda elegancko. Wrażenie to potęguje ciemnoniebieski lakier metalizowany (dopłata 2400 zł). 16-calowe felgi pozostawiają pewien estetyczny niedosyt, ale z drugiej strony nie przyczyniają się do obniżenia komfortu jazdy. Peugeot przyzwyczaił już klientów do rozwiązania i-Cockpit, czyli zegarów wyniesionych ponad niewielką kierownicę. Jest to rozwiązanie niespotykane w innych autach - wygląda ciekawie, trudno też zarzucić mu brak funkcjonalności.

Kwestią wymagającą przyzwyczajenia jest kręcący się w odwrotną stronę obrotomierz - ciekawy gadżet. Szkoda, że spory wyświetlacz między zegarami może pokazywać tylko przebieg, prędkość i wskazania asystenta zmiany biegu - nie da się spowodować, by wyświetlał np. średnie zużycie paliwa i zasięg. Większość funkcji związanych z obsługą auta zgrupowano w systemie multimedialnym - w przeciwieństwie do np. modelu 2008 nie znajdziemy tu fizycznych przycisków do sterowania nawiewem i klimatyzacją. Niestety, komplikuje to obsługę, a jedyną korzyścią płynącą z takiego rozwiązania jest bardziej purystyczny wygląd tablicy rozdzielczej - zarówno do jej designu, jak i materiałów użytych do wykończenia wnętrza trudno mieć większe zastrzeżenia. Oczywiście - można znaleźć twarde plastiki, ale pokażcie mi auto z tego segmentu w podobnej cenie, które ich nie ma. Aluminiowa gałka dźwigni zmiany biegów wygląda solidnie i solidnie też się nagrzewa w upalny dzień. W kwestii przestrzeni wewnątrz kabiny, Peugeot 308 jest typowym średniakiem - z przodu jest wygodnie i przestronnie, z tyłu wyżsi pasażerowie będą narzekali na niewielką ilość miejsca na nogi. Pochwały za bagażnik - 398 l to bardzo dobra wartość. Szkoda, że nie ma w nim żadnych haczyków do powieszenia toreb z zakupami.

Napęd

Samochody, które od importerów otrzymują dziennikarze do testów to najczęściej topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe dostępne na rynku. Mają one niewiele
Samochody, które od importerów otrzymują dziennikarze do testów to najczęściej topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe dostępne na rynku. Mają one niewiele wspólnego z tym, co wyjeżdża z polskich salonów sprzedaży. Prezentowany Peugeot 308 1.2 Pure Tech Active to typowy „średniak”. Nie ma najmocniejszego dostępnego silnika, ani nie jest wyposażony we wszystko, co można zaznaczyć w internetowym konfiguratorze. Czy to oznacza, że pozostawił po sobie złe wrażenie?

Fot. Jakub Mielniczak

Podstawowy silnik benzynowy ma 110 KM i 205 Nm momentu obrotowego, które musi poradzić sobie z 1300-kilogramowym kompaktem. Jak sobie radzi? 11,6 s w sprincie 0-100 km/h to wartość przeciętna. Subiektywne odczucia są jednak niezłe - auto nie sprawia wrażenia ociężałego, dźwignia zmiany biegów nie haczy, a sposób pracy trzycylindrowej jednostki, mimo jej charakterystycznego dźwięku, nie irytuje. Silnik chętnie wkręca się na obroty, a nisko położony maksymalny moment obrotowy (już przy 1500 obr/min) sprawia, że do wyprzedzania nie zawsze trzeba redukować bieg. Producent obiecuje średnie spalanie na poziomie 5 l/100 km. W praktyce trzeba do tego dodać ok 1,5 litra. Jazda po mieście sprawi, że na każde przejechane 100 km z baku zniknie ok. 8 litrów, przy oszczędnej jeździe w trasie da się zejść poniżej 6 l/100 km. Jeżeli ktoś potrzebuje mocniejszego silnika, może zamówić sobie 130-konną wersję 1,2-litrowej trzysta ósemki. W przypadku wersji Allure, dopłata wynosi 3100 zł.


Zobacz także: Volkswagen up! w naszym teście

Podwozie

Samochody, które od importerów otrzymują dziennikarze do testów to najczęściej topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe dostępne na rynku. Mają one niewiele
Samochody, które od importerów otrzymują dziennikarze do testów to najczęściej topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe dostępne na rynku. Mają one niewiele wspólnego z tym, co wyjeżdża z polskich salonów sprzedaży. Prezentowany Peugeot 308 1.2 Pure Tech Active to typowy „średniak”. Nie ma najmocniejszego dostępnego silnika, ani nie jest wyposażony we wszystko, co można zaznaczyć w internetowym konfiguratorze. Czy to oznacza, że pozostawił po sobie złe wrażenie?

Fot. Jakub Mielniczak

Zawieszenie Peugeota 308 to duża sprężystość, niezły komfort i pewność w pokonywaniu zakrętów. Pod jednym warunkiem - na równej drodze. Przy jeździe po wybojach sytuacja zmienia się diametralnie za sprawą „tańczącej” tylnej osi. Takie zachowanie jest najbardziej odczuwalne przy przejeżdżaniu przez nieco zapadniętą studzienkę - o ile przednie koło przejeżdża przez nią bez żadnych niepożądanych efektów, to kiedy wpadnie w nią koło tylne - wyraźnie czuć jak tył odchyla się od toru jazdy. Ta przypadłość szczególnie irytuje przy pokonywaniu nierówności w zakręcie, gdzie mamy wrażenie, jakby tył auta „tańczył” po drodze. Z racji niskiego przebiegu testowego egzemplarza, można wykluczyć zużycie elementów zawieszenia.

Bezpieczeństwo

Samochody, które od importerów otrzymują dziennikarze do testów to najczęściej topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe dostępne na rynku. Mają one niewiele
Samochody, które od importerów otrzymują dziennikarze do testów to najczęściej topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe dostępne na rynku. Mają one niewiele wspólnego z tym, co wyjeżdża z polskich salonów sprzedaży. Prezentowany Peugeot 308 1.2 Pure Tech Active to typowy „średniak”. Nie ma najmocniejszego dostępnego silnika, ani nie jest wyposażony we wszystko, co można zaznaczyć w internetowym konfiguratorze. Czy to oznacza, że pozostawił po sobie złe wrażenie?

Fot. Jakub Mielniczak

Peugeot 308 uzyskał najwyższą ocenę 5 gwiazdek w teście zderzeniowym Euro NCAP. Wersja Active jest standardowo wyposażona w 6 poduszek powietrznych, światła do jazdy dziennej w technologii LED i tempomat z ogranicznikiem prędkości. Za dopłatą 3900 zł możemy otrzymać pakiet Safety, w skład którego wchodzi system wykrywania zmęczenia kierowcy, układ monitorowania ograniczeń prędkości i system aktywnego monitorowania pasa ruchu. Czujniki parkowania z przodu i z tyłu kosztują dodatkowe 2200 zł.

Ceny

Samochody, które od importerów otrzymują dziennikarze do testów to najczęściej topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe dostępne na rynku. Mają one niewiele
Samochody, które od importerów otrzymują dziennikarze do testów to najczęściej topowe wersje silnikowe i wyposażeniowe dostępne na rynku. Mają one niewiele wspólnego z tym, co wyjeżdża z polskich salonów sprzedaży. Prezentowany Peugeot 308 1.2 Pure Tech Active to typowy „średniak”. Nie ma najmocniejszego dostępnego silnika, ani nie jest wyposażony we wszystko, co można zaznaczyć w internetowym konfiguratorze. Czy to oznacza, że pozostawił po sobie złe wrażenie?

Fot. Jakub Mielniczak

Aby wejść w posiadanie Peugeota 308 z silnikiem 1,2 l, trzeba przygotować co najmniej 68 000 zł. Tyle kosztuje podstawowa wersja Access. Dopłata do odmiany Active to 5100 zł. Testowane auto wyceniono na 77 700 zł. Dla porównania: najtańszy Golf 1.0 TSI o mocy 110 KM startuje z poziomu 61 520 zł, a najtańszy, 100-konny Ford Focus z litrowym silnikiem Ecoboost to wydatek przynajmniej 72 070 zł.

Podsumowanie

Peugeot 308 to niezły kompakt, który stanowi ciekawą alternatywę dla niemieckiej konkurencji. Wyróżnia się ciekawym designem, przyzwoitym komfortem jazdy i dobrą jakością wykonania. Denerwuje nerwowe zachowanie tylnej osi na wyboistej drodze, przeszkadzają też braki w ergonomii.

PLUSY:

ciekawy design;
oszczędny silnik;
komfort jazdy.

MINUSY:

nerwowe zachowanie tylnej osi na wybojach;
miejscami zawiła obsługa.

 Peugeot 308 1.2 Pure Tech 110 KM i wybrani konkurenci: 


Peugeot 308 1.2 Pure Tech 110 KMVolkswagen Golf 1.0 TSI 110 KMFord Focus 1.0 Ecoboost 100 KM
Pojemność skokowa i rodzaj silnika1199 cm3, R3, benzynowy turbo999 cm3, R3, benzynowy turbo999 cm3, R3, benzynowy
Moc110 KM przy 5500 obr./min110 KM przy 6000 obr/min100 KM przy 6000 obr/min
Moment obrotowy205 Nm przy 1750 obr./min200 Nm przy 2000-3500 obr/min170 Nm przy 1500-4500 obr/min
Skrzynia biegów i napęd5-biegowa manualna, napęd przedni6-biegowa manualna, napęd przedni5-biegowa manualna, napęd przedni
Liczba miejsc5 55
Rozstaw kół: przód/tył (mm)1559\1533bdbd
Rozstaw osi (mm)262026372648
Pojemność bagażnika (l)398380363
Pojemność zbiornika paliwa (l)535055
Długość/szerokość/wysokość (mm)4253/1804/14574255/1799/14504360/1823/1469
Typ nadwozia/liczba drzwiHatchback / 5Hatchback / 5Hatchback / 5
Prędkość maksymalna197 km/h204 km/h185 km/h
Przyspieszenie 0-100 km/h (s)11,69,712,5
Średnie zużycie paliwa5,0 l/100 km (producent)4,5 l/100 km (producent)4,6 l/100 km (producent)
Emisja CO2 (g/km)115105105
Masa własna (kg)131312111276
Cenaod 68 000 złod 61 520 złod 72 070 zł
od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty